Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Swart_Arthur
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-03 09:55
Er is volgens mij geen subforum voor planetengedoe, dus dit leek me de aangewezen plek. Beter idee? Prima, laat maar weten.

Het ging over Jupiter na een paar biertjes. Even kort samengevat ontstond er discussie over het poollicht op Jupiter (ik weet het...) en dat zoiets vreemd is omdat het aardse poollicht een resultaat is van het magnetisme in de metaalkern van de aarde terwijl Jupiter uit bijna volledig uit helium bestaat. Iemand opperde dat helium door de druk op Jupiter een metaal is.
Hoewel dat de verklaring zou zijn, begrijp ik dat niet. Ik weet dat er vloeibare metalen bestaan en ik begrijp dat onze kamertemperatuur er niet toe doet in de natuur- en scheikunde zodat vloeibaar ijzer ook een gewone aggregatietoestand is. Maar een metaalversie van het gas helium gaat even aan me voorbij, ik kan domweg niet beredeneren hoe een gas een metaal kan zijn. Dat levert twee vragen op: Kan een gas door druk een metaal worden en hoe dan? Is er daarom poollicht op Jupiter of is er een andere reden?

Beste antwoord (via Swart_Arthur op 22-01-2019 14:23)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Maar een metaalversie van het gas helium gaat even aan me voorbij, ik kan domweg niet beredeneren hoe een gas een metaal kan zijn. Dat levert twee vragen op: Kan een gas door druk een metaal worden en hoe dan?
Het wordt geen metaal, het blijft een vloeistof. Maar onder bijna niet voor te stellen druk die binnen in Jupiter (en Saturnus) heerst krijgt het eigenschappen van een metaal:
Metallic hydrogen is a phase of hydrogen in which it behaves like an electrical conductor. This phase was predicted in 1935 on theoretical grounds by Eugene Wigner and Hillard Bell Huntington

At high pressure and temperatures, metallic hydrogen can exist as a liquid rather than a solid, and researchers think it might be present in large quantities in the hot and gravitationally compressed interiors of Jupiter, Saturn, and in some exoplanets
Zie Wikipedia: Metallic hydrogen

Men vermoedt overigens dat Jupiter (en overige gasreuzen, zoals Saturnus) een kern hebben van ijs en rotsen, met daaromheen een hele dikke laag metallic hydrogen, en daarboven vloeibaar/gasvorming waterstof, plus andere stoffen (primair helium).

Zie deze cutaway van Jupiter:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b5/Jupiter_diagram.svg/1280px-Jupiter_diagram.svg.png

Virussen? Scan ze hier!

Alle reacties

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Kijk hier eens naar om wat alternatieve ideeen op te doen.
YouTube: Top 10 Reasons the Universe is Electric #7: Charged Planets (Outer S...

Zowiezo is het kanaal wel erg leuk/interessant om naar te kijken, er worden veel wetenschappelijke onderzoeken in gemeld/besproken.

Of je op dezelfde uitkomst wil komen moet je zelf weten.

enchion wijzigde deze reactie 19-01-2019 20:01 (24%)

How do you save a random generator ?

• RoamingZombie
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 16:09

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Het komt er op neer dat ze het niet zeker weten maar dit is een waarschijnlijke oorzaak: https://www.google.com/am...ifferent-from-earths/amp/

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. - Dylan Thomas

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Swart_Arthur schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:54:
[...]het aardse poollicht een resultaat is van het magnetisme in de metaalkern van de aarde terwijl Jupiter uit bijna volledig uit helium bestaat. Iemand opperde dat helium door de druk op Jupiter een metaal is.
Voor zover we nu aannemen bestaat de kern van Jupiter (deels) uit waterstof wat door de extreem hoge druk en hoge temperaturen een soort fase aanneemt wat eigenschappen heeft van metaal.
Dat zorgt er voor het magnetisch veld.

https://www.space.com/393...re-metallic-hydrogen.html

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

AZ -> AWM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Maar een metaalversie van het gas helium gaat even aan me voorbij, ik kan domweg niet beredeneren hoe een gas een metaal kan zijn. Dat levert twee vragen op: Kan een gas door druk een metaal worden en hoe dan?
Het wordt geen metaal, het blijft een vloeistof. Maar onder bijna niet voor te stellen druk die binnen in Jupiter (en Saturnus) heerst krijgt het eigenschappen van een metaal:
Metallic hydrogen is a phase of hydrogen in which it behaves like an electrical conductor. This phase was predicted in 1935 on theoretical grounds by Eugene Wigner and Hillard Bell Huntington

At high pressure and temperatures, metallic hydrogen can exist as a liquid rather than a solid, and researchers think it might be present in large quantities in the hot and gravitationally compressed interiors of Jupiter, Saturn, and in some exoplanets
Zie Wikipedia: Metallic hydrogen

Men vermoedt overigens dat Jupiter (en overige gasreuzen, zoals Saturnus) een kern hebben van ijs en rotsen, met daaromheen een hele dikke laag metallic hydrogen, en daarboven vloeibaar/gasvorming waterstof, plus andere stoffen (primair helium).

Zie deze cutaway van Jupiter:

Virussen? Scan ze hier!

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:50

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Het is ook wel logisch dat gasreuzen een rotsachtige kern hebben. Ze slokken namelijk nogal wat brokstukken op, en die moeten toch ergens blijven?

Verder heeft waterstof inderdaad metaalachtige eigenschappen. Als je kijkt naar de periodieke tabel dan is Helium een halogeen, maar het staat links terwijl alle andere halogenen rechts staan, vlak boven Lithium, Natrium en Kalium dus ook daaraan is het qua eigenschappen verwant.

Albantar wijzigde deze reactie 22-01-2019 06:33 (49%)

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• klaw
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Albantar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 06:23:
Het is ook wel logisch dat gasreuzen een rotsachtige kern hebben. Ze slokken namelijk nogal wat brokstukken op, en die moeten toch ergens blijven?

Verder heeft waterstof inderdaad metaalachtige eigenschappen. Als je kijkt naar de periodieke tabel dan is Helium een halogeen, maar het staat links terwijl alle andere halogenen rechts staan, vlak boven Lithium, Natrium en Kalium dus ook daaraan is het qua eigenschappen verwant.
Die planeet is ook gewoon begonnen als een rotsjes die samenklonterden dat gas is er pas later bij gekomen...
(maar ja in de loop van de tijd wordt het meer :) )

klaw wijzigde deze reactie 22-01-2019 12:22 (3%)

I do not forgive and I do not forget.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True