Vervangen van bestaande disk met WD RED of WD BLUE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zoek een...
harde schijf ter vervanging van mijn huidige pricewatch: Seagate Desktop HDD, 3TB waar teveel sectoren intussen vervangen zijn.

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een vast budget, maar wil gewoon de meeste bang for the buck, waarbij de prijs/kwaliteit verhouding gewoon het beste is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb dus zelf al gekeken naar wat mogelijke vervangende schijven kunnen zijn en kom dan uit bij Western Digital, omdat dat vaak goed presterende en betrouwbare disks zijn, mijn voorkeur gaat dus daar naar uit, of er moet een beter alternatief zijn natuurlijk. ;)

Waarvoor wordt de disk gebruikt?
Op de disk heb ik mijn downloads staan (denk dan aan tooltjes, drivers, niet 'de grotere' downloads. ;)) maar ook mijn Windows-profiel en documenten en foto's.

Ook had ik in het verleden minder veel gespeelde games hier op staan, maar sinds ik een 1TB SSD gebruik, gebruik ik eigenlijk alleen die nog en de games die ik al minder speelde, speel ik eigenlijk nu totaal niet meer.

Ook zit ik te kijken naar hoeveel ik verbruikt heb van de 3TB disk, volgens WinDirStat kom ik dan op zo'n 55% uit (heb intussen al wat opgeschoond). Ik zal daar nog verder gaan opschonen, ik denk dat ik dan wel (ruim) onder 2TB zit.

Dus een grootte van 2TB is dan an sich wel voldoende en 4TB wellicht overkill. De 3TB disken zijn misschien de ideale grootte voor me, maar voor zover ik begrepen heb, hebben die een wat rare configuratie nodig qua platters en hebben dergelijke disks een hogere uitval (zoals mijn huidige 3TB disk nu ook laat zien). Ik hoor het graag als dat intussen anders is en of er dan een disk is die aan te raden is.

Een oplossing met 2 SSD's mag in principe ook, ik kan dan eea immers uitsplitsen per disk, al heb ik dan het liefste 2TB aan opslag maximaal, het moet qua prijs ook wel leuk blijven dan. ;) Prestaties hoeven dan niet zo, als het maar een betrouwbare SSD's zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Zie gallery: CH4OS, klik dan PC-GJ open.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2019 18:12 ]

Alle reacties

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb 4 wd reds in mijn Synology NAS en 3 stuks waren binnen 2 jaar defect. Wel onder garantie vervangen, maar ik ga ze vervangen door andere.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Heb hier 8 WD RED's in mijn server zitten, vorig jaar een aantal disks een upgrade gegeven (van 4x 2TB WD reds die onbetrouwbaar geworden waren naar 4x 4TB WD reds), 1 was DOA, de anderen draaien nu nog en draaien zover ik kan zien vanuit mijn monitoring ook perfect. Dus ik denk dat het qua betrouwbaarheid wel OK zit met WD Reds. :)

EDIT1:
Ook mag een SSD-oplossing wat mij betreft, dan zijn de mechanische delen immers verdwenen en dat lijkt mij de betrouwbaarheid alleen maar ten goede te komen. Al weet ik dan niet wat het handigste is om te doen omdat ik niet zo héél bekend ben met de SSD's van nu.

EDIT2:
Hmmm, ik zit even te kijken naar prijzen voor SSD's en ik zie dat de prijzen daarvan ook goed aan het zakken zijn intussen, dus die optie wil ik zelf ook even wat serieuzer bekijken. :Y Nadeel is dan wel om het dan nog enigszins betaalbaar te houden dat ik dan maximaal 2TB kan.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2019 18:22 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Als het primair voor opslag is zou ik gewoon een s-ata SSD aanschaffen. Crucial MX500 of de Samsung 860 EVO zijn in dat segment de betere keuzes. Intel heeft nu een relatief goedkope NVME drive, de 660p, maar die moet in een M.2 slot.

De wijzen komen uit het Oosten!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@NoepZor Mijn pricewatch: Gigabyte Aorus GA-Z270X-Gaming 7 heeft 2 M.2 sloten (S600/Pcie3.0x4), dus an sich is dat geen probleem. :)

En ja, zag de 660p ook voorbij komen, wat an sich een interessante optie kan zijn. Maar ja, zo'n snelheid heb ik niet echt nodig aangezien het vooral om storage gaat. Voordeel is dan weer wel dat ik geen kabeltjes hoef aan te sluiten.

[ Voor 81% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2019 18:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
RED is voor gebruik in een RAID setup en heeft TLER ingeschakeld op 7 seconden. Dat wil je niet in een desktop met single disk setup.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
En wat bedoel je nu precies? Ik heb juist een Seagete disk gehad en van de Seagate Barracuda's weet ik dat het een ontzettende hit or miss is, dus ik blijf liever weg bij deze disks juist. Zie bijvoorbeeld nieuws: Seagate aangeklaagd om uitval van 3TB-hdd's.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2019 20:28 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH4OS schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:26:
[...]
En wat bedoel je nu precies? Ik heb juist een Seagete disk gehad en van de Seagate Barracuda's weet ik dat het een ontzettende hit or miss is, dus ik blijf liever weg bij deze disks juist. Zie bijvoorbeeld nieuws: Seagate aangeklaagd om uitval van 3TB-hdd's.
Zelfde verhaal als mensen die geen AMD willen, door ervaring voor Ryzen uit was.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:30:
Zelfde verhaal als mensen die geen AMD willen, door ervaring voor Ryzen uit was.
Zoekend op internet lees ik dat er al jaren problemen zijn met de Seagate Barracuda disks, waarom zou dat anno 2019 opeens anders zijn?

De Seagate die ik er nu in heb zitten, heeft na zo'n 16851 uur draaien 64616 heringedeelde sectoren, lijkt mij voor een HDD ook wel erg hoog voor dat aantal uur. ;) Vandaar dat ik dus als het even kan, geen Seagate neem, maar wel benieuwd ben waarom dat anno 2019 anders zou zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 19-01-2019 20:44 ]

Pagina: 1