Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxdehaas19
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 20:09
Mijn vraag
...Is er een mogelijkheid om een eigen router achter de KPN experiabox v10a te hangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...de Experiabox v10a als modem en router combi van kpn.
eigen router is een TP-Link Archer C9 AC1900

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

...Ik heb om eerlijk zijn nog niet veel geprobeerd. Hiervoor hadden we een experiabox V9 en daar was het ethernet kabel erin en de 2de router werkt, maar als ik dat nu probeer werkt het hele internet het niet meer. Ik heb gebeld met KPN en die zeggen gewoon direct van dat kan niet. op de forums van kpn staat er niks over alleen de normale experia box v10.

Ik zit nu een beetje met het hoe los ik het op, zonder dat ik mijn eigen router weg moet doen, en is er een oplossing hiervoor?

Beste antwoord (via Maxdehaas19 op 19-01-2019 17:07)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:54
DHCP uitzetten op de TP link en de kabel vanaf een lan aansluiting in de Experiabox naar een lan aansluiting in de TP link. Dan gebruik je alleen de wireless en switch functies van de TP link

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:54
DHCP uitzetten op de TP link en de kabel vanaf een lan aansluiting in de Experiabox naar een lan aansluiting in de TP link. Dan gebruik je alleen de wireless en switch functies van de TP link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14

o_f_course

Och...

Zie Maarten. Werkt prima. je raakt alleen een lan poort kwijt in je Archer vanwege de invoer van het signaal.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39
Of je neemt genoegen met dubbel nat, en verliest televisie na de router.
Of je gebruikt hem als switch/accesspoint en behoud televisie na de "router".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met de eerste twee reacties omzeil je de router-functie. Dat kan zijn wat je zoekt, maar je hebt volgens mij niet voor niets een router gekocht, anders had je net zo goed een los accesspoint kunnen kopen.

Als de firmware van de v10a niet actief blokkades op gaat werpen, dan moet het gewoon werken. Maar zoals Jeroen3 zei, mogelijk moet je wel concessies doen of daar omheen werken.

In mijn geval heb ik een D-link DIR868R achter de V10 (zonder a) hangen. En daar nog achter hangt een Apple Time Capsule (waarvan de router-functie wel is uitgeschakeld). De apparatuur heb ik als volgt (logisch) aangesloten:
- TV decoders rechtstreeks op het netwerk van de V10.
- Alle andere apparaten die geen verbinding opzetten (of broadcasten) naar de PC's, laptops of tablets ook rechtstreeks op het V10 netwerk. Denk aan Wii, XBox, BluRay speler enz.
- Alle bedrade PC's, de printer, de Apple Time Capsule en de twee Apple TV's zitten op het D-link netwerk.
- Alle draadloze Apple spullen zitten draadloos op de timecapsule, maar feitelijk in hetzelfde D-link netwerk. (Als je toch een Apple-AP hebt, kun je die net zo goed gebruiken)
- De gewone laptops zitten draadloos op de D-link.

Het kan dus wel om meerdere routers achter elkaar te zetten. Maar als het niet werkt, heb je wat meer stappen nodig om het probleem te onderzoeken.

Een van de meest voorkomende issues in zo'n geval is een DNS probleem. Veel routers geven IP-adressen uit en geven zichzelf dan op als DNS-server. Maar dan heb je dus DNS na DNS na DNS. Je kunt eens kijken of het werkt als je op je PC de Google DNS-servers instelt (8.8.8.8 en 8.8.4.4). Werkt dat, dan kun je verder kijken welke opties je hebt in de router om een DNS-server vast in te stellen.