Opkomende PCIe4.0 en 5.0 standaarden icm huidige setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 19:50
Beste mede Tweakers,

Ik heb op dit moment een setup met een delidded 4790k @ 5 GHz, 1080ti en en Intel Optane 900p op een Asus z87-pro moederbord.

Het moederbord heeft 2x PCIe x16 slots. De 900p SSD draait dus noodgedwongen in een x16 slot, daarmee met zijn x4 mode mijn 1080ti dwingend in x8 mode te draaien.

Ookal bottleneckt hij de videokaart niet, klopt het dat met de PCIe4.0 standaard de videokaart wel op x16 mode kan draaien, of op x8 PCIe4.0 de dubbele bandwidth krijgt?

Hoop op jullie ideeën hierover.

Groeten,

Bolis

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik denk dat het niet zo relevant is. De introductie van een nieuwe PCIe-standaard gaat er niet voor zorgen dat jouw moederbord, processor of GPU er meer overweg kunnen, en je kan alleen profiteren van de hogere bandbreedte als dat wel het geval zou zijn. Jouw huidige systeem zal nooit iets anders kunnen dan PCIe3.0 x8 (of minder) aan de videokaart geven met de Optane 900P in het andere slot.

• Bolis
dcm360 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:40:
Ik denk dat het niet zo relevant is. De introductie van een nieuwe PCIe-standaard gaat er niet voor zorgen dat jouw moederbord, processor of GPU er meer overweg kunnen, en je kan alleen profiteren van de hogere bandbreedte als dat wel het geval zou zijn. Jouw huidige systeem zal nooit iets anders kunnen dan PCIe3.0 x8 (of minder) aan de videokaart geven met de Optane 900P in het andere slot.
Dat begrijp ik. Sorry ik vergat te vermelden dat ik doel op een nieuwe setup in de toekomst (2019/2020), waarbij de PCIe4.0 danwel 5.0 standaard inmiddels geimplementeerd is. In dat geval kan volgens mij nogsteeds niet om de beperkte hoeveelheid lanes heen, tenzij deze verhoogd worden in de nieuwe generaties.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het aantal lanes zal inderdaad de beperkende factor blijven. Het omzetten van 8 lanes PCIe4 naar 16 lanes PCIe3 zou in theorie dan wel kunnen, maar ik verwacht niet dat er een moederbord zal komen die dat gaat kunnen (want de lanes direct doorverbinden is ruim handiger en veel goedkoper). Nu is het wel al gebruikelijk dat de chipset ook nog PCIe3.0 x4 levert voor een SSD, maar die zit over het algemeen gegoten in de vorm van een M.2 of U.2 connector, en ik gok dat jij de insteekkaart-variant van de Optane hebt waarvoor die aansluitingen niet geschikt zijn. Waar je misschien nog wel op uit kan komen is dat met de introductie van PCIe4, de overige slots op het moederbord die tegenwoordig PCIe2 zijn overgaan naar PCIe3.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:38
Pcie 5.0 is letterlijk net aangekondigd. Dat is er echt nog niet in 2020 hoor. Eerder iets van 2025.

De nieuwere versies hebben natuurlijk meer bandbreedte, maar in jou situatie zal dat niet veel verschil maken, je hebt nu in principe al genoeg. Iets meer zou beter zijn, maar het gaat geen wereld van verschil maken. Denk aan een paar fps, en misschien een paar MB/s meer oid.

Waarom zou je ooit 4.0 lanes opsplitten in 3.0 lanes? Ik zie het nut totaal niet. Bandbreedte blijft hetzelfde, en pcie is backwards compatible.

Het blijft een beperkt aantal lanes, maar als die lanes 2x zo snel zijn, heb je effectief natuurlijk gewoon 2x zo veel lanes. Een 4.0 8x slot, heeft net zo veel bandbreedte als een 3.0 16x slot.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 19-01-2019 16:17 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12 22:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hele PCI-e SSD implementatie werkt niet echt lekker op Z87 / Z97 dacht ik altijd?, heb dit zelf nooit geprobeerd in de tijd dat ik een 4790k had. Haal je zowel op je GPU als SSD goeie snelheden?.
Vergeten dan en nooit meer aan denken ;).

Vraag me overigens wel af met welk nut je de 900P optane gekocht hebt, volgens mij is er geen normaal "consumenten" scenario waarmee die zijn (zeer hoge) prijs waard is?.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:31
@Bolis
Je vraagt iets maar wat is je probleem?
Heb je snelheidsproblemen?

Waarschijnlijk in de toekomst zal het aantal lanes nog steeds afhankelijk van mobo en cpu, niks anders dan nu.

• Bolis
Als de CPU lanes nog steeds maar 1x 16 of 2x 8 zijn op een PCIe4 moederbord zal de GPU nog steeds een PCIe3 x8 verbinding houden. Mogelijk bij PCIe 5 hou ik denk ik genoeg bandbreedte over om die in x16 + x4 voor de SSD te doen. Speculatie gaat dat PCIe 4 misschien relatief snel opgevolgd wordt door 5, ipv de 6 jaar dat nu PCIe de standaard is.

Mbt haswell (z87/z97) en nvme, deze werkt prima om geen boot op te doen. Wil je booten op een nvme drive moet je de bios aanpassen (nvme driver injecteren). Dit heb ik dan ook gedaan. Ik wilde een snelle SSD, maar z87 heeft geen m.2 dus ben meteen voor de dikke 10 jaar + investering van een 900p gegaan. Meer dan 480gb hypersnelle storage heb ik niet nodig.
Pagina: 1