Toon posts:

[Excel] Een cel een X geven tussen een bv 0 - 35

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Wie kan mij helpen, Ik zou graag een formule willen die een X zet in een cel waarvan ik in een andere cel een waarde hebt staan bv tussen de 0 -35
VB Ik heb in cel F14 komt een waarde te staan uit een formule, dan zou ik graag in cel H14 een X zien als ik binnen deze waarde kom. Als hij er boven komt dat hij dan in H14 geen waarde X laat zien maar dan ook helemaal niets laat zien.
Dan naar de volgende cel i14 daar zou ik graag een formule willen hebben van getal 15 - 35 en dan daar de X

daarna komen nog twee cellen J14 en K14 maar als ik eenmaal een juiste formule heb dan kan ik misschien zelf wel verder

gr Theo

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-01-2019 16:13)

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
Je kan er ook anders naar kijken door ipv de EN functie, gewoon de ALS functie te 'nesten', kan je hetzelfde mee bereiken, maar is misschien ietsje makkelijker te begrijpen:

in cel H14 kan je deze functie plakken:
=ALS(F14>=0;ALS(F14<=35;"X";"");"")

wat er nu in deze functie staat in mensentaal: ALS cel F14 groter of gelijk is aan 0, kijk dan of Cel F14 kleiner of gelijk is dan 35, zo ja: toon X, zo nee, toon "" (leeg)

je kan deze formule ook voor je andere kolommen gebruiken, je kan em kopieren / plakken en alleen de waardes 0 en 35 aanpassen. De referenties gaan automatisch mee.

Edit: ik zie dat F_J_K dit ook al voorgesteld heeft..

[ Voor 4% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 22-01-2019 14:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Als je zoekt naar het gebruik van IF-statements, kom je waarschijnlijk wel uit je huiswerkopdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben eigenlijk geheel een leek, IF-statements?

Heb het gevonden op google, maar Engels :'( ben ik niet super in sorry

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Als je die laatste vraag nou letterlijk in google had ingetikt, was je nu al direct veel wijzer aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 17:55
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:31:
Sorry ik ben eigenlijk geheel een leek, IF-statements?

Heb het gevonden op google, maar Engels :'( ben ik niet super in sorry
In het Nederlands heet het ALS :)

Er is op Google zat over Excel te vinden in het Nederlands, Excel zelf bevat ook een vrij uitgebreide help-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank je migchiell maar ik ben al een stukje verder met een formule maar loop gewoon steeds vast.
Ik zoek langzaam verder en misschien is er iemand op deze forum die zegt, gebruik deze formule eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

=IF(AND(F14>=0;F14<=35);"X")

Nederlandse vertaling mag je zelf doen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 17:55
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:01:
dank je migchiell maar ik ben al een stukje verder met een formule maar loop gewoon steeds vast.
Ik zoek langzaam verder en misschien is er iemand op deze forum die zegt, gebruik deze formule eens :)
Welke formule heb je geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:57:
=IF(AND(F14>=0;F14<=35);"X")

Nederlandse vertaling mag je zelf doen :)
=ALS(EN(F14>=0;F14<=35);"X")

Gokje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hmm. @Verwijderd welkom :) We denken graag mee op GoT, dit forum bestaat bij de gratie van mensen die graag meedenken met de vragen van anderen. Maar we verwachten wel eest eigen inzet.

Dit is volgens mij iets dat op de eerste paragrafen van de meeste Excel tutorials zal langskomen. Mocht je nog helemaal leek zijn: je wordt leek-af door een tutorial of twee te lezen (en/of een aantal youtube filmpjes te bekijken als dat je voorkeur heeft). Meedenken doen we graag, maar dan door mee te denken met de formules die je zelf in de topicstart zou kunnen geven. Zie ook Het algemeen beleid #topicplaatsen

Dus graag eerst de basis lezen, dan ook op basis van de tips hier je eigen code geven. Maar je kunt en wilt niet verwachten dat elk detail wordt voorgedaan. Graag bij volgende topics dat meteen in de topicstart doen. (Dat volgt 'automatisch' als je dan ook bij de start aanvinkt dat je een vraag stelt ipv een discussie wilt starten).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo F-J-K
Ik snap het helemaal wat je bedoeld maar natuurlijk heb ik het een en ander proberen op te zoeken op Google. Wat betreft het Exel daar kan ik mij wat ik tot nu toe heb moeten doen prima mee redden maar nu heb ik een exel blad waar ik iets verder mee wil als dat ik anders altijd doe. Ik kan het op een makkelijke manier doen en ergens gewoon een X neer zetten in de cel dus handmatig of het nog mooier maken en dat de X er vanzelf in komt bij een bepaalde waarde en dat lijkt mij mooier.
Natuurlijk ben ik zelf aan het zoeken geweest en van alles geprobeerd en ook mijn zwager gevraagd maar op één of andere manier lukt het ons niet en ja dan kom je hier op deze forum en hoopt dat er iemand is die ja inderdaad zegt dit is de formule anders had ik hem uiteraard als zelf bedacht he.
Mijn formule die ik probeer te gebruiken is:
=Als(F14>0;"X";Als(F14<15;"NG")) en dan bedoel ik NG "voor niet goed"" en die wil ik dan eigenlijk wit laten kleuren zodat het niet zichtbaar wordt

Jammer dat de mensen met kennis mijn vraag verkeerd begrepen maar nogmaals ik ben nog steeds zoekende bij mensen die hier meer verstand van hebben dan ik maar ik zoek gewoon verder met of zonder deze Forum.
Gr Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Je laatste formule zegt iets heel anders dan in je start post. Wat probeer je nou precies te doen? Schrijf het, voor jezelf, eens goed uit.

"Als de waarde tussen X en Y is dan wil ik dat Z de waarde "W" heeft"
of
"Als de waarde onder X is dan wil ik dat Z de waarde "W" heeft"

Je laatste formule is sowieso niet goed.
Je hebt twee IF statements die beiden waar zijn bij waardes van 1 t/m 14

Ah, zoals @F_J_K hieronder zegt wordt de tweede IF statement niet eens uitgevoerd, bij alle waardes boven de nul.

[ Voor 14% gewijzigd door Nilltris op 22-01-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

:) De Als()-functie stopt met nadenken zodra de eerste check waar is: 20 is groter dan 0, dus wordt de < 15 controle nooit uitgevoerd. Je wilt het zoals de mensen boven je suggereerden in 1x checken en >0 en <15.

Of: het kan ook wel genest met Als (...; als( ...)), maar dan van achter naar voren denken: als > 15 dan .., anders als <=0 dan ... anders X. Dan heb je geen overlappende criteria.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor het meedenken, ik ga hier van de week even mee aan het stoeien en hoop er een keer uit te komen.

bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
Je kan er ook anders naar kijken door ipv de EN functie, gewoon de ALS functie te 'nesten', kan je hetzelfde mee bereiken, maar is misschien ietsje makkelijker te begrijpen:

in cel H14 kan je deze functie plakken:

wat er nu in deze functie staat in mensentaal: ALS cel F14 groter of gelijk is aan 0, kijk dan of Cel F14 kleiner of gelijk is dan 35, zo ja: toon X, zo nee, toon "" (leeg)

je kan deze formule ook voor je andere kolommen gebruiken, je kan em kopieren / plakken en alleen de waardes 0 en 35 aanpassen. De referenties gaan automatisch mee.

Edit: ik zie dat F_J_K dit ook al voorgesteld heeft..

[ Voor 4% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 22-01-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Niet-Jan-Jaap
Heb het eindelijk voor elkaar en ben hier echt blij mee. Ik wist dat er een formule was maar ja bedenk het maar eens als je al voor je gevoel van alles hebt gedaan.

Ik kan het volgen wat er in mensentaal staat, tenminste tot ALS cel F14 groter of gelijk is aan 0, kijk dan of Cel F14 kleiner of gelijk is dan 35, zo ja: toon X

Het volgende zou ik niet op gekomen zijn en zie het nu eigenlijk nog niet maar je hebt mij hier enorm mee geholpen, Dank je wel _/-\o_

gr Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Misschien voor jezelf wel goed om te bedenken hoe je het wel kan gaan snappen.
Een enkele ALS (in het engels IF) formule is als volgt:

=ALS(waarde te vergelijken, waarde als waar is, waarde als niet waar is)

=ALS(C2=”Ja”,1,2)
Als in C2 "Ja" staat dan is de waarde van de cell waar deze formule in staat "1" zo niet "2"

Snap je dit? Dan snap je het volgende ook:

Als de waarde van F14 groter of gelijk aan 0 is, doen we een andere ALS controle.

[ Voor 9% gewijzigd door Nilltris op 22-01-2019 16:35 ]

Pagina: 1