Beton storten, wanneer vorstbestendig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-03 22:06
Afgelopen woensdag (55 uur geleden) heb ik een betonnen voet van 50x50x50 gestort tegen een gebouw aan. Aangezien het de komende dagen nogal koud wordt snachts ben ik gaan zoeken of net gestort beton tegen vorst kan.

Eigenlijk kan ik niets concreets vinden.

Dit artikel: http://betonhuis-betonmor...ton-in-de-zomer-en-winter zegt dat "temperatuur betonoppervlak boven + 4°C houden tot een betonsterkte van 5 N/mm 2 is bereikt.". Nu ben ik geen expert in beton maar ik heb geen idee hoe 5 N/mm2 te meten is.

Een ander artikel: https://www.betoncentrale...re-beton-in-de-winter.pdf heeft het ook over die 5N/mm2.

Kort samengevat: Hoe lang duurt het voordat beton vorstbestendig is? Voor nu heb ik er een tentje overheen gemaakt van bouwzeil en er een elektrisch ventilatorkacheltje onder gezet en merk dat het beton voor het eerst sinds 2 dagen droog begint aan te voelen. Slecht voor het milieu maar beter dan het blok beton te moeten slopen, afvoeren en opnieuw te beginnen.

Beste antwoord (via Bramboos op 20-01-2019 11:34)

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:04

thommich

Belg

Belangrijkste hierbij is de betonsoort en eigenlijk ook nog de cementsoort die je gebruikt hebt.

Bij koud weer gebruiken we in de bouw portlandcement omdat deze veel sneller begint te reageren en daarbij ook zelf warmte ontwikkelt.

Helaas is het wel zo dat als je de chemische reactie niet gestart krijgt de kans op schade aan je beton groot is.

Hangt er ook vanaf waarvoor het moet dienen natuurlijk. Wil je er een kolom van een gebouw op zetten of een tuinhekje?

Als je er een kachel op zet zorg je best ook dat je er een laag water op legt (onder water zetten dus). Anders droog je inderdaad ipv uitharden, zoals hierboven gezegd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Je kunt er gewoon een dekentje over gooien of stro of andere isolerende troep.
Je hoeft echt niet te stoken zo'n enorme klomp in de grond bevriest niet van een beetje nachtvorst in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Om vorstschade te voorkomen, kan als regel aangehouden worden dat de temperatuur van het meest blootgestelde oppervlak van een beton minstens 5 °C moet bedragen tijdens de eerste 72 uur (drie dagen) die volgen op de verwerking. Men mag enkel kortere termijnen hanteren na een aantal voorafgaande proeven.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als vers beton afkoelt tot temperaturen beneden het vriespunt kan schade ontstaan die het beton volledig onbruikbaar maakt. De sterkte-ontwikkeling verloopt langzamer dan bij hoge temperaturen, lage temperaturen hebben daar dus effect op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
ASW1 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:19:
Je kunt er gewoon een dekentje over gooien of stro of andere isolerende troep.
Je hoeft echt niet te stoken zo'n enorme klomp in de grond bevriest niet van een beetje nachtvorst in de lucht.
Zou dat genoeg zijn? Het gaat komende dagen wel -5 worden volgens weeronline.
"Na 1,5 tot 2,5 dagen bij normale verharding mag het vorst hebben." Aangezien het nog niet heel warm is geweest schat ik dat ik normale verharding 2x zo lang duurt dus dan 3 tot 5 dagen tot vorst mag.

Lijkt mij dan verstandig om de komende 24 uur het lekker warm te houden bij het beton en dan rondom te vullen met zand en dan op de bovenkant een paar oude dekens tot de vorst het voor gezien houd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:24
Bramboos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:07:
Eigenlijk kan ik niets concreets vinden.
hehehe
Bramboos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:07:
Voor nu heb ik er een tentje overheen gemaakt van bouwzeil en er een elektrisch ventilatorkacheltje onder gezet en merk dat het beton voor het eerst sinds 2 dagen droog begint aan te voelen. Slecht voor het milieu maar beter dan het blok beton te moeten slopen, afvoeren en opnieuw te beginnen.
Prima oplossing maar je moet het ook niet te gek maken. Verder dan de vorstbeveiliging stand zou ik niet gaan. Te snel drogend beton is ook niet goed. Lekker nog een dag of 2 zo laten en de volgende keer wat slangen instorten zodat je er warm water doorheen kan laten lopen zoals een goede tweaker betaamt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
leecher schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:45:
Te snel drogend beton is ook niet goed.
Dat is juist het probleem van een ventilatorkacheltje gebruiken ; je gaat het beton drogen ipv dat het uithardt.
Het water in het beton moet op moleculair niveau worden ingebouwd in de kristalstructuur. Als je het kunstmatig gaat verwarmen met een ventilatorkachel dan verdamp je het water dat in het beton hoort te blijven zitten.
Overigens komt er warmte vrij bij het uitharden waardoor een dergelijke klomp beton ook een paar graden opwarmt. In combinatie met dat het sowieso in de grond zit die nog ruim boven nul zit op het moment blijf ik van mening dat je er beter gewoon een dekentje overheen had kunnen leggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:04

thommich

Belg

Belangrijkste hierbij is de betonsoort en eigenlijk ook nog de cementsoort die je gebruikt hebt.

Bij koud weer gebruiken we in de bouw portlandcement omdat deze veel sneller begint te reageren en daarbij ook zelf warmte ontwikkelt.

Helaas is het wel zo dat als je de chemische reactie niet gestart krijgt de kans op schade aan je beton groot is.

Hangt er ook vanaf waarvoor het moet dienen natuurlijk. Wil je er een kolom van een gebouw op zetten of een tuinhekje?

Als je er een kachel op zet zorg je best ook dat je er een laag water op legt (onder water zetten dus). Anders droog je inderdaad ipv uitharden, zoals hierboven gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:27
Kachel werkt niet, een klomp beton krijg je nooit warm gestookt. Zoals aangegeven moet de chemische reactie starten, daarna zijn er eigenlijk nooit problemen meer, mits je het oppervalk afdekt met een isolerende laag. Als je woensdag gestort hebt ga ik er vanuit dat de reactie al lang begonnen is en dat de aanvangssterkte die nu bereikt is voldoende is om een normale nachtvorst te kunnen hebben. Je kunt er nu weinig of niets meer aan doen, in het ergste geval zul je merken dat er scheuren of schollen ontstaan en dat je zonder veel kracht de voet kan slopen. Dan is het uithuilen en opnieuw storten.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47

reaL_G

G

Waarvoor is de betonvoet? Fundering?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Beton is natuurlijk een chemische reactie die flink co2 uitstoot bij de reactie die het heeft.

Dus inderdaad, gewoon afdekken, de warmte van de reactie doet de rest. Of deed, inmiddels is het zolang geleden dat het voor TS toch niet meer uitmaakt...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
reaL_G schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:18:
Waarvoor is de betonvoet? Fundering?
Het is een betonvoet voor een mini zendmast van 10 meter. De voet zit verankerd aan de fundering aangezien we hier veengrond hebben wat jaarlijks 6 tot 8mm zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je hebt nu dus op je bestaande funderingsbalk een excentrische belasting toegevoegd van 340kg en dan wil je er ook nog een zendmast (geen idee wat dat weegt) op zetten?

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 20-01-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Oke. Is er rekentechnisch naar gekeken? Spreiding? Neerwaarts? Chemische Ankers? Je spreekt over veengrond, dus de bestaande fundering staat op palen of het is een grote betonplaat?

Zoals gezegd hierboven,
Excentrische belasting toevoegen kan echt serieuze belasting geven op je bestaande fundering (positie afhankelijk, logische positie zou een knooppunt of hoekpunt zijn).

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Het gaat om een mast van 30x30x30 (driehoek) van aluminium met een totaalgewicht van 40kg met daarin misschien 2 kilo aan antennes en 2 kilo aan UTP kabel. De mast wordt op 6 meter aan het gebouw bevestigd waardoor er maar 4 meter 'vrij' kan bewegen.

De reden voor de verankering aan de fundering is vanwege het verzakken. Als de betonvoet zou zakken zonder dat de bevestiging aan het gebouw verzakt dan zou de boel krom gaan trekken, breken, etc.

Al met al hoeft de fundering niets bijzonders te dragen en door de betonvoet te gieten op de plek waar ook een 14 meter lange betonnen paal in de grond zit. Sowieso is de fundering een betonnen 'plaat' van 40 bij 20 meter (gaat om een bedrijfshal) met genoeg hijpalen om een woonwijk blij mee te maken dus de fundering gaat echt nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Vraagje, waarom maak je dan druk om het beton.
Als het puur als vulling dient en geen echte constructieve aard heeft. Die paar scheuren meer of minder.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
reaL_G schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:49:
Vraagje, waarom maak je dan druk om het beton.
Als het puur als vulling dient en geen echte constructieve aard heeft. Die paar scheuren meer of minder.
Ik heb gewoon geen idee wat beton doet met vorst. Ik kan me voorstellen dat het veranderd in 1 grote grindbak waardoor het zelfs als vulling kansloos is. Het moet nog wel vast blijven zitten aan de fundering.
Pagina: 1