Ervaringen praktijkexamen auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan128
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05-2024
Volgende week doe ik een 2de poging om mijn rijbewijs te halen! Nou ben ik eigenlijk best benieuwd in hoeveel x jullie je rijbewijs gehaald hebben en naar de ervaringrn daarachter. En wat deden jullie tegen de zenuwen als jullie die hadden? Aangezien ik er de vorige x op gezakt ben... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 19:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je echt veel last hebt van de zenuwen, loop eens naar je huisarts.

Verder zijn mijn ervaringen nogal outdated, het is ruim 23 jaar geleden dat ik mijn rijexamen heb gedaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Equator op 18-01-2019 21:46 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In drie keer, laatste keer faalangstexamen,

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:45
Mijn praktijkexamen was de beste 'rijles' die ik had, het was ook de meest foutloze:
De enige 'fout' die ik maakte was dat ik bij de laatste rotonde niet van tevoren richting naar rechts aangaf..

Ik heb 't dan ook in 1x gehaald. Wel heb ik een tussentijdse toets gehad. Dit hielp om een idee te krijgen van hoe het was met een examinator naast je in plaats van je rijinstructeur. Dat er ook een vrijstelling voor bijzondere verrichtingen mee te verdienen was zorgde er ook voor dat ik rustiger was bij het praktijkexamen. Ik hoefde immers enkel een half uurtje te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kortom zelfs als je het ergst denkbare overkomt kun je je roze papiertje halen. En te ontspannen achter het stuur is ook niet goed.

Als jouw probleem de zenuwen en stress van het moment zijn, dan zou ik eens kijken of je je technieken aan kan leren om bijvoorbeeld de examinateur weg te denken en daarmee je examen te maken als een gewone les, of juist een tijdens een les een echt rijexamen te simuleren.

Maar nog beter dan bovendstaan traject is je probleem voorleggen bij het cbr of je rijinstrucuteur zelf. Het cbr heeft er wel speciale trajecten voor dacht ik.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04
Toevallig paar weken geleden geslaagd, gelukkig in één keer. Ben wel wat ouder (31) misschien dat het daar wat mee te maken heeft.

Moet zeggen dat ik ook "gezonde" spanning had, maar niet extreem. Toen ik bezig was met het examen werd het wel minder. Had het geluk dat examinator en instructeur lekker aan het kletsen waren, wat ik eigenlijk wel erg fijn vond. Misschien kun je dit aan je instructeur vragen, om gewoon een praatje te maken met je examinator en jouw lekker je gang laat gaan. (Wel een tip, als ze in eens stoppen met praten gaat er iets belangrijks gebeuren).

Zelf had ik een flesje drinken en een banaan meegenomen om van te voren nog wat te eten. Banaan schijnt ook goed te zijn voor concentratie. Ook had mijn instructeur gezegd om het examen gewoon te benaderen als een normale rijles.

Hij had mij ook een lijstje gegeven met wat tips.
Misschien heb je er wat aan!

Rijexamen - Tips waar je zelfcontrole over hebt.
  • Benader de examenrit alsof je alleen in de auto zit, dus geen steun of tips krijgt van een ander.
  • Zoals al aangehaald is een goede voorbereiding van groot belang. Invloed op het gedrag van een ander heb je niet, wel op dat van jezelf. Anticipeer voldoende en toon je een actief en besluitvaardig verkeersdeelnemer tijdens het examen.
  • Door goed te anticiperen ben je in staat om fouten van anderen op te vangen en heb je een sociale opstelling naar je medeweggebruikers.
  • Wil je dat je rijinstructeur meerijdt tijdens het examen, bespreek dit samen voorafgaande aan het examen met hem.
  • Ben proactief en herhaal voorafgaande aan het examen in overleg met je rijinstructeur de onderwerpen waar je behoefte aan hebt.
  • Laat voor het examen iemand meerijden (je vader of moeder) die “meekijkt” zodat je gewend bent aan iemand op de achterbank die kijkt en vooral let op jouw autorijden.
  • Heb vertrouwen in jezelf. Als het tijdens de laatste rijlessen vóór je examen goed ging, is er geen reden aan jezelf te twijfelen, laat dit beeld door je hoofd gaan tijdens je examen.
  • Zorg dat je goed uitgerust bent vóór je rijexamen.
  • Laat voor je gevoel het examen los en benader het examen als een rijles.
  • Geef aan wat je wel en niet prettig vindt in de lesauto tijdens het examen, bijvoorbeeld; vind je het prettig als de examinator tegen je praat, heb je moeite met het verschil tussen rechts en links, ben je dyslectisch etc.
  • Naast het opvolgen van de verkeersregels is ook een sociaal gedrag noodzakelijk voor een optimale veiligheid in het verkeer.
Ik wil je in ieder geval succes wensen!

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
In 1 keer gehaald.
Met de tussentijdse toets had ik de bijzondere verrichtingen gehaald maar zou ik gezakt zijn omdat ik de spiegels niet genoeg gebruikte.

Daar extra op gelet met de laatste rijlessen. Met het afrijden het achteruit inparkeren verneukt, maar daar had ik vrijstelling voor. En nu ging het rondkijken wel goed.

De tip die het voor mij deed: niet in je spiegels kijken omdat het moet van de rij-instructeur. Maar kijken omdat je wilt zien of er andere auto's in de weg zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik deed er twee keer over. Eerste keer gezakt, omdat ik niet voldoende in mijn spiegels keek. Bij de tweede keer was de examinator niet bekent met Utrecht. Ik zelf ook niet in het gebied waar wij reden. Dus waren wij de weg kwijt.

Dit was meer dan 17 jaar geleden, toen zat er nog geen navigatie systeem in mijn les auto. Wij waren bijna een uur onderweg. Mijn rijinstructeur was al bang dat er wat gebeurd was. Maar ik had het wel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

3x3 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:56:
[...]
En te ontspannen achter het stuur is ook niet goed.
Dat ging bij mij fout, na het eerste moeilijke onderdeel (omkeeropdracht, kon gelukkig een parkeerplaats gebruiken) was ik iets te ontspannen en verknoeide het op een vervelend punt, net te hard aanrijden op een onoverzichtelijke bocht en pal daarna onvoldoende voorrang verlenen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:13
Roan128 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:42:
Volgende week doe ik een 2de poging om mijn rijbewijs te halen! Nou ben ik eigenlijk best benieuwd in hoeveel x jullie je rijbewijs gehaald hebben en naar de ervaringrn daarachter. En wat deden jullie tegen de zenuwen als jullie die hadden? Aangezien ik er de vorige x op gezakt ben... 8)7
In 1x, geen last van zenuwen, had ook niemand wat gezegd dus geen extra druk. :+

Het komt vanzelf wel, maar iedereen zit niet hetzelfde in elkaar. Gespannen rijden helpt echter zeker niet, dus probeer enigszins te ontspannen en blijf vooral goed op je omgeving letten. Bij een speciale verrichting mag er best iets misgaan, maar het gaat erom dat je geen gevaar wordt voor de rest van het verkeer.

[ Voor 25% gewijzigd door NotSoSteady op 18-01-2019 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:55
Mijn eerste keer praktijkexamen ben ik gezakt... Op de centrale deurvergrendeling!

Een uur voor mijn examen kwam de rij-instructeur mij thuis ophalen om nog even warm te rijden. Vlak bij het CBR deden we een bak koffie, maar toen we terug liepen naar de auto wilde deze niet meer met de knop op de sleutel van het slot. Ik het de auto toen handmatig met de sleutel in het deurslot geopend. Mijn rij-instructeur zei dat het beter was om de auto op het CBR terrein dan maar open te laten, dus zo gezegd: zo gedaan.

Het afrijden an sich ging niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Nadat we weer terug waren bij het CBR en iedereen uitstapte, liep ik om de auto heen om af te sluiten. De examinator vroeg waarom ik dat deed, en ik vertelde dat de centrale deurvergrendeling het niet meer deed sinds een uur.

Daarmee ben ik waarschijnlijk een van de weinigen die op de parkeerplaats al te horen kreeg dat het papiertje aan zijn neus voorbij ging. De man was gepikeerd dat dit niet voor het examen aan hem gemeld was, omdat wettelijk gezien hij de bestuurder was tijdens het examen. Wist ik of er een zekering uit lag, en wat er nog meer op die groep zat? Nee? Dan had ik veel te veel risico genomen.

Overigens zijn de kosten van het tweede examen volledig vergoed door mijn autorijschool, en heb ik duizend maal excuses gehad. De tweede keer heb ik het examen wel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
De 4e keer gehaald op mn 32e. Gingen als laatste weg en was een heel relax ritje. Instructeur en examinator waren met elkaar in gesprek en ik was weet ik nog ook relaxer als de keren ervoor. De auto deed het m ook(Volvo V40 D2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:38

NMH

Moderator General Chat
3x. Verder geen last van zenuwen gehad, ik was de eerste twee keer gewoon niet goed genoeg. Voor de rest: je hoeft voor zover ik weet geen perfecte rit te rijden, als je bijvoorbeeld een keer zit te hannesen met de versnelling is dat waarschijnlijk niet het einde van de wereld, dus geen paniek. Als de examinator daarentegen op de rem moet staan omdat je anders een voetganger om zou maaien dan kun je het waarschijnlijk wel vergeten verder. >:) Mocht je de zenuwen echt niet de baas kunnen, dan is er het faalangstexamen.
TomsDiner schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:55:
Mijn eerste keer praktijkexamen ben ik gezakt... Op de centrale deurvergrendeling!

Een uur voor mijn examen kwam de rij-instructeur mij thuis ophalen om nog even warm te rijden. Vlak bij het CBR deden we een bak koffie, maar toen we terug liepen naar de auto wilde deze niet meer met de knop op de sleutel van het slot. Ik het de auto toen handmatig met de sleutel in het deurslot geopend. Mijn rij-instructeur zei dat het beter was om de auto op het CBR terrein dan maar open te laten, dus zo gezegd: zo gedaan.

Het afrijden an sich ging niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Nadat we weer terug waren bij het CBR en iedereen uitstapte, liep ik om de auto heen om af te sluiten. De examinator vroeg waarom ik dat deed, en ik vertelde dat de centrale deurvergrendeling het niet meer deed sinds een uur.

Daarmee ben ik waarschijnlijk een van de weinigen die op de parkeerplaats al te horen kreeg dat het papiertje aan zijn neus voorbij ging. De man was gepikeerd dat dit niet voor het examen aan hem gemeld was, omdat wettelijk gezien hij de bestuurder was tijdens het examen. Wist ik of er een zekering uit lag, en wat er nog meer op die groep zat? Nee? Dan had ik veel te veel risico genomen.

Overigens zijn de kosten van het tweede examen volledig vergoed door mijn autorijschool, en heb ik duizend maal excuses gehad. De tweede keer heb ik het examen wel gehaald.
toon volledige bericht
Dat is wel extreem zuur zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57
18 jaar geleden.

Te kort op voorganger gereden in de spits kon ook echt nergens anders tussen die 3 minuten
Te ver van de stoep met file parkeren echt gewoon 60 cm ofzo
En 1x te laat bij het aanremmen van een rotonde.

Resultaat in 1 keer gehaald, dont ask me why.

Zenuwen weinig last van gehad.

Inmiddels 300.000 km en 3 auto’s verder gaat nog steeds goed :) 5x een bekeuring gehad in die tijd, 3x voor snelheid 1x voor gordel en 1 voor niet geldige verlichting voeren.

1x aanrijding gehad, blik/plastic schade. Al met al best netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 18-01-2019 23:41 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18
NMH schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Voor de rest: je hoeft voor zover ik weet geen perfecte rit te rijden, als je bijvoorbeeld een keer zit te hannesen met de versnelling is dat waarschijnlijk niet het einde van de wereld, dus geen paniek.
Ik denk dat dit nog wel het belangrijkste is om in gedachten te houden. Het hoeft niet perfect, als je maar laat zien dat je situaties overziet en enige mate van voertuigbeheersing hebt. Ook bij bijzondere verrichtingen is het waarschijnlijk geen ramp als die niet perfect gaan, als je maar laat zien dat je goed om je heen kijkt, anticipeert en reageert.

Verder, hierboven al genoemd, kan het zinvol zijn om je instructeur mee te hebben. Ik had destijds (inmiddels 21 jaar geleden) m'n TTT gehaald, dus hoefde tijdens m'n examen geen bijzondere verrichtingen te doen. Examinator vroeg daar op een gegeven moment wel om en daar herinnerde m'n instructeur hem eraan dat ik die niet hoefde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
is inmiddels al 15 jaar geleden in Groningen, 1 van de lastigste steden om te rijden, er gebeurt daar altijd iets onverwachts en overal is het druk

Eerste keer kansloos gezakt.

Tweede keer - goede rit geen fouten en dacht dat ik hem had... Kreeg de mededeling: vergeet dit nooit meer: “en toch heb je het niet gehaald” Ging om een fietser die ik allang had ingehaald en niet gezien zou hebben. Woest was ik :(

Derde rit: minder dan de tweede, niet perfect naar mijn idee maar toch gehaald. Snapte er niets meer van, ik had mijn papiertje, maar voldaan.... totaal niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Toen ik 18 was drie keer gezakt. Toen ik 28 was opnieuw examen gedaan en tijdens examen echt wat dingen gedaan die niet standaard waren, voorrang verleend terwijl dat niet hoefde, gestopt voor een voetganger etc. Ik deed het omdat ik veiligheid belangrijk vond en me de uitkomst inmiddels niet enorm meer interesseerde. Ondanks dat was ik toch enigszins zenuwachtig. Beetje dubbel dus. Iemand die op je vingers kijkt is gewoon moeilijk. Afwijzing is ook lastig. De examinator vond mijn rijgedrag ondanks de regels ok en juist goed. Geslaagd dus in 1 keer toen. Nooit schade gereden overigens.

Het gaat er ook om hoe je overkomt mijns inziens. Indien je ouder bent heb ik het gevoel dat je anders overkomt, stabieler etc. Het is wat subjectief allemaal voor een deel en indien je jong bent heb ik het gevoel dat het lastiger kan zijn. Haaien worden echter zwemmend geboren. Het zit ook in je natuur/inschattingsvermogen.

Heel veel succes! Heb vertrouwen in jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 23:20
In een keer na 10 lessen. Ik had wel het voordeel dat ik al een paar keer had gereden op industrieterreinen. Theorie ook in een keer gehaald, zou vrij makkelijk moeten zijn als je na je fietsexamen op de basisschool je aan de regels houd.

Dat gezegd hebbende, ik heb mijn motor laten afslaan tijdens het rijexamen, midden op de weg terwijl ik links af ging. Ik stond ter hoogte van de middenberm stil en schaamde me kapot. Rest van de rit geen problemen.

Wat waren de punten van de examinator:

Motor afslaan top opgelost, door goed om je heen te kijken en de fietser voorrang te geven. Ik moet je eerlijk bekennen, de fietser zag ik voor mijn gevoel veel te laat.

Ik keek blijkbaar goed om me heen tijdens de rit. Dit vinden ze erg belangrijk, dus kijk overdreven in elke hoek en spiegel.

Punt om te verbeteren was dat ik op de parkeerplaats van het CBR niet in mn spiegel keek voor ik mijn deur open deed. Maar daar kon hij mee leven, omdat je in princiepe daar niet mag rijden. Het is zo een parkeerplaats als in garages waar je naast elkaar staat.

Punt is, maak je niet te veel zorgen. Gewoon goed de basispunten uitvoeren en je haalt het. Kijken is het belangrijkste waar ze op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is alweer even terug, maar bij mij ging het als een zonnetje. In één keer geslaagd. Ik heb heerlijk een beetje rondgereden en onderweg fijn gekeuveld met de examinator over koetjes en kalfjes. Dat geeft rust, het laat zien dat je de boel onder controle hebt en mogelijk is de examinator druk met praten dat ‘ie de gedachten er minder bij heeft. Dat was bij mijn examen in ieder geval wel. Bij terugkomst hadden we nog geen één bijzondere verrichting gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tijdens de rijlessen zelf had ik vaak dat zodra ik eenmaal iets fout deed ik daar teveel mee bezig bleef, en daardoor nieuwe fouten bleef maken. Mijn instructeur heeft me daar goed mee geholpen door er gewoon over te praten en duidelijk te maken dat een klein foutje geen ramp is, zolang ik hem zelf maar goed corrigeer. De laatste lessen had ik daar dus ook minder last van, en werd ik wat zelfverzekerder.

Voor het examen zelf was ik behoorlijk gespannen, toch wel angst om het te verprutsen, en mijn rij-instructeur was niet van het type dat aan het begin zegt "kom wel goed joh", nee, dat zei ie toen ik geslaagd en wel weer voor het huis stond "wist wel dat je ging slagen hoor".

Examen zelf ging wel makkelijk, wat heel erg hielp voor mij was dat mijn examinator in opleiding was, en de "echte" examinator zit dan achterin. Door het feit dat in-opleiding ook wat onzeker was, voelde ik mij weer zekerder, het voelde niet echt alsof ik op de pijnbank werd gelegd ofzo. Natuurlijk wel wat foutjes gemaakt tijdens het rijden, maar die heb ik goed kunnen opvangen.

Enige puntje wat ik uiteindelijk kreeg was dat ik wat hard kwam aanrijden op rotondes en kruispunten, en ondanks dat ik wel op tijd stopte, kon dat verwarring geven bij andere weggebruikers. Een andere, in mijn ogen flinke, fout hadden ze niet eens opgemerkt. Bij een vrij onoverzichtelijke splitsing had ik een busje over het hoofd gezien terwijl ik voorrang moest geven. opgelost door wat harder op te trekken dan normaal om weer een veilige afstand te creëren.

Maar het belangrijkste wat ik dus wil meegeven is dat je niet bang moet zijn om foutjes te maken, het hoeft niet perfect :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RobinHood schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 02:55:
Maar het belangrijkste wat ik dus wil meegeven is dat je niet bang moet zijn om foutjes te maken,
Fouten maken is niet erg, het gaat om de oplossing die je daarna bedenkt.

Als je motor afslaat kun je op verschillende manieren tot een oplossing komen:
* Koppeling in, sleutel omdraaien, dot gas, kijken en verder gaan
* Vloeken en tieren, koppeling in, sleutel omdraaien, te grote dot gas, kijken en verder gaan met een rood hoofd
* Paniek, 3 seconden geen reactie, koppeling in, sleutel omdraaien, te grote dot gas, kijken en zenuwachtig verder gaan
* Koppeling in, sleutel omdraaien, dot gas, niet kijken en verder gaan

Enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

2e keer gehaald. Eerste keer had ik een oud-politieagent als examinator, grote kale alfaman. Ik maakte een, in zijn ogen, wat rare beslissing (niet iets om op te zakken) en hij vroeg waarom ik dat deed. In plaats van mn fout toe te geven ging ik de discussie met m aan :')

Creëer een beetje rapport met de beste man of vrouw :-p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik ben rond mijn 20ste 2x gezakt voor de praktijk. Achteraf gezien misschien niet de beste instructeur gehad, die zat veel te schreeuwen en maakte me onnodig zenuwachtig. Daarna een hele tijd niets ermee gedaan, totdat ik rond mijn 34ste ineens wél een rijbewijs nodig had. Ben toen meteen de eerste keer geslaagd. De enige fout die ik me kan herinneren is dat ik op een gegeven moment ergens 10km/h te hard reed. Zelf opgemerkt, meteen snelheid verminderd en aangegeven dat ik door had dat ik een fout had gemaakt, dus helemaal niks aan de hand.

Zenuwen had ik de eerste 2 keer wel, de 3de keer was ik ouder en wijzer en had meer een houding van "ach, ik doe gewoon rustig aan m'n ding en zie wel wat er gebeurt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eerste keer een vrachtwagen van de weg gereden. 🙈

Tweede keer dwars door rood 🤪

Derde keer geslaagd, maar wel een eend dood gereden.. maar ik reed rechtdoor en week niet uit, dus loste het goed op. 😬 (RIP eend)
Ohja en die derde keer ook een ambulance achterop gekregen en die netjes voorrang verleend.

* Falcon heeft altijd ramp praktijkexamens gehad

Ondertussen 20 jaar en minstens een miljoen kilometer verder 😎

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
DirtyBird schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 07:56:
2e keer gehaald. Eerste keer had ik een oud-politieagent als examinator, grote kale alfaman. Ik maakte een, in zijn ogen, wat rare beslissing (niet iets om op te zakken) en hij vroeg waarom ik dat deed. In plaats van mn fout toe te geven ging ik de discussie met m aan :')

Creëer een beetje rapport met de beste man of vrouw :-p
Toevallig in Zwolle? Die examinator ken ik dan misschien ook. Anders zijn er blijkbaar meer kale oud-politieagenten examinator.

Ontopic: ik ben zelf in 1x geslaagd, heerlijk ontspannen rit, lekker kleppen met de examinator en binnen 15 minuten weer terug bij CBR. In inmiddels ruim 15 jaar geleden.

Rust en kalmte kan je redden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
aljooge schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:32:
is inmiddels al 15 jaar geleden in Groningen, 1 van de lastigste steden om te rijden, er gebeurt daar altijd iets onverwachts en overal is het druk

Eerste keer kansloos gezakt.

Tweede keer - goede rit geen fouten en dacht dat ik hem had... Kreeg de mededeling: vergeet dit nooit meer: “en toch heb je het niet gehaald” Ging om een fietser die ik allang had ingehaald en niet gezien zou hebben. Woest was ik :(

Derde rit: minder dan de tweede, niet perfect naar mijn idee maar toch gehaald. Snapte er niets meer van, ik had mijn papiertje, maar voldaan.... totaal niet :?
Ongeveer hetzelfde mee gemaakt: eerste keer dacht ik dat het wel goed zat, maar helaas. Tweede keer ging echt ruk: gordel vergeten en kleine ingreep gehad (stuur), maar wel geslaagd :S

Trouwens, Groningen lastig om te rijden? Valt ook wel een beetje mee.. Alle steden zijn druk, en Groningen heeft geeneens trams om maar wat te noemen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

~10 jaar terug inmiddels, toen ~30j.
Theorie 1st keer gezakt, insteek was ook om de afname gewoon te ervaren, dus prima, 2de keer gehaald.
Praktijk 1st keer gehaald, geen opmerkingen, prettige rit, foutje met inschatten of een straat geblokkeerd was, dus de auto gestoken op een oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:19
Vooral niet te gezellig willen zijn met de examinator, dat was mijn fout de eerste keer. Je mag gerust zeggen dat je even wilt concentreren.

Daarnaast helpt het misschien om te beseffen dat ze niet kijken of jij goed auto kunt rijden maar of jij veilig, zelfstandig kunt leren rijden in het verkeer. Dus niet helemaal recht in een parkeervak of te ver van de stoep met file parkeren is geen ramp, als je maar heel goed in de spiegels kijkt en op je omgeving let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:11
15 jaar geleden heb ik mijn rijbewijs in 1x gehaald (na zo'n 35 lesuren).

Ik heb ook gebruikgemaakt van het tussentijds examen, waar ik voor het eerst de bijzondere verrichtingen probleemloos uitvoerde en daar dus vrijstelling voor had. Die bijzondere verrichtingen waren mijn achilleshiel, dus het was een pak van m'n hart dat ik dat niet meer hoefde.

Het examen heb ik volgens mij foutloos gehaald, met ik dacht als enige aandachtspunt de snelheid.

Volgens mij mag je best een foutje maken en hoef je ook echt niet constant rond te turen. Ze kijken (denk ik) veel meer naar hoe je situaties inschat en hoe je daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:57
Voor mij is het ook alweer 14 jaar geleden dat ik rijexamen heb gedaan. Gelukkig voor mij wel in 1x geslaagd voor theorie en praktijk. Het enige puntje wat ik toen had was dat ik de invoegstrook te laat nam.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
5 jaar geleden ongeveer. Tijdens het examen reden we via een zijweg een weg op buiten bebouwde kom. Ik zag geen borden dus reed ik 80. Na een paar minuten vroeg de examinator waarom ik 80 reed. Hierop antwoordde ik dat het buiten bebouwde kom was en dat er geen wijziging van de snelheid was. Vond ze logisch, achteraf bleek het een 60 weg.

Blijf rustig en blijf logisch nadenken. Als beginnend bestuurder zal je nooit alles weten, maar als je logisch en beheerst rijdt dan zorg je ervoor dat je veilig rijdt. Dat is nou net wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik heb ca 14 jaar geleden in 1 keer rijbewijs gehaald. Met de ttt al de bijzondere verrichtingen. Ligt ook wel een beetje aan de examinator en een beetje aan jezelf. Vooral goed kijken en als je jong bent beheerst en rustig aan doen en als je ouder bent goed meekomen.

Het is en blijft spannend een examen, of het school,, rijles of latere instructie is, examen is een moment van slagen of juist niet en die spanning blijft altijd. Probeer er desalniettemin rustig onder te blijven en op je handelingen bijna overdreven om te laten zien dat je ze kent en beheerst.

Ik heb a, b en be gehaald, alles in 1 keer en echt geen vlekkeloze ritten. Bij be bijna gezakt zonder te beginnen 9mdat ik de koppeling niet goed had gecheckt. Bij a kreeg ik de opmerking om nog beter zijwegen in te kijken en bij b ben ik bijna een bocht uitgereden omdat ik te hard door de bocht ging. Foutjes mag, als het maar geen ingreep wordt en als je ze maar bewust bent.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
nldls schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:07:
Ik heb ca 14 jaar geleden in 1 keer rijbewijs gehaald. Met de ttt al de bijzondere verrichtingen. Ligt ook wel een beetje aan de examinator en een beetje aan jezelf. Vooral goed kijken en als je jong bent beheerst en rustig aan doen en als je ouder bent goed meekomen.

Het is en blijft spannend een examen, of het school,, rijles of latere instructie is, examen is een moment van slagen of juist niet en die spanning blijft altijd. Probeer er desalniettemin rustig onder te blijven en op je handelingen bijna overdreven om te laten zien dat je ze kent en beheerst.

Ik heb a, b en be gehaald, alles in 1 keer en echt geen vlekkeloze ritten. Bij be bijna gezakt zonder te beginnen 9mdat ik de koppeling niet goed had gecheckt. Bij a kreeg ik de opmerking om nog beter zijwegen in te kijken en bij b ben ik bijna een bocht uitgereden omdat ik te hard door de bocht ging. Foutjes mag, als het maar geen ingreep wordt en als je ze maar bewust bent.

Succes
heb wel het gevoel dat de gunfactor bij sommige examinatoren mee speelt. De zijwegen onvoldoende checken of de bocht bijna niet houden kan resulteren in een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
B of A?

B heb ik 10 jaar geleden 2x over gedaan. Ik was enorm nerveus, laat op de middag, strenge vrouw. Ik reed best prima dacht ik, mijn instructeur was positief, maar toch vond de examinator dat ik 'te voorzichtig was'. Dus gefaald.
Zsm nieuw examen aangevraagd, bij de huisarts wat kalmeringsmiddelen gehaald en daarmee gelest. En jahoor, jackpot, dezelfde examiator. Dus ik zag de bui al hangen. Ik reed (mede volgens m'n instructeur) slechter dan de eerste keer, maar nu was ik ineens het voorbeeld dat vrouwen kunnen rijden (ja dat zei ze letterlijk zo -.-).

Het is dus nogal wat willekeur.

Bij m'n A reed ik afgelopen jaar een prima rit, heb nog wel kleine discussie met de man gehad. Vanaf het begin werd er gezegd, hoor je niks dan rij je door, tenzij dat niet meer mag. Prima. Doen we. En toen kwamen we op een punt waar een verbodsbord stond, met onderbord over 200 meter. Ik zag prima dat de doorgaande weg naar rechts ging, maar hij zei niet naar rechts en ik mocht rechtdoor. Daar was nog een inrit naar een buurtje, dus ben daar vrolijk ingereden, rondje gereden en teruggegaan. Toen gaf hij toe dat dat eigenlijk wel de juiste handeling was geweest terwijl hij me eigenlijk terecht wou wijzen.
Uiteindelijk dus gewoon geslaagd. Nou zit er tussen beide rijbewijzen 10 jaar tijd, dus stond ik ook een stuk steviger in m'n schoenen met al die jaren rijervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 19-01-2019 10:54 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje_kadetje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-05 06:53
Ik heb mijn rijbewijs recentelijk gehaald, eind september. Op m'n 36e trouwens!
Ik heb 2 maal afgereden, en eerst een tussentijdse toets gedaan.

Die TTT ging eigenlijk prima, hoewel ik vond dat ik mijn speciale verrichtingen (een keer- en een parkeeropdracht) niet echt geweldig uitvoerde had ik ze toch vrijgespeeld. Ik denk dat het vooral van belang was dat ik goed keek. Dat ik vervolgens even een stoeprandje meenam en nog een keer moest steken was van minder belang. Verder viel er ook weinig aan te merken op de rest. Ik kreeg als tip mee op de doorstroming te letten en verder vooral zo door te gaan. Ik had overigens een goede klik met de examinator dus ik voelde mij goed op m'n gemak.

De eerste keer het échte examen ging werkelijk alles mis. Het was een bloedhete zomerdag, de dag had iets onwerkelijks, ook omdat ik de datum al erg ver van tevoren had laten vaststellen en ik was daar tamelijk hevig naartoe gaan leven. Daardoor werd het zo'n "Do-or-die-moment" waarbij ik in een soort omcomfortabele bubbel leefde. Ik had de dag vrijgenomen, iedereen wist dat ik ging afrijden, dus daardoor voelde ik ook een enorme druk om het te halen.

Vervolgens had ik echt een eikel als examinator. Hij mompelde de opdrachten, zat ongeïnteresseerd als een zak aardappelen naast mij in de auto, en vanwege de hitte had iedereen op de weg last van oververhitting, ikzelf niet uitgezonderd helaas. Na 5 minuten ging het helemaal mis bij het invoegen op de snelweg, ik had wel 2 of 3 ingrepen en toen wist ik al dat het mis was. Laat ik het er op houden dat de examinator ook geen beste dag had, ik heb na afloop een klacht tegen hem ingediend en van het CBR mijn geld teruggekregen. Het zakken was verder wel terecht maar laat ik zeggen dat zijn gedrag zo laakbaar was dat men het daar dus wel mee eens was. Al met al een tamelijk traumatische ervaring.

Paar maanden later weer opgegaan voor een examen maar besloten het al in mijn hoofd anders aan te pakken. Ten eerste zag ik het examen voor mezelf nu als tussenmoment: dus maak gebruik van eventuele tips voor een eventuele volgende keer. Gewoon een rijles maar dan extra duur. Verder niemand, maar dan ook niemand verteld dat ik ging afrijden. Die groepsdruk was dus ook weg. Ik had zelfs in mijn (voor iedereen op werk zichtbare) agenda virtuele rijlessen "ingepland" na het examen zodat iedereen dacht dat ik een gewone rijles had. En m'n niveau lag ook wel wat hoger in de rijlessen dan een paar maanden daarvoor.

Verder waren de omstandigheden die dag gewoon zoals ze normaal ook waren en had ik een examinatrice die mij veel meer op mijn gemak stelde, en waar ik tijdens het examen lekker mee gebabbeld heb. Ik moest weer opnieuw een keer- en een stopopdracht doen, maar dat vond ik niet erg, dat waren eigenlijk een soort rustmomentjes tijdens het examen, en het ging allemaal hartstikke goed. Alles leek gewoon veel "normaler". Geslaagd dus en achteraf ben ik wel blij dat ik pas toen en niet eerder mijn rijbewijs heb gehaald, want ik had denk ik gewoon het goede niveau nog niet. Soms wel, maar niet altijd, de lessen voor de 2e keer afrijden ging het gewoon prima. Dus ik had ook wel iets meer vertrouwen.

Dus om dit langdradige verhaal samen te vatten: minder druk opgelegd door mezelf, en ja, het hing bij mij ook echt af van wie er naast mij zat tijdens het examen. Dat laatste heb je helaas weinig invloed op. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Laatst online: 02-04 15:22
aljooge schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:45:
[...]

heb wel het gevoel dat de gunfactor bij sommige examinatoren mee speelt. De zijwegen onvoldoende checken of de bocht bijna niet houden kan resulteren in een ongeluk.
Zijwegen niet onvoldoende, maar kon beter. Te hard was nog zeker geen ongeluk maar 10 km minder was wat comfortabeler voor de inzittenden. Zat een versnelling te hoog.

Maar ik ben het zeker met je eens qua gunfactor hoor. Denk dat dit ook goed meespeelt. Wat dat betreft lekker kletsen met de instructeur en examinator als je dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SpamLame schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:39:
[...]
Theorie 1st keer gezakt, insteek was ook om de afname gewoon te ervaren, dus prima
Met die insteek heb ik direct de 1e keer mijn theorie gehaald, tegen mijn eigen verwachting in (en tot grote verrassing van mijn echtgenote, die bij die gelegenheid wel zakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:57

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat vliegt de tijd, ondertussen al weer meer dan 14 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs gehaald heb (opgelet, België). Tijdens de rijopleiding met de instructeur maakte ik telkens eenzelfde fout tijdens het rijden: enorm veel missers met de handgeschakelde versnelling. Van 2 naar 5 en van 5 naar 2, of willen vertrekken in 2de of 3de waardoor ik hem liet stilvallen. Vreemd genoeg van zodra ik zonder instructeur kon oefenen ging die fout vanzelf weg. Vlak voor mijn examen heb ik toen nog 2 uur met de instructeur gereden en hij vertelde mij dat hij dacht dat ik te weinig had geoefend en het niet zou halen (how's that for motivation).

Het examen zelf ging eigenlijk niet al te vlot, in die tijd was het eerst 2 maneauvers op terrein en ik had natuurlijk weer geluk dat ik de moeilijkste eruit had getrokken. Ging niet zo vlot maar nog net voldoende om er door te zijn. Daarna de baan op en daar had ik net iets meer geluk dat de route die ik getrokken had voor meer dan de helft uit een verbindingsweg bestond en er dus slechts beperkte tijd in de stad zelf was. Geen fouten gemaakt tijdens die rit maar kreeg wel de opmerking dat ik meestal te ver naar links aan het rijden was in de rijstrook.

Maar dat examen heeft me toen echt gesloopt. Ik heb mij gedurende dat examen zo hard zitten focussen op alles wat er gebeurde dat me dat enorm veel energie had gekost. De rit naar huis na het examen heb ik dan ook niet zelf meer gereden maar heb ik me laten rijden. Ondanks dat de dag nog niet half was, was ik gewoon doodop.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2 x examen, 30 jaar geleden alweer, eerste keer gezakt omdat de examinator een oude vete had met mijn instructeur ( oud-partners in een auto handel )
Bij aankomst CBR kregen we te horen wie de examens zou afnemen, en kreeg al gelijk van mijn instructeur een "ohw damn blik" - Dan ga je al niet lekker er in ;)

Tijdens de rit geen ingrepen, maar vlak voor het einde zou ik een fietser genegeerd hebben.
( volgens mij was hij nog ver genoeg van de oversteek om zonder last door te kunnen, maar dat was mijn visie als onervaren bestuurder )
Bij terugkomst het formulier, en had hij genoteerd dat ik onzorgvuldig zou zijn, en niet veilig genoeg kruisingen overstak

Na een bespreking met de instructeur heeft hij me direct weer ingeschreven voor 14 dagen later.
Dit keer kreeg ik een examinator mee, die als hobby "gastronomie" had ( stoel zat bijna tegen de achterzittingen :+ )
Elk restaurant wat we passeerden had hij een mening over, en toevalligerwijs kwamen we voorbij mijn leerbedrijf in die tijd, en vertelde hoe geweldig dat was.
Ik scoorde toen al een voldoende door hem te zeggen dat ik daar mijn examenjaar deed, en de maand hierna mijn eindproject moest afleveren.

Na de rit hartelijk afscheid en mijn ( toen nog ) papiertje aangevraagd ....

TL;DR het ligt echt aan de examinator hoe de rit verloopt, sommige zijn stug, anderen relaxed, maar er spelen zoveel variabelen mee, dat je het eigenlijk niet echt kan plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Voor mij is het nu bijna 11 jaar geleden, maar ik weet het nog goed...

Ik reed af en moest straatje keren. Dit mag je doen op een plek die voor jou het best (en veiligst) uitkomt, dus ik pakte de in-/uitrit van een parkeerterrein van een flatgebouw. Ik rij netjes achteruit, kijk of er op de stoep mensen aan komen lopen, scheurt er opeens een TNT-busje achter me langs de weg op. KAK! Ingreep..

'Shit' dacht ik, dat wordt een herexamen. Verder het examen wel netjes uitgereden, de rest van het examen ging goed en foutloos. Ook de bijzondere verrichtingen (ik vond een proefexamen echt geldverspilling, als die goed gaat was je op je echte examen ook geslaagd).

We komen terug bij het CBR en de examinator vroeg of ik dat busje zag. 'Nee' zei ik, 'ik keek naar de stoep of er mensen aankwamen'. Dat was ook zo, ik zag het busje niet. De examinator zij dat je altijd van dat soort maniakken hebt op de weg en dat de rest van het examen goed ging, dus ik kreeg een voldoende: geslaagd!

Ik was zo blij als een 18-jarige die zijn rijbewijs in één keer haalde met een ingreep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In 2x gehaald, bijna 3 decennia geleden echter ;)

De 1e keer haalde mijn instructeur mij 2 uur voor het examen op, zogenaamd om "goed warm te rijden".
Achteraf was dat toch iets te veel van het goede...
Daarnaast drukte hij mij op het hart vooral héél rustig te rijden bij het zien van de examinator, die daar namelijk erg streng op zou letten.

Long story short: ik was al behoorlijk duf van die 2 uur voorrijden, en was absurd veel bezig met mijn snelheid wat o.a. resulteerde in de opmerking dat ik niet voldoende mee het verkeer meekwam :X

2e keer ging het stuk beter (duh :+ ): mijn instructeur wilde me weer 2 uur van tevoren ophalen maar ik zei toen wijselijk dat half uurtje wel genoeg was.
Ik begon dus een stuk frisser aan het examen en had ook meer zelfvertrouwen, reed gewoon zoals ik tijdens de lessen ook altijd reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
in 1x, in de spits, gemiddelde snelheid was 20 in de stad, eenmaal op de snelweg kreeg ik nog de opmerking dat je hier 120 mocht, maar ik attendeerde hem op de matrixborden, dus zonde om door te rijden. Moest ie lachen...
Toen de parkeerplaats op, 10 meter achteruit rijden en daarna weer terug naar CBR.

al met al maximaal 30 minuten weg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Drie daar terug mijn rijbewijs gehaald. In totaal vijf examens gedaan waarvan een tussentijdse toets.
Drie maal gezakt voor praktijk en toen voor mijn tussentijdse toets. CBR zou weggaan uit Zutphen wat betekende dat ik langer moest rijlessen, dubbele rijlessen moest nemen want we gingen routes verder weg rijden etc. Dat wilde ik niet dus na twee keer gezakt in Zutphen en een keer in Deventer moest ik toch maar eens langs de huisarts want ook de zenuwen speelden op. Na twee pilletjes mee gekregen te hebben, eentje om tijdens les te testen en eentje tijdens examen, ben ik bij mijn vierde praktijkexamen geslaagd.

Was wel stressen om op tijd te komen, de weg tussen Voorst en Apeldoorn zat toen dicht en iedereen ging via Deventer naar Apeldoorn. Alles stond muur vast, alle routes en de sluiproutes stonden vast. In een 70 km/h zone besloot de instructeur dat we even van stoel moesten wisselen en dat ik maar niks moest zeggen tegen de examinator. Laatste paar km in een 80 km/h zone afgelegd met 120 km/h :+ ik moest en zou op tijd komen.
Eenmaal daar stond de examinator vast in de file.

Na een rustig ritje door door Deventer, stukje snelweg en genieten van de files weer terug en geslaagd :)

TLDR: Spanningen horen er bij, elke dag is anders en je moet je beste beentje voor zetten dan komt het vast wel goed :D

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 11:41
Ik heb op mijn 20e voor het eerst examen gedaan en was gezakt. 6,5 jaar later weer begonnen met lessen en met mijn grote mond geroepen dat ik met 5 rijlessen wel zou slagen. Dat bleek ook het geval. Een perfecte rit gereden. 2e keer geslaagd dus, 3,5 jaar geleden. Inmiddels alweer 250.000km verder zonder bekeuringen. Niet dat ik nooit te hard rij, want dat deed ik eigenlijk altijd tot ik als chauffeur aan het werk ging.

Overigens beide theorie examens in 1 keer gehaald, zonder van te voren te leren.

Anyway, wees niet bang om fouten te maken. Het gaat erom hoe je ze oplost. Autorijden leer je pas als je zelfstandig rijdt - al dan niet met vallen en opstaan. .

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:00
1e keer geslaagd, no problemo.

Wel ontzettend mazzel gehad want op mijn tijdsslot was het ontzettend rustig op de weg, en het duurde voor mijn gevoel maar heel kort. Was volgens mij als laatste weg van de locatie maar als eerste terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:28
Ook in 1x geslaagd enkele jaar terug voor de auto, fijnste vond ik om het uur voor het examen nog even een rijles in te plannen. Dit heb ik half jaar terug ook met mijn motor rijbewijs zo gedaan en ook die weer in 1 keer kunnen halen.

In beide gevallen weet ik nog dat ik het uurtje nog wat gespannen was, maar de kleine spanningsfoutjes wel mooi in dat uurtje maakte en het examen zelf dan prima voelde en ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Ik had al een noodrem na 100 meter bij de eerste beste rotonde vanaf cbv bij leiden.. motor viel ook uit, dus ik ging er op dat moment al van uit dat ik gezakt was :-P

Daarna rustig gereden en wel gezellig gepraat met mijn vrouwelijke examinator. Toen we bij Oegstgeest reden aangegeven dat mijn ex in die wijk woonde en ik de omgeving dus een beetje kende, stuurde ze mij een andere kant op 'zodat ik mijn ex of ex schoonvader niet kon aanrijden'.

Was erg gezellig dus, alhoewel ik dus echt na die eerste minuut er al vanuit was gegaan dat ik gezakt was. Het tegendeel was gelukkig waar, ik was netjes in 1x geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flammaestus
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-05 20:21
Afgelopen april mn rijbewijs gehaald op mn 17e. Uurtje van tevoren zitten karren met mn instructeur en daar ging vrijwel alles goed. Ging ook het examen in met een gevoel van "dit gaan we ff doen". In een keer geslaagd ook. Enige puntjes waren dat ik iets te hard over wat drempels ging(van die nare met zo'n putje voor de drempel) en dat ik bij een onoverzichtelijke bocht ff moest terugschakelen. Gewoon lekker kalm, relaxed en zelfverzekerd overkomen is denk ik wel het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:06

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ondertussen bijna 10 jaar geleden, maar in 1 keer gehaald. Ik had de meest relaxte examinator die ik kon krijgen. Oude kerel, gaf geen klap om de "regeltjes" en beoordeelde me daar ook niet op. Zijn insteek: je denkt dat je kunt rijden, dus je hebt nog wat te leren, of je kan het nog niet. Na een stukje rijden, op een helling, kwam ik nauwelijks vooruit bij het stoplicht. Toen ik wilde schakelen naar 2 realiseerde ik me pas dat ik vergeten was terug naar 1 te schakelen, dus dat ik die helling in de 3e versnelling had getrokken vanuit stilstand. Zijn enige reactie: "je rijd toch?". Uiteindelijk bij de evaluatie gaf hij me wel echt even het idee dat ik gezakt was, door simpelweg te beginnen met "Zo meneer, u denkt wel dat u kunt rijden, maar dat is niet zo." Hele verhandeling over goed kijken op rotondes, maar uiteindelijk stak hij zn hand uit en feliciteerde me.

Was ik zenuwachtig? Jazeker. Zeek zowat in m'n broek. Ook omdat ik in eerste instantie te horen kreeg dat m'n instructeur niet mee mocht, want er zou een 2e examinator bij komen. Uiteindelijk had de oude eindbaas (m'n examinator) daar geen zin in en had hem bij iemand anders in de auto gestopt. Maar op dat moment kwam bij mij het besef dat het geen bal uitmaakte. Ik moest het toch zelf doen, ik ging het halen of niet. Ik wist dat ik goed en veilig kon rijden, dus ik zou alleen falen op "technicalities". Ik had dus geluk met m'n examinator.

Heb je een tussentijdse toets gedaan voor je bijzondere verrichtingen? Dat haalt al een stresspunt weg namelijk. Daar had ik een ontzettend zeikerige examinator (vertelt me even te stoppen langs de kant, begint minuten te ouwehoeren en gaat vervolgens zeiken dat ik de motor af had moeten zetten vanwege het milieu... had me dan verteld te parkeren, zeverbak..) Vraag je instructeur gewoon keihard en eerlijk te zijn en vraag hem/haar of hij/zij denkt dat je goed kan rijden. Is het antwoord ja? Dan kun je het. Hou op je zorgen te maken. Dan ligt het hooguit aan een examinator die een slechte dag heeft, want ook op een examen mag je best een foutje maken, zolang het maar geen gevaarlijke situatie oplevert. Als je instructeur overtuigd is dat je goed en veilig kan rijden, dan kan je dat. Onthou dat voor je examen. Succes!

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
2x. De eerste keer zakte ik door bij het afslaan richting een viaduct van de linker baan tijdens de bocht naar de rechter baan te gaan 8)7

Zenuwen is 1 van de grootste oorzaken van zakken, je komt onbekwaam over en dus niet skilled genoeg om te rijden.

zorg dat je zelfverzekerd rijd (mar niet TE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 10:09

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb 'm in 4x gehaald... 8)7

De eerste keer zakte ik omdat ik te weinig spiegelde.
De tweede keer zakte ik omdat ik te veel spiegelde.
De derde keer was ik door de ervaringen van de eerste twee examens zo gestresst dat ik er niets van bakte en dus zakte...
De vierde keer... ging ik om te zakken, want toen was het zo dat je na 4x zakken een "faalangstexamen" kon doen dus daar ging ik voor. En omdat ik ging om te zakken, zat ik relaxed in de auto... en slaagde ik. :D

Dit alles speelde zich af in 1997, toen ik dus 19 jaar oud was.

In 2014 trouwens nog mijn BE-rijbewijs (aanhanger) erbij gehaald. Toen gelukkig wel in 1x geslaagd. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 23-01-2019 16:23 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 12:29
in 2x gehaald zo'n 6 jaar geleden.

Geen TTT gedaan op aanraden van mijn rijinstructeur destijds (geen spijt van gehad trouwens want die bijzondee verrichtingen waren beide keren zeer makkelijk te doen). Eerste keer dat ik moest afrijden was het echt noodweer en dat in de spits om 8.00 's ochtends. Het regende en onweerde hard, dus slecht zicht. Ik zag bij 1 kruising een fietser net wat te laat en voordat ik zelf kon remmen had mijn examinator dat al gedaan. Helaas gezakt dus ondanks de verder keurige rit volgens mijn examinator.

Tweede keer was letterlijk het tegenovergestelde. Mooie dag, mooi weer. In de zomervakantie om 9.00 's ochtends. Je raad het al, geen kip op de weg. Zeer eenvoudige rit en geslaagd.

Het is dus allemaal ook een beetje geluk hebben af en toe. Daarom vind ik een rijexamen toch niet een heel juiste methode om iemand zijn rijvaardigheid te testen. Het is een pure momentopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik in 2x of eigenlijk 5x :X Want ik heb met 19 jaar ook 3x praktijkexamen gedaan en helaas toen 3x gezakt, waarna ik de conclusie trok: het rijbewijs was niet voor mij bestemd :(

Vervolgens bijna 8 jaar volgehouden om geen rijlessen meer te nemen, en ongeveer 3 jaar geleden ben ik toch weer gaan rijlessen. Heb toen specifiek naar een rijschool gezocht, die ervaring hadden met leerlingen met faalangst.

Ja ik heb nogal last van faalangst: kom van de praktijkschool af, dus niet hoog opgeleid of dergelijke. En door de ervaringen uit het verleden had ik nog steeds faalangst. Mooie was echter dat ik deze keer mijn theorie in 1x gehaald heb, tegenover de 4x die ik met 19 jaar nodig had.

Uiteindelijk dus met 27 jaar mijn rijbewijs behaald: mijn rijinstructeur zei tegen mij, wellicht was ik er met 19 jaar gewoon nog niet klaar voor. Want ik was met 27 jaar natuurlijk veel beter ontwikkeld: gegroeid in levenservaring, intelligentie etc. Kortom mijn ontwikkeling liep of loopt eigenlijk achter op mijn echte leeftijd }:|

Maar ik heb 2x een faalangst praktijkexamen gedaan, de eerste keer helaas gezakt: omdat ik voor een vrachtwagen in wilde voegen, terwijl ik beter achter de vrachtwagen had kunnen invoegen. De examinator heeft mij zelfs 2x laten invoegen op de snelweg en beide keren maakte ik dezelfde fout.

Bij mijn tweede faalangst praktijkexamen wist ik natuurlijk nog precies, wat de vorige keer fout gegaan was. En nu ging het wel goed: al sloeg ik op het einde bijna de verkeerde weg in, omdat bij het CBR in Heerlen een verwarrende bord staat. Dat is van dat restaurant/tankstation, maar ziet precies uit als een eenrichtingsweg bord.

Gelukkig was ik toch geslaagd en ik denk dat de examinator ook wel in de gaten had, dat ik een beetje nerveus was. Ze kijken uiteindelijk ook of ze het aandurven om jou de weg op te laten gaan. Het is dus een fabeltje dat je foutloos dient te rijden.

Nu ruim 2 jaar later heb ik al mijn derde auto: eerst twee oude auto's gereden, voor de rijervaring en de tweede vooral omdat ik een oude Peugeot 205 wilde rijden :+ En nu rij ik gewoon in een betrouwbare Suzuki Celerio: die kon ik kopen, omdat ik immers dik 8 jaar geen geld aan auto's uitgegeven had en dus mooi heb kunnen sparen.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobRapati
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 15:48
Ik ben in 2x geslaagd. Eerste keer reed ik te dicht op een vrachtwagen en was een ingreep nodig omdat ik een onoverzichtelijk kruispunt niet had gezien en er iemand van rechts kwam.

2e keer zonder problemen geslaagd en was dan ook in ~15 minuten terug op het CBR. Had ook het geluk dat ik vrijwel dezelfde route reed alle 2 de examens.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:20
Ah het afrijden, toch een onderwerp waar bijna iedereen wel over kan meepraten. PureLOOD checkt datum op het rijbewijs.... al bijna 8 jaar geleden :o

Ik kan me nog herinneren dat ik vooraf erg zenuwachtig was, maar zodra ik in de auto stapte werd het al een stuk minder. Het voelde gewoon goed aan. Wat wel erg prettig is, is een aardige examinator. Bij mij voerde hij gewoon een gesprek (vooral met m'n rij-instructeur). Daardoor krijg je ook minder het gevoel dat je op de vingers wordt gekeken.

Qua bijzondere verrichtingen heb ik de stopopdarcht gedaan (wat echt niks voorstelt) en een hellingproef. Ik kan me voorstellen dat een tussentijdse toets goed kan helpen om de examenstres te verminderen, dan hoef je 'alleen nog maar te rijden.'

Verder weinig bijzonderheden tijdens het examen en in één keer geslaagd. Hij gaf wel aan me mee dat hij niet altijd goed kon zien of ik goed keek, maar ik had niemand over het hoofd gezien o.i.d. dus hij geloofde het wel.

Ik heb het hier ook nog met m'n rij-instructeur over gehad, hij was het wel met de examinator eens. Zelf vind ik het vooral iets wat je doet voor de bühne, je hoeft niet je hoofd helemaal te draaien om dingen te zien. Maar goed....

Ik denk dat het nog wel een goede tip is, om echt overdreven te kijken tijdens het examen, zodat de examinator dat ook kan zien.

Enigzins off-topic. Tijdens het afrijden voor m'n A was ik de examinator een tijdje kwijt, dus toen was het ook allemaal niet zo spannend meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
21 x 1 uur les. Theorie in 1x en praktijk in 1x zonder tussentijdse toets, 10 jaar geleden.

Fouten tijdens examen: onbedoeld spookrijden (*), vrachtwagen van rechts geen voorrang verleend (**) en een fietser geen voorrang verleend (***)

(*) reed op een N-weg en werd geïnstrueerd om bij de volgende kruising rechtsaf te slaan, ik ken de situatie en weet dat direct na die afslag weer een kruising zit, dus terwijl ik nog op de N-weg rijd kijk ik rechts van me om te zien of er verkeer op de parallelweg rijd dat ik voor moet laten gaan omdat die dan van rechts komen om daar al vast op te anticiperen. Hierdoor keek ik niet voor me en dwaalde de auto af naar de andere weghelft. Toen ik voor me keek heb ik direct gecorrigeerd. Volgens examinator was ik gezakt als hij in had moeten grijpen als er een auto mij tegemoet kwam, wat niet het geval was.

(**) Vrachtwagen reed al langzaam en was nog niet geheel bij de kruising, ik moest daar links af slaan en had de bocht al ingezet, de vrachtwagen moest ook links (waar ik vandaan kwam). Als ik dan alsnog gestopt was had ik de kruising geblokkeerd, dus doorgereden.

(***) fietser kwam uit een onoverzichtelijk pad en fietste de rotonde op, ik zag het te laat, maar er was nog genoeg afstand om veilig door te rijden. Als ik had moeten remmen had ik midden op het fietspad stil gestaan.

Na de rit aan tafel vroeg de examinator wat ik er zelf van vond en heb deze 3 punten genoemd en aangegeven over hoe ik dat de volgende keer anders/beter kon aanpakken. Daar was hij het mee eens en toen was ik geslaagd.

Ik denk dat als ik mijn eigen fouten niet had ingezien ik gezakt was.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 24-01-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thzaaki
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-05 16:34
Inmiddels bijna 8 jaar geleden, theroie toen in 1x gehaald ondanks alle sppokverhalen. Gewoon avond van tevoren even een proeftheorie examen gemaakt en toen vond ik dat ik er wel klaar voor was. Totaal van 25 lessen gepland met een TTT na les 15. De TTT was eenvoudig ondanks dat ik de omgeving niet kende, examinator wilde een keeropdracht in een zeer krap straatje, maar ik zag bijna op het einde van de straat een mooie zijweg verstopt.
Vervolgens vanaf les 19 echt gewoon alleen maar examenroutes gereden en ik was er toen al klaar voor volgens de instructeur, alleen CBR stond echt helemaal volgepland voor 1,5 maand. Dus lekker doorgereden om in het ritme te blijven en de dag van het examen nog een half lesje vooraf om in te rijden.
Vervolgens bij het examen was ik iedere keer de vrouw van het cbr voor, begon al met het lopen naar de auto toen ze een kenteken wilde vragen. Ik zei zal ik maar meteen de verste pakken, hebben we dat ook gehad. Toen de auto in en vroeg ze of ik vanuit het CBR naar mijn huis wilde rijden, dus lekker stukje snelweg en A-wegen gepakt. Eenmaal daar via een andere weg weer terug, mijn examinator en instructeur hebben de hele rit over hun hobby motorrijden gepraat. Bleek achteraf dat ze elkaar dus goed kenden.

Meest opvallende was het moment dat we bij de rotonde voor eht cbr waren er ineens een dikke Porsche aan het driften was op de rotonde en reed ineens een ongeluk tegen de lantaarnpaal. Beetje een aso maar examinator vond dat ik het goed op had gelost door via een zandweg terug te rijden die zij zelf niet kende.

Al met al dus alles in 1x gehaald.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roan128
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Gister heb ik een voedselvergiftiging opgelopen. Wou mij in eerste instantie afmelden vandaag maar toen ik hoorde dat de kosten niet vergoed zouden worden toch maar niet gedaan. Ben door het centrum gereden en heb 1 ingreep gehad. Ondanks alles toch geslaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
Roan128 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:21:
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Gister heb ik een voedselvergiftiging opgelopen. Wou mij in eerste instantie afmelden vandaag maar toen ik hoorde dat de kosten niet vergoed zouden worden toch maar niet gedaan. Ben door het centrum gereden en heb 1 ingreep gehad. Ondanks alles toch geslaagd!
Mooi man, gefeliciteerd! Hoe ging het uiteindelijk met de zenuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan128
Wouterkaas schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Mooi man, gefeliciteerd! Hoe ging het uiteindelijk met de zenuwen?
Doordat ik zo suf was had ik er uiteindelijk niet zoveel last van. Ziek zijn heeft dus wel een klein beetje geholpen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
In 1x met 9 lessen... 11 jaar geleden.

Ik had ook wel zenuwen/spannning voor het rijexamen... sowieso altijd wel voor examens enzo. Wat voor mij dan goed helpt is sowieso:

-goed uitslapen

-goed ontbijten

-heb je nog tijd van te voren zoek dan afleiding om je gedachten te verzetten

-doe nog een laatste les vlak voor het examen

-ademhaling/hartslag rustig, klinkt misschien wat 'zweverig' voor sommigen maar is wetenschappelijk bewezen: vlak voordat je begint even een paar minuten goed diep inademen door de neus, 2/3 seconden vasthouden en langzaam uitademen door de mond... daarmee wordt je hartslag en ademhaling rustiger.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 24-01-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 11-05 10:01

Bestla

M/M -> V/F

Rijbewijs B in 2 keer (31 jaar geleden)
Rijbewijs BE in 1 keer ( 16 jaar geleden)
Rijbewijs C in 2 keer ( nov 2018)
Rijbewijs CE woendag as.

Rust bewaren is het toverwoord. Geduld kan je redden zegt mijn rijinstructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:54

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Beetje mosterd na de maaltijd voor TS gezien hij al geslaagd is (proficiat 8)), maar ik zal mijn ervaring ook maar even delen.

Rijbewijs: B
Jaar: 2005
Pakket: Theorie-examen + 25 lessen + tussentijdse toets + praktijkexamen (beide examens + TTT in 1 keer gehaald).

Het klonk me destijds wat vreemd in de oren, maar ik heb precies voor mijn examen mijn laatste les gehad. Die was toen niet zo zeer bedoeld om nog echt wat te leren maar mijn instructeur wist wie de examinator was en wat zijn "gebruikelijke" examenrondjes waren, dus die heb ik toen tijdens die laatste les 1 of 2 keer afgelegd. Toen het vervolgens zo ver was dat ik mocht afrijden en we 3 straten verder waren wist ik al precies waar we naartoe moesten, inclusief mogelijke hekelpunten nog voordat de examinator wat gezegd had :+.

Of het uiteindelijk geholpen heeft weet ik niet (sowieso weinig last gehad van spanning), en als je 's ochtends om 8 uur al moet afrijden wordt mijn manier wellicht wat lastig, maar als ik er op terugkijk was het misschien wel handig :9

offtopic:
Edit @Mrs Redhawk, kreeg jij je E rijbewijs er niet nog standaard bij gezien het 30+ jaar geleden is dat je je B haalde?

[ Voor 6% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 24-01-2019 15:56 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Ik ben 3x gezakt, 4e x geslaagd.
Rijschool is zeer belangrijk in deze.
Eerste rijschool was een rijschool met allemaal freelancers (zal geen namen noemen)
En na de 3e x zakken, maar een lokale goede rijschool in de buurt opgezocht.
Na een les of 6/8 (met véél goede tips!) weer op examen gegaan, en zonder op- of aanmerkingen geslaagd.
Ook fijn bij het laatste examen; mijn rij-instructeur zat achterin constant te babbelen en te lachen met examinator. De freelancertjes bij de voorgaande rijschool zaten erbij als decoratie. :')

PS: Dit is zo'n 3 a 4 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 24-01-2019 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Roan128 Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs.

Zelf examen gedaan in 2004. In 1x geslaagd ondanks een glij partijtje, wou een bocht maken en gleed in de bocht doordat ik de koppeling gebruikte in de bocht met gladheid. Mijn rij instructeur zei al je mag waarschijnlijk niet afrijden vanwege het weer, was de eerste en laatste van de examinator die dag. Ondanks het glij partijtje toch geslaagd aangezien ik bij volgende bochten liet zien dat ik het wel kon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brammos85
  • Laatst online: 11-05 09:07
Amateurs. Heb het in 7 keer gehaald. How's that voor doorzettingsvermogen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474132

Ik heb het in 5x gehaald, theorieexamen in 1x, praktijk was lasstiger voor me. Laatste examen was een "Staatsexamen" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 09:01
Zowel theorie en praktijkexamen in 1x! Ik had destijds een gesubsidieerd pakket via werk met veel korting en zo'n 40 uur, die reed in ik blokken van drie uur. Ik had na 20 uur het nodige onder de knie dat instructeur stoel achterover deed en telefoon pakte; "Als je over drie uur weer hier bent en de auto heel houdt...." Was zodoende wel aardig zeker van m'n zaak!

Wellicht iets doen of innemen wat voor jou kalmerend werkt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:29
B in 3x gehaald in 2002. eerste keer ging totaal de mist in, tweede keer niet genoeg gespiegeld vond hij.
BE in 1x gehaald in 2013.
A in 2x gehaald in 2016. Eerste keer vond hij dat ik te hard over kruisingen en onoverzichtelijke bochten ging.
C in 1x gehaald in 2017.
CE in 2x gehaald in 2018. Eerste keer iets te hard door de bocht en te weinig "nieuwe rijden" toegepast.
D(E) wil ik dit jaar nog zien te halen, dan heb ik het pasje vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Lespakket van 20 lessen gehad van een uur, in 1x gehaald. Geen tussentijdse toets gehad. Daarvoor had ik nog nooit in een auto gereden. Appeltje eitje dus :) Idem voor mijn motorrijbewijs. Zowel voertuigbeheersing als verkeersdeelname in 1x gehaald met in totaal iets van 18 lessen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 13:02
B rijbewijs in 1x gehaald. Eerste 3 minuten met de examinator zitten babbelen maar die merkte dat ik erg kortaf was(had m’n focus voor de weg nodig) toen navigatie aan maar het CBR, onderweg nog een keertje verkeerd gereden zelfs, en ik was na een kleine 15 minuten geslaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:05
@topicstarter gefeliciteerd!

Bij mijn eerste examen zo’n 6 jaar geleden was ik goed zenuwachtig, en reed echt beroerd: slecht kijken opgejaagd etc.
Na dat examen heb ik een paar weken niet gelest en vervolgens na 4 extra rijlessen weer een examen. Bij nader inzien was dat erg goed voor mij, ik had nog nooit zo relaxed gereden als bij die 4 lessen. Alsof de druk er toch een beetje af was..

Het laatste examen was ook niet compleet foutloos. Ik had tijdens een opdracht een spiegel versteld en was deze weer vergeten terug te zetten; hier kwam ik net na het wegrijden achter en heb toen de auto aan de kant gezet om de spiegel weer goed te zetten. De examinator vertelde na het examen ook dat het niet persé gaat om foutloos rijden, maar ook hoe je met die fouten van jezelf (en anderen) omgaat en hoe je die opvangt en oplost.

Wel vond ik het fijn dat de instructeur mee reed tijdens het examen en de examinator en hij ook gezellig aan het kletsen waren. Dat gaf toch net iets minder het gevoel dat er constant iemand op elke beweging aan het letten was ;)

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

De 1e keer had ik al 2 jaar motorrijbewijs en ging veel te snel voor examinator.
2e keer deed ik alles wat rustiger en geslaagd met toen nog gratis E erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 20:19
In 2008 theorie en praktijk beide in 1x gehaald na 30 lesuren. Dat was meer te danken aan mijn instructeur dan mijn talent voor autorijden, want ik reed het jaar erna 2x parkeerschade.

[ Voor 4% gewijzigd door Gluten Parody op 25-01-2019 04:18 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik deed mijn theorie in 1x, mijn praktijk in 1x en later ook mijn BE in 1x.

Bij mijn B reed ik op de terugweg richting CBR op een stoplicht af met 2 rijstroken. Sprong op groen en rechts kwam er een rijstrook bij, dus ik bleef links. Zit ik na het stoplicht op de normale weg, auto in mijn dode hoek. Ik merk op dat ik graag naar rechts wil, maar er een auto in mijn dode hoek zit. Merkt de examinator op dat dit het gevolg is van mijn keuze eerder. Toen had ik echt even zoiets van: "Ja, fuck, nu ben ik dus gezakt." :+
Ik had vrijstelling bijzondere manoeuvres. Kreeg ik een stopopdracht en opvolgend een omkeeropdracht in een drukke straat. Ik stop eerst netjes en daarna merkte ik op dat ik al een vrijstelling bijzondere verrichtingen had. "Oh, nou, dan heb je de stopopdracht goed uitgevoerd, rijd maar rechtdoor dan." Bleek later dat ie het een goede keuze vond eerst te stoppen en daarna de "discussie" aan te gaan over bijzondere verrichtingen.

Bij mijn BE kreeg ik van de examinator op gegeven moment te horen dat het iets minder vlot mocht... Hobbelde vrolijk met 40-45 km/h door een 30-zone. :P

Ik heb BE op zo'n dagopleiding gedaan. Dagje lessen en aansluitend examen. Instructeur was een fantastische droogkloot die ook C(E) en D(E) deed, heerlijke verhalen. Bij de rijschool teruggekomen voor lunch koppelen we de aanhanger af, instructeur loopt weg en zegt: "Jij zet die wagen wel even weg hè?" Met 1 handje achteruit tussen 2 normale leswagens waarnaast spoedcursisten nog stonden na te praten. Die staan je dan aan te kijken van: "Ja... Maar... 1 hand, 2 handen?"
Op de ringweg bij een verkeerslicht zat ik achter een leswagen met een beginnende cursist. Ging niet vlot genoeg. 2e verkeerslicht stond ik ernaast. Dat kon mijn instructeur ook wel waarderen. Beetje tempo erop. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smit260
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik drie weken terug gehaald. In een keer overgins.

Uurtje rijden daarvoor ging echt dramatisch, alles ging fout. Zowel mijn instucteur als ik hadden zoiets van, dit gaat hem denk ik niet worden.

Eenmaal lopend naar de ‘examentafel’ was ik gewoon mijzelf. Ik had een ervaren rijexaminator die rustig en ervaren overkwam. Vertelde mij dat fouten maken mag, maar hoe je het oplost is aan jou en natuurlijk veilig rijden.

Tijdens de rit alleen maar geouwehoerd, grappen gemaakt en een lange rit van 35 min gereden. Hier en daar wel wat foutjes, maar veilig gereden. Foutjes in de zin van, richting vergeten, niet naar ze 5 op de snelweg. Bij de bijzondere verrichtibgen mocht ik achteruit inparkeren in een vak en vooruit fileparkeren. Dit ging prima, bij het wegrijden sloeg wel weer mijn motor af, maar geen probleem.

Tijdens de rit ook een keer een compliment gehad waar veel examenleerlingen fout in gaan deed ik goed. Ook vertelde ik alles wat ik doe, waarom ik het doe, en hoe ik het anders zou oplossen. Ik denk dat dat mij ook erg geholpen heeft.

Terug aan de examentafel. Prima rit, je bent geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hope123
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-01-2023
Hoi,

Ik wilde even wat delen met jullie.

Ik las hier een aantal ervaringen met betrekking tot praktijkexamen behalen.
Lees altijd max 3 of 4 keer gezakt voor het echt slagen.

Wat ik meemaak is echt niet normaal.

Ik heb gisteren voor de 10 of 11 de keer praktijkexamen gedaan.

Het is wel zo dat ik ooit verkeerd ben begonnen maw de verkeerde basis meegekregen heb, helaas zijn er ook veel instructeurs die het vooral voor het geld doen. En als je niet zoveel besseft dan denk je dat het goed is.

Maar goed, aantal jaren verder ben ik weer de goeie tegengekomen, na veel strijden en paar keer examens gedaan. Heb ik het onder de knie.

Het punt is, voor de laatste examen heb ik prima gereden, sn3lweg ging goed etc, de instructrice had er ook vertrouwen op, ik zelf ook.

Alleen op het examen ging het helemaal verkeer vooral op snelweg, had ook goed pech een volle snelweg. Moest er tussen zien te komen, een paar banen opzij zodat ik uiteindelijk ging uitvoeren. Begon enorm te twijfelen waardoor de examinator aan me stuur zat en hielp.
Verder ree ik te voorzichtig binnendoor, dus langzamer dan de toegestane snelheid helaas. Terwijl ik dit normaal wel deed tijdens de rijlessen. Soms niet maar dat was geen ramp.

Nu adviseert mijn instructrice om over te gaan naar automaat. Werd mij eerder verteld. Maar ik zei constant nee, want ik vind dan dat ik al mijn werk wat ik voorheen heb gedaan voor niks deed. Net als of ik het opgeef voelt het voor mij . Ik wil juist het behalen met schakel zodat ik daarna rij in waar ik wil.

Als jullie in mijn situatie stonden met zoveel examens( moet nu zelfs weer theorie opnieuw doen ivm verloopt ervan) wat zouden jullie doen of mij adviseren?

Ik hoor graag jullie reacties en ben er vooral benieuwd naar.

Liefs,

Hope123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Neem eens een les in een automaat, misschien is het net wat je nodig hebt.

20 jaar geleden zou ik zeggen leer het handschakelend, maar aangezien tegenwoordig bijna elk gebakje met een automaat te leveren is. Zou ik het gewoon proberen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:38

NMH

Moderator General Chat
Hope123 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:05:
Hoi,

Ik wilde even wat delen met jullie.

Ik las hier een aantal ervaringen met betrekking tot praktijkexamen behalen.
Lees altijd max 3 of 4 keer gezakt voor het echt slagen.

Wat ik meemaak is echt niet normaal.

Ik heb gisteren voor de 10 of 11 de keer praktijkexamen gedaan.

Het is wel zo dat ik ooit verkeerd ben begonnen maw de verkeerde basis meegekregen heb, helaas zijn er ook veel instructeurs die het vooral voor het geld doen. En als je niet zoveel besseft dan denk je dat het goed is.

Maar goed, aantal jaren verder ben ik weer de goeie tegengekomen, na veel strijden en paar keer examens gedaan. Heb ik het onder de knie.

Het punt is, voor de laatste examen heb ik prima gereden, sn3lweg ging goed etc, de instructrice had er ook vertrouwen op, ik zelf ook.

Alleen op het examen ging het helemaal verkeer vooral op snelweg, had ook goed pech een volle snelweg. Moest er tussen zien te komen, een paar banen opzij zodat ik uiteindelijk ging uitvoeren. Begon enorm te twijfelen waardoor de examinator aan me stuur zat en hielp.
Verder ree ik te voorzichtig binnendoor, dus langzamer dan de toegestane snelheid helaas. Terwijl ik dit normaal wel deed tijdens de rijlessen. Soms niet maar dat was geen ramp.

Nu adviseert mijn instructrice om over te gaan naar automaat. Werd mij eerder verteld. Maar ik zei constant nee, want ik vind dan dat ik al mijn werk wat ik voorheen heb gedaan voor niks deed. Net als of ik het opgeef voelt het voor mij . Ik wil juist het behalen met schakel zodat ik daarna rij in waar ik wil.

Als jullie in mijn situatie stonden met zoveel examens( moet nu zelfs weer theorie opnieuw doen ivm verloopt ervan) wat zouden jullie doen of mij adviseren?

Ik hoor graag jullie reacties en ben er vooral benieuwd naar.

Liefs,

Hope123
toon volledige bericht
Vervelend dat het je maar niet lukt! Ik zou, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, in gesprek gaan met je instructeur of examinator. Die kennen je het beste en kunnen je het beste adviseren over wat verstandig is. Na zoveel pogingen zit je al lang en breed in de BNOR examens, dus dat zijn ook examinatoren die ervaring hebben met "probleemgevallen".

Wat je misschien nog kan overwegen als het alsmaar niet lukt is om even een timeout te nemen. Even een paar maand geen rijles, examens, stress en frustratie en dan met een fris gemoed een nieuwe poging wagen. Overleg het eens met je rijschool; wellicht is het onverstandig vanwege het wegzakken van je ervaring, maar misschien helpt het.

Voor wat betreft het gebruik van een automaat: dat kun je overwegen en wellicht proberen. Hou er wel rekening mee dat je daarna alleen in een automaat mag rijden. Je eigen auto kun je daarop uitzoeken, maar het kan bijvoorbeeld een probleem zijn als je voor je werkgever moet rijden in een bedrijfsauto. Denk aan een schilder of timmerman die met een bus naar een klus moet, of een kantoormedewerker die een poolauto meekrijgt voor een zakelijke rit. Wellicht niet relevant voor je, maar wel goed om te beseffen. :)
Pagina: 1