Toon posts:

Subwoofer ontwerp met DLS MCW12

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk heb ik een DLS MCW12 aangeschaft, een 12 inch subwoofer.In eerste stantie wou ik deze gebruiken als uitbreiding van een kistradio, echter heb ik besloten dat ik deze driver liever ga gebruiken voor een DIY subwoofer voor HT, Momenteel heb ik een 10 inch klipsch staan (ongeveer 150 euro nieuw, vrij compact gepoort model). Het lijkt mij dat met een goede gesloten kast dit een aardige verbetering moet kunnen zijn. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan.

Vraag 1:
Er komt een plate amp van =/- 250 watt op. (Tips? veel interessante amps lijken alleen in the USA beschikbaar, wil er max €200 aan uitgeven?) voorbeelden die ik heb gevonden zijn de YUNG SD300 of de variant op conrad, zelfde ding andere naam. Echter hebben vrijwel alle amps hier zo te koop een 3DB Bump bij 40Hz. Liever heb ik de DAYTON audio spa250, kost 130 a 150 euro overzees, hier 240..

Vraag 2
Op de doos en website van de fabrikant wordt aangegeven dat in een gesloten behuizing de maat tussen de 32 en 37 liter moet zijn, grotere auto grotere kist. (ja, het is eigenlijk een car-audio merk). Als ik de speaker in WINISD bereken ([URL}http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1125[/URL] voor specs) kom ik uit op een behuizing van ongeveer 64 liter. Als ik deze handmatig aanpas naar 37 liter veranderd er weinig aan de vlakheid van de frequentieresponse, echter vind ik wel dat hij bij beide vrij snel daalt. -3 punt ligt boven de 40dB. Bij 67 liter is 20Hz -15 en 37L is -18dB

response DLS MCW12

Zijn dit een beetje respectabele waarde voor een HT sub? -15dB lijkt me niet super slecht, zeker als hier evt nog een beetje room gain bij komt? Maar is de opgegeven waarde van DLS nou zo klein vanwege het gebruik in een auto (wss veel meer cabin gain?) en kan ik prima een sealed =/- 70 liter behuizing maken? of doe ik iets fout in WINisd?

Mogelijk is dit gewoon geen geschikte woofer voor mijn doel, en zit ik er compleet langs. de Fs met 33 HZ is niet super laag, begrijpelijk dat hij hier onder niet super zal spelen. Echter lijkt me dit ook geen slechte waarde.

Verdere tips zijn altijd welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2019 21:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De opgegeven kastgrootte is inderdaad zo klein vanwege de cabin gain. In een huis heb je die niet dus wordt de kast groter.

Die boost kan je er zelf uit solderen. Kwestie van twee weerstanden vervangen. Eventueel kan je de boost dan ook gelijk verplaatsen naar een andere frequentie, bijvoorbeeld naar 25-30 Hz.

-3 dB op 45 Hz is niet echt een HT sub. Daarbij wil je toch wel tot 30 Hz.

Tweedehands plate amp: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=26832
Boost aanpassen of verwijderen, incl. link naar calculator om de nieuwe weerstandswaarden te berekenen: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=9511

Met dezelfde versterker en ook een 12" autowoofer heb ik een keer een subwoofer gebouwd. Met aangepaste boost ging die tot 22 Hz als ik het me goed herinner. Als ik hem nu weer zou bouwen zou ik proberen om wat minder diep te gaan, een 12" woofer gaat in een gesloten kast nou eenmaal niet hard genoeg om tonen onder de 25-30 Hz op filmsterkte weer te geven.

[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 18-01-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit je ook niet met het risico dat een subwoofer ontworpen voor relatief kleine behuizingen, te weinig weerstand heeft bij een grote behuizing?

Ik heb nog een aantal opties gesimuleerd,
Closed - 37L
Closed - 67L
Vented - 40L
Vented - 140L

De laatste optie is de aanraader van winISD zelf (met paar tweaks) perfecte curve tot 25 HZ aan toe, hierna daalt ie rap. Echter begint ook rond dit punt de slag richting de 2cm te gaan terwijl de sub max 9mm mag hebben. Het zelfde geld echter voor de kleine vented sub en de grote closed sub, alleen de kleine closed blijft binnen de marge over het gehele bereik. (gemeten bij 200 watt input, 100 watt makte echter weinig verschil)

Oftewel, kan een sub met een Vas van 57 wel in een behuizing die beduidend groter is?

edit, plaatje:

Response 2, inclusief vented

Grafiek ziet er zo erg netjes uit, behuizing word wel een beetje vervelend groot met ongeveer 52cm vierkant.. echter zou die als compromis wat kleiner kunnen met een subtielere afval naar de 20?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:16:
Zit je ook niet met het risico dat een subwoofer ontworpen voor relatief kleine behuizingen, te weinig weerstand heeft bij een grote behuizing?

Ik heb nog een aantal opties gesimuleerd,
Closed - 37L
Closed - 67L
Vented - 40L
Vented - 140L

De laatste optie is de aanraader van winISD zelf (met paar tweaks) perfecte curve tot 25 HZ aan toe, hierna daalt ie rap. Echter begint ook rond dit punt de slag richting de 2cm te gaan terwijl de sub max 9mm mag hebben. Het zelfde geld echter voor de kleine vented sub en de grote closed sub, alleen de kleine closed blijft binnen de marge over het gehele bereik. (gemeten bij 200 watt input, 100 watt makte echter weinig verschil)

Oftewel, kan een sub met een Vas van 57 wel in een behuizing die beduidend groter is?

edit, plaatje:

[Afbeelding: Response 2, inclusief vented]

Grafiek ziet er zo erg netjes uit, behuizing word wel een beetje vervelend groot met ongeveer 52cm vierkant.. echter zou die als compromis wat kleiner kunnen met een subtielere afval naar de 20?
Zowel gesloten als bass reflex zijn goede opties voor thuis. Gesloten moet electronich gecorrigeerd worden (=triviaal) maar gaat dan zo diep als je maar wilt en kan in een kleine behuizing. Je hebt dan alleen wel meer drivers / versterker vermogen nodig. Bass reflex heeft een grote behuizing nodig, gaat niet heel veel dieper dan de poort frequentie (daaronder daalt de output en belastbaarheid snel), maar is wel efficienter. Dan zijn er nog andere ontwerpen, bandpass (niet zoveel toepassing meer) en transmission line / hoorn geladen ontwerpen (tapped horns bijv). Daarmee kan je nog meer output uit een driver halen, waarbij wel een grotere behuizing nodig is.

Als je geen EQ beschikbaar hebt, en maar 1 driver gebruikt, zou ik voor bass reflex gaan. Een enkele 12inch gesloten is wel erg krap qua output. Een bass reflex behuizing zou ik niet groter maken dan noodzakelijk. Je kan in WinISD een signaal grootte instellen en dan de excursie van de driver plotten. Begin eens met 40L en getuned op 30Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:40
Je hoeft overigens niet een plate amp te gebruiken, je kunt er ook een stereo versterker aanhangen en die vervolgens bruggen (indien mogelijk)
Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.bax-shop.nl/v...ehringer-km750-versterker

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Freubel schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:56:
Je hoeft overigens niet een plate amp te gebruiken, je kunt er ook een stereo versterker aanhangen en die vervolgens bruggen (indien mogelijk)
Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.bax-shop.nl/v...ehringer-km750-versterker
Dat is een goede suggestie idd. Maar dan zou ik wel deze nemen. Die heeft namelijk, los van dat het een klasse d amp is, een ingebouwde DSP (die ook best prima is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Dat is een goede suggestie idd. Maar dan zou ik wel deze nemen. Die heeft namelijk, los van dat het een klasse d amp is, een ingebouwde DSP (die ook best prima is).
Opzich geen verkeerde optie, echter komen de connectors mij wel lastig uit, plus weer een extra kast er bij wat vanuit esthetisch oogpunt niet zo gewenst is.

Om even terug te kopen op de behuizing, 40l gepoort is wat de fabrikant aangaf voor gebruik in de auto, deze laat een erg vroege piek zien waarna hij hard daalt. (Dunne groene lijn in de grafiek) de dikke groene lijn is met een grotere behuizing, gaat beduidend lager door. Gaat deze grotere behuizing beter klinken of ga ik tegen andere dingen aanlopen waardoor dit in de praktijk niet fijn gaat werken?

Een kist van 100l vind ik niet echt een probleem. Rond de 50x50x50 mag ie wel zijn.

Edit: ben nog wat aan het rekenen geweest.

Kist van 80L, tuned 25Hz heeft een poort van 40cm nodig, waarmee de poort ongeveer net zo lang is als dat de behuizing breed is, word misschien wat lastig. frequentiecurve is OK.

Kist van 100l, tuned 25HZ heeft een poort van 30cm nodig, frequentiecurve beduidend beter (kleinere bult boven de 0 lijn, langer vlak tot 25Hz.

140l is de perfecte lijn, echter té groot en levert mogelijk problemen op met de excursie (woofer mag +/- 9mm hebben, 18mm totale slag)

Als ik even een stapje verder ga (blijf even uitgaan van de dayton audio plateamp, kan deze voor 199 vinden). Moet ik natuurlijk ook rekening houden met het volume dat deze amp in neemt in de behuizing. Daarnaast kan ik rekening houden met het volume van de speaker (kan ook in winISD dacht ik?)

Moet het volume van de poort ook afgetrokken worden van het volume van de kist? dus 100L, poort er in van totaal volume 10l, is eigenlijk maar een kist van 90?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2019 23:47 ]

Pagina: 1