Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanneke05
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-01-2023
Onlangs hebben wij foto's van ons gezin laten maken. Deze ontvingen wij online van de fotograaf.
Morgenavond wil ik enkele van deze foto's als verrassing cadeau geven aan mijn schoonzus.
Dus gebruik gemaakt van de "snel-afdruk-service" van een webwinkel (weet niet of ik namen mag noemen, is verder ook niet relevant). Hierbij kreeg ik echter de melding dat minstens één foto niet gebruikt kan worden omdat die meer dan 15 Mb is.

Ik ben heel eerlijk: ik heb er de ballen verstand van.
Geprobeerd Irfan View te gebruiken om op een of andere manier die foto te verkleinen, maar echt ik snap er niets van.

Dus vraag ik jullie hulp met de concrete vraag: hoe verklein ik deze foto om een foto van 10x15 mooi scherp te kunnen laten afdrukken?
Ik heb in Irfan View bij eigenschappen van de foto gekeken en daar staat:
6000 x 4000 Pixels (24.00 MPixels) (3:2),
211.7 x 141.1 cm; 83.33 x 55.56 inches
14,8 MB

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Beste antwoord (via Hanneke05 op 18-01-2019 21:45)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. 14,8 MB voor een 24 megapixel JPG is behoorlijk aan de maat.

Weet niet wat je maximale size moet zijn maar als je in Irfan View kiest voor "Opslaan als" en dan JPG op 85% kwaliteit, dan zal ie al flink kleiner worden. Je kunt ook eerst je image nog verkleinen. 3000 bij 2000 pixels is ook nog steeds meer dan genoeg voor een 15x10 afdruk.

Dus kijk even onder Afbeelding / Formaat aanpassen (of zo, heb alleen de Engelse versie gebruikt). En daarna "Opslaan als" kiezen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. 14,8 MB voor een 24 megapixel JPG is behoorlijk aan de maat.

Weet niet wat je maximale size moet zijn maar als je in Irfan View kiest voor "Opslaan als" en dan JPG op 85% kwaliteit, dan zal ie al flink kleiner worden. Je kunt ook eerst je image nog verkleinen. 3000 bij 2000 pixels is ook nog steeds meer dan genoeg voor een 15x10 afdruk.

Dus kijk even onder Afbeelding / Formaat aanpassen (of zo, heb alleen de Engelse versie gebruikt). En daarna "Opslaan als" kiezen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FVM > FVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanneke05
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-01-2023
Hallo sys64738, bedankt voor je snelle reactie.
Als ik in Irfan View kies voor opslaan als, zie ik niet de mogelijkheid om die 85% in te stellen, wel om het aantal pixels aan te passen naar 3000x2000.
Dit heb ik gedaan en nu kan ik die foto's wel aanbieden zonder foutmelding.
Ondertussen toch ook maar even een andere online fotoservice geprobeerd en die accepteert de foto's gewoon zonder aanpassingen....Dus dit heb ik nu maar gedaan, gewoon om het voor mezelf gemakkelijker te maken. Maar nogmaals bedankt!

En Woutoud, FVM > FVW??? Zal waarschijnlijk voor velen duidelijk zijn, maar net als pixels, dots, MB's en resolutie zegt dit me ook niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je topic even naar de juiste plek verplaatst, van Foto/Video Media naar Foto/Video Workflow. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De foto niet heel erg gecomprimeerd denk ik. 15 mb kan makkelijk indien het in RAW is geschoten. Voor 10x15 kan je foto makkelijk verder comprimeren. Vraag het die fotograaf gewoon, is niet veel werk. Verder je kan ook naar een winkel gaan met USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Hanneke05 Je moet in IrfanView wel aangeven dat je op wilt slaan als JPG (of JPEG). Daarna krijg je onderstaand venster waarin je de compressie in kunt stellen. Ik zou zelf 95% adviseren aangezien je dan enorm goede kwaliteit behoud tegenover toch een flinke bestandsgrootte reductie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/chIdLzR.png

Lees hier meer: https://www.dpnotes.com/t...as-jpg-jpeg-in-irfanview/

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1