Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat vraagt toch wel om wat nadere verklaring. Er is een lange, maar ook goed gedocumenteerde procedure voor het aanvragen van WIA na twee jaar ziektewet. Ik ben toch wel benieuwd welk van deze stappen je doorlopen hebt en wat het resultaat daarvan was: Stappenplan WIA. Daarnaast staat er voor zover ik weet onder iedere brief van het UWV ook dat er bezwaar gemaakt kan worden tegen het besluit, hoe dat moet en welke termijn je daar voor hebt. Je geeft in de topic start wel enkele keren aan dat het UWV weinig begrip heeft voor je situatie, maar normaal gesproken wordt ook duidelijk gemotiveerd waarom dat het geval is.Pater91 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:37:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
[ Voor 91% gewijzigd door jjust op 18-01-2019 19:15 ]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Ik ben ook niet in detail bekend met alle regelingen, maar wat ik er van begrijp is dat een soort van re-integratie begeleiding. Ik heb wel een aantal keren dergelijke begeleiding gehad en volgens mij worden er (al dan niet terecht) ook nog al wat uren voor reistijd en schrijven van verslagen in rekening gebracht. Overigens kent voor zover ik weet ook dat soort regelingen wel een klachtenprocedure hoewel er dan wel weer flink wat (opzettelijk) mis moet gaan voordat een dergelijke klacht een kans van slagen heeft.Pater91 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:54:
Excuus voor de late reactie. Naar het schijnt ben ik toch nog niet volledig van de klachten af, aangezien ik gisteren spontaan de kracht in mijn benen verloor.. met een korte val van de trap als gevolg.
@Tribits
Ik had een werkfit traject vanuit het uwv, met een dame die me psychologisch bij stond. Dit duurde echter niet lang, aangezien mevrouw blijkbaar heeft gesjoemelt met de uren die ingekocht zijn. Heb een gesprekje of 8 gehad, en de 40 ingekochte uren waren spontaan op.
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
[ Voor 8% gewijzigd door LucyLG op 20-01-2019 01:47 ]
| live and give like no one else |
[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 20-01-2019 10:04 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
FTFYBrockOlee schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:51:
-fysiek gaat het beter dankzij chiropractie
- fysiek gaat het beter dankzij het natuurlijk beloop van de aandoening.
[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 20-01-2019 16:29 ]
Ts schreef:daan! schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:57:
@Pater91
Allereerst veel sterkte en beterschap gewenst!
Wat je meemaakt is niet fijn en niet makkelijk, maar je bent niet de enige en je gaat hier weer uit komen!
- Volgens mij zou je gewoon recht moeten hebben op een WW uitkering, daar heb ik je nog niet over gehoord?
- Heb je nog de mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen de WIA beoordeling? Daar is een bepaalde periode voor waarna bezwaar te laat is en niet meer in behandeling wordt genomen.
- Bij nieuwe symptomen en klachten horen ook nieuwe beperkingen. Hebben ze bij de WIA beoordeling ook rekening gehouden met je psychische beperkingen? Zo nee dan kan het zeker zin hebben je opnieuw ziek te melden met deze klachten. Al zou het natuurlijk best kunnen dat ze het werk als 'kartonnen dozen vouwer' niet zo psychisch belastend vinden dat je dat op dit moment zou kunnen doen..
- Zoals andere tweakers al aangeven: ZOE HULP! Begin bij de huisarts, als de eigen bijdrage verdere psychologische hulp niet toelaat dan kan je ook terecht bij de praktijkondersteuner van de huisarts, dat is GRATIS!
[...]
FTFY
Thuiswonen, of een vader die bijstand krijgt, is geen reden voor het afwijzen van bijstand. Hup, aanvragen die hap dus, first thing morgenochtend. En WA heb je niet nodig, je valt (in veruit de meeste gevallen) onder de verzekering van je ouders. En anders is die ook maar €3-4 per maand.Pater91 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:54:
Ik woon vanwege deze situatie helaas nog thuis, en mijn vader dit al ontvangt vanwege zijn situatie. De rest van de opties ga ik zsm uitzoeken!
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Met de klachten die TS heeft, lijkt een supermarkt of andere winkel nu niet direct de ideale job om je lichaam niet direct opnieuw om zeep te helpen.Ernemmer schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:33:
Op dit moment hebben heel veel bedrijven veel openstaande vacatures en moet het niet zo heel moeilijk zijn om ergens binnen te komen. Kijk maar eens bij een aantal supermarkten of andere winkels in de buurt die hebben vast wel iets voor je.
In Nederland kan dat wel, Moet je bespreken met de consulent van de gemeente of je met behoud van uitkering ergens werkervaring kan opdoen.indigo79 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:02:
[...]
... (in elk geval in België is een stage of meelopen zonder ingeschreven te zijn in een onderwijsinstelling niet zomaar mogelijk; dat zou een te gemakkelijke manier zijn om in zwartwerk te camoufleren).
De kosten voor een werknemer zijn vreselijk hoog, het gemiddelde kleine bedrijf loopt er op leeg, dan wel gaat er failliet op: de verplichting om 2 jaar salaris door te betalen (minimaal 70% van het afgesproken salaris, met een minimum van het minimum-loon), het inzetten van arbo-artsen en een heel reïntegratie-traject, en als je pech hebt, krijg je ook nog een boete omdat een werknemer ziek uit dienst gaat (bijv. als er sprake is van een tijdelijk contract).indigo79 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:02:
[...]. Ik heb geen idee wat een uitvallende werknemer de werkgever in Nederland kost, maar probeer te bespreken wat de risico's voor de werkgever zijn en hoe jullie daar misschien een compromis kunnen vinden. Ik heb ook geen idee wat dat voor je eigen sociale bescherming zou betekenen (vraag dat na!), maar mogelijk kan je als freelancer voor een bedrijf beginnen met de (mondelinge) afspraak dat je als dat een aantal maanden naar beider wens verloopt in dienst komt, of je schrijft je in bij een onderwijsinstelling voor een stuk stage of ... (in elk geval in België is een stage of meelopen zonder ingeschreven te zijn in een onderwijsinstelling niet zomaar mogelijk; dat zou een te gemakkelijke manier zijn om in zwartwerk te camoufleren).
Daarom zijn bedrijven terughoudend met het geven van een vast contract en gaan ze liever met een uitzendbureau in zee. overspannen thuis is einde dienstverband zonder opgaaf van reden en lopen ze niet het risico hier failliet op te gaan.Ardana schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:51:
[...]
De kosten voor een werknemer zijn vreselijk hoog, het gemiddelde kleine bedrijf loopt er op leeg, dan wel gaat er failliet op: de verplichting om 2 jaar salaris door te betalen (minimaal 70% van het afgesproken salaris, met een minimum van het minimum-loon), het inzetten van arbo-artsen en een heel reïntegratie-traject, en als je pech hebt, krijg je ook nog een boete omdat een werknemer ziek uit dienst gaat (bijv. als er sprake is van een tijdelijk contract).
Als freelancer kan alleen als je meerdere opdrachtgevers hebt, dat lukt eigenlijk alleen als je jezelf al bewezen hebt.
Als (niet-erkende) arbeidgehandicapte in Nederland werk vinden, is vrijwel godsonmogelijk, omdat werkgevers veel te veel risico lopen. Als erkende arbeidsgehandicapte werk vinden is ook lastig, maar dan is je werkgever iig tegen de grootste risico's beschermd - en alsnog lukt het nauwelijks.
Nee, TS kan echt het beste morgen een uitkering in het kader van de participatiewet (lees: bijstand) aanvragen en die molen in. Dan heeft de gemeente nl. ook de plicht om hem te helpen zoeken naar (passend) werk en heeft TS in ieder geval inkomen om z'n rekeningen te betalen.
Je was al heel ver gekomen!Pater91 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:37:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 21-01-2019 01:48 ]
Wat bedoel je met ‘insert rant’?selena81 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:08:
*insert rant over dat basiskomen een heel goed idee is voor mensen als jij die heel graag willen werken maar even niet kunnen*
Als je alsnog WIA wil proberen raad ik je aan 'een deskundige' mee te nemen: een sociaal werker kan al helpen, om te zorgen dat je overkomt als zielig ipv werkschuw.
Zorg anders dat je in het doelgroepen register komt: bij onbeperktaandeslag en andere initiatieven zitten altijd werkgevers die op zoek zijn naar goedkope developers.
Een preek over waarom er wel een basisinkomen zou moeten zijn maar die hij niet gaat houden omdat het offtopic is.
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Dat is onzin. Waar staat dat?Chochomel schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:27:
Normaal moet je 6 weken solliciteren voordat het in gang wordt gezet.
[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 21-01-2019 14:41 ]
@Ardana is dit iets wat jij wellicht weet? Kan je door een dergelijke re-integratietraject via het UWV in deze situatie terecht komen?LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 04:21:
Waar ik hier een beetje aan denk ik dat vanuit de ziektewet er een reintegratie traject vanuit het UWV is gestart. Er is toen een plan van aanpak gemaakt welke kan betekenen dat je arbeidsgeschikt bent voor geheel ander werk, ze reintegreren je opnieuw in de arbeidsmarkt en de arbeidsongeschiktheid tov van het huidige/eerdere werk wordt anders beoordeeld. Na dit traject wordt je situatie anders. Wellicht was het aanpakken van dat traject niet een heel goed idee. Na dit traject komt er een functie uit die je wordt geacht te kunnen welke iets anders is dan de functie die je deed en niet zozeer passend werk betekent.
Kan dit het geval zijn?
Dat beetje bewegen wat je in een supermarkt doet is juist goed voor je lijf, beetje bewegen ipv de hele dag op een stoel zitten zorgt ervoor dat je rug een stuk sterker wordt waardoor je meer kan hebben voordat je een hernia krijgt.indigo79 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:02:
[...]
Met de klachten die TS heeft, lijkt een supermarkt of andere winkel nu niet direct de ideale job om je lichaam niet direct opnieuw om zeep te helpen.
En voor de rest ben ik het helemaal eens met het antwoord van @Verwijderd. Speel open kaart met de werkgever. Je hebt niets meer te verliezen, maar het is op dit moment absoluut niet makkelijk om om het even welk soort developers te vinden.
Voor de werkgever ben je op zich een risico (efficiëntie en risico op uitvallen), maar als dat risico beheersbaar is - je hebt geen al te cruciale rol (zodat het team niet in de problemen komt als je uitvalt) en je bent niet 'te duur' (een beetje oneerbiedig uitgedrukt, maar ik vind zo direct geen betere verwoording), ook niet als je relatief snel uitvalt) - dan denk ik dat je wel een werkgever kan vinden die dat risico wil nemen. Ik heb geen idee wat een uitvallende werknemer de werkgever in Nederland kost, maar probeer te bespreken wat de risico's voor de werkgever zijn en hoe jullie daar misschien een compromis kunnen vinden. Ik heb ook geen idee wat dat voor je eigen sociale bescherming zou betekenen (vraag dat na!), maar mogelijk kan je als freelancer voor een bedrijf beginnen met de (mondelinge) afspraak dat je als dat een aantal maanden naar beider wens verloopt in dienst komt, of je schrijft je in bij een onderwijsinstelling voor een stuk stage of ... (in elk geval in België is een stage of meelopen zonder ingeschreven te zijn in een onderwijsinstelling niet zomaar mogelijk; dat zou een te gemakkelijke manier zijn om in zwartwerk te camoufleren).
Vanuit de Ziektewet wordt altijd bekeken of je al dan niet kunt werken. Dan komt een verzekeringsarts om de hoek met een rapport. Minder dan 35% arbeidsongeschikt? Werken. Functies worden bepaald door de arbeidsdeskundige.LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:43:
[...]
@Ardana is dit iets wat jij wellicht weet? Kan je door een dergelijke re-integratietraject via het UWV in deze situatie terecht komen?
Er zijn teveel mogelijkheden om te kunnen inschatten wat er gebeurd is, de enige die daar antwoord op kan geven is TS. Een van de vragen die daarin belangrijk is: waarom is TS in de Ziektewet terecht gekomen (oftewel: waarom is het arbeidscontract van TS gedurende zijn ziekte geëindigd). Maar er zijn veel meer vragen die bij me opkomen als ik TS zo lees.LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:43:
[...]
@Ardana is dit iets wat jij wellicht weet? Kan je door een dergelijke re-integratietraject via het UWV in deze situatie terecht komen?
Mijn arbeidscontract is beëindigt om een combinatie van factoren. Het bedrijf waar ik werkzaam was, had enorme financiële problemen. Zo heb ik 4 maanden geen salaris gehad, wat pas na mijn vertrek mondjesmaat betaald is. Het was dus duidelijk dat er iemand weg moest, en ik trok hierbij aan het kortste eind vanwege het feit dat ik hoe dan ook uit ging vallen. In alle eerlijkheid, op de dag dat ik dit ten gehore kreeg had ik zelf al een ontslagbrief bij. Ik wilde het bedrijf niet in nog meer problemen brengen als mijn situatie zou verergeren. Desondanks had ik enorm veel geluk met het feit dat mijn baas eerder was, anders had ik ( volgens het uwv ) echt helemaal nergens recht op.Ardana schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:45:
[...]
Er zijn teveel mogelijkheden om te kunnen inschatten wat er gebeurd is, de enige die daar antwoord op kan geven is TS. Een van de vragen die daarin belangrijk is: waarom is TS in de Ziektewet terecht gekomen (oftewel: waarom is het arbeidscontract van TS gedurende zijn ziekte geëindigd). Maar er zijn veel meer vragen die bij me opkomen als ik TS zo lees.
Ik ben wel benieuwd of @Pater91 nu bijstand aangevraagd heeft.
De aanvraag van de WIA is schriftelijk verlopen, waarbij de toegewezen dame van het werkfit traject me bijgestaan heeft. Zij was ook bij de gesprekken met de verzekeringsarts aanwezig.Wat ik nog steeds mis is hoe dat traject aanvraag WIA is verlopen en of je nog de mogelijkheid hebt om bezwaar aan te tekenen tegen de uitkomst van dat traject. Als je op dat gebied nog met vragen zit kan het UWV Webcare team je misschien verder helpen. Ik heb recent weinig tot geen contact gehad met het UWV, maar mijn ervaring uit het verleden is dat je via het Webcare team een betere kans maakt om een goed persoonlijk advies te krijgen dan via de reguliere telefoonnummers.
Dit is, als dit werkelijk zo tegen je gezegd is, een pertinente leugen geweest. Overigens heb ik dit vaker gehoord, je bent niet de eerste die dit overkomen is.Pater91 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:53:
Direct na het beëindigen van mijn ZW heb ik getracht bijstand aan te vragen. De behulpzame mevrouw bij het uwv heeft me op subtiele wijze verteld dat dit onmogelijk is om toegewezen te krijgen in mijn situatie, omdat er slechts 1 bijstandsuitkering per adres mogelijk is. Aangezien mijn vader hier helaas al gebruik van maakt, had ik hier geen recht meer op.
Dit stappenplan is kansloos, zeker als je geen goede jurist en/of advocaat hebt die je bijstaat. Een jurist via het Juridisch loket ga je niets aan hebben, die heeft niet de passie of de beloning om zich in deze situatie goed voor je in te zetten. Je moet een jurist hebben die tot het gaatje wil gaan, omdat je zaak tegen het UWV kansloos is: er is gewoon geen enkele rechtsgrond voor het UWV om nog iets met de WIA of ZW te doen, zelfs al zou iedere UWV-medewerker je nu aan een uitkering willen helpen, op grond van de wet mogen ze dat niet eens meer.Ik wacht nog even het telefoontje af, en mocht het niet doorgaan dan is het stappenplan als volgt:
- Huisarts bellen voor een dubbele afspraak, waarin ik de gehele situatie uitleg.
- Contact opnemen met het UWV om a) indien mogelijk nog bezwaar te maken tegen de wia beslissing,of deze opnieuw aan te vragen met de huidige stand van zaken.
- en b) indien dat te lang duurt / weinig kans van slagen heeft, opnieuw ziektewet aanvragen voor mijn huidige situatie.
Morgen ga ik daarvoor direct aan de slag.Ardana schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:21:
[...]
Dit is, als dit werkelijk zo tegen je gezegd is, een pertinente leugen geweest. Overigens heb ik dit vaker gehoord, je bent niet de eerste die dit overkomen is.
Ik adviseer je met klem om morgen nogmaals een verzoek tot bijstand in te dienen, en geen genoegen te nemen met een mondelinge afwijzing. Je gaat gewoon niet weg voordat ze je een schriftelijke reactie hebben gegeven.
[...]
Dit stappenplan is kansloos, zeker als je geen goede jurist en/of advocaat hebt die je bijstaat. Een jurist via het Juridisch loket ga je niets aan hebben, die heeft niet de passie of de beloning om zich in deze situatie goed voor je in te zetten. Je moet een jurist hebben die tot het gaatje wil gaan, omdat je zaak tegen het UWV kansloos is: er is gewoon geen enkele rechtsgrond voor het UWV om nog iets met de WIA of ZW te doen, zelfs al zou iedere UWV-medewerker je nu aan een uitkering willen helpen, op grond van de wet mogen ze dat niet eens meer.
Dus, wanneer ga je naar de sociale dienst om een bijstandsuitkering aan te vragen?
Tenzij je die telefoontjes opgenomen hebt, is je verzoek voor terugwerkende kracht kansloos. In jouw geval zou ik adviseren om een app te installeren die alle telefoontjes opneemt. Ja, dat is wettelijk toegestaan, en heeft als voordeel dat je het nog eens in rust kan afluisteren. Slechts in uiterst geval is het te gebruiken in een procedure, maar dan kan het wel verdomd handig zijn.Pater91 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:40:
[...]
Morgen ga ik daarvoor direct aan de slag.
Heeft het zin om aanspraak te maken op betaling met terugwerkende kracht, voor de afgelopen maanden? Mij is namelijk nadrukkelijk, meerdere keren verteld dat ik hier geen recht op heb en dat een aanvraag bij voorbaat kansloos is. Natuurlijk is dit allemaal telefonisch en in persoon ( bij het uwv ) verteld, waardoor ik hier geen bewijs voor heb.
Nee, dat is expliciet niet wat ik adviseer. Ten eerste, je hebt recht op een gratis advocaat, en voor je eigen bijdrage van ~ € 125 krijg je ook bijzondere bijstand mits je een advocaat regelt via Het Juridisch Loket. Ten tweede: een betaalde advocaat of een advocaat via het juridisch loket ga je niks aan hebben. Je hebt een Bram Moscovitz nodig, iemand die bereid is om tot het gaatje te gaan - en dan nog acht ik je vrijwel kansloos inzake het UWV. En een Bram Moscovitz wil óf meer geld hebben dan redelijk is, óf doet het gratis omdat hij je zaak interessant vind. Dus vergeet alsjeblieft het juridische traject, dat levert enkel teleurstelling en stress en kosten op (en voor wat je kan krijgen voor je laptop etc. heb je misschien een lousy advocaat die een half uurtje werk wil verzetten - terwijl de zaak nu al zo kansloos is dat een Bram Moscovitz er weken intensief mee bezig moet gaan zijn om enige kans te hebben - en dan alleen maar omdat hij uiteindelijk weet te winnen op iets als een vormfout).Wat betreft een goede jurist /advocaat ter ondersteuning: ik moet hiervoor bij familie aankloppen om dit te kunnen bekostigen. Zekerheid hierin heb ik niet, dus het is even duimen dat dit gerealiseerd kan worden. De enige spullen van waarde die ik nog zou kunnen verkopen om dit te bekostigen zijn essentieel ( laptop, telefoon, tv ) en zodra deze wegvallen heb ik werkelijk waar niets meer.
Klopt. Je moet alleen wel de juiste strijd aan gaan.Ik laat het jullie weten zodra er iets nieuws te melden is. En nogmaals: ik ben echt ontzettend blij met alle tips en hulp die aangeboden zijn! Langzaamaan begin ik te beseffen dat ik er, met wat knokwerk, toch echt nog uit kan ontsnappen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 23-01-2019 17:58 ]
En verder: als klachten TOENEMEN kan je je ook met dezelfde klachten opnieuw ziekmelden bij het UWV, indien je nog ziektewet verzekerd bent. (bijvoorbeeld als je een WW uitkering krijgt)daan! schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:57:
- Volgens mij zou je gewoon recht moeten hebben op een WW uitkering, daar heb ik je nog niet over gehoord?
(...)
- Bij nieuwe symptomen en klachten horen ook nieuwe beperkingen. Hebben ze bij de WIA beoordeling ook rekening gehouden met je psychische beperkingen? Zo nee dan kan het zeker zin hebben je opnieuw ziek te melden met deze klachten. Al zou het natuurlijk best kunnen dat ze het werk als 'kartonnen dozen vouwer' niet zo psychisch belastend vinden dat je dat op dit moment zou kunnen doen..
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq