Hallo allemaal,
Enorme digibeet hier. Ons studenthuis kampt al tijdens met slecht internet, maar niemand doet er iets aan. Nu ben ik begonnen om er verandering in te brengen, maar ik loop aardig vast op alle opties.
Situatie nu:
- Recent geswitched naar 200 Mbits/s glasvezel netwerk van T-mobile, aansluitpunt in de meterkast op de begane grond.
- Huis onder beheer van een Student Huisvestiging Nijmegen (SSH&)
- Huis met 6 studenten, 3 verdiepingen.
- Allemaal meerder apparaten (gemiddeld 2 pp)
- WIFI van het modem haalt de eerste verdieping met een snelheid van ~30 Mbits/s.
- WIFI van het modem haalt momenteel de tweede verdieping niet.
- WIFI Access point haalt tweede verdieping wel met ongeveer ~30 Mbits/s.
- Er liggen Ethernetkabels naar alle kabels, maar op een of andere manier werken deze niet meer nadat we van provider zijn overgestapt.
*Het liefst zou ik deze functioneel krijgen, alleen de andere huisgenoten willen niet met internetkabels werken.
- Momenteel een verouderde switch volgens de monteur T-mobile
- Een verouderd access point op de eerste verdieping volgens de monteur van T-mobile.
Poging tot een wat professionelere samenvatting :
- Via wat komt het internet van de ISP binnen? Glasvezel
- Wat is de snelheid die de ISP levert en hoeveel heb je als een laptop direct op de router aansluit? 198 Mbit/s
- Hoeveel verdiepingen? 3
- Hoeveel wifi AP's zijn er? 1 verouderde
- Zitten wij op 2,4ghz of op 5ghz? Beide, er zijn 7 andere wifi netwerken binnen bereik.
- Optie van gastnetwerk is niet nodig.
- Budget is beperkt (was te verwachten haha)
Waar willen we naar toe:
- Een situatie waarin iedereen op z'n minst programma's als Netflix aan kan hebben staan tegelijkertijd op de WIFI.
- Stabiliteit in het WIFI netwerk zodat iedereen in het huis kan studeren
- Uiteraard zo snel mogelijk
Mijn vraag aan jullie:
Wat is de beste optie om bovenstaande doelen te bereiken via WIFI?
Welke apparatuur hebben we daarvoor nodig?
We zaten zelf te denken aan het vervangen van de Switch en een nieuw Access point te plaatsen op de eerste verdieping voor ongeveer 120 euro. Is dit een optie?
Allereerst hartelijk dank dat u de tijd neemt om deze vragen te beantwoorden, ik ben me er van bewust dat er vast informatie zal missen. Ik zal deze zo spoedig mogelijk aanvullen.
Met vriendelijke groet,
ManiaHuize
Enorme digibeet hier. Ons studenthuis kampt al tijdens met slecht internet, maar niemand doet er iets aan. Nu ben ik begonnen om er verandering in te brengen, maar ik loop aardig vast op alle opties.
Situatie nu:
- Recent geswitched naar 200 Mbits/s glasvezel netwerk van T-mobile, aansluitpunt in de meterkast op de begane grond.
- Huis onder beheer van een Student Huisvestiging Nijmegen (SSH&)
- Huis met 6 studenten, 3 verdiepingen.
- Allemaal meerder apparaten (gemiddeld 2 pp)
- WIFI van het modem haalt de eerste verdieping met een snelheid van ~30 Mbits/s.
- WIFI van het modem haalt momenteel de tweede verdieping niet.
- WIFI Access point haalt tweede verdieping wel met ongeveer ~30 Mbits/s.
- Er liggen Ethernetkabels naar alle kabels, maar op een of andere manier werken deze niet meer nadat we van provider zijn overgestapt.
*Het liefst zou ik deze functioneel krijgen, alleen de andere huisgenoten willen niet met internetkabels werken.
- Momenteel een verouderde switch volgens de monteur T-mobile
- Een verouderd access point op de eerste verdieping volgens de monteur van T-mobile.
Poging tot een wat professionelere samenvatting :
- Via wat komt het internet van de ISP binnen? Glasvezel
- Wat is de snelheid die de ISP levert en hoeveel heb je als een laptop direct op de router aansluit? 198 Mbit/s
- Hoeveel verdiepingen? 3
- Hoeveel wifi AP's zijn er? 1 verouderde
- Zitten wij op 2,4ghz of op 5ghz? Beide, er zijn 7 andere wifi netwerken binnen bereik.
- Optie van gastnetwerk is niet nodig.
- Budget is beperkt (was te verwachten haha)
Waar willen we naar toe:
- Een situatie waarin iedereen op z'n minst programma's als Netflix aan kan hebben staan tegelijkertijd op de WIFI.
- Stabiliteit in het WIFI netwerk zodat iedereen in het huis kan studeren
- Uiteraard zo snel mogelijk
Mijn vraag aan jullie:
Wat is de beste optie om bovenstaande doelen te bereiken via WIFI?
Welke apparatuur hebben we daarvoor nodig?
We zaten zelf te denken aan het vervangen van de Switch en een nieuw Access point te plaatsen op de eerste verdieping voor ongeveer 120 euro. Is dit een optie?
Allereerst hartelijk dank dat u de tijd neemt om deze vragen te beantwoorden, ik ben me er van bewust dat er vast informatie zal missen. Ik zal deze zo spoedig mogelijk aanvullen.
Met vriendelijke groet,
ManiaHuize