Autoversterker schade door vorst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 01:41
Hallo,

Vandaag was de eerste dag dat, sinds ik de amp heb (sinds lente vorig jaar), het goed heeft gevroren en vanochtend was het geluid dan ook anders dan normaal.

Na een korte test komt er uit de tweeters (die zijn in principe gekoppeld aan de frontspeakers in de deur, composet) nog prima geluid, de subwoofer doet het prima, maar de speakers in alle deuren (voor en achter, 4 stuks totaal) geven nog maar minimaal geluid. Er komt nog geluid uit maar het is onder een rijdende omstandigheden niet te horen.

Vanochtend was dus een saai ritje naar het werk. Ik heb de set ooit laten inbouwen bij een bedrijf en heb deze al benaderd. Maar om opties open te houden wil ik de vraag hier ook even stellen.

Kan de kou wat met de versterker of speakers hebben gedaan? De speakers in de deur zijn van het merk 'BLAM' en voor zitten krachtigere modellen dan achter, ze zijn dus niet identiek.

Radio komt via de standaard headunit (auto uit 2018), en audio via bleutooth gaat via een module die rechtstreeks op de amp is aangesloten (hoort er bij, speciale aansluiting).

Auto via de autoradio en via de bleutooth verbinding geven beide een zelfde resultaat.

Ik zou dus, zonder verder onderzoek, kunnen stellen dat het probleem of in de speakers zit, of in de amp. Maar niet in de autoradio omdat deze uitgesloten is via de bleutooth verbinding.

Na een ritje van 25 minuten, waarin alles wel een beetje op temparatuur kan komen de auto uit gezet en na een halve minuut weer aan om te kijken of na een 'reset' de boel weer werkte. Maar op dat moment nog geen verbetering.
Straks ga ik weer huiswaarts en hoop dan eigenlijk dat er niks meer aan de hand is, maar ik verwacht het niet.

Ik vraag mij dan af waar mogelijk het probleem kan zitten en hoe ik dit kan testen.
De tweeters lijken het normaal te doen, dus waarom de speakers in de voordeur het dan niet zouden doen is mij een raadsel.
Mogelijk een soort van defect in het composet kastje, maar ik verwacht niet dat de achterspeakers hier ook op geprikt zitten (en een dergelijk kastje niet hebben).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan je een andere luidspreker aansluiten op de versterker? Dan weet je of het de versterker is of de luidsprekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:13

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Klinkt als een kapotte eindversterker. (MOSFET)
Het gedeelte van een versterker die vaker kapot gaat.
Maar via internet en zonder ze doorgemeten te hebben is dit wel onder voorbehoudt. (heb dit zelf vaker meegemaakt toen de MOSFET verwisseld met een soldeerbout)

Als je nog "garantie" hebt zou ik daar naar kijken.
Ook even in de handleiding kijken of er instaat tot hoe koud hij "gebruikt" mag worden en tot hoe koud hij sowieso mag worden (opslag)

Ik zou inderdaad beginnen met andere speaker te testen op je versterker en als je er geen verstand van hem gewoon terug gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Heb je toevallig een soort DSP achtig kastje lateninbouwen?

Heb zelf een Match versterkertje, wat zegmaar op je bestaande audio werkt, kan zijn dat dat losse kleine versterkertje het weer niet lekker vond.
In dat geval kan je het beste bij het bedrijf langsgaan, is namelijk makkelijk uit te wisselen d.m.v. de 24-pin ATX connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Deurspeakers op[ minimaal klinkt als luidspreker met vocht erin/op wat vervolgens is bevroren zodat de spreekspoel de boel niet kan aandrijven. Vergezocht om het dan in alle deuren te hebben, maar zijn die deuren misschien niet goed afgesloten bij het raam? Rubbers tegen het glas met ruimte of zo?
Na een (verwarmde) dag moet alles dan weer normaal zijn, zo niet - dan inderdaad verbindingen en versterker.nazien.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
"Kou", heeft geen invloed op elektronica. Condens is ook niet elektrisch geleidend. Dus zal iets anders de oorzaak moeten zijn.
Misschien oxidatie, in je stekkers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Straks ga ik weer huiswaarts en hoop dan eigenlijk dat er niks meer aan de hand is, maar ik verwacht het niet."

En?

Luidsprekers die bevroren zijn zullen amper geluid geven dus vorst zou best de oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Mijn excuus, hier het vervolg.

Op de rit huiswaards leek het allemaal weer goed te werken, al was het al wel weer aan het vriezen op dat moment, en ongeacht dat verwacht ik geen vochtige speakers. De auto is binnen nagenoeg kurkdroog (weinig condens in de auto).

De zaterdag ben ik rond het middaguur ook nog een keer wezen rijden en toen werkte het ook prima.
Vanochtend stond er weer -6 op de boordcomputer en weer hetzelfde eufel.

Iets wat eerst defect is zou daarna zich niet zomaar moeten herstellen en dan wederom weer falen (om naar verwachting het vanmiddag weer te doen).

Er hangt geen dsp tussen en is rechtstreeks met de headunit verbonden.

De inbouwer had ook gereageerd en had een zelfde geval bij iemand anders gehoord. Het lijkt dus aan dit type of een specifiek onderdeel van de versterker te liggen.

Garantie is ook geen issue, maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Ik heb in ieder geval goed contact met de inbouwer, maar hoe meer zielen hoe meer vreugd (en een topic ter toekomstige referentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:20
Geen andere (elektronica gerelateerd) problemen met de auto? Accuspanning nog wel voldoende?
Met deze kou willen er nogal eens accu's sneuvelen. Wellicht krijgt de versterker geen voldoende spanning meer en gaat ie in een soort protect.

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 21-01-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Het is een vrij nieuwe auto (nog geen jaar oud) en heb geen start- of andere technische problemen.

Pagina: 1