Wortelkanaalbehandeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 15:55
Ik had sinds een aantal weken last van een kies. Nouja, ik kon niet echt goed aanwijzen welke kies, maar ik had last bij warm/koud drinken of voedsel, en bij het kauwen aan die kant voelde het soms ook niet prettig. Echte pijn kon ik het niet noemen, maar het begon vervelender te worden. Omdat de tandarts bij de laatste controle in december geen gaatjes had gezien, dacht ik, het zullen wel gevoelige tanden zijn, dus ben ik Sensodyne gaan proberen.

Maar je raadt het al, dit hielp niet. Uitgebreid Googlen gaf natuurlijk maar één juiste conclusie die ik stiekem ook wel wist, ga gewoon naar de tandarts!

Dus ik naar het inloopspreekkwartiertje (handig, geen afspraak nodig!) en uitgelegd wat mijn probleem was. Hij klopte tegen een aantal kiezen en nu konden we wel de schuldige aanwijzen. Hier bleek een relatief nieuwe vulling te zitten, er was dus inderdaad geen sprake van een gaatje. Maar hij wist wel, dat dit een diepe vulling was geweest die mogelijk de zenuw is beginnen te irriteren. Een wortelkanaalbehandleling leek hem de juiste oplossing.

Oei oei. Dat had ik nooit gehad en hier zag ik wel heel erg tegenop.
Maar ok, ik had nu het voordeel, dat hij direct deze behandeling kon uitvoeren, dus ik had geen tijd om me “voor te bereiden” zeg maar. Elk nadeel heeft zijn voordeel!
Hop, twee verdovingen gezet waar ik niets van voelde en de wachtkamer in.

Na een half uur ging hij aan de slag. Het uitboren stelde niks voor, en wat daarna kwam ook niet eigenlijk. Er werd gespoeld, gevijld, met stokjes gewerkt, klemmen gezet, nieuwe vulling geplaatst, een tweetal foto’s tussendoor gemaakt en vast nog wel meer wat ik nu vergeet.

Maar wat een relaxte behandeling? Heb ik me hier al die tijd zo druk om gemaakt? Ik heb teveel horrorverhalen gelezen volgens mij.
Het boren bij gaatjes vind ik vervelender, omdat ik daarbij wel eens last heb gehad van pijn. Maar dit was volstrekt pijnloos.
Op dit moment heb ik wel nog last van pijn bij het kauwen, maar dat beschouw ik als normale napijn. Warm/koud eten of drinken is nu volkomen pijnloos.

Wat zijn jullie ervaringen?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:46
Ik zie ook nooit op tegen tandartsbehandelingen, alleen maar tegen de rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594061

Recent van tandarts gewisseld. Bij mijn vorige tandarts was boren al vrij pijnlijk, zelfs met verdoving.
bij mijn huidige tandarts geen enkel probleem. Verdoven en boren maar, totaal pijnloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23
De horrorverhalen komen pas echt als de wortel compleet ontstoken is, iedereen loopt te lang door (jij niet). Ik ben dus zo iemand die wel te lang doorliep en ging door het plafond heen bij een wortelkanaalbehandeling.
Ik begon met een gaatje, daarna een vulling. Dat bleef maar een beetje zeuren, zal wel napijn wezen denk je dan, maar een jaar laten, pats, niet meer warm en koud kunnen eten en drinken, dus de cariës was lekker onder vulling naar beneden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Ook ik ben geen fan van de tandarts, maar ik denk dat het echt wel scheelt wie het doet. Vroeger ook wel eens z'n behandeling gehad. Was dus een drama. Afgelopen najaar maar eens van tandarts veranderd nadat ik vanwege angst paar jaar niet meer geweest was. Ik wist dat er genoeg moest gebeuren. 1 kies was al zeker halfjaar afgebroken. Na eerste afspraak kwam hij gelukkig maar tot 2 conclusies. 1 gaatje links en 1 afgebroken tand rechts, maar daar moest dus wel een wortelkanaalbehandeling gedaan worden.
Ik zag daar zo tegen op. Maar gelukkig begint mijn tandarts vrij vroeg op de dag. Dus de
vrijdag voor kerst een wortel kanaal behandeling gehad 's morgens om 7.15. Heb ik ook niet de hele dag de tijd om me druk te gaan maken.
Maar idd, 2 verdoving verder uurtje beulen in mijn bek liep ik weer buiten met een gerapareerde kies. Heb gewoon nergens last van gehad. Eerste paar dagen wennen omdat er weer een kies zit ipv. van een groot gat.
Met kerst gewoon heb kunnen eten/vreten zoals dat met kerst nog wel eens gedaan wordt. Geen last van gehad.

Dus het scheelt ook zeker welke tandarts het doet. Ik voel me nu een stuk minder bang om naar de tandarts te gaan.

Rekening viel me uiteindelijk ook wel mee. Ik had op erger gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

En bovendien staat ook de techniek in tandartsland niet stil, en dan ook de betaalbaarheid van wat vroeger je alleen bij de dure exclusieve tandarts gedaan kreeg kan nu elke tandarts inzetten (het gereedschap etc.).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger de ouwe knar van een tandarts.. boren zonder verdoving.. en dat kon die ouwe ook echt wel!
nooit geen pijn gehad tijdens behandelingen..

nou bij zo`n mega praktijk waar het echt allemaal sneller dan snel moet heb ik het gevoel...

inmiddels wens ik al niet meer geholpen te worden door enkele van de tandartsen in de praktijk.. puur omdat ik alles behalve tevreden ben over hun en manier van behandelen..

wat ook erg jammer is dat de doorstroming ook erg hoog is kwa "nieuwe" tandartsen..
dus heb je eindelijk 1tje waar je eigenlijk best tevreden over bent... zijn ze ineens weer weg..
en krijg je gewoon zo een andere toegewezen zonder overleg :S

maar goed in april mag ik er heen voor 4 kronen dus ben benieuwd of dat gaat bevallen..
gelukkig wel in de bovenkaak...

Onder gaat er tzt gewoon helemaal uit want daar is gewoon geen eer aan te behalen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Ik heb een hechte relatie met mijn tandarts, door antibiotica als kind als bijwerking brosse tanden met als gevolg: vullingen, kronen en bruggen.

Dus ik grap altijd dat ik zijn uitbouw betaald heb.

Maar 1x dus een dusdanig wortelkanaal ontsteking gehad dat ik snapte dat men vroeger met een touwtje aan de deur die kiezen er uit trokken. Ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Natuurlijk tijdens het weekend. Dus uiteindelijk via HAP antibiotica gekregen en laten dus wortelkanaal behandeling.

De behandeling zelf is alleen een tijd met je mond open zitten meeste pijn doet inderdaad de pin automaat / de overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vrouw heeft in de afgelopen jaren ook een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Geen centje pijn bij de behandeling, gewoon netjes behandeld en bij iedere stap of beweging kreeg ze te horen wat de tandarts ging doen. Ook zij had anders verwacht, dus het kan prima zonder ellende.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Een wortelkanaalbehandeling is het aller, aller fijnste gevoel op de hele wereld O+ Tenminste, wanneer je kapot van de pijn gaat vanwege een ontstoken wortel en ze de verdoving inspuiten :p

Ik heb meerdere behandelingen gehad en ze waren allemaal pijnloos. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
SMSfreakie schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:25:
vroeger de ouwe knar van een tandarts.. boren zonder verdoving.. en dat kon die ouwe ook echt wel!
nooit geen pijn gehad tijdens behandelingen..
Dat kan mijn nieuwe knar-in tandarts ook. Laatst vulling laten vervangen zonder verdoving. Ging prima.
Standeman schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:59:
Een wortelkanaalbehandeling is het aller, aller fijnste gevoel op de hele wereld O+ Tenminste, wanneer je kapot van de pijn gaat vanwege een ontstoken wortel en ze de verdoving inspuiten :p

Dus dit. N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-06 16:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bartske schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:19:
Ik zie ook nooit op tegen tandartsbehandelingen, alleen maar tegen de rekening...
Vertel mij wat :+ 2018 had ik ruim 1000,- niet-vergoedde kosten 8)

En @psy, ik heb vorig jaar ook voor het eerst een wortelkanaal gehad, dit was naar aanleiding van een zenuw die open lag na een behandeling een paar uur eerder. Ik kan je zeggen dat pijn bij mij een ander begrip heeft gekregen bij het voelen van zo'n zenuw. Maar goed, weer terug en 2 verdovingen erin en uitboren maar. Ik kan eerlijk zeggen dat ik er ook echt helemaal niks van heb gevoeld. Prettig vond ik het alsnog niet :+

Verder ben ik vanwege een nogal traumatische ervaring als kind bij de tandarts ieder half jaar weer ontzettend bang om te gaan, maar ik blijf toch gewoon gaan. Mijn gebit is aangeboren zwak en dus is het ook ieder half jaar wel weer raak. En bij iets 'groots' als die wortelkanaal heb ik nog steeds een paniekaanval of 2, maar nu ik weet dat je met verdovingen gewoon helemaal niks meer hoeft te voelen ben ik een stuk relaxter.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Over de rekening heb ik het bewust ook niet gehad, die is inderdaad erg vervelend, maar secundair. Het gaat toch vooral om de behandeling en het resultaat. Ik zeg niet dat ik fluitend het bedrag overmaak maar als het zo gaat zoals het ging, denk ik, tja het is niet anders.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Het is voor mij al een hele tijd geleden, maar ik heb ook 2 wortelkanaalbehandelingen gehad. En met eentje te lang doorgelopen, dus echt heel, heel veel pijn

Maar er is ook een voordeel. De vulling van 1 van die tanden moest eigenlijk gedaan worden en ik liep daar iets te lang mee door. Daardoor kon een zaadje tussen vulling en tand komen waardoor mijn tand tot aan de wortel opengebroken is. Helemaal pijnloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Ook eens een topic waar ik over mee kan praten.

Persoonlijk heb ik meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad, ik gok op minimaal 6.

Na het verwijderen van de beugel zijn diverse tanden gevuld bijgewerkt etc. op deze behandelingen is het stuk voor stuk uitgedraaid op een crime, hierdoor van tandarts veranderd plan gemaakt enz. enz.

Over de behandelingen zelf heb ik zeer uiteenlopende ervaringen.
Van prettig bezoek tot verschrikkelijke pijn.
Echter was dat laatste het geval na te lang door blijven lopen, dus wees er op tijd bij.
Mijn ervaring is dat de voortanden veruit de meeste pijn veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
Bij mij viel het ook erg mee. Stelde weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-06 11:56
Paar maanden geleden een wortelkanaalbehandeling aan een kies ondergaan.
Vind de verdovingsprikjes het minst aangenaam.
Verder geen last gehad.

De ogen van de grappige van oorsprong Brabantse tandarts en heur assistente verzachten de behandeling ook enigszins.
Mocht € 461,53 bijdragen aan haar nieuwe woning met uitzicht op het IJ. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45
@psy
Fijn dat je een goede ervaring hebt gehad en dat het meeviel.

Onthou echter wel dat de gevoeligheid van een aantal factoren afhangt.
- De mate van ontsteking.
- In welk stadium de tandzenuwzenuw zich bevindt.
- Welke tand het betreft.
- Je eigen gesteldheid.
- Handigheid van de tandarts.

Hoe groter (qua omvang) het ontstoken gebied, hoe moeilijker het te verdoven is. Dit heeft te maken met de zuurgraad van het weefsel, wat het "doorsijpelen" van de verdovingsvloeistof belemmert.

Verder zal een ontstoken tand vaak een periode gevoelig zijn, daarna kan de gevoeligheid een periode afnemen/verdwijnen om vervolgens 10x zo sterk terug te komen. In dit geval is de ontsteking door het kaakbot naar het botvlies gegaan. Dat botvlies zorgt dan voor de gevoeligheid. Overigens ben je dan een paar uur/dagen verwijderd van een abces.

Een tandzenuw kan ontstoken raken, waardoor die eerst overgevoelig wordt en dus veel prikkels doorgeeft. In een volgend stadium sterft de zenuw af en geeft dan geen prikkels meer door. In dat tweede geval is verdoving niet direct noodzakelijk.

Kiezen hebben meerdere zenuwkanalen, als deze niet allemaal verdoofd zijn, of verwijderd zijn tijdens de behandeling, kan dit ook gevoeligheid/heftige napijn geven.

Bij de kiezen is er meer ruimte voor de verdovingsvloeistof dan bij je voortanden. Verdoving geven bij de kiezen is daarom minder pijnlijk dan bij je voortanden. Om diezelfde reden is verdoven in het verhemelte ook gevoeliger.

Als je al dagen ziek en koortsachtig bent (wat ook door een heftige ontsteking aan tanden kan komen), reageert je lichaam ook heftiger op pijn.

Verdoving geven hoort rustig te gebeuren. Zo'n buisje mag best 10-20 seconden duren voordat ie leeg is. Echter wordt verdoving in de praktijk vaak te snel gegeven, waardoor de vloeistof niet door het weefsel weg kan vloeien en daarom op de zenuwuiteinden gaat drukken. Ook kan de behandelaar de naald tegen het bot(vlies) aan zetten, waardoor ook dat pijnlijk is.

Daarom, oordeel niet te snel. Een pijnlijke behandeling ligt vaker aan de omstandigheden dan aan de behandelaar. En in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
@LA-384 Ik beschouw mijn ervaring zeker niet als referentie hoor! Maar een positieve ervaring vond ik wel de moeite waard om ook eens op te schrijven, maar ik was ook erg benieuwd naar andere ervaringen! En dat loopt lekker zo 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
@SMSfreakie doe jezelf een plezier en zoek een andere tandarts. Vorig jaar ook gedaan, beste keuze ooit.
Van een groepspraktijk met wisselende buitenlandse tandartsen waar alleen die ene blijft waar ik niet heen wil (wilde me 4x laten komen voor 4 vullingen, en daarnaast altijd dat pushen naar mondhygiëniste), naar een zelfstandige praktijk waar je voor controle komt en na een halfuur buiten staat met 2 vullingen en een gereinigd gebit. Rekening bij die tweede is op een of andere manier ook veel lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

dr.lowtune

Deugt niet

Ik heb er een aantal jaren geleden ook eentje gehad, ik zag er ook zo enorm tegen op. Uiteindelijk viel dat reuze mee, zelfs de napijn was minimaal.

In hetzelfde hoekje; verstandskiezen trekken. Inmiddels wel weer een jaar of 15 geleden, maar dat ging ook soepel en nagenoeg pijnloos (de 2e keer was de kaakchirurg zo verschrikkelijk snel dat de verdoving nog niet volledig was ingewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35
Heb zelf vorig jaar een stukje kies gehad die was afgebroken. Dit kleine stukje was dus blijkbaar (volgens de foto) in de kies gaan doorscheuren en moest dan ook een wortelkanaal behandeling. Ik kwam daar met het idee even weer glad maken maar kreeg dus een hele andere behandeling. De vriendelijke tandarts zei 15 min. en wilde van alles uitleggen. Ik heb hem hier vriendelijk voor bedankt en gemeld de 15 min gaan nu in. Hij was in net geen 15 min klaar.

De rekening was wat minder fijn. Snap nu waarom hij in een grote zilveren Mercedes AMG kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Vrijdagmorgen ook een tandzenuw laten verwijderen. Ging vlot, geen pijn oid. Sinds gisteravond wat pijn en er deze nacht door wakker geworden. Nu wat pijnstillers genomen en hopen dat het betert. Anders morgen toch maar eens bellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 11-06 15:00

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb ook in het verleden iets van 3 WKB-ers gehad. Was voor een zorgverzekeraar in het verleden reden mij te weigeren voor een aanvullende tandartsverzekering, omdat volgens haar daardoor het risico op vervolgkosten te hoog was, immers "een kies met een wortelkanaalbehandeling is dood en valt er vroeg of laat uit en dan moet je een kroon". We zijn inmiddels 15 jaar verder en ze zitten er nog vrolijk. En de zorgverzekeraar is duizenden euro's premie misgelopen. Want dat heb ik wel geleerd: tandartsverzekeringen zijn de grootste bullshit.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

_JGC_ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 05:50:
[ ... ] en daarnaast altijd dat pushen naar mondhygiëniste). [ ... ]
Yup: mijn (vorige) tandarts had een partner welke tevens mondhygieniste is en daar moest ik maar eens langs want kon zij eens naar kijken. Dus afspraak, vooruit dan.
Gedoe met minieme stripjes later bleek dat ik bacterien had onder het tandvlees, dus Hosanna! Goed dat er Mondhygienistes zijn en dat kunnen Behandelen! In vier zittingen a tachtig euro inclusief spoelmiddel opnieuw getest en Hooray! Bacterien weg.

Nu enkele jaren en een verhuizing later een nieuwe tandarts die een echte techneut blijkt: dossier van oude tandarts haalt hij zijn schouders over op, zelf gemaakte noodkroon (van loszittende bestaande tand) met tijdelijke brug voor veertig euro kosten en algemeen vrolijke benadering van probleempjes.

Bevestiging dus: niet tevreden of anderszins geen goed gevoel? Zoek een andere tandarts.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Kettrick

Rantmeister!

Mijn tandarts verteld mij een paar jaar geleden at ik geluk had dat mijn zenuw al helemaal dood was, nadat ik ook redelijk verbaasd was dat ik er vrijwel niets van voelde. Als de zenuw nog half intact is en uitgeboord moet worden is het pijnlijk heb ik me laten vertellen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:21
Ik heb 3 wortelkanaalbehandelingen gehad. 2x ging het perfect. 1x werd ik paar dagen na het zetten van de noodvulling wakker met enorm opgezwollen kaak. Antibiotica kuur gehad, noodvulling vervangen en paar weken later de behandeling afgemaakt.

Wortelkanaalbehandeling is alleen vervelend omdat het zo lang duurt. Pijn is er nauwelijks, minder dan bij een vulling in ieder geval, omdat de zenuwen toch al dood waren.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DeBolle schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Yup: mijn (vorige) tandarts had een partner welke tevens mondhygieniste is en daar moest ik maar eens langs want kon zij eens naar kijken. Dus afspraak, vooruit dan.
Gedoe met minieme stripjes later bleek dat ik bacterien had onder het tandvlees, dus Hosanna! Goed dat er Mondhygienistes zijn en dat kunnen Behandelen! In vier zittingen a tachtig euro inclusief spoelmiddel opnieuw getest en Hooray! Bacterien weg.

Nu enkele jaren en een verhuizing later een nieuwe tandarts die een echte techneut blijkt: dossier van oude tandarts haalt hij zijn schouders over op, zelf gemaakte noodkroon (van loszittende bestaande tand) met tijdelijke brug voor veertig euro kosten en algemeen vrolijke benadering van probleempjes.

Bevestiging dus: niet tevreden of anderszins geen goed gevoel? Zoek een andere tandarts.
Mondhygiëniste tot daaraantoe, maar elk halfjaar grondig reinigen met losse afspraak terwijl de vorige tandarts het af kon met tandsteen verwijderen... de nieuwe tandarts heeft een grote behandelkamer met twee stoelen en een tussenschot. Controle, behandelen, blijf maar zitten collega gaat zo verder, ik pak de volgende hiernaast... in een halfuur 2 kiezen gevuld en je gebit schoon terwijl dat bij die groepspraktijk 4 afspraken was (controle, 2x vullen en reiniging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Inmiddels heb ik er ook een stuk of 4 gehad. De eerste keer keek ik er nog tegen op, de tweede keer helemaal niet meer.

Meestal heb je zo'n ontzettend pijn aan je gebit waardoor je deze behandeling nodig hebt, dat het echt alleen maar beter wordt als je daar ligt. Als die verdoving er in gaat en ze beginnen die zenuwen te slopen is de pijn al weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Nou ik zal je vertellen, als het zover is dan wil je wel graag naar de tandarts. Dan valt die wortelkanaalbehandeling met verdoving heel erg mee :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Ontstoken wortelpunt gehad, dat was echt een hel.
Wat ik overigens niet snap is waarom de tandarts niet in de basisverzekering zit. Sommige kwalen en biibehorende behandelingen zijn soms pijnlijker en noodzakelijker dan andere dingen (zoals coaching om fit te blijven) welke wel in het basispakket zitten.

Bij die wortelpunt had ik mijn huis verkocht om er van af te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-01-2019 14:45 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 15:41
Standeman schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:59:

Precies, ooit verging ik van de pijn. Van ellende teveel pijnstillers en drank genomen maar de enige oplossing is wachten op je plekje bij de noodtandarts.

Dan de injectie waar je amper wat van voelt, tenminste, niet in verhouding tot de kiespijn. Vervolgens voel je letterlijk de pijn in secondes verdwijnen :)
Tot dat moment nooit geweten dat kiespijn zo erg kan zijn.

Als je last hebt, ga naar de tandarts. Een ontsteking gaat niet vanzelf over, kan alleen erger worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:39:
Ontstoken wortelpunt gehad, dat was echt een hel.
Wat ik overigens niet snap is waarom de tandarts niet in de basisverzekering zit. Sommige behandelingen zijn soms pijnlijker en noodzakelijker dan andere dingen (zoals coaching om fit te blijven) welke wel in het basispakket zitten.

Bij die wortelpunt had ik mijn huis verkocht om er van af te komen.
Met beetje fatsoenlijke tandhygiëne kom je een heel eind. Verder zijn de standaard behandelingen niet heel duur, niet iets waar je je voor hoeft te verzekeren.

Verder is er nog een alternatief voor wortelkanaalbehandeling: trekken. Als je maar genoeg rotte zooi trekt krijg je uiteindelijk 75% van je kunstgebit vergoed uit de basisverzekering.

Wat ze wat mij betreft uit de basisverzekering mogen schrappen is vitaminesupplementen. Heb 2 jaar terug bij huisarts bloed laten prikken omdat ik rusteloze benen had, vitamine D en magnesium tekort. Die kon ik bij de apotheek wel krijgen, 4x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ik kon voor een paar euro ook een pot bij de kruidvat kopen en daar dubbele dosis van innemen, kwam volgens huisarts op hetzelfde neer. Met 885 euro eigen risico maakt het dan ook niet uit of ik ze bij de kruidvat haal of via het eigen risico alsnog zelf betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

_JGC_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Met beetje fatsoenlijke tandhygiëne kom je een heel eind. Verder zijn de standaard behandelingen niet heel duur, niet iets waar je je voor hoeft te verzekeren.
Maar de preventieve werking die van een C11 uitgaat brengt zijn geld al op.
En niet duur is relatief, het is een belangrijk onderdeel van je lichaam wat je (als je niet vloeibaar wil eten) gewoon nodig hebt en de kosten lopen al snel op. Kijk ik kon zo €500 voor een Endodontoloog betalen maar als je in de bijstand zit wordt dat toch taai. En het laten voortwoekeren en geen voortanden meer hebben is niet echt een optie.

Tevens zijn tandartsverzekeringen reteduur. Ik betaal nu €120 om €200 gedekt te zien worden. Ik doe dat alleen maar omdat ik per jaar toch wel €120 kwijt ben aan de tandarts door controle en mondhygienist (wat trouwens wel echt een zeer fijn en schoon gevoel geeft). Heb het jaren ook niet gehad.

Kijk niet alles hoeft erin maar C11 en wat pijnbestrijdings/noodzakelijke behandelingen (gaatjes, wortelkanaal, etc.) zou toch wel fijn zijn.
Verder is er nog een alternatief voor wortelkanaalbehandeling: trekken. Als je maar genoeg rotte zooi trekt krijg je uiteindelijk 75% van je kunstgebit vergoed uit de basisverzekering.

Wat ze wat mij betreft uit de basisverzekering mogen schrappen is vitaminesupplementen. Heb 2 jaar terug bij huisarts bloed laten prikken omdat ik rusteloze benen had, vitamine D en magnesium tekort. Die kon ik bij de apotheek wel krijgen, 4x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ik kon voor een paar euro ook een pot bij de kruidvat kopen en daar dubbele dosis van innemen, kwam volgens huisarts op hetzelfde neer. Met 885 euro eigen risico maakt het dan ook niet uit of ik ze bij de kruidvat haal of via het eigen risico alsnog zelf betaal.
Daar baal ik ook van sommige medicijnen zijn gewoon bij de kruidvat te halen mar soms weet je dat niet en ga je naar de apotheek en dan betaal je opeens het 10-voudige. :O

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-01-2019 14:57 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

3-4 keer WKB gehad, minimaal 2x in dezelfde kies. Kies wordt idd zwakker, en ik ben er al 1 kwijt omdat deze een aantal weken na de behandeling lettelijk doormidden spleet. Rechtsboven, middelste kies. Tegenoverliggende kies (linksboven, middelste kies) heeft ook minimaal 1 behandeling gehad en is zo zwak dat ik er nauwelijks iets mee durf te kauwen, om de haverklap springt er weer een stukje uit.

Ben nu aan het sparen voor een implantaat, daar het bot zich ook steeds verder terugtrekt en nauwelijks kauwvlak toch wel erg lastig is. Geschatte kosten lopen al snel op naar de € 5.500 ps, dus als ik er straks 2 nodig heb, is die koopwoning weer een stukje verder weg.

Behandelingen zelf vielen heel erg mee, en idd, van mij mogen de belangrijkste dingen, die echt met je gezondheid te maken hebben, zo in het basispakket.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ardana schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:45:
Ben nu aan het sparen voor een implantaat, daar het bot zich ook steeds verder terugtrekt en nauwelijks kauwvlak toch wel erg lastig is. Geschatte kosten lopen al snel op naar de € 5.500 ps, dus als ik er straks 2 nodig heb, is die koopwoning weer een stukje verder weg.
ZO VEEL? Voor dat geld vlieg je naar Oost Europa, laat je het daar doen voor een tiende van het bedrag. Wel even rondvragen voor aanbevelingen, maar op zeker dat ze het daar net zo goed kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SeatRider schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:54:
[...]

ZO VEEL? Voor dat geld vlieg je naar Oost Europa, laat je het daar doen voor een tiende van het bedrag. Wel even rondvragen voor aanbevelingen, maar op zeker dat ze het daar net zo goed kunnen doen.
Ik moet onder volledige narcose wegens extreme tandartsangst (roesje werkt niet). Dat maakt het 1. duur, en 2. dat ik het niet in Oost Europa wil laten doen,

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ardana schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:59:
[...]

Ik moet onder volledige narcose wegens extreme tandartsangst (roesje werkt niet). Dat maakt het 1. duur, en 2. dat ik het niet in Oost Europa wil laten doen,
Oh ok, dat verklaart e.e.a. En dan is Oost Europa idd ook geen optie, maakt het alleen nog maar spannender ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hier 1 wortelkanaalbehandeling, maar dat zijn wel gelijk 4 sessies geweest, inclusief een bezoek aan de endodontoloog (tandwortelspecialist), wat achteraf niet nodig was...

Ik had een kies waarvan al meer dan een half jaar de vulling gebroken was en toen die er echt uit kwam zetten, ben ik ook maar naar de tandarts gegaan (ik hou niet zo van de tandarts...). Nadat ik eerst een preek had gehad en vervolgens een compleet verbaasde reactie kreeg dat ik er geen last van heb gehad, anders dan een rammelend, los zitten stukje amalgaam (geen pijn oid), is hij aan de slag gegaan. Daarbij had hij waanzinnig veel moeite om in de wortelpunten te komen, wat helaas ook pijn deed. Daarna nog een sessie (deed eigenlijk geen pijn), maar toen lukte het weer niet, nog een sessie en toen dus de endodontoloog.
Daar gemerkt hoeveel verschil er tussen tandartsen zit, bij de endodontoloog echt helemaal nergens last van gehad, behalve kramp in m'n kaak. Daar was de conclusie dat verder gaan ook geen zin had, de wortelkanalen leken dichtgegroeid, er zat geen weefsel meer in en zeker geen ontsteking.

Een jaar later is er een kroon geplaatst door een nieuwe tandarts (in de tussentijd was ik verhuisd) en heb ik helemaal nergens meer last van.

Echt vervelend heb ik de behandelingen nooit gevonden, alleen de lange tijd in zo'n stoel liggen en klemmen in de mond, die kramp in de kaakspieren veroorzaakte.
Maar ik weet inmiddels wel dat als je geen pijn hebt voor de behandeling, de behandeling zelf ook geen pijn hoeft te doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1