Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GrowMyHair
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Ik zoek een compacte systeem camera om familie (peuter + baby onderweg) foto's en filmpjes te maken en mooie foto's op vakantie. Hierbij ook wat gespeeld moet kunnen worden met instellingen/scherptediepte.

Ik heb op dit moment een canon travelzoom compactcamera in de kast liggen die niet/nauwelijks meer gebruikt wordt. Vooral vanwege gebrek aan fotokwaliteit. De foto's zijn niet/nauwelijks beter dan van de telefoon, tenzij de zoom gebruikt moet worden. Alle foto's worden dus met de telefoon gemaakt.

Ik overweeg
Canon EOS M5
Olympus OM-D E-M10 Mark III
Olympus PEN E-PL9

Canon EOS M5
+ beste fotokwaliteit en meer mogelijkheden voor bokeh door grotere sensor
+ betere manual controls
+ viewfinder
+ 180 graden kantelbaar scherm
+ goedkoopst
- grotere lenzen
- klein lens aanbod
- al een paar jaar oud

Olympus OM-D E-M10 Mark III
+ compacter icm lens
+ veel lenzen verkrijgbaar
+ viewfinder
+ 4k video
+ sensor gestabiliseerd
- iets mindere fotokwaliteit als canon
- scherm niet 180 graden kantelbaar

Olympus PEN E-PL9
+ ziet er mooi en compact uit
+ veel lenzen verkrijgbaar
+ 180 graden kantelbaar scherm
+ sensor gestabiliseerd
- geen viewfinder
- iets mindere fotokwaliteit als canon
- lastiger in gebruik met manual controls, vanwege minder knopjes
- beeld stabilisatie iets minder dan omd em10

Wat adviseren jullie? Zie ik nog iets over het hoofd?

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:59
Ga je investeren in objectieven? Als je enkel de kitlens gaat gebruiken koop dan een RX100 III, iV, V, LX100 of G7X iI.

Flickr

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

"- al een paar jaar oud"
Dit zegt niks tot zeer weinig, het is niet zo dat er elke week een nieuwe camera op de stoep staat. Laat staan ieder jaar en de verschillen zijn vaak minimaal en vooral dan te vinden in de features.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• GrowMyHair
  • Niet online
Furfoot schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:52:
Ga je investeren in objectieven? Als je enkel de kitlens gaat gebruiken koop dan een RX100 III, iV, V, LX100 of G7X iI.
Ik denk het wel ja. (Maar niet meteen) Ik heb ook de Sony a6(3)00 overwogen, maar die valt af vanwege de dure objectieven.
Goeie tip wel die RX100. Is compacter en veelzijdiger dan een systeemcamera met alleen de kitlens.

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:14
Zelf ook bezig in dit segment een camera uit te zoeken, en heb de PEN E-PL9 af laten vallen vanwege toch wat mindere specs, en geen build in flitser. Zeker als je nagaat dat de OM-D E-M10 MKIII dit wel heeft en nauwelijks duurder is.

Zelf zou ik wel adviseren om de Panasonic GX80 en GX9 er aan toe te voegen. De Sony heb ik nog wel op de lijst staan, maar de kitlens is matig, en zou betekenen dat er nog extra geinvesteerd moet worden in een lens.

Mijn shortlist is nu:

Panasonic GX9
Panasonic GX80
Olympus OM-D E-M10 MKIII
Sony A6300 (al neigt het er naar dat die gaat afvallen)

Fotokwaliteit wat je benoemt als minpunt bij de OM-D is nauwelijks minder dan andere camera's. Ideaaliter was het wel handiger geweest bij zowel Oly als Pana dat ze pancake lens als kitlens zouden toevoegen. Dat had een nog compacter geheel gemaakt.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• GrowMyHair
  • Niet online
Wicked-Game schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:26:
Zelf ook bezig in dit segment een camera uit te zoeken, en heb de PEN E-PL9 af laten vallen vanwege toch wat mindere specs, en geen build in flitser. Zeker als je nagaat dat de OM-D E-M10 MKIII dit wel heeft en nauwelijks duurder is.

Zelf zou ik wel adviseren om de Panasonic GX80 en GX9 er aan toe te voegen. De Sony heb ik nog wel op de lijst staan, maar de kitlens is matig, en zou betekenen dat er nog extra geinvesteerd moet worden in een lens.

Mijn shortlist is nu:

Panasonic GX9
Panasonic GX80
Olympus OM-D E-M10 MKIII
Sony A6300 (al neigt het er naar dat die gaat afvallen)

Fotokwaliteit wat je benoemt als minpunt bij de OM-D is nauwelijks minder dan andere camera's. Ideaaliter was het wel handiger geweest bij zowel Oly als Pana dat ze pancake lens als kitlens zouden toevoegen. Dat had een nog compacter geheel gemaakt.
De panasonics zijn zeker prima alternatieven voor de olympus. De olympus wint het echter op uiterlijk. Hoewel dat natuurlijk heel erg subjectief is en niet per se heel belangrijk voor mij. De spec verschillen zijn ook wel vrij subtiel allemaal. De PEN E-PL9 heeft trouwens wel een flitser, de E-PL8 niet.

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:14
GrowMyHair schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:58:
[...]

De panasonics zijn zeker prima alternatieven voor de olympus. De olympus wint het echter op uiterlijk. Hoewel dat natuurlijk heel erg subjectief is en niet per se heel belangrijk voor mij. De spec verschillen zijn ook wel vrij subtiel allemaal. De PEN E-PL9 heeft trouwens wel een flitser, de E-PL8 niet.
Je hebt gelijk een E-PL9 heeft inderdaad een flitser. Was in de war met de e-pl8.

Tja looks is inderdaad een ding, en OM-D EM10 heeft een leuke retro look, en naar mijn mening prima specs. De Panasonics GX9 is overigens wel een interessante als je voor een kit gaat. Die bieden namelijk in de kit een 12-60 lens aan. Kan hierdoor wat allrounder zijn dan de meeste kitlenzen die 14-42 oid doen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 17:43
Probeer ze eerst ook eens vast te houden voordat je koopt. Ik heb een tijdje de Oly OM-D EM10 Mark II gehad, maar na een week de bijbehorende optionele grip gekocht omdat hij (voor mij) gewoon echt niet lekker vasthield. Verder was het een prima camera zolang je voldoende licht had om mee te werken.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:59
De enige kitlens waar je echt een stap maakt voor foto's binnenshuis t.o.v. een dual camera telefoon of rx100 type camera zou bijvoorbeeld de X-T20 met 18-55 F2.8-F4 zijn.

Flickr

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Voor wat jij beschrijft zou ik het echt bij een goede compact houden. Alles wat meer kan of met meerdere lenzen etc heeft blijft in de kast liggen. En die flitser heb je echt niet meer nodig, als het zo donker is dan is die geflitste foto ook bagger (lees je flitst het plat). Succes en ga vooral naar een fotozaak om het eens in je hand te nemen. En eerlijk gezegd die telefoons zijn zo goed....

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True