Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Appartement huren, geen huisdieren toegelaten (BE)

Pagina: 1
Acties:

• starfight
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-04 18:05
Hoi,

Ik ga met mijn vriendin vanaf april een appartement huren in Zutendaal (België)
Tijdens het bekijken werd er al gezegd dat huisdieren niet toegelaten zijn "omdat de verhuurders willen dat alles blijft zoals het is", maar dat ze geen probleem zouden maken van een konijn of een cavia.

Nu is het punt dat ik 2 katten heb.
Het verhuurkantoor heeft me al laten weten dat we enkel nog het contract moeten tekenen en dat alles in orde is.

De katten zijn nu al 3 jaar bij me, kunnen binnen en buiten en hebben eigelijk nooit problemen/schade gegeven

Zou ik de verhuurders laten weten dat mijn 2 katten meeverhuizen?
Zou ik doen alsof ik van niks weet en ze gewoon meeverhuizen?
Zou ik een verhaal verzinnen van "mijn zus verhuist naar buitenland en mag geen katten dus nu heb ik ze"?

Voor zover ik weet mogen katten niet geweigerd worden aangezien het gezelschapsdieren zijn, maar ik wil het natuurlijk niet tot bij de vrederechter laten komen om uitspraak te moeten doen...

• thekingmatt3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:56
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:43:

Zou ik een verhaal verzinnen van "mijn zus verhuist naar buitenland en mag geen katten dus nu heb ik ze"?
Het what the f*ck moment van de dag. Bedankt voor het lachen.

Wees gewoon eerlijk, waarom heb je het überhaupt verzwegen als je een huis gaat huren? Verre van slim dit... Als verhuurder had ik je gelijk verteld dat je maar een ander huis zoekt...

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:43:
Tijdens het bekijken werd er al gezegd dat huisdieren niet toegelaten zijn <snip>
Nu is het punt dat ik 2 katten heb.
Dan houdt het op heh....

Ik weet niet hoe het juridisch zit hoor maar als de verhuurder niet wil dat er huisdieren komen en jij huisdieren hebt dan is er simpelweg geen match. Dan ga je al problemen maken nog voordat je contract getekend is, dat is geen goede start.... Ofwel: Niet doen. Gewoon vertellen dat je twee katten hebt en die mee wilt nemen en vervolgens te horen krijgen "Dat mag niet" dus niet tekenen en verder gaan kijken.

• starfight
Het is helemaal niet verzwegen, ik heb nog geen woord gesproken tegen de verhuurders zelf, maar heb het wel tegen het verhuurkantoor gezegd. tis nu wel stom als ik naar daar ga om contract te tekenen en moet het dan zeggen omdat het in het contract staat dat het niet mag om dan te horen te krijgen van ok dan laat maar zoek maar verder.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online
Het mag niet, zal ik het toch doen?

Vrijdagmiddag onderwerp?

• Croga
  • Nu online
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:08:
tis nu wel stom als ik naar daar ga om contract te tekenen en moet het dan zeggen omdat het in het contract staat dat het niet mag om dan te horen te krijgen van ok dan laat maar zoek maar verder.
Weet je wat nog veel stommer is? Je huurcontract overtreden met voorbedachte rade. Jezelf willens en wetens in de nesten werken. De verhuurders oplichten. Dat is allemaal nog veel stommer dan nu eerlijk zijn en verder gaan zoeken.

• Thc_Nbl
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-04 16:55
Tsja zo simpel dit..

je zegt zelf al:
Tijdens het bekijken werd er al gezegd dat huisdieren niet toegelaten zijn

dus, dit appartement is NIET geschikt voor je.
Neem je je katten mee, hou dan rekening met mogelijk uitzetten gezien je niet aan de contract voorwaarden voldoet.

ehhh.. noppes

• starfight
Thc_Nbl schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:12:
Tsja zo simpel dit..

je zegt zelf al:
Tijdens het bekijken werd er al gezegd dat huisdieren niet toegelaten zijn
Huisdieren zijn niet toegelaten, maar een konijn of cavia ofzo zou geen probleem zijn is er letterlijk gezegd.

Dus is het dan niet eerder van we willen geen mensen met een hond die de buren wakker houden?
Want als erinstaat dat huisdieren toegelaten zijn mogen ze iemand met 3 rottweilers dus ook niet weigeren.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Tens schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:09:
Het mag niet, zal ik het toch doen?

Vrijdagmiddag onderwerp?
Dat er in het huurcontract staat dat het niet mag wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet mag. De huisbaas kan ook in het huurcontract zetten dat je in zijn woning je tanden niet mag poetsen met je linkerhand (om maar wat te noemen). Dat iemand iets in een contract zet wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is.

Wat het Belgische recht hier verder over zegt weet ik niet maar in Nederland is het vanuit de verhuurder moeilijk rond te krijgen, of deze moet aantonen dat de huisdieren overlast veroorzaken. Verder heb je natuurlijk, wanneer je een woning huurt, gebruiksrecht van die woning en recht op woongenot. Het is dus (in Nederland) heel moeilijk om een huurder in zijn gebruiksrecht en woongenot te beperken door huisdieren zomaar te verbieden. Wel ben je verplicht om de woning in originele/goede staat op te leveren, dus als huisdieren schade aanrichten dien je dat te herstellen, maar dat is natuurlijk niet meer dan logisch...

• Tens
  • Nu online
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Huisdieren zijn niet toegelaten, maar een konijn of cavia ofzo zou geen probleem zijn is er letterlijk gezegd.

Dus is het dan niet eerder van we willen geen mensen met een hond die de buren wakker houden?
Want als erinstaat dat huisdieren toegelaten zijn mogen ze iemand met 3 rottweilers dus ook niet weigeren.
ok, knip ze de staart af, maak er oren van en plak ze weer terug op de katten. Dan zijn het net konijnen |:(

• sander.devos
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-04 15:52
Gewoon meenemen. Het wordt pas een verhaal wanneer er klachten tegen je komen door overlast bv huilen in de nacht, urinegeur, schade aan deuren en plinten. Zelfs dan is er rechtspraak die de huurder toelaat gezelschapsdieren te houden zolang er geen geval van verwaarlozing is.

Veel plezier met je nieuwe woning en je katten!

D3 profiel

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 08:30
nieuwe clausules in de model-huurcontracten:

Voor een huis:

“De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden".

Voor een appartement :

"De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre het gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden". ​

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180826_03682976

Gewoon meenemen dus..

• Tens
  • Nu online
xinix03 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:21:

Voor een appartement :

en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden". ​

Gewoon meenemen dus..
Wie stelt dat reglement op? de verhuurder misschien?

• Croga
  • Nu online
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:14:

Nu ben je interpretaties aan het maken die niet van de verhuurder af komen. De enige manier om deze interpretaties te controleren is door eerlijk te zijn.

Onafhankelijk van wettelijke bepalingen vrijdag-middag-interpretaties en je eigen koppigheid is dit geen manier om een contract aan te gaan. Je bent nu in kwade wil aan het tekenen; je bent al van te voren van plan om je niet aan dit contract te houden. Zo ga je simpelweg niet met elkaar om. Daar kan nooit iets positiefs uit komen.

• Foxl
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
xinix03 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:21:
nieuwe clausules in de model-huurcontracten:

Voor een huis:

“De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden".

Voor een appartement :

"De verhuurder mag in beginsel de huurder niet verbieden om huisdieren te houden, in zoverre het gehuurde goed niet ongeschikt is om het (de) specifieke huisdier(en) te houden en de statuten of het reglement van orde van het gebouw het houden van huisdieren niet verbieden". ​

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180826_03682976

Gewoon meenemen dus..
In dat artikel staat toch echt;
Huisdieren zijn toegelaten, tenzij het reglement van het appartementsgebouw dit verbiedt of als de huurwoning ongeschikt is voor een bepaald dier.
In dat geval kan de verhuurder zoiets dus nog gewoon in het reglement zetten.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:10
Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland kan je het onder woongenot gooien. Er staat in best veel huurovereenkomsten dat huisdieren niet mogen. maar wel een cavia of konijn, op dat punt maak je al gehakt van die voorwaarden.

Verder is er voor zover ik weet nog geen rechter die een gezin uit huis heeft laten zetten na juridische strijd omdat er huisdieren waren, het woongenot weegt zwaarder.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Een kat geeft dan ook potentieel wat meer overlast dan een knaagdier in een kooi.
starfight schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:08:
Het is helemaal niet verzwegen, ik heb nog geen woord gesproken tegen de verhuurders zelf, maar heb het wel tegen het verhuurkantoor gezegd. tis nu wel stom als ik naar daar ga om contract te tekenen en moet het dan zeggen omdat het in het contract staat dat het niet mag om dan te horen te krijgen van ok dan laat maar zoek maar verder.
Erm, dus wel verzwegen?

Heb je het expliciet gevraagd aan het verhuurkantoor dat je twee katten meeneemt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik dacht dat het zelfs wettelijk niet toegestaan is om huisdieren te weigeren.

De Nederbelg !

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:48
Gewoon meenemen maar uiterst waakzaam zijn dat er niemand over ze gaat klagen, dat ze niks slopen etc. Zorg dat je buren er geen problemen mee hebben en dat ze geen overlast veroorzaken. Zolang de verhuurder zijn centjes krijgt en z'n pand in goede staat blijft zal 't ze een worst wezen.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:30

Rukapul

Moderator General Chat
Uitzoeken wat dwingend recht is in België. Als die bepalen dat de voorwaarde nietig is dan in overeenstemming met de wet handelen, anders in overeenstemming met de overeenkomst.

En voor een aansprakelijkheidsverzekering zorgen en er rekening mee gaat houden dat de borg verloren gaat.
Foxl schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:33:
[...]

In dat artikel staat toch echt;

[...]

In dat geval kan de verhuurder zoiets dus nog gewoon in het reglement zetten.
De verhuurder heeft geen controle over het reglement van het gebouw. Daarover gaat wat we in Nederland de vereniging van eigenaren noemen

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

In het Verenigd Koninkrijk is dit gewoon toegestaan bij particuliere verhuur en wordt ook standaard gedaan. Ik heb het openlijk aangegeven en specifiek in mijn contract laten opnemen dat ik twee katten mag hebben. Daar staat tegenover dat ik de vloerbedekking professioneel moet laten reinigen als ik er weer uit wil (en bonnetje moet overleggen), en bij mijn eerste huis ook extra borg moest betalen.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 08:09
Of het volgens de wet mag ja/nee daar wil ik me niet in mengen, maar waarom wil je het risico lopen? Zo lastig is het toch allemaal niet?

Stap 1;
Kijk in het contract of er iets staat over huisdieren. Indien ja, ga naar stap 2. Indien nee, lekker ondertekenen.

Stap 2
Controleer of er een duidelijke regel staat. Staat hier dat specifiek katten niet mogen? Stap 4. Staat hier duidelijk dat katten wel mogen? Tekenen en lekker gaan wonen. Staat er een regel waar een onduidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen hetgeen wat de verhuurder wel ziet als huisdier en wat niet? Ga naar stap 3.

Stap 3;
Vraag de huurder of ze 2 katten zien als huisdieren. Indien nee, tekenen en lekker gaan wonen. Veel plezier. Indien ja, stap 4.

Stap 4;
Zoek iets anders.

AlxRoelofs wijzigde deze reactie 18-01-2019 18:27 (3%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True