Beste allen,
Ik heb een nieuwe pc gebouwd met de volgende componenten:
Nzxt H500
Corsair m750cx (750 watt 4 jaar oude voeding)
Asus prime x470 pro (update naar laatste bios)
Corsair 16GB 3200mhz (loopt enkel stabiel 2866 of lager, ook na bios update)
Amd ryzen7 2700x (met stock cooler)
Samsung 970 EVO m2 nvme 500gb
MSI 2070 armor 8gb
1x adata ssd 100gb, 2x oude Samsung spinpoint F1 1tb (4 jaar oud)
Focusrite 2i2 USB audio controller (4 jaar oud)
Na het assembleren van de pc heb ik een aantal freezes gehad (bij lichte taken als enkel Spotify luisteren of YouTube bekijken.
Ook een freeze gehad waarbij het indrukken van de power button op mijn kast voor 4s niet meer functioneerde en ik genoodzaakt was zelfs de voeding uit te zetten.
Ook de uefi bios is 1 malig vastgelopen zonder opgaaf van reden (nog nooit gezien een vastgelopen bios).
Daarna snel 3dmark, en Battlefield 5 geïnstalleerd.
3dmark kan geen benchmarks draaien en crashed met de mededeling: "test cancelled by user". Dat is uiteraard niet het geval geweest, battlefield 5 komt niet verder dan het opstartscherm voordat ik weer terug in Windows wordt gegooid.
Doom en tombraider draaien 5 minuten tot ca. 30 minuten alvorens het vast hangt.
Ik heb de pc daarna opnieuw uit- en in elkaar gezet met hetzelfde resultaat.
Hetzelfde geprobeerd met een oude kaart van m'n vorige pc. (R9 280), dit stuit op dezelfde problemen, vastlopers en freezes (wel met melding dat AMD wattman een fout heeft begaan (ik heb deze software niet geïnstalleerd, want ik oc niet)).
Ook de focusrite USB audio controller doet vreemd door zichzelf telkens opnieuw te initialiseren. (Gelezen op fora van focusrite dat dit te maken kan hebben met het aansluiten op usb3 poorten IPV usb2).
Heeft iemand enig idee hoe ik kan achterhalen waar het probleem zit?
Alvast dank!
Ik heb een nieuwe pc gebouwd met de volgende componenten:
Nzxt H500
Corsair m750cx (750 watt 4 jaar oude voeding)
Asus prime x470 pro (update naar laatste bios)
Corsair 16GB 3200mhz (loopt enkel stabiel 2866 of lager, ook na bios update)
Amd ryzen7 2700x (met stock cooler)
Samsung 970 EVO m2 nvme 500gb
MSI 2070 armor 8gb
1x adata ssd 100gb, 2x oude Samsung spinpoint F1 1tb (4 jaar oud)
Focusrite 2i2 USB audio controller (4 jaar oud)
Na het assembleren van de pc heb ik een aantal freezes gehad (bij lichte taken als enkel Spotify luisteren of YouTube bekijken.
Ook een freeze gehad waarbij het indrukken van de power button op mijn kast voor 4s niet meer functioneerde en ik genoodzaakt was zelfs de voeding uit te zetten.
Ook de uefi bios is 1 malig vastgelopen zonder opgaaf van reden (nog nooit gezien een vastgelopen bios).
Daarna snel 3dmark, en Battlefield 5 geïnstalleerd.
3dmark kan geen benchmarks draaien en crashed met de mededeling: "test cancelled by user". Dat is uiteraard niet het geval geweest, battlefield 5 komt niet verder dan het opstartscherm voordat ik weer terug in Windows wordt gegooid.
Doom en tombraider draaien 5 minuten tot ca. 30 minuten alvorens het vast hangt.
Ik heb de pc daarna opnieuw uit- en in elkaar gezet met hetzelfde resultaat.
Hetzelfde geprobeerd met een oude kaart van m'n vorige pc. (R9 280), dit stuit op dezelfde problemen, vastlopers en freezes (wel met melding dat AMD wattman een fout heeft begaan (ik heb deze software niet geïnstalleerd, want ik oc niet)).
Ook de focusrite USB audio controller doet vreemd door zichzelf telkens opnieuw te initialiseren. (Gelezen op fora van focusrite dat dit te maken kan hebben met het aansluiten op usb3 poorten IPV usb2).
Heeft iemand enig idee hoe ik kan achterhalen waar het probleem zit?
Alvast dank!