Nieuwe pc build crashed random

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVenhuizen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 18:54
Beste allen,

Ik heb een nieuwe pc gebouwd met de volgende componenten:

Nzxt H500
Corsair m750cx (750 watt 4 jaar oude voeding)
Asus prime x470 pro (update naar laatste bios)
Corsair 16GB 3200mhz (loopt enkel stabiel 2866 of lager, ook na bios update)
Amd ryzen7 2700x (met stock cooler)
Samsung 970 EVO m2 nvme 500gb
MSI 2070 armor 8gb
1x adata ssd 100gb, 2x oude Samsung spinpoint F1 1tb (4 jaar oud)
Focusrite 2i2 USB audio controller (4 jaar oud)

Na het assembleren van de pc heb ik een aantal freezes gehad (bij lichte taken als enkel Spotify luisteren of YouTube bekijken.
Ook een freeze gehad waarbij het indrukken van de power button op mijn kast voor 4s niet meer functioneerde en ik genoodzaakt was zelfs de voeding uit te zetten.
Ook de uefi bios is 1 malig vastgelopen zonder opgaaf van reden (nog nooit gezien een vastgelopen bios).

Daarna snel 3dmark, en Battlefield 5 geïnstalleerd.

3dmark kan geen benchmarks draaien en crashed met de mededeling: "test cancelled by user". Dat is uiteraard niet het geval geweest, battlefield 5 komt niet verder dan het opstartscherm voordat ik weer terug in Windows wordt gegooid.
Doom en tombraider draaien 5 minuten tot ca. 30 minuten alvorens het vast hangt.

Ik heb de pc daarna opnieuw uit- en in elkaar gezet met hetzelfde resultaat.

Hetzelfde geprobeerd met een oude kaart van m'n vorige pc. (R9 280), dit stuit op dezelfde problemen, vastlopers en freezes (wel met melding dat AMD wattman een fout heeft begaan (ik heb deze software niet geïnstalleerd, want ik oc niet)).

Ook de focusrite USB audio controller doet vreemd door zichzelf telkens opnieuw te initialiseren. (Gelezen op fora van focusrite dat dit te maken kan hebben met het aansluiten op usb3 poorten IPV usb2).

Heeft iemand enig idee hoe ik kan achterhalen waar het probleem zit?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
ik lees dat je geheugen alleen stabiel loopt op een lagere snelheid dan waar het voor gemaakt is. Dat laat bij bij een signaal afgaan dat daar wel eens de boosdoener zou kunnen zitten. is het 1 reepje of 2 reepjes? als het er 2 zijn even proberen met 1 reepje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet de modules in de lichtgrijze bankje drukken, en handmatig instellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVenhuizen
2 x 8gb idd.
Ik ga ze nu even individueel testen en kijken welke snelheid ze dan halen of dat het hetzelfde blijft.

En hackus, thanks. Dual channel draai ik gewoon, en in de bios gebruik ik het docp profiel van deze bankjes. Na het falen van booten op 3200mhz, steeds verder naar beneden gegaan totdat 2866mhz succesvol was.

Nu iig even individueel testen en kijken of dat de problemen oplost bij heavy benchmarks en games.

Kom er zsm op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MVenhuizen Staat je gekozen RAM in Memory QVL ?
Asus werkt goed met G-Skill sneller RAM dan 3000

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Om je geheugen te testen kan je het beste even een bootable usb stick maken met memtest86+ en die een nacht laten draaien, dan weet je precies of daar het probleem zit.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVenhuizen
@Hackus yes!

Ik heb nu maar 1 reepje er in zitten (slot a0).
Nu gaat dit reepje in z'n eentje wel naar 3200mhz cl16-18-18 op 1.35v.

Hierna wel bijzondere artifacts in de bios, en af en toe geen beeld. Na opnieuw opstarten schakelt dit reepje automatisch weer terug naar 2133mhz.

https://imgur.com/a/6ZdqnS6 (1. bijzondere bios (nu weer normaal 2. Geen Windows logo, maar bootlogo blijft staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVenhuizen
@ResuCigam ik ga vanavond die memtest ook draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVenhuizen
Volgens mij heb ik de issue gevonden.

Ik heb de sticks 1 voor 1 geprobeerd vanmorgen
Met de ene stick draaien alle benchmarks zonder errors (6x achter elkaar gedraaid) en B5 start en speelt.

Haal ik deze stick er uit, en stop ik de ander er in dan blijft deze wel op 3200mhz maar crashen de benchmarks en start geen games op.

Het is voor mij al een jaar of 4 geleden sinds ik een systeem bouwde, maar ik kan er nu toch van uit gaan dat die laatste stick gewoon defect is?

Alvast dank voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

MVenhuizen schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:04:
Volgens mij heb ik de issue gevonden.

Ik heb de sticks 1 voor 1 geprobeerd vanmorgen
Met de ene stick draaien alle benchmarks zonder errors (6x achter elkaar gedraaid) en B5 start en speelt.

Haal ik deze stick er uit, en stop ik de ander er in dan blijft deze wel op 3200mhz maar crashen de benchmarks en start geen games op.

Het is voor mij al een jaar of 4 geleden sinds ik een systeem bouwde, maar ik kan er nu toch van uit gaan dat die laatste stick gewoon defect is?

Alvast dank voor het antwoord.
Dat denk ik wel. Valt toch onder garantie. Evt om te bevestigen dat het het ram echt is kan je ze even in andere slots stoppen, maar ik denk niet dat dat veel uithaalt.
Pagina: 1