Verhuisd, internet netwerk werkt soms wel, soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 11:19
Hallo Tweakers,

Ik ben recentelijk verhuisd en heb gister ziggo aangesloten en de netwerkkabels gelegd. Er zijn echter wat (voor mij) hele vreemde problemen.

Mijn opstelling is als volgt:

1. De “muuraansluiting” via ziggo stekker aangesloten op de ziggo connectbox

2. 10m Cat6 kabel naar een gigabit switch in poort 5 (link/act poort)
2.1. Poort 1 > 3m cat6 kabel naar muur poort (voor kabel naar boven, zie punt 3)
2.2. Poort 2 > 3m cat6 kabel naar input van Apple Airport Extreme wifi router
2.2.1. >Airport Poort 1 > PS4
2.2.2. >Airport poort 2 > Ziggo mediabox
2.3. Poort 3 > 3m cat6 kabel naar Samsung Smart TV

3. De muurpoort van punt 2.1 gaat via een 5m cat5e kabel naar boven (slaapkamer) in een gigabit switch op poort 1
3.1. Poort 2 > 30m Cat6 kabel naar mijn kantoor (zie stap 4)
3.2. Poort 3 > 3m cat5e kabel naar extra ziggo box voor tv boven

4. 30m cat6 kabel die van de switch op de slaapkamer naar kantoor gaat komt in poort 1 van een gigabit switch
4.1. Poort 2 > 3m cat6 kabel naar mijn PC
4.2. Poort 3 > 3m cat6 kabel voor mijn Macbook Pro

Nou zijn mijn problemen als volgt:
1. Wifi. Of ik nu verbind met de wifi via de ziggo connectbox of via mijn airport extreme, alle apparaten (mobiel / macbook / etc) maken wel verbinding met wifi, maar laden vervolgens geen pagina’s. Heel sporadisch wordt er wel een pagina geladen, maar een paar seconden later weer niet. Wanneer ik google.nl ping krijg ik request timout. WIFI deed het overigens gister wel gewoon via mijn airport extreme, gister niet getest op de wifi van ziggo connectbox

2. Netflix op de Smart TV beneden deed het gister niet, hij laadt wel alle titels/thumbnails en kan ook zoeken, maar toen ik gisteravond een serie wou spelen kreeg ik een error dat ik het later nog een keer moest proberen. Echter toen ik het zojuist weer probeerde deed hij het wel (terwijl ik op de input kabel van de TV geen verbinding krijg, zie hieronder).

Snelheid via kabels (alles getest op mijn macbook pro)
punt 2 - Op cat6 kabel vanuit ziggo connectbox 200mbps
Punt 2.1 - op de ca6 kabel naar de muurport - wel verbinding, geen internet (deed het gisteravond wel)
Punt 2.2 - op input kabel van AirPort Extreme 200mbps
Punt 2.2.1 - op input kabel van PS4 - wel verbinding, geen internet
Punt 2.2.2 - op input van kabel ziggo mediabox - 200mbps
Punt 2.3 - op input kabel voor Smart TV - wel verbinding, geen internet

Punt 3 - op de kabel die beneden vanuit de muurport naar boven komt - wel verbinding, geen internet (deed het gisteravond wel).
Punt 3.2 - op input ziggobox boven - wel verbinding geen internet

Punt 4 - 30m kabel van slaapkamer naar kantoor, wel verbinding geen internet
Punt 4.1 - input PC - geen verbinding (deed het gisteravond wel)
Punt 4.2 - input MacbookPro - geen verbinding (deed het gisteravond wel)

Het rare is, ik test alles op nu.nl. of die laadt of niet. Als hij wel laad doe ik via speedtest.net een speed test en heb het resultaat in bovenstaand lijstje gezet. Als die niet laadt probeer ik nog wat andere sites, waarvan sommige wel laden (zoals geenstijl.nl, cnn.com en google.com) maar veel andere sites worden dan weer niet geladen.

Tijdens het testen van alle kabels op mijn macbook pro heb ik telkens netwerk voorkeuren open gehad en gekeken welke instellingen opkwamen bij het connecten van elke kabel. Nou blijkt dat de kabels die wel normaal internet geven deze instellingen van toepassing zijn:

IP: 192.168.178.18
Subnet Mask: 255.255.255.0
Router: 192.168.178.1
DNS: 192.168.1.178.1, 2001:b88:1002::10, …
Search domains: leeg
IPv6 adress: 2001:1c02:2d11:3…a:c12e:1599:cde6

En de instellingen van kabels waar dus wel verbinding wordt gemaakt maar internet het niet doet zijn:
IP: 192.168.192.51
Subnet Mask: 255.255.255.0
Router: 192.168.192.1
DNS: 192.168.1.192.1, fd00::1:1e3a:deff:fef…
Search domains: net
IPv6 adress: 2001:1c02:2d11:3…a:c12e:1599:cde6

Kortom, ik begrijp er echt helemaal niks van. Sommige kabels die gisteravond wel werkten (kon websites browsen), werken nu weer niet. Terwijl andere kabels juist wel internet geven en websites laden.
Nog gekker, bovenstaande snelheid tests zijn allemaal op mijn Macbook gedaan, zet ik echter mijn windows PC aan (internet input 4.1) waar ik op mijn macbook pro geen verbinding kreeg, laadt nu wel internet op mijn pc - (speedtest: 93mbps). Doe hem net weer opnieuw in mijn macbook en nu heeft hij wel verbinding, maar laadt sites als nu.nl en nuon.nl niet, maar geenstijl.nl en cnn.com wel.
Wifi, werkte gister wel, maar vandaag maakt hij wel verbinding, maar geeft geen sites weer (ook niet op mobiel iPhone 7).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe? Want ik begrijp er zelf helemaal niets van.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Robinstolman1 op 18-01-2019 16:10)

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:13

menonv

Beunhazerij?

Gegarandeerd dan dat de Mediabox roet in het eten gooit.
Even met de mediabox verbinden via kabel / of via WiFi.. en dan dus met de browser naar 192.168.192.1 gaan. (ww : admin - admin)
Je kunt DHCP uitzetten in dit venster van de mediabox ;

Afbeeldingslocatie: https://themenon.nl/hosting/tweakers/update2016.png

Let erop dat je hem dan even een ip adres geeft in je eerste range. Dus bijvoorbeeld 192.168.178.200 Zodra je dit toepast, is hij dus op je ingestelde ip adres te bereiken. Niet meer op 192.168.192.1.

Geef hem een rebootje als je dat hebt opgeslagen, en contolleer even alles op werking.
Eventueel, als je er toch nog aan twijfelt kun je Ziggo bellen en ze aan de Power Promise houden om alles werkend te krijgen.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik denk dat de Ziggo mediabox ook IP-adressen loopt uit te delen. Dat moet je uitzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Yup, ziet er naar uit dat je twee DHCP servers aan hebt staan. Dan krijg je een zooitje, zeker als alles met elkaar is verbonden.

Maar... als ik me het goed kan herrineren... Doet inderdaad een Ziggo MediaBox XL ook op 192.168.192.x ip addressen uitgeven. Heb je zo'n kastje? Trek die eens uit en probeer dan nog eens?

Anders beginnen bij het begin... Eerst modem aan, pc aansluiten met kabel, testen verbinding en snelheid.
Wat doet vervolgens de wifi, en dan de airport extreme eraan, daarmee verbinden, bekijk weer de voorkeuren, etc...

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Bedankt voor het meedenken, klinkt best logisch dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.

Volgens mij heb ik 3 apparaten staan die dit zouden kunnen doen, op welke zou ik dat uit moeten zetten?

1. Ziggo connectbox
2. Apple AirPort Extreme
3. Ziggo mediabox (voor de TV, hier gaat via de airport extreme een netwerk kabel in)

Ter info, ik ben van plan om de wifi van de ziggo connectbox uit te zetten en wifi alleen via de airport extreme te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Gegarandeerd dan dat de Mediabox roet in het eten gooit.
Even met de mediabox verbinden via kabel / of via WiFi.. en dan dus met de browser naar 192.168.192.1 gaan. (ww : admin - admin)
Je kunt DHCP uitzetten in dit venster van de mediabox ;

Afbeeldingslocatie: https://themenon.nl/hosting/tweakers/update2016.png

Let erop dat je hem dan even een ip adres geeft in je eerste range. Dus bijvoorbeeld 192.168.178.200 Zodra je dit toepast, is hij dus op je ingestelde ip adres te bereiken. Niet meer op 192.168.192.1.

Geef hem een rebootje als je dat hebt opgeslagen, en contolleer even alles op werking.
Eventueel, als je er toch nog aan twijfelt kun je Ziggo bellen en ze aan de Power Promise houden om alles werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Kijk aan, super bedankt Menonv! Ik heb inderdaad in de instellingen van de mediabox DHCP uitgezet, en alles lijkt naar behoren te werken! Ik heb echter nu een nieuwe vraag.

Ik heb nog wat dingen veranderd.

1. Wifi van ziggo connectbox uitgezet
2. Kabel "volgorde veranderd"

Nu gaan de kabels als volgt:

Connect box > cat6 > AirPort Extreme
AirPort Extreme naar:
> Switch (switch gaat weer naar PS4 en Mediabox XL)
> TV
> Kabel poort voor naar boven

Boven is alles hetzelfde gebleven.

Nu krijg ik beneden overal op elke kabel die er ligt zo'n 200mbps, heel mooi.
Maar boven haal ik overal op de kabel nog maar 100mbps.

Er loopt een buis van boven naar beneden, daar loopt een 5m cat5e kabel door. Beneden is de kop van de internet kabel afgeknipt en heeft de elektriciën er een muurpoort opgemaakt zodat het netjes staat. Boven zit gewoon de originele kop nog op de kabel.

De kabel die dus beneden de poort in gaat heeft nog 200mbps, dan gaat ie de muurpoort in, en de kabel boven heeft nog maar 100mbps. Kan het zijn dat dit geen gigabit poort is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Mooi om te horen!

Heeft je laptop een Gigabit aansluiting? Soms wil dit nog wel eens fastethernet zijn (max 100mbit).
Heb je boven (aan het einde van de buis dus) daar nog een netwerkswitch die misschien verouderd is? Of test je het toch direct aan het einde?

CAT5e kan gewoon gigabit snelheden aan. Echter, is bij het afpatchen op de muur, 2 standaarden mogelijk. De zogenaamde A standaard en B standaard.
Normaal gezien, wordt altijd de B standaard aangehouden. Ik ben het echter een paar keer tegengekomen dat er toch A standaard was gepatched op muurpoorten / keystones oid.

Probeer zoveel mogelijk uit te sluiten zoals bij een vorige testen,
Anders even muurdoos uitbouwen en een foto maken van hoe de draden erin zitten + foto van de UTP stekker (kop van de kabel) , dan weten we het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Ja de laptop heeft een gigabit aansluiting. Alle switches zijn ook gigabit. Gister is de elektricien langs geweest die de muur poort heeft gemaakt, en heeft ze even los gehaald en weer vast gezet, nu meet ik boven wel gewoon 200mbps! Opgelost dus. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Geen probleem @Robinstolman1 Fijn dat alles is opgelost.

Pagina: 1