Bang for Buck game PC voor 600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ruudhoefnagels
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-01-2024
Hi allemaal,

Ik wil een PC samen stellen om de komende jaren een beetje bij te blijven met games. Op dit moment heb ik een laptop van, ik denk, bijna 8 jaar oud. Er zit een grafische kaart in en destijds was het best een aardig ding. De accu is kapot dus hij hangt permanent aan de voeding, alle voordelen van een laptop zijn inmiddels dus verdwenen :X
Mijn laptop kan the witcher 3 en far cry 4 nèt aan. Zo'n beetje de laagste settings haal ik iig boven 24 fps. Maar dat was het dan ook wel.

Ik speel op dit moment overwatch en warframe. Beide op lage grafische settings. In overwatch haal ik vrij stabiel 30 fps, maar als ik dat ooit bij m'n schoonbroertje op 100+ fps (op high graphics) speel, word ik toch wel jaloers. Tijd voor een upgrade dus!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Daarnaast wat huis, tuin en keuken gebruik en een beetje foto bewerking (lightroom/photoshop), maar niets bijzonders en geen zware handelingen. Het systeem moet in staat zijn om netjes overwatch en warframe te draaien op full hd, eventueel zelfs 1440 P (ivm mogelijke upgrade in de toekomst) op high settings en de 100 fps halen zou mooi zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil aan de pc ongeveer 600 euro uit geven. Ik ben bereid eventueel onderdelen 2e hands te kopen om de prijs te drukken.
Ik heb al een 21:9 full hd scherm van LG. Dat blijft voorlopig nog even, maar de kleuren zijn een ramp voor fotobewerking, dus als ik een aanbieding tegen kom voor een leuke freesync monitor, dan vervang ik 'm, dat hoeft echter niet van dit budget. Tevens heb ik een normaal toetsenbord en een gaming muis die me prima voldoen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 3,5" 2 tb harde schijf nog uit m'n nas die ik niet meer gebruik, die gaat dus naar de nieuwe pc. Verder niets

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een midrange build. Lekker middle of the road waarmee ik over een jaar of 7 iig nog gewoon van alles kan spelen (hetzij op lage prestaties zoals nu).
Natuurlijk een SSD. Ik lees veelvuldig dat naast windows veel games ook profijt hebben vd laadtijden van een SSD. Daarom wil ik de SSD gebruiken voor zowel windows als de games die ik speel. Ik heb daarom voor een 500gb ssd gekozen. Wellicht kan ik de prijs drukken door hier toch voor 250gb te kiezen?
Onderaan de post een lijstje met wat ik nu uitgezocht heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet. Zoveel mogelijk bang for buck is mijn favoriete merk 8)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt op mijn bureau te staan. Dus ik heb het liefst een small form factor, micro atx pc. Een laag geluidsniveau zou prettig zijn, maar prijs gaat voor.

Ga je overklokken?
In principe niet. De ryzen 5 2600 zou voor mij ruimschoots voldoende moeten zijn. De mogelijkheid tot overklokken is overigens wel deels (naast prijs) de reden dat ik nu gekozen heb voor de Ryzen 5 2600 (ipv de 2600x). Omdat ik begrijp dat de 2600 gemakkelijk in staat is tot 2600x prestaties. Dus ik hou overklokken als troef mochten prestaties in de toekomst ooit tegen gaan vallen. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat het er ooit van zal komen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is mijn lijstje een beetje OK? Zijn er dingen die niet bij elkaar passen, heb ik geen domme keuzes gemaakt?

Ik heb minimaal verstand van computers. Nog nooit zelf een pc in elkaar gestoken, maar ik ben handig en voorzichting + ik heb mijn schoonbroertje die me kan helpen dus dat komt wel goed.

Voor ik hem met allerlei vragen overval, wil ik weten of de onderdelen die ik uitgezocht heb bij elkaar passen. Ik verwacht dat deze onderdelen ruimschoots aan mijn wensen voldoen, maar heb er dus zelf niet zoveel kijk op.

Waar ik wel over twijfel is de video kaart. Ik heb me verdiept in de verschillen, maar binnen de midrange kaarten tussen 200 en 300 euro lijken de verschillen niet gigantisch. Voor mijn gevoel is het logisch om een zo recent mogelijke kaart te kiezen, maar de verschillen in rekenkracht tussen de rx580 en rx590 lijken op papier klein. Beide zijn sneller dan de gtx1060 voor ongeveer hetzelfde geld. Daarnaast zijn er tweedehands aardig wat rx580's te krijgen voor ongeveer 170 euro. Dat verklaart de keuze voor die kaart. Wellicht hebben jullie nog betere suggesties? Dan hoor ik dat graag.

update: Ik zie net dat ik bij aankoop van een rx580 of 590 kaart 2 of 3 spellen cadeau krijg. Ik neem aan dat de codes bij een 2e hands kaart gebruikt zijn en ik die spellen dus niet heb? In dat geval ga ik liever voor een nieuwe kaart.

Hierbij de lijst wat ik tot nu toe gevonden heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 158,99€ 158,99
1ASRock B450M Pro4€ 76,90€ 76,90
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 215,-€ 215,-
1Cooler Master Silencio 352€ 58,-€ 58,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 51,75€ 51,75
1LC-Power Silent Green LC6460GP3 V2.3€ 46,50€ 46,50
1Adata Ultimate SU800 M.2 512GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,04

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-02 21:56

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Ik zou eerder voor 16GB ram gaan, dan heb je wat meer ruimte voor de toekomst.

Die voeding zou ik vervangen door een van deze 2:
pricewatch: Corsair CX450M
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 01:19
Voeding vervangen inderdaad door de bovengenoemde. toch iets meer efficiëntie met Gold certificering.

16GB is een mogelijkheid maar niet direct nodig als je later nog gaat toevoegen. Zorgt wel voor 50euro prijsverhoging en weet niet of je budget naar 700eur kan.

Hoe dan ook is het al een reuzestap in vergelijking met wat je nu gebruikt.

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-10-2025

TechnoNoob

I'm just a noob.

Ik zou je SSD vervangen door pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Croga

The Unreasonable Man

Ik niet.

(Hint; onderbouw even waarom je zou kiezen voor een grotere form factor, minder opslag voor een hogere prijs. Zoals je het nu post is er geen enkele reden om met je mee te gaan)

• TechnoNoob

TechnoNoob

I'm just a noob.

Croga schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Ik niet.

(Hint; onderbouw even waarom je zou kiezen voor een grotere form factor, minder opslag voor een hogere prijs. Zoals je het nu post is er geen enkele reden om met je mee te gaan)
Je tikt me (terecht) op de vingers ;)
Sorry, had weinig tijd en poste dit even snel.

Bij deze de toelichting:
In benchmarks komt de MX500 er over het algemeen als beste uit qua performance/prijs ratio.
De MX500 staat bekend als een hele betrouwbare drive.
Daarnaast is Adata een minder bekend merk...

@Croga, altijd kritisch blijven :D

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ruudhoefnagels Deze is van beter kwaliteit dan de MSI armor, en past goed in je build pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 8GD (11266-09) qua voeding zou ik deze kiezen pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W en qua insteek Sata SSD pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB is de bedoeling dat je later nog 8GB module erbij prikt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

de m.2 die je hebt is geen NVME m.2 je kan net zo goed gewoon een normale SSD halen zoals deze:
pricewatch: Kingston A400 480GB

8GB ram is genoeg voor bijna alle games (vooral de games die je nu al speelt) daar hoef je je niet druk om te maken! ik zou je wel aan raden om voor een kit van 2x4gb te gaan zodat je dual channel kan gebruiken! dat helpt echt om hoger fps te krijgen! en dan later nog een kit van 2x4gb te kopen

net zo als dat je later ook gewoon een "aftermarket" cpu koeler kan halen en dan wel overclocken zelfs met vrij budget koelers kan je ook overclocken zoals de super populaire hyper 212 van coolermaster pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

voor de rest ziet je lijst er goed uit.

• ruudhoefnagels
@TechnoNoob Goede opmerkingen. Ik had puur gekeken naar mean time between failures. Die bij de Adata een heel klein beetje meer is. Maar dat verschil is ook maar minimaal. Zinnig om iets te kiezen dat bewezen goed is. Plus 2 jaar meer garantie is ook de moeite.

@Hackus Ja, ik heb nu 8GB in mijn laptop en dat lijkt me geen beperkingen op te leveren. Het prijsverschil tussen 1 of 2 plakken geheugen was enkele centen. Mocht ik wat onderdelen 2e hands kunnen krijgen dan kan het zomaar zijn dat ik wel 2 plakken geheugen neem.

Sapphire is een wat beter merk toch? Maar de kaart die je noemt is een RX 570 ipv een RX580. Uit Benchmarks zie ik dat de rx580 ruim 15% sneller is dan de rx570. Is de MSI dan zoveel minder in kwaliteit dat de downgrade en het verschil van slechts 17 euro tussen die 2 het waard is?

Verwijderd

Sapphire is een wat beter merk toch? Maar de kaart die je noemt is een RX 570 ipv een RX580. Uit Benchmarks zie ik dat de rx580 ruim 15% sneller is dan de rx570. Is de MSI dan zoveel minder in kwaliteit dat de downgrade en het verschil van slechts 17 euro tussen die 2 het waard is?
idd maar vervang je MSI 580 met de de asus 580 de koeling is beter (en imo ziet er ook beter uit)https://tweakers.net/pric...oc-edition-8gb-gddr5.html

• ruudhoefnagels
@Verwijderd Goeie tip wat betreft het ram. Ik wist niet dat 2 plakken beter waren dan 1. Die neem ik mee :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:49:
[...]

idd maar vervang je MSI 580 met de de asus 580 de koeling is beter (en imo ziet er ook beter uit)https://tweakers.net/pric...oc-edition-8gb-gddr5.html
daar schiet je niet veel mee op :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:04:
[...]

daar schiet je niet veel mee op :)
als je voor de zelfde prijs een stillere kaart met de zelfde specs kan krijgen waarom zou je het niet doen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:10:
[...]

als je voor de zelfde prijs een stillere kaart met de zelfde specs kan krijgen waarom zou je het niet doen?
Denk aan kwaliteit.

Sapphire richt zich alleen op AMD kaarten, en dat zie je terug in de kwaliteit die je ervoor krijgt. een kaart die even duur is als TS, heb je weinig aan. De Asus kaart is niet beter of slechter dan MSI.

2x 4GB RAM geschikt voor AsRock (2933) pricewatch: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8 werkt beter dan single 8GB.

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 18-01-2019 14:17 ]

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Denk aan kwaliteit.

Sapphire richt zich alleen op AMD kaarten, en dat zie je terug in de kwaliteit die je ervoor krijgt. een kaart die even duur is als TS, heb je weinig aan. De Asus kaart is niet beter of slechter dan MSI.
ik snap wat je bedoelt en sapphire is ook een geweldig gpu maker (heb zelf heel lang een sapphire 270x gehad). maar jij geeft advies voor een rx570 en daar zit wel een vrij groot verschil in. hij zou nog wat extra uit kunnen geven voor een sapphire rx580 https://tweakers.net/pric...(11265-05)/specificaties/ (deze heeft wel een iets langzamer videochip)

de asus dual 580 is niet beter in performance VS de MSI 580 maar wel in koeling en ze zijn de zelfde prijs dus waarom zou je dan niet voor een betere koeling/stillere kaart gaan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Hij zit nu al boven zijn budget, en RX580 is beter, maar RX590 is nog beter. zo kun je aan de gang blijven. met 8GB single RAM gaat TS'er ook de mist in qua prestaties

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:36:
@Verwijderd Hij zit nu al boven zijn budget, en RX580 is beter, maar RX590 is nog beter. zo kun je aan de gang blijven. met 8GB single RAM gaat TS'er ook de mist in qua prestaties
maar hij gaat met mijn advies niet omhoog in prijs!?! ik zeg het nogmaals:DE ASUS EN MSI KAARTEN ZIJN DE ZELFDE PRIJS alleen asus heeft een stillere koeling... thats it.

asus:https://tweakers.net/pric...oc-edition-8gb-gddr5.html
MSI: https://tweakers.net/pric...n-rx-580-armor-8g-oc.html

prijs per fps is beter bij rx580 dan bij de rx570 en rx590.
dus als je budget gaat is 580 een betere optie.

en ik weet niet wat het 2de deel was maar ik gaf hem al advies om 2x4gb te gebruiken...

• ruudhoefnagels
Je moet natuurlijk altijd laag inzetten hè ;)
Ik probeer op 600 uit te komen. Ik realiseer me dat het lastig is om dat waar te maken.
Ik vind het niet erg om iets meer uit te moeten geven, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik het onderste uit de kan heb gehaald. En wellicht kan ik wat zaken (voeding, moederbord, kast bijv) 2e hands vinden die de kosten drukken. Ik kijk net zo goed naar de waarde van zaken ipv puur naar de prijs. Daarom ook mijn kritiek op de RX570 ipv de RX580.

Ik zit nu even te kjken. Deze kaart: pricewatch: Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC
Krijgt een excellent award op hardware.info. Met name vanwege de (te) goede koeling. Wellicht is het de moeite deze dan te nemen?

Ik ben ook even aan het zoeken naar wat het prestatie verschil nu is tussen 2x 4gb of 1x 8gb. De meningen lijken nogal verdeeld over hoe groot het prestatie verschil bij gamen is. Ik denk dat ik het prijsverschil tussen 2x4gb en 1 x8gb te groot vind. Dan vind ik het ook zonde om dan niet gewoon 2x 8gb te nemen, maar daarmee kom ik wel echt te hoog uit. Dus ik denk dat ik voor nu gewoon ga voor 1x 8gb.
Update:@Hackus ik lees nu pas jouw reactie volledig. Jij bent dus echt van mening om 2x 4gb te nemen ipv 1x 8?

Zo is het lijstje nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 159,-€ 159,-
1Asus Dual series Radeon RX 580 OC edition 8GB GDDR5€ 215,-€ 215,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 49,95€ 49,95
1Kingston A400 480GB€ 63,55€ 63,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,15

• MightyJort
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01 13:12
Ja... dan kan je weer zeggen dat je voor 5 euro meer de crucial mx500 hebt, dan heb je 20gb meer en hij is dacht ik iets sneller, Maar ja, zo kan je heel lang door gaan.

Verwijderd

Ik ben ook even aan het zoeken naar wat het prestatie verschil nu is tussen 2x 4gb of 1x 8gb. De meningen lijken nogal verdeeld over hoe groot het prestatie verschil bij gamen is. Ik denk dat ik het prijsverschil tussen 2x4gb en 1 x8gb te groot vind. Dan vind ik het ook zonde om dan niet gewoon 2x 8gb te nemen, maar daarmee kom ik wel echt te hoog uit. Dus ik denk dat ik voor nu gewoon ga voor 1x 8gb.
ik hoop wel dat je Z.S.M. upgrade naar 2x8gb want het kan je echt gewoon 10-60 fps per game kosten

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ruudhoefnagels Ja, en de snelheid instellen op 2933 in je bios.

• ruudhoefnagels
@MightyJort Die schijf hebben we in eerste instantie ook besproken. Voor waar de schijf voor doelt, maakt die 20gb opslag extra het verschil niet. Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat ik het verschil in schrijf snelheden ga merken (al helemaal niet als je bedenk waar ik vanaf kom :p). Dan haal ik voor die 5 euro wel een keer een goeie biefstuk. Anders blijven we inderdaad bezig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:52:
[...]

ik hoop wel dat je Z.S.M. upgrade naar 2x8gb want het kan je echt gewoon 10-60 fps per game kosten
ps je moet later gewoon die zelfde ram stick kopen en hem erbij doen! is precies het zelfde als een kit van 2x8

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
Mogelijk moet je je geheugen vervangen G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB.
Ik heb al meerder meldingen gezien over dit geheugen controleer dus even goed dat het mainboard dit ondersteund.

ehhh.. noppes

• ruudhoefnagels
Wat bepaalt de compatibiliteit van het RAM geheugen eigenlijk? Is dat de processor of de moederbord chip? (B450 dus?).
Wat betreft de B450 moederborden vind ik berichten dat het geheugen goed werkt op 2933 mhz.

Kan ik er dan vanuit gaan dat dit ook voor het door mij gekozen moederbord geldt?

• Falcoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
ruudhoefnagels schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:04:
Wat bepaalt de compatibiliteit van het RAM geheugen eigenlijk? Is dat de processor of de moederbord chip? (B450 dus?).
Wat betreft de B450 moederborden vind ik berichten dat het geheugen goed werkt op 2933 mhz.

Kan ik er dan vanuit gaan dat dit ook voor het door mij gekozen moederbord geldt?
Je kunt het beste even de Memory QVL bekijken van het gekozen moederbord.
https://www.asrock.com/MB...20Pro4/index.asp#MemoryPR

Ik zie het gekozen geheugen niet in de lijst staan, dus je zou misschien beter een ander setje kunnen kopen.

Verwijderd

ruudhoefnagels schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:04:

over het algemeen is ryzen 2*** compatibel met bijna alle ram.
ryzen 1*** had nog wel is problemen met het vinden van ram en de juiste snelheden.
de snelheid ligt vooral aan je moederbord jou moederbord support tot 100% zeker 2667mhz MAAR je kan "overclocken" tot 3200 maar dat is niet gegarandeerd door de moederbord maker

• ruudhoefnagels
Ga ik eigenlijk verschil voelen tussen 2933 MHz en bijv 2667? Ik had namelijk nog niet naar lagere MHz gekeken, maar misschien dat ik beter het geheugen aanpas naar het moederbord?

• TechnoNoob

TechnoNoob

I'm just a noob.

Ryzen is over het algemeen vrij gevoelig voor RAM snelheid, waarbij 3000-3200 MHz over het algemeen de sweetspot is...
2666 vs 3000 mhz kan over het algemeen ongeveer 5-10% extra fps uitmaken...

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:06
ruudhoefnagels schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:15:
Ga ik eigenlijk verschil voelen tussen 2933 MHz en bijv 2667? Ik had namelijk nog niet naar lagere MHz gekeken, maar misschien dat ik beter het geheugen aanpas naar het moederbord?
Met een Ryzen systeem moet je eigenlijk altijd streven om op 3000MHz te krijgen, minimaal prijs verschil met 2666 maar wel hogere prestaties.

Een 1x8gb oplossing is niet zo heel groot probleem als je ooit van plan bent op er 2x8 van te maken, als je er nooit meer aan wil komen kies je voor 2x4.
1x8 geeft idd lagere prestaties maar dat verschilt nogal per game en de vraag is of je dat ook als vervelend ervaart.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:36
JappieR schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:12:
[...]

Een 1x8gb oplossing is niet zo heel groot probleem als je ooit van plan bent op er 2x8 van te maken, als je er nooit meer aan wil komen kies je voor 2x4.
1x8 geeft idd lagere prestaties maar dat verschilt nogal per game en de vraag is of je dat ook als vervelend ervaart.
Waarom dan niet beginnen met 2x4 en uiteindelijk upgraden naar 4x4? Dit micro-ATX bord heeft namelijk 4 ram sloten.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• ruudhoefnagels
@shadvet dat is prijstechnisch te ongunstig vind ik en zou ik daarom niet doen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ruudhoefnagels schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:55:
@shadvet dat is prijstechnisch te ongunstig vind ik en zou ik daarom niet doen.
Het RAM wat ik eerder postte werkt op 2933. en met 2x4gb DualChannel presteert je CPU beter.
(In slot 2 en 4 vanaf de CPU)

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:33
shadvet schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:35:
[...]

Waarom dan niet beginnen met 2x4 en uiteindelijk upgraden naar 4x4? Dit micro-ATX bord heeft namelijk 4 ram sloten.
Ryzen werkt het beste met ram in dual channel. Daar worden ook de snelheden van 2933-3200 op gebaseerd, wat de sweetspot is.
1 ram reep is single channel en dus een vele malen lagere snelheid. Enige reden om dat te doen is budget en daarbij de wens om binnen afzienbare tijd te upgraden met een extra reepje. Wil je dat niet, dan nu kiezen voor 2x4Gb. Wil je dat wel, dan nu 1x8Gb

Vwb 4x4Gb, niet doen. Ryzen werkt het beste met 2 repen. Met 4 ram sticks dondert de snelheid naar beneden veelal (kans om hem op de rated 2933 te krijgen is iig vele malen kleiner, en performance ook op dezelfde snelheid vaak minder al is het wel beter als met ryzen 1xxx), daarnaast is de belasting op de memory controller vd CPU hoger dan bij 2xRam. Dus het kan wel, maar niet aan te bevelen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
ruudhoefnagels schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:48:
Je moet natuurlijk altijd laag inzetten hè ;)
Ik probeer op 600 uit te komen. Ik realiseer me dat het lastig is om dat waar te maken.
Ik vind het niet erg om iets meer uit te moeten geven, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik het onderste uit de kan heb gehaald. En wellicht kan ik wat zaken (voeding, moederbord, kast bijv) 2e hands vinden die de kosten drukken. Ik kijk net zo goed naar de waarde van zaken ipv puur naar de prijs. Daarom ook mijn kritiek op de RX570 ipv de RX580.

Ik zit nu even te kjken. Deze kaart: pricewatch: Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC
Krijgt een excellent award op hardware.info. Met name vanwege de (te) goede koeling. Wellicht is het de moeite deze dan te nemen?

Update:@Hackus ik lees nu pas jouw reactie volledig. Jij bent dus echt van mening om 2x 4gb te nemen ipv 1x 8?

Zo is het lijstje nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 159,-€ 159,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,15
De Silencio 352 zou ik niet nemen. Die kast is erg achterhaald. pricewatch: Fractal Design Focus G Mini koelt veel beter, is veel stiller en dat voor een lagere prijs https://nl.hardware.info/...l/producten/195796-399582

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:06
shadvet schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:35:
[...]

Ryzen met 4 ram modules werkt gewoon niet zo lekker, grote kans dat het niet sneller gaat dan 2133/2400MHz, geheugencontroller kwaliteit/beperkingen. Het is wel te verwachten dat dit beter zal zijn met de Ryzen3xxx cpu generatie.

• ruudhoefnagels
@ExiZTeNcE en @JappieR goede toevoegingen! Ik ga toch voor 2x 8gb denk ik. Even zoeken naar een ram die bij het moederbord past.

@Uszka Die fractal is wel erg lelijk vind ik (op de foto's althans)😬. Design is niet echt een speerpunt, maar ik wil een beetje een neutrale kast, zonder verlichting aangezien hij op het bureau staat. Er zijn wel wat andere kasten te krijgen die idd iets minder kosten. Zal daar nog eens naar kijken.

Hoe zit het nu eigenlijk met die latency (c14, c15, c16 etc)? Het bepaald samen met de kloksnelheid de "werkelijke" snelheid. Maar betekent het dat een c14 2400 MHz dezelfde prestaties oplevert als een c16 2933 MHz?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:13
Ik had zelf dit een tijde geleden samengesteld :
(Zou zelf even switchen voor een Ryzen 2600)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 139,-€ 139,-
1ASRock B450 Pro4€ 82,95€ 82,95
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 (11265-07)€ 175,99€ 175,99
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 37,50€ 37,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 67,50€ 67,50
1be quiet! Pure Power 11 500W€ 65,95€ 65,95
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,89

- 'Maar 8GB RAM' (Is voor nu zeker nog genoeg)
- RX 580 Met 'maar' 4GB VRAM
- ATX

+ Dicht bij de 600
+ 500GB MX500 (SATA-600 SSD)
+ Componenten hebben goede kwaliteit
+ RX580 van Sapphire, met voldoende koeling (en niet super luid)

Met CL16 zit je goed, en dat is ook een beetje het standaard, gewoon zo'n setje pakken (CL16 2x 8GB, 3000Mhz): https://tweakers.net/pric...s-f4-3000c16d-16gisb.html

Don't let perfect be the enemy of good.

• ruudhoefnagels
Iedereen bedankt voor de hulp!
Dit weekend met m'n schoonbroertje even gekeken. De voeding van 400w was te laag. Dus daarvoor hebben we een andere gekozen, obv tweakers reviews. Obv jullie suggesties toch besloten direct voor 2x 8gb te gaan. Die upgrade naar 16gb komt er naar alle waarschijnlijkheid toch en 2x 4gb vind ik zonder vh geld. ook even op zoek gegaan naar gebruikers ervaring ivm compatibiliteit van geheugen, processor en moederbord en er zijn voldoende berichten te vinden van mensen die deze combinatie draaien. Dus qua compatibiliteit lijkt dat goed te zitten :)

Andere kast gezocht omdat de coolermaster silencio eigenlijk onnodig duur was. De Thermal take is niet erg bekend in NL lijkt het, maar internationaal krijgt hij prima reviews.

Dit is nu dus het lijstje: Klein stukje boven de aanvankelijke richtprijs, maar een prijs waar ik wel mee kan leven.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 161,50€ 161,50
1Thermaltake Versa H17€ 31,95€ 31,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 99,50€ 99,50
1Gigabyte PB500€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,35

[ Voor 3% gewijzigd door ruudhoefnagels op 21-01-2019 11:31 ]

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 13:56
De game prestaties gaan een stuk beter worden als je kiest voor 3000Mhz geheugen... Eigenlijk is iets kopen dat langzamer is zonde van je centen!

Je budget icm een 580 en 2600 vraagt om wat bezuinigingen... Dat zie je terug in je lijstje, maar kom je ook moeilijk onderuit!

• ruudhoefnagels
@trixie24
Dank voor je comment. Ik had de 3000 mhz ook in het lijstje moeten zetten. Gewoon de verkeerde aangeklikt denk ik. Ik heb m'n post even ge-edit.
Pagina: 1