Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katjang
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 12:23
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een 1440p beeldscherm vanwege de aanschaf van een RTX2070 videokaart.
Het beeldscherm komt in de woonkamer te staan. Dus het ontwerp moet er een beetje strak uit zien.

Ik ben tot de volgende 2 schermen gekomen.

Samsung LC27JG50
https://tweakers.net/pric...g-lc27jg50qqu-zilver.html

Pro's
- VA scherm
- Curved?

Cons
- Geen Freesync
- 4ms

Iiyama-g-master-gb2760qsu-b1-zwart
https://tweakers.net/pric...r-gb2760qsu-b1-zwart.html

Pro's
- Freesync
- 1ms

Cons
- TN scherm
- Niet Curved (slechtere kijkhoek)?

Mijn 2 vragen zijn:
- Zijn de VA schermen qua kleuren zo veel beter dan de TN schermen, dat ik op basis hiervan al mijn keuze moet maken.
- Is Freesync zo belangrijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chigurg
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-01 16:21
Let ook zeker op de refresh rate van de moniitors, het een kwestie van voorkeuren uiteindelijk, maar als je een meer vloeiend beeld kunt krijgen aan de kost van bijvoorbeeld freesync, zou ik een hogere refresh rate zeker als prioriteit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik zag de Gigabyte Aorus AD27QD in de pricewatch staan sinds gisteren. 144hz, IPS, 1ms, 48 - 144hz freesync range, 10 bit kleuren en 27" voor €599. Daarnaast nog ondersteuning voor HDR maar erg beperkt, daar zou ik hem niet voor aanschaffen.

Lijkt mij voor gaming een goed scherm. Ook als allround scherm geen verkeerde door het IPS scherm en de 10 bit kleuren. Kan je er ook nog wat fotobewerking op doen. Heb nog geen reviews gelezen dus mochten ze er al zijn doe dat zelf even. Edit: De buren hebben hem reeds getest voor je :) Hier vind je meteen de positieve conclusie.

Het is wel echt een gedrocht qua verlichting aan de buitenkant maar misschien vind jij dat juist wel erg mooi.

[ Voor 49% gewijzigd door power_user op 18-01-2019 10:58 ]

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Foutje...

[ Voor 98% gewijzigd door power_user op 18-01-2019 10:55 ]

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katjang
Chigurg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:24:
Let ook zeker op de refresh rate van de moniitors, het een kwestie van voorkeuren uiteindelijk, maar als je een meer vloeiend beeld kunt krijgen aan de kost van bijvoorbeeld freesync, zou ik een hogere refresh rate zeker als prioriteit nemen.
Beide monitoren zijn 144Hz. Maakt freesync dat nog wat uit?

Ik speel weinig shooters, meer RPGs games. Kijk daarnaast veel YouTube.

Ik neig naar de Samsung omdat deze een VA scherm heeft en curved is. Maar ik wil geen miskoop maken omdat dit scherm geen freensync ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chigurg
Hangt een beetje af van je gpu en hoeveel fps je haalt, als je nooit onder 144 zakt, kan je gewoon wegkomen met vsync in de settings van je videokaart. Freesync is sowieso handig, maar als je het niet hebt ga je het ook niet missen, behalve als je echt vaak last hebt van screenstuttering. In RPG games denk ik niet dat dat immens veel problemen gaat geven.

Welke GPU heb je? Dat maakt misschien wel wat verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katjang
Chigurg schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:12:
Hangt een beetje af van je gpu en hoeveel fps je haalt, als je nooit onder 144 zakt, kan je gewoon wegkomen met vsync in de settings van je videokaart. Freesync is sowieso handig, maar als je het niet hebt ga je het ook niet missen, behalve als je echt vaak last hebt van screenstuttering. In RPG games denk ik niet dat dat immens veel problemen gaat geven.

Welke GPU heb je? Dat maakt misschien wel wat verschil
Ik heb de RTX2070 gekocht.

Mijn intentie is wel dat ik met het scherm en nieuwe GPU zeker 4 jaar zeker onder de hoeden wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chigurg
Katjang schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Ik heb de RTX2070 gekocht.

Mijn intentie is wel dat ik met het scherm en nieuwe GPU zeker 4 jaar zeker onder de hoeden wil zijn.
Tja, absolute zekerheid kan ik je niet bieden, maar ik denk eerlijk dat je je meer gaat storen aan design dat je maar meh vindt dan een lak aan freesync. Maar: les goûts et les couleurs...

Als je onder de 144fps blijft (met raytracing aan bvb), kan je vsync ook gewoon uitzetten, en dan zou je normaal geen tearing of stuttering mogen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:33
Als je veel RPGs speelt maakt 1 vs 4 ms helemaal niks uit. Bovendien zijn dat soort opgegeven fabriekswaardes niet eens altijd even duidelijk in wat ze nou exact betekenen en wat je daar van merkt. Grofweg gezegd ga je zulke verschillen alleen merken als je op hoog niveau bv CSGO speelt.

Aangezien RPGs ook niet nodig zijn om op hoog FPS te spelen hoef je ook niet perse hoge refreshrate te hebben. FreeSync/GSync lijkt me persoonlijk wel fijn om tearing te voorkomen en immersie in je RPG te verhogen of behouden. Zoek iig een scherm met goede kleuren bij RPGs (doorgaans IPS schermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:08
Ik zou voor VA gaan, kleuren zien er een stuk beter uit dan TN hoewel dat ongetwijfeld wel per monitor zal verschillen. Curved merk ik zelf niet zoveel voordeel van. Ziet er wel leuk uit maar that's. 144hz als je shooters doet. Verder als je FreeSync scherm wilt omdat je dat sinds de laatste nvidia update wilt combineren moet je wel even goed opletten of het scherm is getest met FreeSync. Niet elk scherm blijkt compatible te zijn en heeft ook lang niet altijd het gewenste effect of zelfs erger! FreeSync met 144hz en een RTX2070 is ook niet zo belangrijk, heb net een paar weken dezelfde combinatie met een Optix MAG27CQ scherm.
Pagina: 1