Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
Mijn vraag
Mijn werkgever heeft aangeboden dat ik een parttime studie bedrijfskunde mag volgen. Werkgever wil dat ook (deels) betalen gezien de kosten niet mals zijn, 30k. Studie start in oktober 2019.

Zijn 2 opties ter sprake gekomen

1. Ik betaal de hele studie zelf en vraag via de belasting een deel terug. Het deel wat ik niet kan terugvragen (circa 50%) wil mijn werkgever compenseren door mij extra salaris te gaan betalen.

2. Werkgever betaalt alle kosten en mijn salaris wordt voor een periode bevroren (zolang de studie loopt).

Optie 1 heeft als nadeel dat het terugvragen van studiekosten geen zekerheid meer is in de toekomst en ik dus een zeker risico loop niet alles terug te kunnen vragen.

Optie 2 is natuurlijk het simpelste en minst risicovol (mijn voorkeur). Mijn vraag hierbij is welke voordelen kan mijn werkgever daar nog uit halen? Btw terugvragen? In mindering brengen op de bedrijfskosten?

Als daar ook meer voordelen aan zitten voor mijn werkgever scheelt dat in de onderhandeling die we nu hebben.

Bij voorbaat dank voor advies

Beste antwoord (via RevQ op 22-01-2019 20:19)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

wodkabuikje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:19:
Ik schrik een beetje van de kosten, 15k per jaar voor een parttime studie?
Is niet raar. Heb hem zelf ook gedaan.
@TS is het een studie bij TIAS want dan zijn er meerdere betaalmogelijkheden.
1 Is sowieso risicovol met de VVD aan de macht welke een kenniseconomie willen stimuleren door op onderwijs en bijbehorende aftrekregels te besparen. Levert maandelijks echter €650 netto op wat een leuk bedrag is.

Mijn werkgever heeft 75% (inclusief hotelovernachtingen en vervoer) betaald en als tegenprestatie moet ik 2 jaar aanblijven. Studie had ik zelf aangevraagd overigens en was ene beloning voor goed presteren.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-01-2019 15:15 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Hoezo zijn die kosten zo hoog? Heb je geen recht op wettelijk collegegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:03:
Hoezo zijn die kosten zo hoog? Heb je geen recht op wettelijk collegegeld?
Neen, heb reeds een master gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
Studie zal je dus 3-4, wellicht zelfs 5 jaar kosten. In 3-4 jaar werk doe jij ook ervaring op. Voor jouw WG dubbele winst: jij krijgt geen salarisverhoging (ook geen inflatiecorrectie?) en jij doet meer kennis én ervaring op. Komt er dan ook nog een studiekostenregeling bij? Dat werkt wel door, omdat je daarna ook een lager uitgangspunt hebt. En tijdens je studie, mag je dan over stappen?

Hoe ga je het doen met werkuren? Krijg je vrij vanuit je WG? Ga je minder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:30:
Studie zal je dus 3-4, wellicht zelfs 5 jaar kosten. In 3-4 jaar werk doe jij ook ervaring op. Voor jouw WG dubbele winst: jij krijgt geen salarisverhoging (ook geen inflatiecorrectie?) en jij doet meer kennis én ervaring op. Komt er dan ook nog een studiekostenregeling bij? Dat werkt wel door, omdat je daarna ook een lager uitgangspunt hebt. En tijdens je studie, mag je dan over stappen?

Hoe ga je het doen met werkuren? Krijg je vrij vanuit je WG? Ga je minder werken?
Studie duurt 2 jaar. oktober 2019 tot oktober 2021. Werk reeds al 4 dagen per week dus tijd is er. Er komt dan een studiekostenregeling bij idd.

Bevriezing salaris voor 2 jaar is voor mij niet echt een probleem, meer dan voldoende nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
RevQ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:10:
[...]

Studie duurt 2 jaar. oktober 2019 tot oktober 2021. Werk reeds al 4 dagen per week dus tijd is er. Er komt dan een studiekostenregeling bij idd.

Bevriezing salaris voor 2 jaar is voor mij niet echt een probleem, meer dan voldoende nu.
Het klinkt als een rare ontwikkeling. Je doet voor je baas een opleiding, moet deze zelf betalen (of je salaris wordt bevroren totdat je het diploma hebt - betaal je het ook zelf), steekt daar je eigen vrije tijd in en dan ook nog een studiekostenregeling? Dus de eerste jaren mag je dus niet vertrekken zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:59:
[...]
Het klinkt als een rare ontwikkeling. Je doet voor je baas een opleiding, moet deze zelf betalen (of je salaris wordt bevroren totdat je het diploma hebt - betaal je het ook zelf), steekt daar je eigen vrije tijd in en dan ook nog een studiekostenregeling? Dus de eerste jaren mag je dus niet vertrekken zonder boete.
Ik vind dat je het wat kort door de bocht ziet.
Ja, de werkgever wordt er beter van, maar investeert daar ook fors voor.
TS heeft er daarentegen ook een waardevol papiertje bij dat niet vervalt als hij besluit om naar een werkgever te gaan. Hoeveel mensen doen er niet op eigen initiatief (en kosten!) een (avond)opleiding :?

Lijkt mij (even afhankelijk van alle definitieve voorwaarden) een win win.

@TS: als je gaat voor regeling 1: hou er dan rekening mee dat de salarisverhoging ter compensatie van het zelf betaalde deel van de opleiding bruto inkomsten zijn. Dan betaal je alsnog een deel zelf.
Aan de andere kant: extra salaris kan je de rest van je loopbaan profijt van hebben want rekent door in vakantiegeld, pensioen enz.

[ Voor 16% gewijzigd door ybos op 18-01-2019 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Optie 2 lijkt me een prima oplossing. Wel kun je proberen om alvast af te spreken dat je daarna beloond wordt op basis van je toegenomen opleiding/kennis.
Wel zou ik voorkomen dat je bovenop de financiele concessie die je doet (geen verhoging voor 2 jaar) ook nog eens een studiekostenregeling afsluit voor het geval je binnen een paar jaar vertrekt. Dat zou dubbelop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Dank voor jullie reacties! Zoals Ybos aangeeft investeert mijn werkgever fors in mij, €30.000. Dat ik dat niet zomaar krijg begrijp ik wel.

@KPG neem ik dat nog wel mee dat ik na het afronden wel beloond wordt.

De studiekostenregeling vind ik niet een heel groot probleem, bij een overstap naar een andere baan binnen de regeling is in mijn sector prima te regelen dat een nieuwe werkgever dat afbetaald.

Weten jullie ook wat het voordeel is voor mijn werkgever om alles te betalen? Aftrek van bedrijfsresultaat? BTW aftrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:10
RevQ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:50:
De studiekostenregeling vind ik niet een heel groot probleem, bij een overstap naar een andere baan binnen de regeling is in mijn sector prima te regelen dat een nieuwe werkgever dat afbetaald.
Maar ook dat is geen zekerheid, dus ik zou alle opties wel goed doorrekenen. Als jouw loon jaren vast komt te staan en je daarna jaren met een slechtere positie zit door die studiekostenregeling (of je nou wel of niet overstapt, het werkt tegen je), zou ik er nog even goed over nadenken.

Daarnaast klinkt het wel dubbelop, en 2 jaar geen loonsverhoging (en daarna, loop je dat daarna weer in?) en een studiekostenregeling, of is die studiekostenregeling dan echt voor een flink lager bedrag dan die 30k? Want als jij er ieder jaar 500 bij weet te praten bij de salarisonderhandelingen (ok, is fors, maar rekent lekker makkelijk), dan zou dat je over die 2 jaar 18k aan salaris schelen en zou de studiekostenregeling dus rond de 10-12k moeten liggen terwijl je gedurende de studie al meerwaarde levert en geld oplevert voor je werkgever omdat de studie in eigen tijd is.

[ Voor 32% gewijzigd door Transportman op 19-01-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

wodkabuikje schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:19:
1 Is sowieso risicovol met de VVD aan de macht welke een kenniseconomie willen stimuleren door op onderwijs en bijbehorende aftrekregels te besparen. Levert maandelijks echter €650 netto op wat een leuk bedrag is.

Mijn werkgever heeft 75% (inclusief hotelovernachtingen en vervoer) betaald en als tegenprestatie moet ik 2 jaar aanblijven. Studie had ik zelf aangevraagd overigens en was ene beloning voor goed presteren.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-01-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Tias idd. Zo goed als rond nu, zijn er met optie 2 uit gekomen. Optie 1 was voor mij geen keuze, risico te groot dat ik ineens niks meer kan terugvragen. Ben erg tevreden met de deal: studie wordt volledig betaald, 2 jaar blijven en 2 jaar bevroren salaris. Lag ook nog leaseauto op tafel, had ik niet maar 1,5 jaar geleden tijdelijk auto gekregen omdat die over was en uit contract gereden moest worden. Mag auto nu ook definitief behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:43
Edit: Niet van toepassing.

[ Voor 75% gewijzigd door dewil1990 op 22-01-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RevQ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:27:
[...]

Tias idd. Zo goed als rond nu, zijn er met optie 2 uit gekomen. Optie 1 was voor mij geen keuze, risico te groot dat ik ineens niks meer kan terugvragen. Ben erg tevreden met de deal: studie wordt volledig betaald, 2 jaar blijven en 2 jaar bevroren salaris. Lag ook nog leaseauto op tafel, had ik niet maar 1,5 jaar geleden tijdelijk auto gekregen omdat die over was en uit contract gereden moest worden. Mag auto nu ook definitief behouden.
De loonbevriezing zou ik minder vinden gezien je ook al 2 jaar moet aanblijven.
Je gaat naar de Campus in Utrecht? Overigens ben ik in februari/maart begonnen. Ga je de NLse variant doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
icecreamfarmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:37:
[...]

De loonbevriezing zou ik minder vinden gezien je ook al 2 jaar moet aanblijven.
Je gaat naar de Campus in Utrecht? Overigens ben ik in februari/maart begonnen. Ga je de NLse variant doen?
Ga in oktober aan de nederlandse beginnen. In utrecht idd. Wilde afgelopen oktober al beginnen maar zat in de knoei met tijd in weekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RevQ schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Ga in oktober aan de nederlandse beginnen. In utrecht idd. Wilde afgelopen oktober al beginnen maar zat in de knoei met tijd in weekenden.
Als ik je een tip mag geven, doe de Engelse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:55:
[...]

Als ik je een tip mag geven, doe de Engelse variant.
Waarom heeft dat je voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

RevQ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Waarom heeft dat je voorkeur?
Omdat al je boeken en dergelijke toch al in het Engels zijn, je toegang hebt tot betere leraren en het grote verschil er dus op neer komt dat je je thesis in het Nederlands mag doen. Daar staat wel tegenover dat de Engelse variant veel waardevoller is internationaal.

Overigens had ik geen keuze want toen ik begon 2 jaar geleden was er alleen de Engelse variant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RevQ
Heeft even geduurd maar het is rond. Krijg de volledige opleiding vergoed. Daartegenover blijf ik 2 jaar na afronden in dienst en krijg ik tijdens de opleiding geen salarisverhoging. Daartegenover heb ik dit jaar vervroegd salarisverhoging gekregen zodat ik maar 1 jaar misloop eigenlijk :P.

Had een tijdelijk een leaseauto omdat die uit de lease gereden moest worden. Is nu contractueel opgenomen dat ik die mag behouden.

Ben er tevreden mee.
Pagina: 1