Desktop 2700X - RAW-fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoKlo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-12-2023

CoKlo

Lach! Morgen is het nog erger.

Topicstarter
Graag wil ik mijn meer dan 10 jaar oude Lenovo ThinkCentre (Intel Pentium 5200) vervangen. Een jaar of 6-7 geleden heb ik als upgrade een SSD geplaatst die veel snelheid bracht. Als werkstation is de computer nog wel goed, maar....
Ik ben nu gepensioneerd en heb mijn oude hobby fotografie weer opgepakt. Hier blijkt de huidige computer t-r-a-a-g en kan met de benodigde programma's echt niet meer te trekken (snelheid; geheugen te kort; grafische kaart te klein; ...).

- De nieuwe computer ga ik hoofdzakelijk gebruiken voor RAW-fotobewerking. Een keer met video/-bewerking beginnen sluit ik niet uit. Daarnaast wellicht nog eens wat 3D-engineering (SolidWorks, AutoCAD, ...)
Ik ben niet van plan te gaan gamen.

- OS Windows 10 - 64bits.
Voor fotobewerking gebruik nu sinds kort het nieuwe Luminar 3. (Ook gebruik(te) ik nog OV3 (Olympus); Silypix (Panasonic/Lumix) alsmede Darktable).

- Qua lay-out hoeven voor mij ook niet alle huidige RGB voorzieningen (hoewel ik dat wel heel leuk vind om te zien).
- Randapparatuur: hier ben ik in voorzien. Ik gebruik een Eizo scherm en kalibreer dat met een X-rite i1 Display Pro.

- Het systeem mag ca € 1000,00 tot € 1.250,00 kosten. Voorkeur voor zelfbouw. Mocht het om duidelijke redenen echt beter te zijn iets meer te spenderen neem ik dat in overweging.

De laatste weken heb ik al wat rondgesnuffeld op tweakers en HWI en heb hier en daar wat opgestoken en een opzet gemaakt. Hierin breng ik drie HD's onder: de Crusial MX500 M.2 voor programma's; de Crusial P1 500 voor bewerkingsschijf; de WD blue voor data-opslag. Of ik direct al moet gaan overklokken met deze set (Mugen - wel in de lijst / niet meegeteld) vraag ik me af maar wellicht is die Mugen wel veel stiller. Ja, en dat de behuizing! Wat een enorme bakken zijn dat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 130,50€ 130,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 200,-€ 200,-
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 99,90€ 99,90
1Fractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 125,01€ 125,01
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 122,50€ 122,50
1Corsair RM650x (2018) Zwart€ 98,90€ 98,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 70,-€ 70,-
1Crucial P1 500GB€ 78,20€ 78,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.253,91

Graag maak ik van jullie kennis gebruik of ik hier de juiste overwegingen maak of dat componenten beter (of goedkoper) geconfigureerd kunnen worden. Met name of de 3 harde schijven wel zin hebben of niet 'te' zijn.
Heeft OpenCL zin voor deze configuratie?
Kortom: wat zijn jullie aanbevelingen in deze?
Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Er zijn veel problemen met het moederbord in je opzet hierboven (instabilities, bios, etc). Een beter alternatief is bijv. De MSI B450 Gaming Carbon Pro. Daarnaast is de gekozen moederbord een instap X470 - als je toch deze chipset wilt hebben, dan zit je al snel op duurdere moederborden (tegen de EUR 180/190).

Als je niet gaat gamen, dan is de videokaart nog steeds wel aan de dure kant tenzij de gebruikt software hier baat bij heeft.

De voeding 650watt is meer dan nodig, tenzij je gaat overklokken.

Succes.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-01 23:08

TechnoNoob

I'm just a noob.

Solidworks gebruikt volgens mij nog wel een beetje GPU. Voor vrijwel hetzelfde geld is een RX580 een betere keus, bijvoorbeeld de pricewatch: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC. Het ligt eraan hoe vaak TS plant om Solidworks te gaan gebruiken, hoe serieus dit is en wat er dan voor performance verwacht word... Een RX570 is ook een optie om nog een beetje te besparen.

Daarnaast is pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart meer dan ruim voldoende voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoKlo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-12-2023

CoKlo

Lach! Morgen is het nog erger.

Topicstarter
@Vidra en @TechnoNoob , beiden hartelijk dank voor de constructieve bijdrage!

@Vidra : na wat zoekwerk ben ik het eens dat een high-end CPU ook een high-end MB verdient. Het wordt óf de voorgestelde MSI B450 Gaming Carbon Pro óf de ASRock X470 Taichi. (Ondanks de meerprijs heb ik momenteel een lichte voorkeur voor de laatste.)

@Vidra en @TechnoNoob : ik zal de Corsair RM550x (2018) Zwart ipv de 650 aan de lijst toevoegen.
- Voor wat betreft de GPU: hierin moet ik me nog even verder verdiepen. Voor enkel foto's heb ik inderdaad niet zoveel nodig. Ga ik wat meer video doen.... (?) Kom ik nog op terug en zal dan gelijk mijn wensenlijst aanpassen.

Verder advies gevraagd: OpenCL installeren. Heeft iemand hier nog een aanbeveling of dat nog wat sneller werkt met foto- en / of video-bewerking?

Mvrgr., CoKlo.