Toon posts:

Vaatwasser onder stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 12.607 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Mijn 8 maanden oude vaatwasser staat regelmatig onder stroom.
De monteur die geweest is constateerde dat er wat mis is met de aarde-afvoer in het stopcontact
Ik heb eea nog niet gecontroleerd maar zit achteraf toch nog met één vraag:
ook al zou het stopcontact niet in orde zijn dan is er toch een mankement want die aarde-afvoer is er toch alleen voor om de stroom af te voeren als er een lek is?
.

...

...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Er mag altijd een kleine lekstroom zijn, maar je mag er geen flinke schok van dat apparaat krijgen.
Als je hem in een geaard stopcontact zou aansluiten, dan zou de aardlekschakelaar de stroom moeten uitschakelen.

Heb je al eens getest of jouw aardlekschakelaar werkt d.m.v. het testknopje? (Tip: doe dit overdag en niet 's avonds in het donker. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02

franssie

Save the albatross

Sluit - na bovenstaande test - de vaatwasser eens aan op een andere groep (met een goed verlengsnoer en zelfs dan liefst met een koud programma ivm de grote stroomvraag van het verwarmingselement).

Iets anders: Heb je een ouder huis? in sommige oude huizen werd apparatuur geaard op de waterleiding, als deze levensgevaarlijke situatie (elektrocutie is mogelijk) bij jou het geval is gelijk een elektricien inschakelen en misschien is dat sowieso een goed idee.

Een aardlek (ALS) werkt best simpel. het meet de ingaande stroom en de uitgaande stroom. Zit daar een verschil in dan slaat ie uit. De randaarde loopt buiten alle schakelaars om en is juist bedoeld om lekstroom (het verschil) af te voeren naar buiten ipv dat het via jouw lichaam gaat. Misschien dat de ALS van een te traag of ouder type is. Maar de aarde is er alleen voor afvoer bij defecten, het is geen voorziening om lekkende apparaten hun stroom weg te laten stromen, dan moet dus de ALS ingrijpen.

Mag ik aannemen dat je vorige vaatwasser geheel van plastic was en deze nieuwe van kek RVS is? Of anders, waar voel je de stroom tintelen?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 17-01-2019 22:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:34:
Mijn vraag
...
ook al zou het stopcontact niet in orde zijn dan is er toch een mankement want die aarde-afvoer is er toch alleen voor om de stroom af te voeren als er een lek is?
.

...

...
Klopt als een bus, maar de aardlek is ook een brandverzekering en een personen-electrocutatie-verzekering. Speciaal in groepen waar water en stroom samenkomen.

Ik denk alleen al om die reden dat er genoeg mensen zijn die eerst het stopcontact gaan repareren, voor het alsnog te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het netfilter van apparaten levert altijd een klein beetje lekstroom op. Dit kan je afhankelijk van de omstandigheden soms voelen. Als de randaarde is aangesloten dan voert die deze lekstroom netjes af. Als we het hebben over echt gewoon een licht gevoel dan is het in principe onschadelijk. Tegelijk zou ik wel van een metalen apparaat wat met water werkt graag hebben dat de randaarde wel goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:01
Als je makkelijk bij het stopcontact kunt haal dan eens na het afschakelen van de spanning (en natuurlijk meten dat er echt geen spanning meer op staat) het kapje los en controleer als de aarde aangesloten is. groen/gele draad.
Soms zit er geen aarde in de buurt en dan sluiten ze hem gewoon niet aan. (wat niet wenselijk is natuurlijk)

Dit betekent natuurlijk niet dat het overal goed doorgelust is maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

[ Voor 18% gewijzigd door thespeed op 18-01-2019 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zoals gezegd kan er altijd een klein beetje lekstroom optreden. En het maakt ook verschil of je op blote voeten je vaatwasser aanraakt of dat je schoenen met rubberen zolen oid. draagt. De lekstroom hoort doorgaans via de aarde-draad weg te stromen. Maar dan moet die wel goed aangesloten zijn natuurlijk.

Als je een geschikte spanningsmeter of multimeter hebt, dan kun je eens proberen te meten. LET OP: Multimeter EERST in V stand draaien en eventueel bereik instellen!

Stap 1: Meet tussen de fase (bruin) en nul (blauw). Dan moet je ongeveer 230 volt meten.
Stap 2: Meet tussen de fase (bruin) en aarde (geel-groen). Hier hoort ongeveer dezelfde spanning als in stap 1 te staan.
Stap 3: Tussen de nul (blauw) en aarde (geel-groen) mag nagenoeg geen spanning staan.

De belangrijkste stap is stap 2. Meet je bij deze stap geen spanning, of een spanning die veel lager ligt dan de gemeten waarde in stap 1 dan is de aarde draad (geel-groen) inderdaad niet (goed). Het kan zijn dat het meten van deze stap niet lukt. Als de interne weerstand van je meter namelijk niet hoog genoeg is, dan kan het zijn dat de aardlekschakelaar er uit knalt tijdens het meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:55:
Iets anders: Heb je een ouder huis? in sommige oude huizen werd apparatuur geaard op de waterleiding, als deze levensgevaarlijke situatie (elektrocutie is mogelijk) bij jou het geval is gelijk een elektricien inschakelen en misschien is dat sowieso een goed idee.
Als de waterleiding zelf correct geaard is (met een eigen aardingspin, een aardingslus kan op zich natuurlijk ook, maar ik denk niet dat er huizen met aardingslus zijn waar geen 'echte' aarding ligt) én aaneensluitend met metalen buizen is opgebouwd (geen vervangingen met kunststof buis) en gecontroleerd is dat de verbindingen ook effectief voldoende geleiden, is dat op zich niet gevaarlijk (in België is het sowieso verplicht het waterleidingsnet met de aarding te verbinden met een extra dergelijke verbinding in badkamers).

Het in de praktijk grootste probleem is dat dergelijke huizen uiteraard een oude waterleiding hebben, waar wel eens een lek hersteld moet worden. En tegenwoordig wordt dat meestal gedaan met een stuk kunststofleiding (al dan niet met aluminium kern tussen de kunststof binnen- en buitenmantel). En dan onderbreek je je aardingsnet (tenminste tijdelijk en in het geval van een kunststofleiding permanent) waardoor je per direct in een potentieel levensgevaarlijke situatie belandt: bij een aardingsfout staat niet alleen het defecte toestel onder spanning (zoals in een situatie zonder aarding), maar ook alle andere toestellen na de onderbreking en als je pech hebt, zit ook je douche en/of bad daar bij. Als er al een kleine lekstroom was (te klein om de aardlekschakelaar te activeren), heb je zelfs direct prijs, anders komt dat in de toekomst wel. En oude elektrische installaties hebben in België vaak een 300mA aardlekschakelaar voor alles en een tweede 30mA schakelaar in serie voor een paar gevoelige toestellen/zones. Daar wil je geen opdoffer van krijgen.

Vooral omwille van het risico om ergens in de toekomst onbewust een onveilige situatie te creëren, wil je dat dus echt echt echt niet (al is er theoretisch (volgens de fysica, niet volgens de wetgever!) niets mis mee).

Ik meende dat het in België in oude installaties toegelaten is de aarding min of meer (er zijn wat voorwaarden) los van de bestaande elektrische installatie te leggen. Dat is ook niet ideaal, maar toch een heel veel beter idee dan de waterleiding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Is je aardingsinstallatie nog wel in orde?

(heb er zelf geen verstand van maar ik kreeg een brief dat ze einde van de maand in mijn flatje uit 1953 de aardingsinstallatie gaan herstellen)

Vandaar dat dit bij mij te binnen schiet

[ Voor 10% gewijzigd door Technomania op 18-01-2019 13:47 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als die vaatwasser een netfilter voor de elektronica heeft en het ding niet geaard is komt er de halve netspanning op de buitenkant te staan, dat is dan hier nominaal 115V. Maar dan heb je het over de ordegrootte van 1 mA (als je het wel afvoert). Zo doet hier een collectie van drie desktops, drie monitoren, een laptopdock en nog wat ander random spul zo'n 4 mA. Per pc ca. 1 mA. Die maximale lekstroom is ook wel ergens genormeerd dacht ik. Als ik het goed herinner is dat iets van 3,5 mA voor een aansluitwaarde van 3 kW.
Onbekend schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:37:
Er mag altijd een kleine lekstroom zijn, maar je mag er geen flinke schok van dat apparaat krijgen.
Als je hem in een geaard stopcontact zou aansluiten, dan zou de aardlekschakelaar de stroom moeten uitschakelen.

Heb je al eens getest of jouw aardlekschakelaar werkt d.m.v. het testknopje? (Tip: doe dit overdag en niet 's avonds in het donker. :) )
Dat een stopcontact aarde aanbied wil niet zeggen dat hij is aangesloten achter een aardlekschakelaar. Panden van eind jaren '60 tm half jaren '70 hebben bijvoorbeeld vanuit de bouw veelal helemaal geen aardlekschakelaar, maar wel randaarde stopcontacten in de keuken en bij de CV ketel. Afschakeling op aardlek gebeurd daar door het doorbranden van een 10A of 16A smeltzekering (niet onwaarschijnlijk dus na de dood van alle levende wezens in het stroompad, zeker als de aardelektrode -indien aanwezig- ook nog in staat van ontbinding is). In die situatie kun je zelfs een vaatwasser aansluiten tussen fase en aarde (en de nul niet gebruiken) zonder dat er iets uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:51
Is je aarde draad wel goed aangesloten?
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad! De aardedraad was losgeraakt van de rail in de meterkast tijdens de verbouwing. Vermoedelijk door trillingen van het uithakken van de oude tegelvloer met een kangoo. Omdat fase en aarde door dezelfde muis richting de keuken lopen onstaat er een spanningsveld op de nietaangesloten aarde draad!

Je kunt dit simpel checken door even met een voltmeter te meten tussen fase (bruin) en nul (blauw). Dat is normaliter 230v. Maar tussen fase en aarde staat met een voltmeter ook 230v. Als dat geen 230v is dan is je aarde draad niet goed aangesloten!

Je kunt ook even met een spanningszoeker checken of het lampje brand als je deze tegen de aarde aanhoud. Check dit ook even met andere stopcontacten op die groep. Deze zal dan ook oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat @Verwijderd nog steeds met z'n vingers over de vaatwassers wrijft... het kriebels zo lekker aan je vingers die lekspanning.

Het zou wel handig zijn dat die dat even laat weten aan eenieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Inmiddels 2 maanden later zal het probleem vermoed ik niet meer actueel zijn voor TS. Een antwoord was mogelijk handig geweest, maar het zij zo. Dit topic omhoog kicken, ook al is het met goed bedoeld advies waarvoor d:)b , heeft helaas niet zoveel waarde meer.

200 fish found!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.