Backupsysteem voor een KMO (meerdere computers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• degeens
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-10 13:12
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een solide backupsysteem voor een KMO met meerdere computers (momenteel 4 computers, maar het aantal kan stijgen in de toekomst).
  • Het gaat om belangrijke data, dus moet het een redundant systeem zijn (vb.: geen backupdataverlies bij het defect van een harde schijf).
  • De opslagcapaciteit moet uitbreidbaar zijn om eventuele bijkomende computers in de toekomst te kunnen ondersteunen.
  • De backups moeten automatisch gebeuren zodat er zo weinig mogelijk tussenkomst nodig is van een technisch aangelegd persoon.
  • Zowel het volledig terugzetten van een backup als het selecteren van specifieke bestanden uit een backup moet mogelijk zijn.
  • De backupdata moet ergens centraal opgeslagen worden (dus niet aan elke computer een harde schijf hangen).
Goede (concrete) ideeën, tips, bedenkingen, ... zijn heel welkom. Als je al een gelijkaardige situatie hebt opgelost, laat dan zeker weten hoe je dit hebt aangepakt!

Bedankt! _/-\o_

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Neem een Synology NAS, bij voorkeur eentje met 4 slots, hang er een paar TB aan disks in en maak de backup met Cloud Station Backup. Hiermee backup je je gewenste folders (meestal My Documents enz) automatisch naar de NAS.
Het gaat om belangrijke data, dus moet het een redundant systeem zijn (vb.: geen backupdataverlies bij het defect van een harde schijf).
Neem bijv 4 disks in SHR mode (hybrid raid, meestal raid-5). Uitval van 1 disk word opgevangen.
De opslagcapaciteit moet uitbreidbaar zijn om eventuele bijkomende computers in de toekomst te kunnen ondersteunen.
Je kan de disks vervangen door grotere exemplaren zonder dataverlies of downtime.
[De backups moeten automatisch gebeuren zodat er zo weinig mogelijk tussenkomst nodig is van een technisch aangelegd persoon.
Cloud Station Backup werkt volledig automatisch.
[Zowel het volledig terugzetten van een backup als het selecteren van specifieke bestanden uit een backup moet mogelijk zijn.
Yup, via de Cloud Station Backup tool kan je zelf je bestanden terugzetten.
De backupdata moet ergens centraal opgeslagen worden (dus niet aan elke computer een harde schijf hangen).
Op de NAS dus.

[ Voor 80% gewijzigd door Microkid op 17-01-2019 22:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
mmmm, heb ik toch moeite mee. In de backupwereld is gebruikelijk te roepen, 1 is geen ,dus 1 backup is geen backup, dus ik zou de nas ook nog een keer ergens in de backup gooien. En raid is geen backup dat is bescherming tegen hardwareuitval. Even als voorbeeld thuis sla ik alles op mijn nas en die nas heeft een backupjob naar een andere nas (bij mijn schoonvader) en draait eens per week een full backup naar de cloud voor de zekerheid.

overdreven? misschien maar ik ben alleen maar backupman van beroep, geloof me als er iets mis kan gaan dan gaat het ook mis.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Dat dus. Raid is enkel om uptime te garanderen/ redundancy.

JE bent betermet 2 single disk NAS waarvan eentje (met vertraging of niet) een kopie maakt van de NAS waar iedereen op werkt. Dan met 1 dual disk NAS in RAID1.

Hier op kleine kmo (5-6 pc gebruikers), staat alles op RAID5. (Om eerste uitval op te kunnen vangen en zodat we gewoon kunnen blijven verder werken.
Van deze RAID5, worden er 2 backups gemaakt, 1 naar een andere nas die ergens anders in het gebouw staat te ronken. Een andere backup gaat de cloud in dmv van duplicaty.

Geen backupman maar al genoeg shit gezien op grote schaal waar een slecht backup beleid al heel veel schade berokkend heeft.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-12 21:12
Zelf heb ik een HP Microserver op Windows Server Essentials met twee disks in RAID 1 erin. Elke dag maken alle computers een backup naar deze server toe.

Je kunt gemakkelijk een hele computer terugzetten over het netwerk met een USB stickje die je op de server maakt, maar individuele bestanden terugzetten is ook een mogelijkheid.

De server zelf wordt naar een afgekoppelde harde schijf ge-backupt die op een andere locatie ligt welke ik om de zoveel tijd meeneem om hem recent te maken. Belangrijkste data kun je eventueel nog in Stack ofzo zetten, afhankelijk van hoe belangrijk en gevoelig de data is.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:22

_Arthur

blub

jhijman schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:41:
mmmm, heb ik toch moeite mee. In de backupwereld is gebruikelijk te roepen, 1 is geen ,dus 1 backup is geen backup, dus ik zou de nas ook nog een keer ergens in de backup gooien. En raid is geen backup dat is bescherming tegen hardwareuitval. Even als voorbeeld thuis sla ik alles op mijn nas en die nas heeft een backupjob naar een andere nas (bij mijn schoonvader) en draait eens per week een full backup naar de cloud voor de zekerheid.

overdreven? misschien maar ik ben alleen maar backupman van beroep, geloof me als er iets mis kan gaan dan gaat het ook mis.
Of dit: https://c2.synology.com/en-us/backup#tab_plan

Ben je ook van externe HDD's af. Moet er alleen wel een fatsoenlijke internet verbinding met upload capaciteit zijn.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 20:47
Als je geen zin hebt om het zelf te bouwen/onderhouden kun je ook een willekeurige cloud backup dienst gebruiken. Als je "cloud backup" of "online backup" invult in je favoriete zoekmachine krijg je een paar honderd hits met elk hun eigen voordelen, nadelen en prijs.

while (! ( succeed = try ()));

• Microkid

Microkid

Smile

jhijman schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:41:
mmmm, heb ik toch moeite mee. In de backupwereld is gebruikelijk te roepen, 1 is geen ,dus 1 backup is geen backup, dus ik zou de nas ook nog een keer ergens in de backup gooien. En raid is geen backup dat is bescherming tegen hardwareuitval.
Laten we niet overdrijven met dubbele nassen en extra backups. Topicstarter vraagt duidelijk een backup van de data van de PC's. Door de data op de NAS te zetten heb je een backup (data staat immers primair op de computer en secundair op de NAS). Aan deze eis is dus voldaan. Idem met raid: topicstarter vraagt een oplossing waarbij schijfuitval opgevangen kan worden. Met Raid-5 heb je dat.

Natuurlijk kan je een stap verder gaan en je NAS ook backuppen. Met Synology kan dat prima naar Synology C2 Cloud of Amazon, no problem. Maar dan heb je een backup van de backup. Wellicht wat meer dan gevraagd, maar goed toepasbaar indien gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 18-01-2019 17:26 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:15

Detmer

Professioneel prutser

Microkid schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:25:
[...]

Laten we niet overdrijven met dubbele nassen en extra backups. Topicstarter vraagt duidelijk een backup van de data van de PC's. Door de data op de NAS te zetten heb je een backup (data staat immers primair op de computer en secundair op de NAS). Aan deze eis is dus voldaan. Idem met raid: topicstarter vraagt een oplossing waarbij schijfuitval opgevangen kan worden. Met Raid-5 heb je dat.

Natuurlijk kan je een stap verder gaan en je NAS ook backuppen. Met Synology kan dat prima naar Synology C2 Cloud of Amazon, no problem. Maar dan heb je een backup van de backup. Wellicht wat meer dan gevraagd, maar goed toepasbaar indien gewenst.
Als de data op 1 locatie staat inclusief backup is dat wellicht wel handig. Stel de bliksem slaat in of er breekt brand uit ben je alsnog alles kwijt.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Microkid

Microkid

Smile

Detmer schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:27:
[...]
Als de data op 1 locatie staat inclusief backup is dat wellicht wel handig. Stel de bliksem slaat in of er breekt brand uit ben je alsnog alles kwijt.
Dat ontken ik zeker niet, maar dat was niet de vraag van topicstarter :) Dan moet hij wellicht zijn eisen nog wat aanscherpen.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Microkid schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:25:
[...]

1 ransomware en je gehele kmo ligt op zijn gat...geen backups want raid is geen backupsysteem.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1