Internet-oplossing voor woonproject

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-01 16:42
Ik ben op zoek naar een internet-oplossing voor een woonproject voor ongeveer 15 woningen. Het gaat om verplaatsbare (tiny) huizen voor een periode van 4-5 jaar. Er liggen nog geen aansluitingen, maar water en stroom gaat binnenkort aangelegd worden. Op 50m afstand is er een woonwijk waar wel DSL en kabel beschikbaar zijn (geen glasvezel).

De opties die ik kan verzinnen:

1) Elk huis kan 4G internet nemen van T-Mobile, maar daar zit een limiet van 100GB per maand waarna je handmatig via een sms onhandig steeds moet aanvullen. KPN zou een optie kunnen zijn, maar vooralsnog vallen wij niet onder het "buitengebied" volgens de postcode check.

2) Zelf betalen voor het laten trekken van een kabel vanaf de woonwijk en elke woning Ziggo laten nemen. Wat zouden de totale aansluitkosten zijn, €5000 voor 15x +/-100m kabel trekken? En daarna nog de maandelijkse abo-kosten per woning.

3) Zelfde als optie 2, maar slechts 1 Ziggo-aansluiting nemen op naam van bewonersvereniging met 500Mb/s en zelf een netwerk aanleggen. Met het juiste abonnement en een goede router kan iedereen dan nog steeds een eigen ip-adres en subnet krijgen denk ik? Dit zou een stuk goedkoper zijn en 500Mb/s lijkt me genoeg voor 15 huishoudens om tegelijk Netflix te kunnen streamen op HD kwaliteit (5 Mb/s).

4) Zelfde als optie 3, maar dan uitgaande van een nog te leggen glasvezel-oplossing voor bedrijven. Op het terrein zou ooit een glasvezel-aansluiting voor bedrijven zijn gelegd, maar het is lastig om hier info over terug te vinden.

5) Satellietschotel lijkt me niks.

Ik ben nu de opties aan het afwegen en zou jullie graag om advies willen vragen, zie ik nog dingen over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
Optie 2 en 3 gaat Ziggo niet mee akkoord. Optie 4 is prijzig en vraagt een hoop tijd en vergunningen. Satelliet nooit doen ivm latency en overboeking.

Een internetabonnement met een /27 subnet nemen op een locatie waar je kan doorstralen met een licentie straalverbinding. In de tijdelijke woonwijk een klein paaltje met een omni antenne of eventueel 3 kleine sectorpaneeltjes, een ontvanger op elke woning. Wat routing en switching erbij, Uitgaande van goede Line of Sight voor alle verbindingen ben je voor €1000-€1500 per woning klaar, inclusief installatie door extern bedrijf, excl maandelijkse kosten natuurlijk. Minder dus als je dat zelf kan. Dit is bovendien een snelle oplossing en met een beetje mazzel zonder vergunningen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kassad op 17-01-2019 21:47 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als er een open sight is met een hoge locatie, dan kan een straalverbinding mogelijk ook een optie zijn. Vooral omdat de huizen tijdelijk zijn lijkt het mij goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 17-01-2019 21:47 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Optie 1 zou ik eens navragen bij KPN, dat de standaard postcode check niet werkt betekent niet dat ze het niet kunnen leveren. Of ze het willen leveren is iets anders (heb er een zwaar hoofd in) maar nooit geschoten is altijd mis. Misschien vinden ze het wel een overzichtelijk pilot & hip en zo (probeer het via het marketing kanaal uit te zoeken, tiny houses zijn de bom nu dus ik zie de commercial van hoe fantastisch KPN dit opgelost heeft al voor me).

Als er dark fiber ligt zou dat via het Kadaster op te vragen moeten zijn heb ik me eens alten vertellen toen ik wilde weten van wie de kabels hier in de dijk waren (waarschijnlijk het waterschap). @Raindeer weet meer van glasvezel, die gaf mij toen die tip.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Glas: Kan maar zal een relatief hoge investering zijn, zeker op zo'n korte periode om terug te verdienen.
Als je weet van wie het glas is kun je kijken wat er mogelijk is en voor welke kosten.

Technisch is het wel te doen, maar dan moet je wel voldoende deelnemers hebben om de kosten te dekken. Vanuit ISP perspectief is het niet rendabel om de apparatuur 'gratis' neer te zetten.

Als je een ISP hebt die er een soort mini projectje van kan maken en de abbonementen wil regelen kan het. Zelf een router enz nemen.. niet aan beginnen. Je moet dan ook dingen als security, logging enz gaan doen.

Optie 2 is wel duurder, maar je hebt alles geregeld. TV rechten, abbonementen, facturatie en je bent er zelf niet druk mee.

Eventueel kun je 1 ziggo aansluiting nemen en die onderverdelen, maar dat moet je iom ziggo doen. Dan kun je de kosten nog wat omlaag brengen. Je moet dan wel bij de juiste afdeling zijn, je krijgt dan een SOP (Signaal Overname Punt).

Daarbovenop komen de rechten enz voor de diensten. Ook dat is wel haalbaar, maar of dat voor zo'n project te doen is...

Globaal: Als er glas ligt en die is bruikbaar en je zou er een soort FttH van maken naar elk tiny house.. dat is te doen. Even globaal aan hardware (investering) zou je dat voor zo'n 3-4k kunnen realiseren.

Maandelijks: Dat ligt aan de vastrechtkosten van de vezel en de diensten. Als ik even kijk wat hier in de regio het zou kosten dan moet je toch rekenen op snel 500 eur/mnd voor een 1gbit lijntje.

Je kan ook een eigen coaxnetwerkje bouwen. Dan is je investering 'slechts' zo'n 2k even geschat, en kun je ook kabeltv in de huizen aanbieden. Je zou dan iets kunnen doen als 25 eur vastrecht per gebruiker (infra) en 30-40 eur voor internet en TV per huisje.

Ik zou zeggen informeer bij een lokale IT partij. Die weten wel wat er in de regio aan glas beschikbaar is en bij wie, en kunnen je adviseren in de opties (tv distributie, coax, glas, dsl of whatever)
Je maakt er eigenlijk een soort van 'mini camping' van met bijbehorende infra.

Welke regio is het? Ik heb hier in de buurt vergelijkbare projectjes gerealiseerd en weet in een aantal gebieden wel wat er aan glas van sommige partijen ligt)

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 17-01-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Als water en stroom aangelegd gaan worden, betekent dat graafwerk. Het duurste stukje van glasvezel aanleggen. Dus... regel voor die tijd (via een leverancier of wat ook) dat er glas bijgelegd gaat worden. Of kabel als je dat liever hebt. Bel eens rond naar wat ISPs, zoals xs4all (nu nog) of tweak ofzo. Het zal wel gedoe zijn om het allemaal te coordineren, maar lijkt me dat vijftien woningen gezamelijk aanleggen het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kassad schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:43:
Optie 2 en 3 gaat Ziggo niet mee akkoord. Optie 4 is prijzig en vraagt een hoop tijd en vergunningen. Satelliet nooit doen ivm latency en overboeking.
Waarom niet?

Ziggo Zakelijk, dat op naam van de bewonersvereniging zetten. Zal geen probleem zijn.
Krijg je er een /29 bij. (Waarvan 5 bruikbare IPv4 adressen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@stijnovic er zijn meer opties (binnenvaart schepen, wegenbouwers en andere mobiele "werkplekken" ) waarbij dit speelt.

Elk huis / woonwijk word 'gevoed" uit een centrale kast in een stad/dorp .. max afstand per huis is 900m ofzo :? een beetje goeie helpdesk persoon kan je wel vertellen hoe je de locatie vind. teminste het is geen enorm geheim maar je moet even weten wat /waar je moet zoeken.
Oke je hebt de wijkkast en nu :? nu kan je uitrekenen hoe duur kabel aan laten leggen is (optie 2 :?) maar het is wel een "laatste optie" wegens de mogelijke hoge kosten.
je kan de kosten drukken door 1 of meerdere lege buizen per huis onder de grond naar een centraal punt te laten ingraven en vandaar naar de rand .. zodat ze bij de aanleg minder graafwerkzaamheden hebben. maar dit is erg gokken.

Als ik reken dan is je budget niet echt vet .. 20k (35,- x 12m x 4 jaar x 15 huisjes) - 5k aan "onverzien" dan nog de apparatuur en infra ben je er snel doorheen voordat je bij "de rand" bent van het terrein. En dat hangt ervanaf dat iedereen mee moet doen..

Het grootste probleem is dat je een dikke download wilt hebben, (netflix / tv enzv) satelliet lijkt mij toch de beste oplossing (op papier) alleen de upload is zo erg dat gamen gewoon niet mogelijk is. maar zoals al voor gestelt door @DJSmiley een eigen netwerkje voor tv / internet moet wel lukken voor bv 10k

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
unezra schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Waarom niet?

Ziggo Zakelijk, dat op naam van de bewonersvereniging zetten. Zal geen probleem zijn.
Krijg je er een /29 bij. (Waarvan 5 bruikbare IPv4 adressen.)
Omdat het een tijdelijk project is met 15 aansluitingen. Het zou mij verbazen als Ziggo daar tijd in zou steken. Ik ben zelf jaren Ziggo Zakelijk partner geweest en zou dit project er bij mijn partnermanager daar niet doorkrijgen. Wellicht dat Ziggo makkelijker is geworden de afgelopen 2 jaar (ben er sinds 2 jaar niet actief meer mee bezig), dat zou kunnen.

Het grote probleem is hier de ontsluiting. Hoe je lokaal gaat verdelen is niet spannend, glas, coax, straal. Het verhaal begint bij een goede internetontsluiting waar meerdere huishoudens op aangesloten kunnen worden.

En nogmaals, satelliet is absoluut geen oplossing.

Disclaimer, ik werk bij een zakelijke (W)ISP, wij werken veel met straalverbindingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kassad op 18-01-2019 06:19 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15

Yucon

*broem*

Kassad schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:16:
[...]

Omdat het een tijdelijk project is met 15 aansluitingen. Het zou mij verbazen als Ziggo daar tijd in zou steken. Ik ben zelf jaren Ziggo Zakelijk partner geweest en zou dit project er bij mijn partnermanager daar niet doorkrijgen. Wellicht dat Ziggo makkelijker is geworden de afgelopen 2 jaar (ben er sinds 2 jaar niet actief meer mee bezig), dat zou kunnen.

Het grote probleem is hier de ontsluiting. Hoe je lokaal gaat verdelen is niet spannend, glas, coax, straal. Het verhaal begint bij een goede internetontsluiting waar meerdere huishoudens op aangesloten kunnen worden.

Disclaimer, ik werk bij een zakelijke (W)ISP, wij werken veel met straalverbindingen.
Tiny houses zijn hip. Mogelijk wil de marketingafdeling een handje helpen, en dan kunnen dingen soms wel eens ineens onverwachts soepel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kassad schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:16:
[...]
Oh, wacht, ik dacht dat die aansluiting al in de buurt lag.
Aan de andere kant, het is voor een paar jaar en als je maar betaald kan er veel denk ik.

Glas moet ook gegraven worden. Wij hebben op kantoor Eurofiber glas laten graven. De vraag die we *niet* kregen was "voor hoe lang". Als je maar betaald vinden ze het in mijn beleving allemaal wel best.

Alleen, die kosten. Ik weet niet hoe dat zit voor Ziggo als ze moeten graven en blazen, ik meende dat onze glasvezel toen 15K kostte. Hebben we uiteindelijk ook maar iets van 4, 5 jaar gebruik van gemaakt.

Yep.

En met 15 huishoudens, zou ik niet snel gaan voor een enkele DSL aansluiting. Glas of coax zijn dan praktisch de enig logische oplossingen. Tenzij ze werkelijk een wijkkast gaan plaatsen ipv 1 aansluiting maar ik kan me voorstellen dat ze dát niet gaan doen.

Stukje glas of coax graven en daar een aansluiting opzetten best. Aansluitkosten betalen, AOP ergens plaatsen en daarna intern zelf de boel regelen lijkt me geen probleem.

Aan de andere kant, als er budget is. In the end zijn het commerciële organisaties. Als jij winstgevend een aansluiting kunt realiseren en ze kunnen er daarna 4 of 5 jaar aan verdienen (want maandelijkse kosten), who knows...

Misschien dan toch glas en dan praten met zakelijke partijen zoals Eurofiber. (Die ook via bijvoorbeeld UNet daar weer internet over kunnen leveren. EF zelf levert voor zover ik weet alleen het glas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:30
ik zou ook zeker kijken naar het opzetten van een Wirelessl internet service provider, ofwel WISP. Als ik daar op google kom ik dit soort hits tegen:
https://community.ubnt.co...borhood-WISP/td-p/1952770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
ach ik weet niet of ik er een WISP voor zou opzetten, maar ik ben gekleurd want werk bij één :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als stroom en water nog aangelegd moeten worden is het natuurlijk het voordeligst om de bekabeling voor internet direct mee te nemen. Dan is nu de belangrijkste keuze glas, koper of coax en de plaats van de wijkkast waar de POP moet komen. Glas is het meest universeel maar als je toch een deal met Ziggo sluit willen die misschien juist wel coax. Koper is alleen interessant als KPN daar nog wat in ziet voor een tijdelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Bedankt voor de hulp zover! Ik zal eens gaan bellen met een aantal ISP's.

Ik denk dat een wireless netwerk aanleggen niet nodig is omdat we sowieso nog stroom en water gaan aanleggen, kleine moeite om dan ook nog een extra kabel te trekken. Het eventuele dure graafwerk is van de centrale wijkkast naar ons terrein. Ik weet niet precies waar die kast staat, maar ik gok niet meer dan 300m. (ligt wel een sloot tussen)

Is glas dan de beste oplossing voor het "lokale" netwerk? Ik lees dat UTP-kabel bliksem-gevoelig is en je dan een speciale aansluiting nodig hebt. Of is coax misschien een optie? Moet elk huis een aparte kabel of kan ik doorlussen? Is er een groot verschil in de prijs van de apparatuur en bekabeling (tussen glas/coax/utp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmmm!

Wellicht kun je eens te rade gaan bij de organisatoren van OHM:
https://en.wikipedia.org/wiki/Observe._Hack._Make.

Zij hebben ervaring met zeer tijdelijke en zeer snelle netwerken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
stijnovic schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:47:
Bedankt voor de hulp zover! Ik zal eens gaan bellen met een aantal ISP's.

Ik denk dat een wireless netwerk aanleggen niet nodig is omdat we sowieso nog stroom en water gaan aanleggen, kleine moeite om dan ook nog een extra kabel te trekken. Het eventuele dure graafwerk is van de centrale wijkkast naar ons terrein. Ik weet niet precies waar die kast staat, maar ik gok niet meer dan 300m. (ligt wel een sloot tussen)

Is glas dan de beste oplossing voor het "lokale" netwerk? Ik lees dat UTP-kabel bliksem-gevoelig is en je dan een speciale aansluiting nodig hebt. Of is coax misschien een optie? Moet elk huis een aparte kabel of kan ik doorlussen? Is er een groot verschil in de prijs van de apparatuur en bekabeling (tussen glas/coax/utp)?
UTP is idd gevoelig voor bliksem, en grootste probleem is dat je er maar 100m mee kunt overbruggen.

Coax kan, maar heeft ook de gevoeligheid voor bliksem. Glasvezel heeft dat niet en is goedkoper/sneller.

Beste is elk huis apart, dat maakt het storingszoeken ook veel makkelijker.

UTP: Niet aan beginnen
Coax: Kabel is relatief duur (koper en je moet goede grondkabel nemen). Apparatuur valt in verhouding nog mee (voor 15 percelen moet je op zo'n 2k rekenen). Arbeid is de grootste kostenpost.
Glasvezel: Goedkoper en sneller. Kabelprijs is wat lager, apparatuur iets duurder. Doe je het relatief 'simpel' dan kun je met 3k aan apparatuur al wel klaar zijn. Ook hier komt de arbeid nog bij als kostenpost.

Belangrijker is dus idd
- Goede uplink
- Goed beheer
- ISP die wil meewerken

Zelf wil je dit niet doen, tenzij je ervaring hebt met het opbouwen van netwerken (bij voorkeur in de hospitality, dus hotels, parken enz). Feitenlijk dus een mini-ISP.
Wil je puur internettoegang? Dan kun je met 'dom' NAT af. Wil je ook de juridische kant kunnen dekken, dan moet je al aan een CGN implementatie gaan denken. En als je mensen eigen portforward enz wilt laten doen (want pietje heeft een nas, jantje dit) dan moet je ook ergens een /27 of groter vandaan kunnen halen (of zelf al infra hebben).

Wie is de eigenaar van het terrein? Als de bewoners zelf mee willen werken kun je de kosten aardig omlaag brengen. Zelf in eigen beheer de infra doen en prefab glasvezels trekken en je bent met 1000 eur (ex apparatuur) al een heel eind.

Vaak komen zulke ideeen niet van de grond
- Niet iedereen wil meedoen
- Grond is van derden die moeilijk doen (overheden, procedures en dus kosten)

En meeleggen met andere infra.. dat zou mooi zijn. Ik heb echter al meermalen gezien dat nutspartij 1 graaft, legt en dichtgooit, waarna nutspartij 2 weer gaat scheppen.

Letterlijke antwoord gehad op een keer navraag voor Ziggo en Reggefiber gelijktijdig omleggen naar een nieuw pand (oude pand gesloopt, infra moest naar het nieuwe perceel).
Ziggo: Nee, wij graven niet voor anderen. Wij zijn aansprakelijk voor die geul, dus wij gooien m ook weer dicht. Tenzij RF aan ons een offerte voor meeliften opvraagt en de aansprakelijkheid overneemt..
Reggefiber: Idem...
Gevolg was dus dat ze 2x de halve straat hebben losgegraven, en beide leidingen 20cm naast elkaar liggen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:36
Variant op optie 3, neem een zakelijke aansluiting en plaats een kast aan de straat waar deze op binnenkomt. Zie het als een bedrijfsverzamelgebouw.

Volgens mij levert Ziggo een 28 bit subnet, dat zijn 14 IPv4 adressen. Daar gaan het netwerk- en broadcastadres van af en je hebt 12 daadwerkelijke IP-adressen tot je beschikking. Ik zou 1 IP-adres gebruiken voor het beheer en 1 algemene NAT waar in beginsel iedereen achter zit. Dan heb je nog 10 IP-adressen beschikbaar voor mensen die om een specifieke reden een statisch publiek adres nodig hebben en niet achter de NAT kunnen zitten. Er zullen dus altijd minimaal 5 mensen achter de NAT blijven zitten.

Fysieke distributie van het netwerk. Ideaal zou zijn als je met managed switches een dubbele ring kunt vormen. Maar je kunt er ook voor kiezen om gewoon individuele kabels te trekken. Of een ster met aftakkingen wanneer de afstand meer dan 90 meter is. De switches in het veld kun je wellicht vanaf de hoofdswitch via POE voeden.

Wat betreft kabels zul je moeten kijken naar gel-gevulde en UV-bestendige UTP. Ik zou voor Cat6 gaan met 24 AWG massieve aders. Aan het einde afmonteren met een keystone module waar de eindgebruiker een kabel in kan steken. Als je er een stroomkabel langs gaat leggen neem dat YMVK-as afgeschermde kabel.

Houdt bij iedere aansluiting, bij ieder tiny house, wat overlengte aan. Gevoelsmatig is 10 meter wel ok, mits de totale lengte niet over de 90 meter gaat. Steek wat stokken in de grond en hang de kabel in de lucht, en/of hang de kabel op aan bomen en struiken.

Een goede extra investering is om elke individuele ethernetkabel te beveiliging tegen overspanning. Een UTP patchbay met 16 of 24 poorten kan tegen meerkosten worden voorzien van deze overspanningsbeveiliging. Ik zou dat zeker doen, ook al kost dit 200 euro extra. Het is een goede verzekering tegen beschadiging van je apparatuur door weersinvloeden of andere onverwachte zaken. Vervolgens moet de patchbay deugdelijk worden geaard. Shielded FTP is denk ik in beginsel niet nodig, tenzij je 15 kabels bij elkaar in een strakke bundel gaat leggen.

Een draadloze oplossing is ook leuk maar dat gebruikt doorgaans meer energie en is vaak minder betrouwbaar dan bekabeld.

Aanvulling, glasvezel kan inderdaad ook. Voordeel het is goedkoper per meter, nadeel, iemand moet specialistisch laswerk komen doen. Meerkosten voor switches met glasvezelmodules.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 19-01-2019 08:34 . Reden: glasvezel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:56
stijnovic schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:36:
Ik ben op zoek naar een internet-oplossing voor een woonproject voor ongeveer 15 woningen. Het gaat om verplaatsbare (tiny) huizen voor een periode van 4-5 jaar. Er liggen nog geen aansluitingen, maar water en stroom gaat binnenkort aangelegd worden. Op 50m afstand is er een woonwijk waar wel DSL en kabel beschikbaar zijn (geen glasvezel).

De opties die ik kan verzinnen:

1) Elk huis kan 4G internet nemen van T-Mobile, maar daar zit een limiet van 100GB per maand waarna je handmatig via een sms onhandig steeds moet aanvullen. KPN zou een optie kunnen zijn, maar vooralsnog vallen wij niet onder het "buitengebied" volgens de postcode check.

2) Zelf betalen voor het laten trekken van een kabel vanaf de woonwijk en elke woning Ziggo laten nemen. Wat zouden de totale aansluitkosten zijn, €5000 voor 15x +/-100m kabel trekken? En daarna nog de maandelijkse abo-kosten per woning.

3) Zelfde als optie 2, maar slechts 1 Ziggo-aansluiting nemen op naam van bewonersvereniging met 500Mb/s en zelf een netwerk aanleggen. Met het juiste abonnement en een goede router kan iedereen dan nog steeds een eigen ip-adres en subnet krijgen denk ik? Dit zou een stuk goedkoper zijn en 500Mb/s lijkt me genoeg voor 15 huishoudens om tegelijk Netflix te kunnen streamen op HD kwaliteit (5 Mb/s).

4) Zelfde als optie 3, maar dan uitgaande van een nog te leggen glasvezel-oplossing voor bedrijven. Op het terrein zou ooit een glasvezel-aansluiting voor bedrijven zijn gelegd, maar het is lastig om hier info over terug te vinden.

5) Satellietschotel lijkt me niks.

Ik ben nu de opties aan het afwegen en zou jullie graag om advies willen vragen, zie ik nog dingen over het hoofd?
Stuur me de locatie even in een DM. Je kan ook bij KPN/Reggefiber (is één afdeling Nieuwbouw) koper of glasvezel laten aanleggen met een eigen bijdrage. Dit omdat het tijdelijke woningen zijn.
Dit kan ik voor je nagaan en je eventueel in contact brengen met de goede mensen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FrankHe schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:30:
Variant op optie 3, neem een zakelijke aansluiting en plaats een kast aan de straat waar deze op binnenkomt. Zie het als een bedrijfsverzamelgebouw.

Volgens mij levert Ziggo een 28 bit subnet, dat zijn 14 IPv4 adressen. Daar gaan het netwerk- en broadcastadres van af en je hebt 12 daadwerkelijke IP-adressen tot je beschikking.
Nope.

Ze leveren een /29 en daarvan zijn 5 adressen bruikbaar. (1 adres word gebruikt door het Ziggo modem/router, je krijgt domweg een gerouteerd subnet en het modem is je gateway, dus "steelt" een IP van de 6 die je krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
unezra schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 07:03:
[...]

Nope.

Ze leveren een /29 en daarvan zijn 5 adressen bruikbaar. (1 adres word gebruikt door het Ziggo modem/router, je krijgt domweg een gerouteerd subnet en het modem is je gateway, dus "steelt" een IP van de 6 die je krijgt)
Pakweg twee jaar geleden heb ik aansluitingen gezien die werden geleverd met een 28 bit subnet. Jammer dat ze dit nu niet meer schijnen te doen. Op die manier heeft het inderdaad niet heel erg veel zin. Dan kun je net zo goed alles achter een enkel IPv4 adres zetten en gaan natten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FrankHe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:33:
[...]
Pakweg twee jaar geleden heb ik aansluitingen gezien die werden geleverd met een 28 bit subnet. Jammer dat ze dit nu niet meer schijnen te doen. Op die manier heeft het inderdaad niet heel erg veel zin. Dan kun je net zo goed alles achter een enkel IPv4 adres zetten en gaan natten.
NAT werkt sowieso wel prima voor zo'n project. Niet iedereen heeft een eigen exit IP nodig.
Hele bedrijven zitten achter NAT, zo'n woongroep is dan niet zo spannend.

Een /29 vind ik wel handig, als je tóch wat dingen wil doen zoals misschien een eigen servertje voor de woongroep of iets anders. That is, kan me voorstellen dat een /29 handiger is dan niets. Maar, het kost wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnovic
Ik denk inderdaad dat de meesten geen eigen IP nodig hebben, maar ik heb zelf bijvoorbeeld een domotica-servertje waar het wel handig voor is om een eigen IP te hebben.

Maar misschien is het voor aansprakelijkheidsredenen wel handig als elk huis een eigen IP krijgt? Lijkt me makkelijker dan alle connecties te gaan loggen?

Via een zakelijk contract moet het toch mogelijk zijn om een /27 subnet met werkelijk 30 IP-adressen te krijgen? Of is dit onbetaalbaar?

[ Voor 12% gewijzigd door stijnovic op 24-01-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
stijnovic schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:30:
Ik denk inderdaad dat de meesten geen eigen IP nodig hebben, maar ik heb zelf bijvoorbeeld een domotica-servertje waar het wel handig voor is om een eigen IP te hebben.

Maar misschien is het voor aansprakelijkheidsredenen wel handig als elk huis een eigen IP krijgt? Lijkt me makkelijker dan alle connecties te gaan loggen?

Via een zakelijk contract moet het toch mogelijk zijn om een /27 subnet met werkelijk 30 IP-adressen te krijgen? Of is dit onbetaalbaar?
Volgens mij moet je inderdaad bij een zakelijke aansluiting tegen meerprijs, binnen het redelijke, toch zoveel IPv4 adressen moeten kunnen krijgen dat je nodig hebt. Maar de prijs zal inderdaad toenemen omdat de ranges eigenlijk op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
FrankHe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:25:
[...]

Volgens mij moet je inderdaad bij een zakelijke aansluiting tegen meerprijs, binnen het redelijke, toch zoveel IPv4 adressen moeten kunnen krijgen dat je nodig hebt. Maar de prijs zal inderdaad toenemen omdat de ranges eigenlijk op zijn.
Valt wel mee hoor, wij kunnen nog steeds IP4 blokken inkopen, we hebben net weer een /22 in gebruik genomen. Ik heb begrepen dat er een hoop uit het Oostblok beschikbaar zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kassad schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:20:
[...]

Valt wel mee hoor, wij kunnen nog steeds IP4 blokken inkopen, we hebben net weer een /22 in gebruik genomen. Ik heb begrepen dat er een hoop uit het Oostblok beschikbaar zijn gekomen.
Een 22 bit subnet toemaar luxe :)
Goed om te weten dat er weer wat ranges los zijn gekomen. De afgelopen jaren hebben verschillende instanties met enige regelmaat de noodklok geluid.

Voor wat betreft het woonproject zul je inderdaad moeten overwegen of je iedereen achter dezelfde NAT zet of dat je iedereen een eigen IPv4 adres geeft. Met de laatste optie leg je alle verdere verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker en hoef je in beginsel zelf niets meer te loggen. Iedereen achter de NAT werkt natuurlijk ook prima. Maar dan moet je er geen klootzak tussen hebben die gaat zitten zieken waardoor de rest zonder internet zit. Een tweede DHCP server en gateway in het netwerk en van dat soort narigheid. In die gevallen is volledige isolatie met een eigen subnet per poort / vlan wel prettig. Probeer te voorkomen dat je een dubbele NAT creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
FrankHe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:17:
[...]

Een 22 bit subnet toemaar luxe :)
Goed om te weten dat er weer wat ranges los zijn gekomen. De afgelopen jaren hebben verschillende instanties met enige regelmaat de noodklok geluid.
Jaja, wij worden verwend hier :+

Pagina: 1