Muziekbibliotheek FLAC organiseren en afspelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwedouwe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-09 06:56
Ik ben de complete muziekcollectie (CD's) die ik geërft heb van mijn ouders aan het digitaliseren. De muziek ben ik aan het omzetten naar FLAC, CD-hoesjes ingescand en toegevoegd. Nu kom ik bij een volgende vraag: Het afspelen en organiseren.

Ik zoek een afspeelprogramma waarmee ik makkelijk de CD's kan afspelen. Alle bestanden op één hoop is niet handig (ivm diverse CD's met various artists). De mapstructuur aanhouden lijkt mij het makkelijkste.

Is het handig om van elke CD een playlist te maken? Zoja, welk bestandsformaat dan (m3u, m3u8, XSPF)?
Waarmee kan je gemakkelijk door de albums (met plaatjes) heen bladeren en de CD afspelen?
Tips?

Ik gebruik Windows10. De collectie staat nu op een externe harde schijf. Mogelijk komt het in de toekomst op een NAS, en ga ik het ook vanuit de huiskamer afspelen. Een oude laptop of nog te bouwen media-pc wordt in de huiskamer op de HiFi-set aangesloten.

Natuurlijk heb ik VLC en Groove. Vroeger gebruikte ik vooral good-old WinAmp.

Thnx voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:22
Offtopic maar zorg ook dat je offsite backups hebt. Dus een of meerdere backups die niet bij jouw thuis staan.

Of gebruik een cloud dienst of je eigen met nextcloud oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Op mijn werk (windows verplicht) heb ik MediaMonkey geïnstalleerd, freeware en het speelt audiobestanden prima af.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwedouwe
Dank voor de tip Mithe! Daar wordt zeker voor gezorgd! Ik schat in dat de 4TB schijf aardig vol komt te staan. Het is een flinke klus (Exact Audio Copy is niet heel snel, maar wel zorgvuldig).

De audiobestanden kan ik natuurlijk wel afspelen, maar zoek een goede manier om alles te organiseren en weer te geven. Als ik playlisten maak, en besluit om later over te gaan naar een ander programma, is het natuurlijk wel handig de playlist-bestanden weer te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwedouwe
MediaMonkey ben ik nu aan het bekijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:26
Foobar2000 voor afspelen (en menig andere utilities - converteren etc)
DBPoweramp voor converteren (plugins voor ape wma etc) en taggen, alhoewel daar vast betere opties voor zijn.
FoobarCon app om je muziek af te spelen op je stereo via tablet telefoon.

ben je al een heel eind.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36
Ik gebruik zelf aimp sinds winamp gestopt is/was.

Daarnaast plex voor het afspelen onderweg (yay onbeperkt mobiel internet), maar ook in huis als ik geen gebruik van de pc zelf maak.

Taggen doe ik zelf met Musicbrainz Picard. Die regelt eigenlijk alles wel voor je en je kunt zorgen dat hij filenames in jouw stijl doet. Scheelt een hoop werk.

[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 18-01-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is Roon iets?

https://roonlabs.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik een DLNA met diverse clients (o.a. VLC, BubbleUPNP, Foobar met UPNP-plugin een Marantz-apparaat, TV...) en Subsonic om mijn collectie af te spelen, desnoods is de collectie het ook via WebDAV, SMB of sftp beschikbaar. Ik heb De boel netjes getagged, de structuur op schijf is Artiest/Album/Nummer of Verzamelalbum/Nummer

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 17-01-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je het helemaal visueel wilt hebben, kun je bijv. ook Kodi gebruiken voor je muziek.
Veel receivers hebben ook DLNA-functies om je NAS e.d. te benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jorgen op 18-01-2019 10:08 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Op de PC heb ik ook Foobar2000. Dat is echt ideaal.

Als je wilt streamen van een nas naar een hifiset die niet geschikt is voor streaming zou je kunnen kijken naar een pi3 met bijvoorbeeld een hifiberry DAC, dan ben je vrij goedkoop klaar. Er zijn verschillende apps voor zoals het al genoemde Roon maar bijvoorbeeld ook Volumio. Ik gebruik zelf picore player.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:51
Let inderdaad goed op de Tags van de bestanden. oa Mp3Tag kan je hierbij goed helpen. De cover komt dan ik de Tag van jouw mp3/flac te staan. Ook andere metadata moet goed staan voordat je het album correct in een mediaspeler ziet.

Qua structuur hou ik \artiest\album aan.
begintmeta schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:34:
...Subsonic om mijn collectie af te spelen...
Ik heb al diverse spelers (gratis) gebruikt, waaronder Groove, VLC, Mediamonkey en Foolbar. Tot op heden werkt alleen het vertrouwde Windows Mediaspeler naar mijn wensen... Werkt Subsonic ook goed met een netwerkschijf (die af en toe niet beschikbaar is)?

[ Voor 3% gewijzigd door Stef012 op 18-01-2019 11:34 ]

Pagina: 1