Surround Sound met 2 speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik sta op het punt een nieuwe receiver (AVRX-1400H) en 2 speakers (waarschijnlijk Jamo S803) te kopen en vroeg mij af hoe het precies gaat werken met surround. Ik kom af van een 5.1 HTiB Sony setje, ik begin dus weer bij af met 2.0. Nu heb ik een flinke digitale film collectie, het gross zijn mijn eigen blu-ray rips. Vele van deze films hebben 5.1 audio codecs als DD, DTS, DTS-MA en nu ook Dolby Atmos en DTS X. Maar wat gebeurt er straks precies als ik deze films afspeel met 2 speakers? Kan je nog steeds 5.1, 7.1, etc films afspelen met 2 speakers? (downmixen?)

Mijn vraag is dus wat er gebeurt met de 5.1 channels en surround audio codecs als je die afspeelt met 2 speakers (is dialoog wat normaal gesproken door de center gaat nog wel te verstaan?).

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52
De receiver maakt dan een downmix naar stereo. Je stelt in de setup namelijk in welke speakers zijn aangesloten en welke niet. De receiver regelt de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Ah ok, dus toch een downmix. Ik neem aan dat een Atmos downmix beter klinkt dan een DD downmix? Vraag me af je überhaupt verschil kan horen tussen surround audio codecs met 2 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
Sommige receivers ondersteunen virtual surround, om dus een surround effect te creëeren met maar 2 speakers.

Overigens niet te verwarren met Dolby Pro Logic of DTS:Neo. Beide zijn methodes om met stereo input een surround weergave te creëren (wanneer je meer dan 2 speakers hebt.)

Ik gebruik DTS:Neo standaard voor tv kijken wanneer de bron 2.0 is. Werkt heel goed op een 3.0 set (2 stereo speakers en een passende center speaker). Nieteens voor een (achter) surround effect, maar om dialogen daadwerkelijk op de center te krijgen (waar ze 95% van de tijd vandaan horen te komen) en achtergrondgeluiden/effecten op de linker en rechter speaker. Ook als een auto van rechts aan komt vliegen merk je dat echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Nee, Atmos gaat niet beter klinken dan TrueHD. Het is immers hetzelfde signaal maar dan met positie metadata. Wanneer deze wordt genegeerd speelt het gewoon over 1 kanaal af

Het verschil tussen de lossy en lossless varianten is wel als dag en nacht, dat hoor je op slechts stereo ook

[ Voor 24% gewijzigd door Mikayu op 17-01-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Mikayu schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:34:
Nee, Atmos gaat niet beter klinken dan TrueHD. Het is immers hetzelfde signaal maar dan met positie metadata. Wanneer deze wordt genegeerd speelt het gewoon over 1 kanaal af

Het verschil tussen de lossy en lossless varianten is wel als dag en nacht, dat hoor je op slechts stereo ook
Maar het is niet zo dat als ik een 5.1 of 7.1 film wil afspelen dat door de 2.0 opstelling mijn receiver het weigert af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
John Dude schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:13:
[...]

Maar het is niet zo dat als ik een 5.1 of 7.1 film wil afspelen dat door de 2.0 opstelling mijn receiver het weigert af te spelen?
nee hoor, zolang je AVR juist hebt ingesteld zal die alles automatisch downmixen, ongeacht wat de soundtrack is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Niet_Jan_Jaap schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:54:
[...]

nee hoor, zolang je AVR juist hebt ingesteld zal die alles automatisch downmixen, ongeacht wat de soundtrack is.
Mooi zo, bedankt!
Pagina: 1