Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Huur] Rechten en compensatie bij vervangen vloer

Pagina: 1
Acties:

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:16

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Beste Tweakers,

Misschien kunnen jullie mij wat pointers geven, ik heb wat zitten Googelen maar kon niet gauw gelijkaardige verhalen vinden die met mijn situatie stroken.

Sinds december 2017 woon ik in een (sociale) huurwoning. Dit is een oude woning van bijna 100 jaar oud met die uitstraling, mozaïek in de deur en de ramen, ook binnenshuis ademt het huis die sfeer en zo hebben we hem ook ingericht.
In de hal lagen de tegels die er waarschijnlijk ook al bijna 100 jaar liggen, de taptijresten zaten er nog op maar omdat we van de sfeer houden hebben we de tegels flink zitten boenen en heeft ook de hal die gave sfeer behouden. Het gaat om een stuk van +/- 12 m²

De vloer voelde al enigszins oneven en wat verzakt en na een half jaar begonnen ook de tegels die tegen de muur op stonden los te laten omdat de vloer aan het verzakken was. In eerste instantie heb ik bij de corporatie toen, vanwege het servicecontract, aangegeven dat de tegels gelijmd moesten worden.
Bij de inspectie gaf de klusjesman aan dat de vloer verzakt was en dat er de opzichter ernaar moest gaan kijken, hij kon niet aangeven wat de corporatie zou gaan doen.

Toen de opzichter vervolgens kwam gaf deze aan dat het onmogelijk zou zijn de vloer te behouden bij een reparatie van het fundament, maar dat hij het met ons eens was dat het zonde zou zijn als de vloer zou verdwijnen. Hierop zei hij dat hij opdracht zou geven om te controleren of het fundament nog stabiel genoeg was, in dat geval zouden ze de vloer gewoon zo laten.
De aannemer kwam vervolgens langs, deze gaf aan dat ze de vloer wél konden repareren met behoud van de tegels, maar dat dit natuurlijk duurder zou worden dan slopen en een cementvloer erin. De aannemer vertrok met de boodschap dat hij een afspraak in zou plannen voor onderzoek naar de stabiliteit van het fundament.

Daar zijn inmiddels een paar maanden overheen gegaan, toen heb ik de opzichter gemaild dat er niets is gebeurd. Niet omdat we graag de vloer vervangen willen hebben, maar meer zodat als we ooit er doorheen zakken wij naar de corporatie willen kunnen wijzen dat ze ervan af wisten dat dat risico bestond.
De opzichter mailde terug dat ze inmiddels opdracht hadden gegeven de vloer te vervangen. Waarop ik terug heb gemaild of dit met behoud van de vloer zou zijn, gezien de aannemer aan gaf dat dit mogelijk was. Hierop is nog geen reactie geweest.

Vandaag werd ik door de aannemer gebeld om een afspraak te maken om de vloer te laten slopen en te vervangen door een cementvloer, hierop heb ik aangegeven dat ik het hier niet mee eens was. De aannemer kon zich volledig hierin vinden, zij gaven aan dat zij een initiële offerte hebben gedaan voor behoud van de vloer, maar dat de corporatie uiteindelijk opdrachtgever is, en een offerte aanvroeg waarbij de vloer niet behouden wordt maar een cementvloer terug wordt geplaatst. Ik heb aangegeven dat ik met de corporatie hierover in gesprek wil gaan.

Het discussievoer is hierbij wat mij betreft: Welke rechten heb ik? Ik zie twee enigszins acceptabele opties:
Volgens mij heb ik, omdat ik de woning met de tegelvloer gehuurd heb, recht op dezelfde vloer. Als de corporatie beslist dat zij die vloer willen repareren zullen ze het in dezelfde staat op moeten leveren. Dat zou betekenen dat ik voet bij stuk kan houden en de corporatie uiteindelijk de eerste offerte van de aannemer goed keurt voor reparatie met behoud van de tegels.

Op het moment dat de corporatie aan geeft: Het is onze woning en wij beslissen wat voor vloer daar terug komt, moeten ze mij bijkomende kosten vergoeden. Immers zal ik als er een kale cementvloer ligt in de hal, deze moeten bedekken met tapijt/vinyl/laminaat voordat er een soortgelijke vloer terug is zoals die was toen ik het huis betrok.

Uiteraard wil ik voor optie 1 vechten, en als dat hem niet wordt op zijn minst optie 2. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil sowieso bij de aannemer vragen of ze mij eventueel de verschillende offertes toe willen sturen zodat ik zwart-op-wit heb dat het wel mogelijk is de vloer te behouden.
Mijn gevoel zegt me dat ik juridisch ook in mijn recht sta op een behouden vloer cq. vergoeding voor nieuwe bedekking, maar hoe kan ik dit het beste aantonen bij de corporatie? Ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering.

Soortgelijke vloer: https://s3-eu-west-1.amaz...a57-85d8-389272214677.jpg

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Tja, het is een sociale huurwoning... Ik zou zeggen dat het aan de coöperatie is om het netjes op te leveren. Of je daarbij rechts hebt op een vloer zou wel zo kunnen zijn, voor een paar tientjes heb je al goedkope vinyl uitgaande van een kleine oppervlakte.

Dat het er niet meer zo uitziet als de regels toen je er in kwam is wiedes, het gaat er om dat er een veilige vloer in zit en wat precies dat is aan de eigenaar van de woning?

https://www.leenbakker.nl/vloeren/vinyl

Daar, 10-15 euro per vierkante meter!

President wijzigde deze reactie 17-01-2019 19:08 (8%)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als in je huurcontract staat dat je authentieke details en een originele vloer huurt, heb je daar recht op. Als je gewoon een bewoonbaar huis huurt, heb je recht op een even bewoonbaar huis na reparatie.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21-02 20:01
Je hebt geen rechten qua afwerking of inrichting, je huurt een huis en de vloertegels zijn geen onderdeel van je contract.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:43
met bovenstaande:
vrijwel elke woning in Nederland wordt bij verhuur geleverd als een kaal hok met vaak onafgewerkte/betonnen vloeren, geen gordijnen of lampen of wat dan ook. Je WoCo hoeft je geen mooie of authentieke of gelijkwaardig aan eerder aanwezige vloer te geven.

Dus tenzij je huurcontract specifiek benoemd dat je originele details mag verwachten etc. heb je helaas pech.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17:22
Even als tegenreactie:
Stel dat TS zelf een dure tegelvloer er in had gelegd, moet hij dan maar accepteren dat de woningcorporatie dit sloopt en dat hij maar een nieuwe vloer er in moet leggen?

Als je heel graag de tegels wil behouden, is het dan geen optie om het verschil tussen wat de woningcorporatie wil en wat jij wil, aan de corporatie te betalen? Dus stel dat het behouden €1000,- duurder is, dat je dat dan aan de woningcorporatie betaalt?

• drfrisbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik vind dat de verhuurder het goed en netjes oppakt. Denk dan ook dat je weinig te eisen hebt.

Wellicht dat je de aannemer kan vragen wat de meerprijs is en zelf wat kan bijleggen, eventueel in overleg met de opzichter met het verzoek om meerkosten 50/50 te doen oid

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:44
en wat als je dit weekeinde voorzichtig iedere tegel los gaat bikken en later terug gaat/laat plaatsen?

nachtnet zonder hoofdletter

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:16

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Blijkt maar weer dat als je je mening ventileert in je eigen omgeving/bubbel, iedereen veel meer advies geeft dat je wil horen itt tot wat realistisch is als ik het zo lees :)

Ik ga sowieso proberen er met de corporatie uit te komen, maar het zal er dan misschien op uit komen dat ik zelf het verschil bij moet leggen om de tegels te behouden.
Het is zoals ik zeg een stuk van 12m2 dus alvast de vloer compleet onbruikbaar maken is niet echt handig, ik kijk er sowieso al tegen op, met twee volwassenen en twee Kids gaat het sowieso even uitzitten zijn. Het is het stuk vloer waar je sowieso overheen moet wil je je tussen de slaap/woon/badkamer(s) en keuken verplaatsen. Dat wordt sowieso een hel als dat één of meer dagen open zal liggen, des te zuurder als je er dan ook nog eens een veel lelijkere vloer voor terug krijgt, laat staan het een flinke duit uit eigen zak kost om er iets leuks voor terug te krijgen..

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:06
Aanbieden een (deel van) de meerprijs zelf te betalen. En zeg ze even dat het behouden duurzamer is, minder ecologische voetafdruk heeft en blablabla. Sommige zijn daar gevoelig voor.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:35
Naar mijn weten zou de woningbouwvereniging een vergoeding moeten doen voor nieuw laminaat oid.
Je kan een offerte oprvagen voor een soortgeklijke vloer (met nieuwe tegels).
Als ik naar de foto kijk denk ik dat het niet een probleem moet zijn om dezelfde tegels bij benadering te krijgen
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True