In september 2018 heb ik via Coolblue een Land Rover Explore smartphone gekocht. Toen ik in oktober in Noorwegen en Zweden was, kreeg ik het niet voor elkaar om een 4G-verbinding op te zetten. Terwijl deze in Nederland geen problemen oplevert. Roaming staat aan en ook de 4G voorkeursverbinding. Ook de APN is goed ingesteld. Ik kweet het toen aan een grote militaire oefening. Misschien was 4G opzettelijk uitgezet, maar dit bleek niet het geval. Nu ben ik met de auto in Zweden en al in Duitsland en Denemarken was er geen 4G-verbinding.
In Denemarken heb ik eerst de SIM-kaart van mijn vrouw en de mijne omgeruild. Ook haar SIM-kaart (Simyo) bleek niet in de Land Rover Explore te werken, en mijn SIM-kaart wel in haar Samsung telefoon. Ik heb toen de provider Youphone gebeld en zij kwamen met het volgende antwoord:
Is dit probleem bekend bij leden van het forum die ook een Land Rover Explore hebben? En is er een andere oplossing bekend dan wat Youphone voorstelt?
Ik heb deze telefoon juist gekocht voor dit soort doeleinden en voor mij is dit toestel nu deels onbruikbaar. Als er geen oplossing voor handen is, zit er niets anders op dan dit te reclameren bij Coolblue denk ik...
In Denemarken heb ik eerst de SIM-kaart van mijn vrouw en de mijne omgeruild. Ook haar SIM-kaart (Simyo) bleek niet in de Land Rover Explore te werken, en mijn SIM-kaart wel in haar Samsung telefoon. Ik heb toen de provider Youphone gebeld en zij kwamen met het volgende antwoord:
Ook op 3G krijg ik geen provider te pakken met een internetverbinding. In oktober had ik wel af en toe een Noorse provider die me wel 4G verschafte. Dus het antwoord van Youphone zou kunnen kloppen.Ik wil je informeren dat ik heb kunnen constateren dat de frequenties van het toestel een probleem opleveren in Noorwegen en Zweden. Ook in Nederland ligt het trouwens op het randje binnen het netwerk van KPN. Ik zou je willen adviseren om het toestel in de instellingen op 3G te zetten. Daar zit een frequentie die in Noorwegen gebruikt wordt die mogelijk nog een verbinding op zou kunnen leveren. Ik wil je daarbij adviseren om vervolgens alle providers handmatig uit te proberen. Afhankelijk van de gebruikte softwaresystemen door de verschillende providers kan er verschil ontstaan in de mogelijkheden.
Is dit probleem bekend bij leden van het forum die ook een Land Rover Explore hebben? En is er een andere oplossing bekend dan wat Youphone voorstelt?
Ik heb deze telefoon juist gekocht voor dit soort doeleinden en voor mij is dit toestel nu deels onbruikbaar. Als er geen oplossing voor handen is, zit er niets anders op dan dit te reclameren bij Coolblue denk ik...