Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In september 2018 heb ik via Coolblue een Land Rover Explore smartphone gekocht. Toen ik in oktober in Noorwegen en Zweden was, kreeg ik het niet voor elkaar om een 4G-verbinding op te zetten. Terwijl deze in Nederland geen problemen oplevert. Roaming staat aan en ook de 4G voorkeursverbinding. Ook de APN is goed ingesteld. Ik kweet het toen aan een grote militaire oefening. Misschien was 4G opzettelijk uitgezet, maar dit bleek niet het geval. Nu ben ik met de auto in Zweden en al in Duitsland en Denemarken was er geen 4G-verbinding.

In Denemarken heb ik eerst de SIM-kaart van mijn vrouw en de mijne omgeruild. Ook haar SIM-kaart (Simyo) bleek niet in de Land Rover Explore te werken, en mijn SIM-kaart wel in haar Samsung telefoon. Ik heb toen de provider Youphone gebeld en zij kwamen met het volgende antwoord:
Ik wil je informeren dat ik heb kunnen constateren dat de frequenties van het toestel een probleem opleveren in Noorwegen en Zweden. Ook in Nederland ligt het trouwens op het randje binnen het netwerk van KPN. Ik zou je willen adviseren om het toestel in de instellingen op 3G te zetten. Daar zit een frequentie die in Noorwegen gebruikt wordt die mogelijk nog een verbinding op zou kunnen leveren. Ik wil je daarbij adviseren om vervolgens alle providers handmatig uit te proberen. Afhankelijk van de gebruikte softwaresystemen door de verschillende providers kan er verschil ontstaan in de mogelijkheden.
Ook op 3G krijg ik geen provider te pakken met een internetverbinding. In oktober had ik wel af en toe een Noorse provider die me wel 4G verschafte. Dus het antwoord van Youphone zou kunnen kloppen.

Is dit probleem bekend bij leden van het forum die ook een Land Rover Explore hebben? En is er een andere oplossing bekend dan wat Youphone voorstelt?

Ik heb deze telefoon juist gekocht voor dit soort doeleinden en voor mij is dit toestel nu deels onbruikbaar. Als er geen oplossing voor handen is, zit er niets anders op dan dit te reclameren bij Coolblue denk ik... :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dit klinkt als een gevalletje: jammer maar helaas. Maar probeer eens verhaal te halen bij Coolblue, nee heb je.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer genoeg geen reacties van mensen die hetzelfde probleem hebben, of van mensen die het probleem niet hebben en gewoon 4G hebben in het buitenland met dit toestel.

Ik heb ook contact gehad met Coolblue, ook zij hebben dit probleem nog niet eerder voor zich gehad. Ze stellen voor om het toestel terug te sturen naar de fabrikant en het gewoon ter reparatie aan te bieden. Zodra ik terug ben in Nederland, ga ik dat maar eens doen. Intussen mijn oude Samsung maar weer boven water gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Virtuele KPN providers routen je volgens mij vaker naar 3G ipv 4G in het buitenland.
Ik kon het in Schotland handmatig overrulen door handmatig een provider te selecteren.
Beide simkaarten die je hebt zijn van een virtuele KPN provider.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar 3G is nog steeds internet, en ik heb gewoon totaal geen internet. Stop ik de SIM-kaart in mijn oude Samsung, dan heb ik volop 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:12:
Ik heb ook contact gehad met Coolblue, ook zij hebben dit probleem nog niet eerder voor zich gehad. Ze stellen voor om het toestel terug te sturen naar de fabrikant en het gewoon ter reparatie aan te bieden.
Je toestel is van september 2018? Dan zie ik geen echte heil in reparatie. Ding is defect (zeg maar) en in de 6 maanden na aankoop ligt de "bewijslast" bij de verkopende partij.

Het zou logischer klinken, vind ik, als CB het "defecte" toestel terugneemt (want ze hebben het issue nog niet eerder gehoord) en een ander toestel sturen naar je. Of ze moeten een duidelijker plan afgeven; hoe lang ben je je toestel kwijt en als het geen "defect" is, wat ze dan als direct alternatieve oplossing kunnen gaan bieden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:25:
Maar 3G is nog steeds internet, en ik heb gewoon totaal geen internet. Stop ik de SIM-kaart in mijn oude Samsung, dan heb ik volop 4G.
Erg vervelend is dat. Wat je misschien nog niet wist, is dat een 4G telefoon niet per definitie wereldwijd te gebruiken is: in het verleden was er vaak een beperkte ondersteuning van frequentiebanden. Sinds kort hebben veel telefoons die je in Nederland koopt wel "wereldontvangst", maar bij de goedkopere toestellen is dat nog niet zo lang.

Jouw telefoon werkt, als het klopt wat ik zo snel met Googlen kon vinden, op basis van een Chinese chip die al een paar jaar bestaat. Wat je het best zou kunnen doen is opzoeken welke frequenties (banden) je telefoon precies ondersteunt voor 4G en welke voor 3G, dan in elk land waar je wilt internetten een provider zoeken waarvan jouw telefoon alle frequenties die dat netwerk gebruikt ondersteunt. Je kiest dan een Nederlandse provider die roamingpartner is van dat netwerk.

-edit-

Als je nog in het land in kwestie bent, kan je trouwens ook gemakkelijk kijken wat de lijst van beschikbare providers is: je ziet dan alleen netwerken op frequenties die je telefoon ondersteunt.

Wel een nette reactie van Youphone trouwens, dat ze het voor Noorwegen al uitgezocht hebben voor je.

[ Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 20-01-2019 21:32 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
@Verwijderd Heb je al contact opgenomen met Coolblue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
MAX3400 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Je toestel is van september 2018? Dan zie ik geen echte heil in reparatie. Ding is defect (zeg maar) en in de 6 maanden na aankoop ligt de "bewijslast" bij de verkopende partij.

Het zou logischer klinken, vind ik, als CB het "defecte" toestel terugneemt (want ze hebben het issue nog niet eerder gehoord) en een ander toestel sturen naar je. Of ze moeten een duidelijker plan afgeven; hoe lang ben je je toestel kwijt en als het geen "defect" is, wat ze dan als direct alternatieve oplossing kunnen gaan bieden.
Toestel is vrij zeker niet defect, TS heeft in NL gewoon verbinding, je modem en antennes maken geen onderscheid tussen Nederlandse netwerken of buitenlandse netwerken....

Weliswaar heeft deze toestel niet de 4G ondersteuning voor alle 4G banden, maar het dekt wel meeste EU frequenties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RxqWPhffuaN9osVaty3XtDPJ/thumb.png

Tenzij TS aan de modem configuratie (onder menu *#*#4636#*#*) heeft aangezeten, dat klinkt toch als een configuratie ergens anders...

Bij Tele2 is het bijvoorbeeld zo dat roaming met toestellen die niet populair in Nederland zijn (mede omdat die toestellen de software optimalisatie voor Tele2 missen) af en toe lastig kan zijn, en de gebruiker zelf de simkaart / netwerk instellingen moet gaan aanpassen om toch verbinding te krijgen.

Ik weet niet als je MVNOs ook zulke problemen geven... Kun je een lokale simkaart testen?

Toch verder naar netwerk instellingen kijken, kijken als je iets van een Sim toolkit menu ziet en zelf handmatig naar providers zoeken.... Kijken als het werkt

Desnoods een software herstel, dit zou in principe een foutieve modem configuratie kunnen terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Luinwethion schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:34:
[...]

Toestel is vrij zeker niet defect,
Nou, dat vraag ik me dus af. CB geeft aan dat ze het probleem nog niet eerder hebben gehad. Dat neemt niet weg dat het onbekend is of ze pas 1 stuks van deze smartphone verkocht hebben of dat ze er al 100 verkocht hebben en precies deze van @Verwijderd reageert anders.

Andersom; als CB dus voorstelt om een reparatie te regelen, vermoeden ze dus iets wat niet specifiek aan frequenties of andere zaken ligt, maar mogelijk toch iets in het toestel (software of hardware, I dunno).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luinwethion
MAX3400 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:40:
[...]

Nou, dat vraag ik me dus af. CB geeft aan dat ze het probleem nog niet eerder hebben gehad. Dat neemt niet weg dat het onbekend is of ze pas 1 stuks van deze smartphone verkocht hebben of dat ze er al 100 verkocht hebben en precies deze van @Verwijderd reageert anders.

Andersom; als CB dus voorstelt om een reparatie te regelen, vermoeden ze dus iets wat niet specifiek aan frequenties of andere zaken ligt, maar mogelijk toch iets in het toestel (software of hardware, I dunno).
Meestal in de KS van CB weken mensen met hogere kennis in vergelijking met meeste andere call centers, maar toch kunnen ze in dit geval niks anders doen dan toestel terug nemen.

Hun "regeling" is binnen 30 dagen of een nieuwe of geld terug, en daarna is 3 weken max na drie weken krijg je of een nieuwe product of een tegoedbon (bij zeuren gewoon geld terug).

Zij kunnen dit in principe ook snel in de winkels troubleshooten, maar als toestel in Nederland werkt, ik denk dat ze alleen maar een software reset kunnen doen of gewoon toestel vervangen Just in case, want elke retour kost gewoon geld ook.

Ik ben dus erg benieuwd als TS dus iets aan de 4636 menu heeft geraakt, wat gebeurt bij handmatig zoeken naar netwerken en als TS een lokale simkaart kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luinwethion schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:45:
[...]
Ik ben dus erg benieuwd als TS dus iets aan de 4636 menu heeft geraakt, wat gebeurt bij handmatig zoeken naar netwerken en als TS een lokale simkaart kan testen.
De Land Rover Explore is in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland ook te koop. Ik neem aan dat er voor die landen geen andere chipset gebruikt wordt. Toen ik in oktober op Gardermoen in Noorwegen aankwam, had ik al geen 4G, 3G of 2G. Alleen de R van roaming. Pas aangekomen in Zweden heb ik uiteindelijk handmatig gezocht naar een ander netwerk.

Wel een goede suggestie om het toestel te resetten en uit te testen met een plaatselijke SIM-kaart. Het eerste ga ik vandaag nog uitproberen, het laatste in de loop van de week. Het resultaat zal ik uiteraard hier melden.

Nog ff een laatste vraag cq oproep. De promotie-actie van de Land Rover Explore, liep via Tweakers. Je zou dus zeggen dat er hier leden rondzwerven met hetzelfde toestel die wellicht in de tussentijd de grens zijn overgestoken en kunnen melden of ze 4,3,2G hadden (of niet). Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:26:
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:26:
Yep! Sorry dat ik daar nog niet op gereageerd had. Coolblue heeft zelf nog geen klachten gehad, daarom bieden ze aan het toestel ter reparatie op te sturen.

Maarrrr.... Intussen heb ik een prepaid SIM-kaart van Telenor in de mobiel en raad eens wat? Ik heb volop 4G! :? Dus ik kan nu simpel stellen dat Simyo en Youfone niet werkt in het buitenland op de Land Rover Explore, en Telenor in ieder geval wel in Zweden op dit toestel. Simyo en Youfone 4G werken wel op de de 2 Samsung telefoons die we hebben. Simyo en Youfone hebben de overeenkomst dat ze allebei gebruik maken van het KPN netwerk.

Blijft voor mij nog een belangrijke vraag open: Wie heeft ook een Land Rover Explore en heeft wel of geen internet (4, 3 of 2G) in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:08:
[...]

Yep! Sorry dat ik daar nog niet op gereageerd had. Coolblue heeft zelf nog geen klachten gehad, daarom bieden ze aan het toestel ter reparatie op te sturen.

Maarrrr.... Intussen heb ik een prepaid SIM-kaart van Telenor in de mobiel en raad eens wat? Ik heb volop 4G! :? Dus ik kan nu simpel stellen dat Simyo en Youfone niet werkt in het buitenland op de Land Rover Explore, en Telenor in ieder geval wel in Zweden op dit toestel. Simyo en Youfone 4G werken wel op de de 2 Samsung telefoons die we hebben. Simyo en Youfone hebben de overeenkomst dat ze allebei gebruik maken van het KPN netwerk.

Blijft voor mij nog een belangrijke vraag open: Wie heeft ook een Land Rover Explore en heeft wel of geen internet (4, 3 of 2G) in het buitenland?
Oké, dit heb je uit kunnen sluiten, je smartphone is waarschijnlijk niet kapot, en ik denk niet dat ter reparatie sturen iets zou veranderen.

Ik heb 0 ervaring met die providers, maar probeer mee te denken.

Enige wat kan verschillen tussen het gebruik van je simkaart op de Samsung en op de land Rover is de instelling dan dat je telefoon pakt voor netwerk verbinding.

Probeer tenminste de netwerk instellingen te herstellen ( je bent wel all je bluetooth en wifi verbinding kwijt), dan loop alle instellingen na, dus roaming aan, provider selectie op automatisch, apn verwijderen en handmatig toevoegen, en kijken hoever je komt.
Pagina: 1