Ervaringen met travel routers met geavanceerde opties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Topicstarter
Beste Tweakers.

Als je vandaag als iter op reis gaat heb je vaak meer dan een device mee, gsm, laptop, tablet en sommige hotel wifi's laten maar een connectie toe.

Graag een beetje ervaringen uitwisselen over de beste travel router, ik ben eens aan het kijken wat ik kan vinden.

Mijn droom eisen :
- Compact
- Graag geavanceerd os ( ubnt / mikrotik / (wrt ?)
- Graag minstens 1 wired poort.
- Minstens 1 ethernet poort ( indien plaats met alleen wired internet )
- Graag 2 onafhankelijke dual band radio's ( 2,4 / 5 Ghz ) eentje die mijn privé signaal uitzend en eentje als client, waarom dual band, omdat veel hotels ook eindelijk 5 Ghz aanbieden.
- Mogelijkheid om IPsec / tunnels te doen en wat firewalling.
- usb stick optie voor 4G stick

Wat zijn jullie ervaringen ?

Ik ga dit lijstje ook al eens doorlezen : https://www.lifewire.com/top-travel-wireless-routers-2377742

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Gl-Inet altijd goed, ik heb nu de GL-AR750. Geen OpenVPN snelheidswonder, maar op zich prima.

Tegenwoordig bij korte reizen vaak ook gewoon dit script op de laptop met een losse dongle, werkt uit de kunst.

Sowieso hebben de meeste hotels tegenwoordig geen problemen meer met vijf devices op één account. Marriott heeft dat ideaal: eenmaal je MAC-adres bekend, blijf je in alle hotels bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
De GL.iNET GL-AR750S-Ext lijkt me heel interessant 73,49 euro bij amazon, enkel is zoeken welke usb stick hier op kan ( 4G lte )

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:22

lier

MikroTik nerd

Ben zelf erg tevreden met mijn MiktroTik hAP ac lite, geconfigureerd op basis van:
https://justinho.com/blog/2017/07/15/hap-ac-lite.html

Voordeel vind ik dat MikroTik een grote en actieve community heeft en dat ik al gewend was aan RouterOS.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kan mij voorstellen dat je dit in sommige landen wil gebruiken maar binnen europa gebruik je toch gewoon je telefoon als je moet betalen voor internet? Of zie ik het helemaal verkeerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 14:22

lier

MikroTik nerd

Frogmen schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:43:
Kan mij voorstellen dat je dit in sommige landen wil gebruiken maar binnen europa gebruik je toch gewoon je telefoon als je moet betalen voor internet? Of zie ik het helemaal verkeerd.
Als ik in een hotel zit (met een open WiFi of betaald) vind ik het wel zo fijn dat ik met een oplossing alle devices op Internet krijg. Al dan niet met een VPN (naar huis) verbinding om het nog veiliger te maken. Ik weet uiteraard niet wat voor bundel je hebt, maar mijn bundel is niet zo heel groot, daarvoor (backup foto's en video) gebruik ik WiFi.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
Ik heb 4 GByte data dus ik gebruik vaak wifi, maar ook ingebouwde vpn kan handig zijn steeds veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
lier schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:25:
Ben zelf erg tevreden met mijn MiktroTik hAP ac lite, geconfigureerd op basis van:
https://justinho.com/blog/2017/07/15/hap-ac-lite.html

Voordeel vind ik dat MikroTik een grote en actieve community heeft en dat ik al gewend was aan RouterOS.
Ook hier een Mikrotik HAP AC. 4G usb dongletje voor 4G connectivity.

Afhankelijk van de lokatie
- ethernet uplink
- 4G
- 2.4Ghz uplink (en 5ghz voor mn clients)

Voordelen: Mn eigen netwerkje, geen geklooi met client isolation (Chromecast werkt dus ook), eventueel alles over een VPN tunneltje naar thuis (/Nederland)

Als je geen 4G nodig hebt is de mAP lite de meest handige optie. Geen 5 Ghz, maar wel supercompact en je kan m met USB voeden (powerbankje oid) dus voor vliegvakantie weer een stuk praktischer meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
Daar dacht ik ook aan DJSmiley, heb je wat positieve ervaringen met betaalbare goedwerkende 4G LTE dongles ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
Tomsworld schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:03:
Daar dacht ik ook aan DJSmiley, heb je wat positieve ervaringen met betaalbare goedwerkende 4G LTE dongles ?
Wat heb je uiteindelijk nog aangeschaft?
Ik ben ook op zoek. Ik zie wel dat de lifewire review geupdate is. Maar dit gaat eigenlijk veel meer over een bedraad netwerk omzetten naar wireless. Dat is hier in EU eigenlijk nooit het geval. Overal is wel WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Topicstarter
DARKLORD schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:21:
[...]

Wat heb je uiteindelijk nog aangeschaft?
Ik ben ook op zoek. Ik zie wel dat de lifewire review geupdate is. Maar dit gaat eigenlijk veel meer over een bedraad netwerk omzetten naar wireless. Dat is hier in EU eigenlijk nooit het geval. Overal is wel WIFI.
Heb dat een beetje laten liggen andere optie maar neig nog altijd naar : GL.iNET GL-AR750S-Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Heb zelf elke keer een hAP AC² mee en voldeed elke keer. Maakt ook een openvpn verbinding naar mijn RB3011 thuis voor het geval ik een NL ip address nodig heb.
Heb ook nog de keus om mijn Android eraan te hangen of 4g stickje erin te stoppen.
Pagina: 1