Schijven werken soms, meestal niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25
Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort op ongeveer anderhalve meter afstand van mijn bureau een kast met daarin 7hdd's. Deze zijn aangesloten op een USB hub. Vanaf deze hub gaat een 5meter usb3 kabel naar mijn computer (iMac). Echter zie ik nu maar 1, 2 of geen schijven terug. En dit is niet persé elke x dezelfde.
Als een schijf verschijnt werkt hij wel snel dus bandbreedte met die 5m kabel is het probleem niet.

Als ik een schijf rechtstreeks op de lange kabel aansluit werkt hij 10/10.
Mijn eerste conclusie zou zijn dat de hub kaduuk is maar deze doet al anderhalf jaar trouwe dienst (in een andere omgeving maar met dezelfde schijven.

Iemand enig idee waar dit probleem vandaan kan komen en, nog belangrijker, hoe ik het kan oplossen.

Bedankt voor het meedenken!

Relevante software en hardware die ik gebruik
-https://tweakers.net/pric...aadpoorten/specificaties/
-Seagate 3,5" schijven met een eigen voeding

Zojuist nog even getest met andere usb apparaten. Een usb stick werkt wel gewoon (een merkloze trage stick)
En een 2,5" usb gevoede schijf spint niet eens op (in tegenstelling tot de 3,5" schijven)

[ Voor 9% gewijzigd door spork op 17-01-2019 17:18 ]

Alle reacties

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12 11:59
Heb je de (origineel bijgeleverde) kortere USB3 kabel al geprobeerd? Zou me niets verbazen als dat beter werkt.

• spork
Voorheen werkte het idd met de meegeleverde korte kabel, het is nu niet te testen (iets met dubbelzijdig tape zipties en plinten) En ik zou ook direct denken dat het probleem daar ligt zou het niet zijn dat er soms data met perfecte snelheid overheen komt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor USBhub heb je er tussenhangen? Met 7 HDDs op 1 hub kan het wel de moeite zijn om een powered USBhub te pakken.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Sowieso 7 schijven op 1 USB hub lijkt me niet zo wenselijk. Beter is vervangen door een kleiner aantal grotere of gewoon een NAS plaatsen.

http://specs.tweak.to/16567

• spork
TERW_DAN schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:20:
Wat voor USBhub heb je er tussenhangen? Met 7 HDDs op 1 hub kan het wel de moeite zijn om een powered USBhub te pakken.
Het is een TP-Link powered usb hub (zoals ook aangegeven in de pricewatch link O-) )
skelleniels schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:24:
Sowieso 7 schijven op 1 USB hub lijkt me niet zo wenselijk. Beter is vervangen door een kleiner aantal grotere of gewoon een NAS plaatsen.
Het zijn 4/5/6 TB schijven die in de loop der tijd zijn aangeschaft. Er worden er altijd maar 1 of 2 actief gebruikt en de rest is archief en backup. Een NAS is gewoon vele malen duurder en het is minder gemakkelijk om een schijf mee te kunnen nemen naar een opdracht (Film).

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:11
spork schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:33:
[...]

Het is een TP-Link powered usb hub (zoals ook aangegeven in de pricewatch link O-) )

[...]

Het zijn 4/5/6 TB schijven die in de loop der tijd zijn aangeschaft. Er worden er altijd maar 1 of 2 actief gebruikt en de rest is archief en backup. Een NAS is gewoon vele malen duurder en het is minder gemakkelijk om een schijf mee te kunnen nemen naar een opdracht (Film).
Ook een powered hub heeft wellicht een adapter die niet genoeg stroom hoeft te leveren. Kijk eens op die adapter hoeveel V en mA erop staat?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
spork schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:33:
[...]

[...]

Indien backupschijf is het sowieso beter om deze afgekoppeld te laten, anders is het geen backup. Een virus(ok het is een iMac, maar toch) of een stroompiek en zowel je werkschijven als backupschijven zijn rijp voor de prullenbak.

Indien archief neem ik aan dat je ze niet continu nodig hebt, dus zijn deze ook best afgekoppeld. Dan heb je die 2 schijven aangekoppeld die je nodig hebt en die zullen perfect werken op die hub.

Een reguliere 7 port USB hub is gemaakt om 7 USB devices aan te sluiten(muis, tobo, usb stick, webcam,...) maar geen 7 USB devices die max power nodig hebben die USB kan bieden.

Maar je spreekt ook van 6 TB schijven, dus ik ga er vanuit dat niet alle schijven USB powered zijn? 6 TB extern bestaat namelijk niet in USB powered, die zouden dus gewoon moeten werken lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door skelleniels op 17-01-2019 18:47 ]

http://specs.tweak.to/16567

• spork
skelleniels schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:43:
[...]

Indien backupschijf is het sowieso beter om deze afgekoppeld te laten, anders is het geen backup. Een virus(ok het is een iMac, maar toch) of een stroompiek en zowel je werkschijven als backupschijven zijn rijp voor de prullenbak.

Indien archief neem ik aan dat je ze niet continu nodig hebt, dus zijn deze ook best afgekoppeld. Dan heb je die 2 schijven aangekoppeld die je nodig hebt en die zullen perfect werken op die hub.

Een reguliere 7 port USB hub is gemaakt om 7 USB devices aan te sluiten(muis, tobo, usb stick, webcam,...) maar geen 7 USB devices die max power nodig hebben die USB kan bieden.

Maar je spreekt ook van 6 TB schijven, dus ik ga er vanuit dat niet alle schijven USB powered zijn? 6 TB extern bestaat namelijk niet in USB powered, die zouden dus gewoon moeten werken lijkt me.
Het gekoppeld houden heeft te maken met gemak en Backblaze.

Maar het is juist zo dat géén één van de schijven USB powered is. Alle schijven hebben hun eigen 12v 1,5A adapter. En de Hub zijn eigen 12v 3,3A adapter. Dus voeding lijkt mij niet het probleem. Een usb stick die, hoewel natuurlijk heel weinig, USB powered is werkt juist wel. En ook met één schijf aangesloten is het een loterij of het wel of niet werkt.

Als een schijf eenmaal wel werkt blijft deze ook werken, het is geen knipperlichtje.

Eerder heeft dezelfde opstelling (andere kabel) wel gewerkt. Maar juist doordat het soort van wel werkt snap ik er geen ... van. 8)7

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
/offtopic en zonder negatieve bijbedoelingen:
Ik ga uit principe geen oplossing voor je probleem noemen.
Met zo'n krakkemikkige oplossing moet je m.i. niet willen werken.
Het is goedkoop maar in opzet aan alle kanten onbetrouwbaar.
Data controleren / herstellen is daar te bewerkelijk voor.
Maar het is natuurlijk jouw eigen keuze om zo te werken.
Als het werkt.
/ontopic.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Test met originele kabel, dus korte kabel.
De originele korte kabel is niet voor niks zo gemaakt, en je kunt langere kopen, ook veel te lange kun je kopen, waardoor problemen ontstaan.
Zoek misschien uit hoelang de kabel mag zijn(google), en test met verschillende kabels.

Verder zou meerdere hd' s op 1 usb hub geen probleem mogen zijn.

Test ook eens met verschillende hd' s, door sommige niet te gebruiken.

Beter ipv een usb hub ivm afstand,is misschien de hd' s, extern aansluiten op een oude laptop of kleine pc, en dan de hd' s mappen delen via een netwerk.(dus hetzelfde als een nas).
En een nas is echt beter, vooral als je auto backup maakt, omdat er veel software al klaar staat om te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 18-01-2019 00:43 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@spork je vraagt wel om "problemen" laat ik dat even voorop stellen.

Als de 7 disks hun eigen voeding hebben (2de post) en de hub powered is, dan zou stroomvoorziening geen issue mogen zijn. (als ze goed contact maken)

Ik vermoed eerder dat ze niet opspinnen omdat ze niet herkend worden via de datacommunicatie, stekkers die niet helemaal lekker contact maken ofzo. of defect zijn en dit gewoon een optel som is van kabel lengte + slecht contact + adapter(s) die wellicht niet helemaal lekker zijn.

Maar ik zou je toch adviseren die krengen dichterbij / andere behuizing / NAS te overwegen .. zoals @Renault ook beetje zegt in theorie moet het wel werken maar of dit nu DE manier is nee ik ben het wel met hem eens dat dit niet handig is.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 18-01-2019 00:49 ]

Tja vanalles

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

FreakNL

Well do ya punk?

Probeer es met een laptop en een korte kabel naar de hub.

Eens dat het een houtje touwtje oplossing is maar in theorie moet het werken.

• spork
Renault schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 00:21:
/offtopic en zonder negatieve bijbedoelingen:
Ik ga uit principe geen oplossing voor je probleem noemen.
Met zo'n krakkemikkige oplossing moet je m.i. niet willen werken.
Het is goedkoop maar in opzet aan alle kanten onbetrouwbaar.
Data controleren / herstellen is daar te bewerkelijk voor.
Maar het is natuurlijk jouw eigen keuze om zo te werken.
Als het werkt.
/ontopic.
Bedankt voor je principe! :+
Naast het feit dat alles met 10gbit Ethernet absurd duur is. Kost Backblaze op een NAS ook vele malen meer.
(Iets van 5euro per TB ipv 5euro per computer). Dus het financiële voordeel is echt gigantisch.)

Daarnaast is de latency bij een NAS, naar eigen ervaring, altijd hoger dan bij direct aangesloten USB schijven waardoor door footage heen scrollen een nachtmerrie wordt.

Dus als er een oplossing is met goede backup waarbij niet mijn bureau helemaal vol staat en mijn backup kosten niet verveertigvoudigen dan hoor ik het graag!
FreakNL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:01:
Probeer es met een laptop en een korte kabel naar de hub.

Eens dat het een houtje touwtje oplossing is maar in theorie moet het werken.
Ga ik proberen!

Maar gewoon puur als theorie; Hoe kan het dat bij een korte kabel alle schijven tonen, en bij een lange kabel maar één schijf. Het is toch maar één data stream? :?
Snelheid lager enzo wil ik allemaal wel begrijpen maar het lijkt gewoon niet te kloppen 8)7

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Toch even een reactie.
Ik woon in een oud huis met blijkbaar ook een slecht elektriciteitsnetwerk: stroom gaat prima, Powerline adapters werken niet goed.
Dus behelpen mijn kinderen zich met USB wifi adapters. In de PC gestoken worden die deels afgeschermd door de PC, dus worden die wifi adapters gebruikt op een korte (1 meter) USB-verlengkabel.
Er zijn korte USB-verlengkabels waarop het wel werkt en waarop het niet werkt. Dat is dus uitproberen.
Volgens de theorie zou zo'n USB-wifi adapter ook moeten werken op een 5 meter kabel, maar op 1 meter kabels werkt het vaak al niet meer. Als het werkt op zo'n kabel, blijft het werken.
Dus zelfs korte USB-kabels zijn niet aan elkaar gelijk, laat staan lange.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
usb 3 specification length cable
Met google hier op zoeken.

• spork
Ik heb eergisteren 2 Actieve 5m USB3 verlengkabels besteld.
(2 omdat ik eigenlijk ook 2hubs heb en 10 schijven :+ )
Gisteren binnen gekomen en aangesloten.
Alle 10 de schijven werken direct op volle snelheid.
Als ik ze rust wil geven kan ik ze gewoon uitwerpen en op een later moment activeren via het schijfhulpprogramma.

Dus, hoewel ik het nogsteeds niet begrijp hoe het dan half kan werken, de lange kabel was het probleem.
Ik heb nu een volledig opgeruimd bureau en alle schijven altijd bereikbaar met een directe USB verbinding.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1