Toon posts:

Digital Video editing newbie vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om een digitale bandje te editen en vervolgens digitaal op te slaan heb je een digitale camera nodig met dig. in- en uitgang. Wat heb je voor de pc nodig? Firewire kaart of kan je ook je videokaart daarvoor gebruiken?

ThanX!

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Even in het kort hoor:

- Een firewirekaart ja.
- Een redelijk snelle machine en vooral:
- Snelle schijven!
- Editing software (Premiere of zo)

Zoek ff wat op het web, er is veel over te vinden. De review van de Matrox RT2000 en Miro/Pinnacle DV500 op tweakers.net was ook erg interessant :)

Je gaat trouwens eerst digitaal opslaan, en dan pas editen neem ik aan... :)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Een beetje gemiddelde moderne IDE (15GB+) schijf is snel genoeg om een DV-stream op te slaan.
Ik durf trouwens in twijfel te trekken of Premiere 5.x (Win) wel helemaal correct Firewire/1394/iLink ondersteund. Volgens mij kun je beter uitwijken naar Ulead VideoStudio 4.0 (simpel)of Ulead MediaStudio Pro 6.0 (wat meer advanced) om probleemloos een digitale overdracht van je videobeelden te doen en ze eventueel te bewerken. Mijn ervaring is in iedergeval dat die wat beter functioneren met de wat meer betaalbare firewire hardware (Asus P3B-1394 bv), niets ten slechte van RT-2000's etc, maar die kosten een beetje teveel voor home-editing lijkt me.

Laat maar.. .

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

TIP: Koop een DV500. Prima kaart, je kunt er goed mee editen. Er zit prima capture software bij, inc. plugin voor Premiere zodat je goed kunt exporteren etc.

Zorg voor een 20GB schijf, anders wordt je GEK! Verder kun je ook kijken naar StudioDV, wanneer je liever wat minder besteed. De mogelijkheden zijn dan ook minder groot, en dat is naar mijn mening ronduit zonde!

Checklist:

o Firewire kaart (DV500)
o Free PCI slot met IRQ etc.
o 20 GB hdd met minimaal 3.6MB datadoorvoer.
o Flinke monitor: 17" is erg fijn.
o Videokaart die minimaal 800x600 32bits colors

You can't have everything. Where would you put it?

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
Ik gebruik zelf de DV500 en ben er zeer over te spreken. Qua prijs ligt deze kaart voor hetgeen hij biedt wel gunstig. Ik weet niet exact hoeveel je eraan uit wilt geven. Deze kaart kost toch al gauw FL 1.600,=

Idd is het misschien een betere keus om dan te kijken voor de Studio DV. Een erg leuke kaart om mee te beginnen en met de juiste codec is het geen enkel probleem onder Premiere te werken (Ulead wordt sowieso door de Studio DV ondersteund). Het is een erg gebruikersvriendelijke kaart en de mogelijkheden zijn voor de beginnende videobewerker ruim voldoende.

Qua prijs ligt deze kaart ook wat gunstiger (zie Pricewatch).

Succes!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info. De DV500 is idd te duur, ik had ook gedacht aan de Studio DV (kan 'm laten halen uit de VS voor 200 gulden). Is er eigenlijk een soortgelijke kaart (qua prijs ook) maar dan extern. Het probleem nl is dat we (vereniging) een dig.camera gaan kopen en we willen het een en ander editen. Maar we willen dat meerdere personen op hun pc kunnen editen met maar 1 kaart.

Verwijderd

dat is niet mogelijk, niet tegelijkertijd iig. Nee, een video-edit-kaart per workstation. Als je extern wil werken zal je toch analoog moeten. (PANASONIC bijvoorbeeld)

Verwijderd

Hou in de gaten dat als je een capturekaart uit de VS haalt dat het analoge signaal hoogst waarschijnlijk NTSC (amerikaanse TV systeem) is en dus hier niet (goed) werkt.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
k heb hier een firewire kaart van asus, was iets van 170,- ofzo... en daar zit eoa simpel edit proggietje van ulead bij.

Dat ulead programmaatje werkt echter niet echt lekker met capturen ed, je moet nl de digitale cam steeds op play en/of stop zetten om wat te capturen. Met premiere 6 werkt het echter perfect, je kan gewoon de cam besturen in premiere, en ook na het editten gaat het terugzetten van de dv naar de cam heel makkelijk :)

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Op zaterdag 04 augustus 2001 04:30 schreef shadowproductions het volgende:
Hou in de gaten dat als je een capturekaart uit de VS haalt dat het analoge signaal hoogst waarschijnlijk NTSC (amerikaanse TV systeem) is en dus hier niet (goed) werkt.
Ehm...Firewire = digitaal. Maar voor de analoge uitgang op de DVstudio Plus (alleen de plus-versie) moet je er wel voor opletten!

Verder lijkt me een Pinnaclekaart (zeker als je die zo goedkoop kan krijgen) een goede keuze: Gebruiksgemak staat hier toch wel voorop. Verder is de Software die erbijzit makkelijk te begrijpen :)

De DVstudio Plus heeft ook een analoge uitgang, naast zijn digitale in/uitgang: Dit is handig om meteen naar bijv. video te sturen: In NL scheelt het ook niet zoveel in prijs...
Pagina: 1