Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstick
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik heb sinds enkele maanden een Asus Geforce GTX 1060 6Gb videokaart.
De laatste paar weken loopt mijn pc vast of krijg ik een bluescreen.
Van alles gecontroleerd waar het probleem zou kunnen zitten. Eerst mijn laatste software gecheckt, SSD gecheckt middels Samsung Magician, Memtest gedaan en voeding gecontroleerd middels Speedfan.

Toen ik een game opstartte en speedfan in de gaten hield zag ik dat de temp van mijn GPU richting de 55°C ging. Ondanks dat Speedfan al een vlam aangaf moet dit volgens mij niet echt schrikbarend hoog zijn. Bij mijn weten moet die kaart tot 80°C aankunnen.
Bij 56°C een blik op mijn videokaart geworpen en ondanks dat dit een Dual fan is draaide er maar 1.
Toch maar de game afgesloten.
Dit is een actieve kaart en in mijn simpele optiek zouden dan beide fans moeten draaien als de kaart belast wordt.

Mijn vraag dus, kan dit de oorzaak zijn van het uitvallen van de pc dan wel de bluescreens?

Met dank!

Systeem:
Win 7 x64, Intel Core i7-2700K 3,50 GHz, 16Gb RAM DDR4 Geforce GTX 1060 6Gb GPU

'There is NO life...before coffee'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:13
Heb je al gekeken waarom de fan niet draait? Zit ie vast? of kan jij hem wel zelf handmatig ronddraaien?

Als ie vast zit, dan kijken waarom. Zo niet, dan terugsturen voor RMA.

En ja het kan BSOD's genereren, maar alleen als ie te warm wordt. Echter lijkt mij dit niet het geval te zijn bij jou.
Kijk eens in de Event Logs naar meldingen ten tijde van de BSOD's. Vaak kan je daar al informatie vinden die je in de goede richting brengen.

Verder kan je, mits je het aan hebt staant, de mini dumps uitlezen via tooltjes zoals BlueScreenView van Nirsoft.

Die laten je prima zien welk bestand de oorzaak vaak is en dan kan je snel al zien wat het probleem is.

En natuurlijk zorgen dat alle drivers up2date zijn. (Chipset, video, geluid, LAN, etc).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brainstick Kan goed zijn dat de 2e fan pas aanslaat als ie boven bepaalde temp komt.
Heb je nog wel een goede voeding/psu ?

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 17-01-2019 16:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:11
Afterburner downloaden en de fans testen

https://www.msi.com/page/afterburner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 17:22

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

@psychoclown dit lijkt mij er meer een voor harde ware niet?

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Intergalactic schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:06:
@psychoclown dit lijkt mij er meer een voor harde ware niet?
Lijkt mij ook, ik ga het topic verplaatsen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstick
Hackus schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:34:
@Brainstick Kan goed zijn dat de 2e fan pas aanslaat als ie boven bepaalde temp komt.
Heb je nog wel een goede voeding/psu ?
Heb idd ook gelezen dat dit soort kaarten een temperatuur aan moeten kunnen van 80°C. Duals gaan beiden draaien vanaf ongeveer 70°C. Dus die 56°C is behoorlijk mild. Voeding ook getest en in orde, hoewel ik vernomen heb dat Speedfan uit de middeleeuwen stamt. Ga nu checken met Rivatuner. En nog wat zaken..
Er is nog wel wat werk aan de winkel dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstick
Beste mensen, bedankt voor jullie input! Sommige zaken heb ik wel gedaan en zijn in orde maar er zitten ook wat nieuwe tips bij en daar ga ik ook nog mee aan de slag.
Verder wist een betrouwbare bron mij te vertellen dat er waarschijnlijk tóch wat cellen van de ssd beschadigd zijn, ondanks een positieve check van Samsung Magician, omdat checkdisk nogal wat gerepareerd heeft.
Ik zal nog een fan check doen met Rivatuner of Afterburner, zoals @RoaDHouse voorstelde en ik zal ook nog een cleane herinstallatie doen van windows zodat ik software ook kan uitsluiten.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Welke voeding heb je? Model? Hoe kan je die trouwens checken met Speedfan?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1