Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Topicstarter
Turkije heeft donderdag correspondent Ans Boersma van Het Financiële Dagblad het land uitgezet. Volgens de krant hebben de Turkse autoriteiten geen officiële reden gegeven.

De 31-jarige Boersma ontving vorige week haar Turkse perskaart voor dit jaar, meldt Het Financiële Dagblad. Ze kwam woensdagochtend aan in Istanboel, waar ze zich voor de verlenging van haar verblijfsvergunning bij de immigratiedienst meldde. Op het politiebureau kreeg ze te horen dat ze het land zou worden uitgezet.

De journalist kreeg te horen dat ze moest vertrekken vanwege 'veiligheidsgerelateerde redenen'. Wat die inhouden, is niet bekend. De autoriteiten hebben Boersma geen verdere toelichting gegeven.

Er werd tevergeefs een poging gedaan de uitzetting te voorkomen. Boersma ontving hierbij hulp van een vertegenwoordiger van het Nederlandse consulaat-generaal, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en collega's. Ook een laatste poging van de Nederlandse ambassade had geen effect.

Boersma, die de nacht doorbracht in een uitzettingscentrum, heeft op Twitter een korte reactie geplaatst over haar uitzetting. "En dan zit je ineens in het vliegtuig terug naar Nederland. Ongewenst persoon verklaard in Turkije.
Het Openbaar Ministerie (OM) bestempelt Turkije-correspondent Ans Boersma als verdachte in een lopend strafrechtelijk onderzoek naar terrorisme. Ze wordt niet verdacht van een misdrijf met een terroristisch oogmerk.

In het kort

Nederland deelt informatie over terrorismezaak met Turkije
Correspondent Ans Broersma is verdachte in het onderzoek
Turkije houdt Broersma vast tijdens haar bezoek aan immigratiedienst
Broersma heeft perskaart, maar wordt uitgezet
Nederlandse autoriteiten konden uitzetting niet voorkomen
Opmerkelijk bericht zo ineens. Ik ben benieuwd wat hier de waarheid is.Boersma claimt zelf beperking van de persvrijheid, maar het OM komt een aantal uren later met de reactie dat ze verdachte in een onderzoek is.

Gunner wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:29 (5%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:14

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het Openbaar Ministerie (OM) bestempelt Turkije-correspondent Ans Boersma als verdachte in een lopend strafrechtelijk onderzoek naar terrorisme.
Blijkbaar verdachte vanuit het (nederlandse?) OM waardoor Turkije haar uit zet.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Blijkbaar verdachte vanuit het (nederlandse?) OM waardoor Turkije haar uit zet.
Klopt, ik heb m'n commentaar daarom aangepast. Duidelijk is wel dat ze niet bij aankomst is aangehouden.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Volgens het NRC heeft ze banden met een organisatie die ooit deel uitmaakte van Al-Qaida, het zou gaan om het Al Nusra Front (inmiddels zelf weer opgegaan in Tahrir al-Sham, aka "Al Qaida In Syria"), die door o.a. de VS, de VN, de EU, Turkije etc als terreurorganisatie beschouwd wordt.

Tsja, als ze zich met een terreur-organisatie inlaat kan ik me best voorstellen dat zo iemand tot persona non grata wordt verklaard.

Virussen? Scan ze hier!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:20:
Volgens het NRC heeft ze banden met een organisatie die ooit deel uitmaakte van Al-Qaida, het zou gaan om het Al Nusra Front (inmiddels zelf weer opgegaan in Tahrir al-Sham, aka "Al Qaida In Syria"), die door o.a. de VS, de VN, de EU, Turkije etc als terreurorganisatie beschouwd wordt.

Tsja, als ze zich met een terreur-organisatie inlaat kan ik me best voorstellen dat zo iemand tot persona non grata wordt verklaard.
Dat is inderdaad de versie vanuit Turkije. Het is niet duidelijk of het OM haar daarvoor verdenkt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Gunner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:24:
[...]

Dat is inderdaad de versie vanuit Turkije. Het is niet duidelijk of het OM haar daarvoor verdenkt.
Die info komt van het Nederlandse OM en is aan Turkije verstrekt. Dat was dus de aanleiding voor het uitzetten van deze persoon die blijkbaar op zijn minst sympathien heeft voor die terreurorganisatie ;)

Dat is door het Nederlandse OM dus ook gewoon bevestigd:
Het Openbaar Ministerie bevestigt tegenover persbureau ANP informatie te hebben gedeeld met de Turkse autoriteiten

Virussen? Scan ze hier!

• YakuzA

YakuzA

wildhagen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:20:

Turkije is altijd wat losjes kwa 'banden'.
Journalisten die in het oosten van Turkije interviews doen komen ook regelmatig in de problemen door 'banden' wat eigenlijk 1 interview was.

PSN

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:27:
[...]

Die info komt van het Nederlandse OM en is aan Turkije verstrekt. Dat was dus de aanleiding voor het uitzetten van deze persoon die blijkbaar op zijn minst sympathien heeft voor die terreurorganisatie ;)

[Twitter]

Kan zijn, maar aangezien Turkije het niet zo nauw neemt met de persvrijheid en hun eigen ideeen hebben over rechtstpraak (gezien de gebeurtenissen vorig jaar) neem ik dat niet direct voor waarheid aan. Het OM is immers ook niet zo specifiek.

Gunner wijzigde deze reactie 17-01-2019 15:30 (3%)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Gunner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Kan zijn, maar aangezien Turkije het niet zo nauw neemt met de persvrijheid (gezien de gebeurtenissen vorig jaar) neem ik dat niet direct voor waarheid aan. Het OM is immers ook niet zo specifiek.
Tuurlijk, je kunt er direct allerlei complotten achter gaan zoeken en diverse plots eromheen bedenken. Is allemaal je goed recht.

Tot nu toe lijken de feiten erop te wijzen dat het door Nederland is geinitieerd, niet door Turkije.

Virussen? Scan ze hier!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Tuurlijk, je kunt er direct allerlei complotten achter gaan zoeken en diverse plots eromheen bedenken. Is allemaal je goed recht.
Complot? Dat is wel een heel erg overdreven. Ik veroordeel alleen niet zonder alle feiten te kennen. Onschuldig tot tegendeel bewezen is etc etc. Ken je die nog?
Tot nu toe lijken de feiten erop te wijzen dat het door Nederland is geinitieerd, niet door Turkije.
Dat valt ook niet te ontkennen. Ik laat alleen in het midden waarvoor. Wellicht geeft het OM later meer informatie.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:03
wildhagen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:27:

Het OM bevestigt dat er informatie gedeeld is, wat deze informatie is wordt in je quote in het midden gelaten, en bevestigt dus niet meteen wat turkije roept.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:06
https://www.ad.nl/buitenl...jabhat-al-nusra~a9af0c48/

Dat is dan mooi klote voor haar carrière. Zo'n link raak je niet snel (nooit?) kwijt.
Zelfs de usa bezoeken gaat al niet.

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-01-2019 16:05 (21%)

Anima Sana in Corpore Sano

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ach, ze kan altijd nog minster van buitenlandse zaken worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Het lijkt voor nu in ieder geval geen aanval op de persvrijheid te zijn van Turkije (verrassing). Jammer voor de vrouw, maar ik ga er van uit dat ze binnen het Nederlandse rechtssysteem gewoon een eerlijk proces krijgt. Of het goed of slecht is dat je hiervoor wat meer in de gaten wordt gehouden... Tja, ik vind het best normaal. En van Turkije dus ook best logisch dat ze de persoon dan in ieder geval tijdelijk even de deur wijzen. Ik hoop dat Nederland dat ook zou doen.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:48
Netjes dat Turkije haar heeft terug gestuurd. Diplomatieke nette oplossing voor het geval mevrouw verdacht wordt van strafbare zaken.

Ik zie liever onze burgers hier, dan dat ze in Turkije 'gegeizeld' worden doordat ze het land niet mogen verlaten en mogelijk slachtoffer worden van politieke vervolging aldaar.

Fd is een nette krant.

3x3 wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:15 (0%)
Reden: Ik moet een nieuw toetsenbord kopen

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
"Ze had tot de zomer 2015 een relatie met een Syriër die afgelopen najaar in Nederland is gearresteerd vanwege voormalig lidmaatschap van de Syrische terreurorganisatie Jabhat al-Nusra."

Dat moet een fijne warme, maar vooral liefdevolle,relatie zijn geweest tussen Ans en haar Syrische (inmiddels ex) vriendje...

Geert1976 wijzigde deze reactie 17-01-2019 17:03 (34%)

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Maar is ze dan aangehouden in Nederland bij terugkomst? Als ze ergens verdacht van wordt lijkt me niet dat ze vrolijk verder kan huppelen? (op zijn minst passpoort in beslag nemen?)

Reisblog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Lees Film reviews!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
Rainbow_Dash schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:07:
Maar is ze dan aangehouden in Nederland bij terugkomst? Als ze ergens verdacht van wordt lijkt me niet dat ze vrolijk verder kan huppelen? (op zijn minst passpoort in beslag nemen?)
Nee, ze is niet aangehouden. Maar dat je ergens van verdacht wordt houdt niet in dat je gelijk bij terugkomst aangehouden gaat worden.

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Gunner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:11:
[...]

Nee, ze is niet aangehouden. Maar dat je ergens van verdacht wordt houdt niet in dat je gelijk bij terugkomst aangehouden gaat worden.
Maarja nu weet ze wel dat ze ergens verdacht van wordt. Op zijn minst kan haar paspoort tijdelijk ingenomen worden zodat ze moeilijker kan vluchten. ;)

Reisblog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Lees Film reviews!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Rainbow_Dash schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:12:
[...]

Maarja nu weet ze wel dat ze ergens verdacht van wordt. Op zijn minst kan haar paspoort tijdelijk ingenomen worden zodat ze moeilijker kan vluchten. ;)
Ik denk dat iemand met banden met een terreur-organisatie, zoals deze dame, bij het verlaten van het land sowieso wel wat problemen zal ondervinden. Haar naam zal ongetwijfeld in een aantal databases gesignaleerd zijn, vermoed ik zo ;)

Virussen? Scan ze hier!

• S401
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:03
Als heel erg ernstig geweest zou zijn, zou ze toch eerder staande gehoudenaangehouden / vragen gesteld toen ze in december en begin januari de douane passeerde, aangezien ze al sinds 4 december gesignaleerd staat.

Zie ook artikel fd. https://fd.nl/economie-po...itzetting-van-ans-boersma

S401 wijzigde deze reactie 17-01-2019 17:17 (5%)

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18:29
Geert1976 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:56:
"Ze had tot de zomer 2015 een relatie met een Syriër die afgelopen najaar in Nederland is gearresteerd vanwege voormalig lidmaatschap van de Syrische terreurorganisatie Jabhat al-Nusra."

Dat moet een fijne warme, maar vooral liefdevolle,relatie zijn geweest tussen Ans en haar Syrische (inmiddels ex) vriendje...
Geen idee wat je probeert te suggereren, maar wel knap dat je zoiets kunt afleiden uit de berichtgeving...

• Sport_Life
Rainbow_Dash schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:12:
[...]

ze wordt nergens van verdacht. Haar ex wel, met als gevolg dat zij nu in allerlei registers opduikt als zijnde "bekende van.. ".

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-01-2019 17:18 (11%)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Topicstarter
S401 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:14:
Als heel erg ernstig geweest zou zijn, zou ze toch eerder staande gehouden toen ze in december en begin januari de douane passeerde, aangezien ze al sinds 4 december gesignaleerd staat.
offtopic:
Technicality; maar staandehouding en aanhouding zijn twee verschillende dingen ;)

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:36

Kaaswagen

Xj900F baby!

https://nos.nl/nieuwsuur/...d-aan-valse-papieren.html

Het is weer wat meer helder geworden. Lekker dan, straks zitten wij er hier weer mee. (Ik neem voor het gemak even aan dat ze om in Syrië te komen via Turkije gaat). Als ze zo graag journalistiek daar wil doen waarom gaat ze dan in privésfeer om met dat soort lui? Dit had ze best kunnen zien aankomen...

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18:19
Sport_Life schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:15:
[...]
ze wordt nergens van verdacht. Haar ex wel, met als gevolg dat zij nu in allerlei registers opduikt als zijnde "bekende van.. ".
Ze wordt verdacht van valsheid in geschrifte bij de aanvraag van een visum van die kerel in 2017. Niet van terrorisme.. en een beetje raar om voor zoiets geseind te staan.

• Sport_Life
sluipschutter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Ze wordt verdacht van valsheid in geschrifte bij de aanvraag van een visum van die kerel in 2017. Niet van terrorisme.. en een beetje raar om voor zoiets geseind te staan.
Ze wordt niet verdacht van terrorisme.

Maar het is gewoon oliedom om een kerel uit Syrië te helpen aan een vals paspoort. Dat zou je als (destijds toekomstig) journalist echt moeten weten. Die man is ook geen willekeurige voorbijganger..

Door deze actie staat ze wel degelijk in allerlei systemen met een groot rood kruis bij haar naam.

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:34 (3%)

• sluipschutter
Sport_Life schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:31:
[...]

Ze wordt niet verdacht van terrorisme.

Maar het is gewoon oliedom om een kerel uit Syrië te helpen aan een vals paspoort. Dat zou je als (destijds toekomstig) journalist echt moeten weten. Die man is ook geen willekeurige voorbijganger..

Door deze actie staat ze wel degelijk in allerlei systemen met een groot rood kruis bij haar naam.
Tja... achteraf is het leuk wonen natuurlijk. Het was haar ex, en voor de liefde maak je misschien soms niet de meest slimme rationele beslissing. En valsheid in geschrifte kan ook een containerbegrip zijn... een klein leugentje om een visum voor hem te krijgen en samen te kunnen zijn bv? Ik neem aan dat ze op dat moment niet wist dat hij banden met terrorisme had... en vast de uiteindelijke consequenties niet overzien heeft.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:25
Sport_Life schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:15:
[...]
Eh, als jij valse papieren voor een terrorist regelt zodat die vrij kan reizen, dan ben je zelf toch wel behoorlijk fout bezig.

CyberMania wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:43 (3%)

• Sport_Life
sluipschutter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:
[...]

Ik neem aan dat ze op dat moment niet wist dat hij banden met terrorisme had... en vast de uiteindelijke consequenties niet overzien heeft.
Dat denk ik ook :). Maar meestal komen die vrouwen toch wat naïef /dom over, bij haar heb ik die indruk totaal niet. Ze lijkt me vrij berekenend.

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:56 (27%)

• CyberMania
sluipschutter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:
[...]

Tja... achteraf is het leuk wonen natuurlijk. Het was haar ex, en voor de liefde maak je misschien soms niet de meest slimme rationele beslissing. En valsheid in geschrifte kan ook een containerbegrip zijn... een klein leugentje om een visum voor hem te krijgen en samen te kunnen zijn bv? Ik neem aan dat ze op dat moment niet wist dat hij banden met terrorisme had... en vast de uiteindelijke consequenties niet overzien heeft.
Yeah right, ze is journalist bij een hoogstaande krant - zij weet heel goed waar ze mee bezig is.

• Sport_Life
CyberMania schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:
[...]

Eh, als jij valse papieren voor een terrorist regelt zodat die vrij kan reizen, dan ben je zelf toch wel behoorlijk fout bezig.
Dat was vanmiddag nog niet bekend toen ik poste :P. Ik baseerde me op de media berichten dat ze verliefd waren <3.

Zij had wellicht ambities om in landen als Syrië te werken, dan is zo'n kerel natuurlijk handig voor de taal, cultuur, netwerk (helaas 't verkeerde netwerk :X). Met haar berekende overkomen zou 't mij niks verbazen.

Ga maar na, bijna al die journalisten hebben een "local" als vriend (in) ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:55 (39%)

• sluipschutter
CyberMania schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Yeah right, ze is journalist bij een hoogstaande krant - zij weet heel goed waar ze mee bezig is.
Het feit is uit 2013/2014.. toen was ze nog geen journalist bij het FD. Wat als het gewoon pure liefde is van een Syriër die ze heeft leren kennen. misschien naïef.. maar als die kerel nu niet verdacht zou zijn van banden met terrorisme dan hadden we er nooit van gehoord.

En iemand helpen bij het verkrijgen van een visum is een breed begrip. Misschien enkele feiten aangedikt (hoe lang ze elkaar kennen), of wie financieel garant staat ed... Ze zal niet de enige zijn die iets creatief met de waarheid omgaan. Niet handig.. maar om iemand dan op te knopen als helper van een terrorist gaat wel wat ver.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:48
Sport_Life schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:44:
Dat denk ik ook :). Maar meestal komen die vrouwen toch wat naïef /dom over, bij haar heb ik die indruk totaal niet. Ze lijkt me vrij berekenend.
Wees blij dat ze niet bij de Karwei gewerkt heeft... >:)
Vrouw bekent verduistering miljoen euro 'om internetliefde'

De medewerkster verklaarde dat ze via Facebook in contact kwam met een man, verliefd werd en geld begon te sturen voor zijn zieke vader in Afrika. Ze maakte al haar spaargeld naar hem over, zo'n 30 duizend euro.
In 2017 vroeg de man om een naaktfoto, daarmee begon hij haar te chanteren. "Zelfs toen ik meer dan een miljoen aan hem geleend had, geloofde ik nog dat hij terug zou betalen", zei de verdachte tegen de rechter.

De man noemde zich Marc Sébastien en zou in Parijs een bedrijf runnen. De verdachte boekhoudster zag de oplichter maar één keer via een slechte Skype-verbinding. Toen de politie in beeld kwam, werd het contact verbroken: "Ik heb niets meer van hem vernomen."

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:46
sluipschutter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:58:
[...]

Het feit is uit 2013/2014.. toen was ze nog geen journalist bij het FD. Wat als het gewoon pure liefde is van een Syriër die ze heeft leren kennen. misschien naïef.. maar als die kerel nu niet verdacht zou zijn van banden met terrorisme dan hadden we er nooit van gehoord.
Het is natuurlijk een nogal relevant feit. Een random vluchteling helpen om te kunnen reizen is toch wat anders als een terrorist daarmee helpen.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:03

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Sissors schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:17:
[...]

Het is natuurlijk een nogal relevant feit. Een random vluchteling helpen om te kunnen reizen is toch wat anders als een terrorist daarmee helpen.
Want een "terrorist" zal dat direct kenbaar maken...

[Oo[:::|:::]oO]

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:42
[...]

In de regel is het beide valsheid in geschrifte, beide fout. Dat nu blijkt dat hij een mogelijke terrorist is heeft er alleen maar voor gezorgd dat zij gepakt is.

Eigen schuld dikke bult in het beginsel is zij fout geweest door niet eerlijk te zijn en moet nu op de blaren zitten.

• sluipschutter
[...]

Een terrorist heeft geen post-it briefje op zijn voorhoofd geplakt. Ik mag aannemen dat zij niet op de hoogte was dat hij dit soort ideeen had. Anders zou ze medeplichtig zijn aan terrorisme (en was ze nu wel vastgezet).
Anders moet je hetzelfde zeggen van al die schepen die vluchtelingen op de middelandse zee oppikken. (Of zelfs onze eigen overheid die vluchtelingen opneemt). Je kan niet altijd de rotte appels in de mand herkennen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het FD heeft deze dame nu gedumpt vanwege haar banden met die terreurorganisatie.

Tevens blijkt ze ook nog eens tot drie maal toe (!) gelogen te hebben tegen haar werkgever (FD dus):
Het Financieele Dagblad stopt de samenwerking met journalist Ans Boersma die door Turkije het land is uitgezet.

De aanleiding is haar uitzetting uit Turkije en dat ze meerdere keren zou hebben gelogen tegen de redactie. Ook kon ze de hoofdredactie van het FD geen goede verklaring geven voor haar uitzetting, meldt de krant.

Boersma is uit Turkije gezet, omdat dat land zegt dat ze banden heeft met de terroristische organisatie Jabhat Al Nusra. Ze zou haar Syrische toenmalige vriend aan valse papieren hebben geholpen.

Die man werd afgelopen najaar in Nederland aangehouden op verdenking van deelname aan een terroristische organisatie. Boersma zegt dat ze tot 2015 een relatie had met de man.

Boersma zou ook drie keer hebben gelogen in antwoorden op vragen van de redactie van het FD. Ze zou tijdens een eerste gesprek niet hebben gezegd dat ze vanwege een relatie naar Turkije wilde verhuizen.

Later zou ze niet hebben gezegd dat haar ex-vriend de man was die in het nieuws kwam tijdens het incident in De Balie. Ook heeft ze dat verzwegen toen hij werd opgepakt.
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...urkije-correspondent.html

Al met al toch wel een behoorlijk onfris figuur te noemen dus.

Virussen? Scan ze hier!

• monsieurpinot
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-02 00:13
liegen? Hoogstens iets niet vertellen. Maar of het nodig was dat te vertellen vind ik nog maar de vraag.

ik vind toch dat er een aantal rare facetten aan het verhaal zitten:
- We weten (nog) niet waarom en met welke bewoording het OM precies met Turkije begon te bellen. Wel vreemd dat het OM zelf aangeeft dat ze niet zelf verdacht wordt van terroristische activiteiten, dit wel door de goegemeente (en o.a. door Turkije) zo opgevat wordt. Ook vreemd dat BuZa van niets weet. En, welke bronnen hebben Nieuwsuur verteld dat ze verdacht wordt (ze wordt maandag verhoord) van valsheid in geschrifte?
- Uit het interview vanavond in Nieuwsuur blijkt dat die Jan Bonjer (hoofdredacteur van FD) door BZ gebeld is op weg naar Schiphol omdat ze Boersma zelf niet konden bereiken en al info gaven die m.i. eigenlijk gewoon voor Boersma zelf bedoeld was. Er is volgens mij geen werkgever-werknemer relatie dus geen enkele gezagsverhouding tussen FD en Boersma, erg bijzonder dat er dus info vanuit BuZa wordt gedeeld.

Kijk het staat het FD vrij om de overeenkomst op te zeggen (binnen de juridische kaders van de overeenkomst die is opgesteld). Maar de reden vind ik (met de info die er nu is) rammelen:
1. Ze hoeft inderdaad niet geweten te hebben dat de Syriër een terroristisch verleden had.
2. Er is nog niets voor de rechter geweest betreft valsheid in geschrifte (in die assiel procedure), ze is gewoon onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
3. De relatie speelde een tijd voor ze een gesprek had met FD en voor hen opdrachten ging uitvoeren.
4. Dus het blijkt (waarschijnlijk was ze daar ondertussen van op de hoogte) dat de ex partner banden met een terroristische organisatie had (toen hij zich o.a. bij de Balie meldde). Waarom moet je dit gaan melden aan je opdrachtgever. Kun je je werk daardoor minder doen?

Dan is er nog die "Expliciete vraag" vanuit FD over de reden om naar Turkije te vertrekken. Ik vind dat ook een beetje raar, ben je nu wel ineens werkgever (je stuurt onder gezag iemand naar Turkije). Binnen een opdrachtovereenkomst voer je een bepaalde taak uit (stukjes schrijven vanuit Turkije die aan de gestelde eisen voldoen) lijkt mij. Waarom zou een persoonlijke reden om je in Turkije te vestigen dat in de weg staan?

Laatste uitzending Nieuwsuur: https://nos.nl/uitzending/39013-nieuwsuur.html

Leesvoer:
https://fd.nl/weekend/128...-banden-met-correspondent
https://www.volkskrant.nl...rce=link&utm_content=free
https://twitter.com/jeadvocaat/status/1086009220028383238

• CyberMania
AMSTERDAM - De Syrische ex-vriend van de FD-correspondent Ans Boersma was volgens justitie niet zomaar een strijder, maar een leider van terreurgroep Al-Nusra.
https://www.telegraaf.nl/...ournaliste-terreurkopstuk

CyberMania wijzigde deze reactie 25-01-2019 07:10 (36%)

• dr.lowtune
  • Laatst online: 14:57

dr.lowtune

(o\ | /o)

We zullen wel zien hoe de rechter oordeelt over Ans B. en Financieel D.
(artikel is al enkele dagen oud)
https://www.ad.nl/binnenl...een-spat-bewijs~a9c425d6/

In principe zou een relatie natuurlijk niet een reden moeten zijn tot ontslag. Als ze echter haar ex-vriend, terreurverdachte, willens en wetens heeft geholpen, dan kan ik me wel voorstellen dat het FD niet met haar geassocieerd wil worden. De vraag is echter of dat voldoende bewezen is, ik denk dat dat moeilijk te bewijzen is.

Dat Turkije haar om een beetje informatie het land uitkiepert, tja, dat is de keuze van Turkije, het is nu eenmaal niet Nederland waar je zelfs met het plegen van misdrijven als vreemdeling nog mag blijven (bron: https://www.volkskrant.nl...verblijfsstatus~b37b8569/ ). Daar voor eist mevrouw maar liefst 6 jaarsalarissen compensatie, (zal dus wel tussen de 2 en 4 ton liggen) lijkt me wat overtrokken, ik kan me niet voorstellen dat een rechter daar in mee gaat. Bovendien wil ze terug naar Turkije, ik denk echter dat de kans klein is dat Erdogan voor haar de rode loper uitrolt.

BuZa was kennelijk verrast door het hele verhaal, het OM opereerde in deze zelfstandig (https://www.volkskrant.nl...rnalist-boersma~b9e55ba0/) . Mag het OM dan informatie delen? Nou, het zou best kunnen dat ze Turkse justitie vroegen om informatie over haar en dat daarbij een motivatie gegeven moet worden, "we verdenken haar van hulp aan een verdachte die mogelijk betrokken is bij een terroristische organisatie" dan vraag ik me af hoe ze dat anders moeten zeggen.

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:47

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb dit artikel gelezen en de videobeelden van haar interview bekeken hier zegt ze dat ze een stempel heeft gekregen van de Marechaussee? Sinds wanneer krijg je stempels in je paspoort?

https://www.elsevierweekb...et-terreurkopstuk-669127/

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

sluipschutter schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Een terrorist heeft geen post-it briefje op zijn voorhoofd geplakt. Ik mag aannemen dat zij niet op de hoogte was dat hij dit soort ideeen had. Anders zou ze medeplichtig zijn aan terrorisme (en was ze nu wel vastgezet).
Ze wist blijkbaar wel degelijk dat hij bij die terreurgroep zat, want haar vriendje heeft dat haar zelf verteld:
De Nederlandse journaliste Ans Boersma wist dat haar ex-vriend Abd A. bij de aan Al-Qaeda gelieerde terreurgroepering Jabat al-Nusra was aangesloten. Hij had dat aan haar verteld, meldde het Openbaar Ministerie dinsdag tijdens een niet-inhoudelijke zitting op basis van afgeluisterde gesprekken.

[...]

Boersma, die als correspondent in Turkije woonde en werkte, werd onlangs aangehouden en het land uitgezet. Het OM in Nederland verdenkt haar van valsheid in geschrifte omdat ze haar ex aan valse papieren zou hebben geholpen. Volgens het OM gebruikte A. minstens drie valse paspoorten.
Bron, en meer info @ https://www.nu.nl/binnenl...x-bij-terreurcel-zat.html

Virussen? Scan ze hier!

• Geert1976
  • Niet online
ik vind die Ans Boersma met de dag enger (cq gevaarlijker) worden.
Zeker als dat wat het O.M. concludeert uit de tap- gesprekken waar is.

Ik zie haar nog onlangs op TV (Nieuwsuur) met een dikke vette glimlach het gehele interview zitten...
Lijkt wel een Paard van Troje

• monsieurpinot
Geert1976 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:58:
ik vind die Ans Boersma met de dag enger (cq gevaarlijker) worden.
Zeker als dat wat het O.M. concludeert uit de tap- gesprekken waar is.

Ik zie haar nog onlangs op TV (Nieuwsuur) met een dikke vette glimlach het gehele interview zitten...
Lijkt wel een Paard van Troje
Ah jij hebt de gave van zien of iemand schuldig/onschuldig is aan de hand van een dikke vette glimlach. Erg handig!

Nu even serieus: Ben wel benieuwd wat hieruit gaat komen, maar ze is nog niet aangehouden (voor zover bekend).

monsieurpinot wijzigde deze reactie 12-02-2019 16:53 (3%)

• Geert1976
  • Niet online
monsieurpinot schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:49:
[...]

Ah jij hebt de gave van zien of iemand schuldig/onschuldig is aan de hand van een dikke vette glimlach. Erg handig!
huh? Waar zeg ik dat?

ik geef duidelijk dat áls het bewezen wordt door het O.M. middels de tap gesprekken. En dit dus in combinatie met haar interview in Nieuwsuur.

Uiteraard moet alles nog eerst bewezen worden.

• YakuzA

YakuzA

wildhagen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:37:
[...]
Ze wist blijkbaar wel degelijk dat hij bij die terreurgroep zat, want haar vriendje heeft dat haar zelf verteld:
[...]
Bron, en meer info @ https://www.nu.nl/binnenl...x-bij-terreurcel-zat.html
In eerdere interviews geeft ze dat idd ook aan:
Hij was tussen 2011 en 2012 actief voor al-Nusra, toen een ‘verzetsbeweging’ tegen Assad die ook door het Westen werd gesteund. Pas in december 2012 zou de groep zijn bestempeld als terreurorganisatie, waarna H. er volgens Boersma is uitgestapt. ‘Hij heeft altijd tegen mij gezegd dat hij geen bloed aan zijn handen heeft en geen mensenrechtenschendingen heeft gepleegd,’
Met als excuus dat het pas in december 2012 officieel een terreurorganisatie zou zijn geworden.
Zie link in alienfruit in "Turkije zet correspondent FD het land uit"

YakuzA wijzigde deze reactie 12-02-2019 17:10 (5%)

PSN

• monsieurpinot
Geert1976 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:56:
[...]

huh? Waar zeg ik dat?

ik geef duidelijk dat áls het bewezen wordt door het O.M. middels de tap gesprekken. En dit dus in combinatie met haar interview in Nieuwsuur.

Uiteraard moet alles nog eerst bewezen worden.
ik chargeer natuurlijk, maar:

"ik vind die Ans Boersma met de dag enger (cq gevaarlijker) worden.
Zeker als dat wat het O.M. concludeert uit de tap- gesprekken waar is."

hier lijk je letterlijk te zeggen: dus ook als dat wat het OM concludeert niet waar is vind ik Ans Boersma met de dag enger (cq gevaarlijker) worden.

"Ik zie haar nog onlangs op TV (Nieuwsuur) met een dikke vette glimlach het gehele interview zitten...
Lijkt wel een Paard van Troje"

Wat zou er nu geconcludeerd kunnen worden uit het feit dat jij vindt dat zij daar met een "dikke vette glimlach" zit?

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Everything is better with Bluetooth

• noguru
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:41
monsieurpinot schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Wat zou er nu geconcludeerd kunnen worden uit het feit dat jij vindt dat zij daar met een "dikke vette glimlach" zit?
De glimlach op zich is niet alles bepalend natuurlijk maar wat je wel kunt concluderen is dat ze het verhaal toch wel heel anders heeft gebracht dan het nu lijkt te zijn. Ze heeft zichzelf glimlachend nogal onwetend en naïef neergezet en dat is nu niet meer vol te houden.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:49
Inderdaad gewoon eng volk. Als jij iemand, waarvan je weet dat deze bij een terroristische club heeft gezeten aan een vals paspoort helpt om je eigen land binnen te komen, dan ben je wel aardig van het padje af.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True