.
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:13 ]
[ Voor 99% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:13 ]
Ey!! Macarena \o/
HTTPS is een transport encryption, dus de versleuteling van het verkeer tussen de server en de client. Dat heeft niks met de versleuteling van het bericht zelf.RaZ schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:07:
Het is een HTTPS verbinding, dat is al versleuteld, net als Tweakers
[ Voor 33% gewijzigd door Room42 op 17-01-2019 14:16 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 17-01-2019 14:22 ]
Cloud ☁️
Ey!! Macarena \o/
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Anoniem: 403357
Is dit systeem nou juist niet de loophole hiervoor want feitelijk worden er geen gegevens verstuurd, ze worden slechts inzichtelijk gemaakt. Of je er blij van moet worden ik weet het niet. Persoonlijk irriteer ik mij steeds meer aan al deze systemen want je moet info echt verzamelen downloaden kopieren etc. (gelijk alle berichten dat er een factuur voor je klaar staat) ja fijn, mail het svp gewoon.RemcoDelft schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:28:
Voor zover ik dit ben tegengekomen, wordt er altijd een extern portaal gebruikt om "beveiligde" gegevens te versturen. Zonder jouw uitdrukkelijke toestemming mogen deze gegevens helemaal niet aan deze externe partij worden vertstrekt, en die toestemming wordt vrijwel nooit gevraagd.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Mwah.. Punt is, die externe partij heeft je gegevens toch nodig als ze betaalt willen worden door je zorgverzekeraar.RemcoDelft schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:28:
Voor zover ik dit ben tegengekomen, wordt er altijd een extern portaal gebruikt om "beveiligde" gegevens te versturen. Zonder jouw uitdrukkelijke toestemming mogen deze gegevens helemaal niet aan deze externe partij worden vertstrekt, en die toestemming wordt vrijwel nooit gevraagd.
Ey!! Macarena \o/
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Je verhaal gaat niet over het mail systeem van zorginstellingen (wat een vre-se-lijk brede term is) maar over de methode om te zorgen dat jij, en jij alleen, een boodschap leest.tweakmember schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:05:
(... verhaal ...)
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
[ Voor 100% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
[ Voor 101% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
Tja ik ben het met je eens hoor, heb het liever in de mail. Tegelijk mag iets stoms als een loonstrookje zelfs niet per mail worden verstuurd, en dat is heel veel minder gevoelig dan zorg gerelateerde zaken.Frogmen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:23:
Mooi voorbeeld van kosten, risico's en gevolgen die niet meer in verhouding zijn, los van het gemis aan totale gebruikersvriendelijkheid. Maar het is wel zo dat het verkeer netjes versleuteld is. Vraag mij alleen serieus af hoeveel gevallen er daadwerkelijk zijn geweest dat er internet verkeer getapt is om data buit te maken van random personen?
Bij gmail kan je bijv. attachments alleen als link meesturen naar een omgeving welke ook alleen via https te benaderen is. In wezen een vergelijkbaar systeem. Zolang de info maar daadwerkelijk niet in de mail zelf staat.tweakmember schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:14:
Is dit mail systeem ook voor particulieren beschikbaar?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hmm, dan gaat er toch iets mis, ik ontvang mijn loonstrookjes al jaren via de mail elke maand. Waarom zou dit niet mogen?Sissors schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:51:
[...]
Tja ik ben het met je eens hoor, heb het liever in de mail. Tegelijk mag iets stoms als een loonstrookje zelfs niet per mail worden verstuurd, en dat is heel veel minder gevoelig dan zorg gerelateerde zaken.
Wat betreft dat beide over de mail gaan, en itt SMS het dus geen 2FA is. Dat klopt, echter tegelijkertijd is het heel veel moeilijker (zeg maar zo goed als onmogelijk als iemand een beetje oplet) om stiekem het mee te lezen. Bij een e-mail doe je na afloop gewoon markeren als ongelezen (of als iemand het onderweg onderschept hoeft dat nog geen eens), hierbij lukt dat niet. Daarnaast als volgend jaar iemand toegang tot je mailbox weet te krijgen, kan hij niet terug in de tijd eens gaan kijken wat er in die berichten heeft gestaan.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je BSN staat op je loonstrook. De vraag is natuurlijk of je loonstrookjes secure worden verzonden.Jeroenneman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:57:
[...]
Hmm, dan gaat er toch iets mis, ik ontvang mijn loonstrookjes al jaren via de mail elke maand. Waarom zou dit niet mogen?
Probleem is niet dat de risico's hoger zijn, een papieren zorgdossier bevat net zo goed die vertrouwelijke gegevens. Meer nog, want meer 'spreektaal' in de wetenschap dat het niet 1op1 via een portaal door de patient zelf kan worden gezien.Frogmen schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:57:
Persoonlijk ben ik van mening dat we doorgeslagen zijn, we zijn al een paar honderd jaar van mening dat het briefgeheim voldoende veiligheid biedt. Nu is het digitaal en is het anders, ik snap dat de risico's anders zijn maar verder niet. Tuurlijk zit je er niet op te wachten dat je medisch dossier op straat ligt maar een ander kan er verder niet zoveel mee.
Eens. Dat is IMHO hartstikke fout. Juist voor de doelgroep van dergelijke mails. Veel liever via een portaal / persoonlijke gezondheidsomgeving werken. (En bij een attenderingsmail dus alleen zeggen: ga naar www.onsport.aal zonder klikbare link).Smobbo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:07:
Wat ik nu verwarrend vind (zeker voor ouderen) is dat je in een generieke mail op een link moet klikken...
Ik ben juist aan mijn oma van in de 90 aan het uitleggen dat ze niet op linkjes in mails moet klikken, maar gewoon naar de website gaan die ze kent (en in haar favorieten staat!). Zo voorkom ik dat ze op allerlei fishing mails klikt.
Nu wordt haar juist gevraagd om precies dat wat je niet wilt wel te doen...
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
HR tegen IT: Als je bsn ook het wachtwoord is van je loonstrook.... dan het het toch ook secure (zo als bij ons eerst het geval wasmgizmo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:01:
[...]
Je BSN staat op je loonstrook. De vraag is natuurlijk of je loonstrookjes secure worden verzonden.
[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 21-01-2019 14:22 ]
Cloud ☁️
Omdat e-mail niet versleuteld wordt verstuurd en iemand het in theorie zou kunnen onderscheppen. En tja, je BSN staat erop, maar laten we niet net doen alsof dat een groot geheim is. Ik vind het allemaal heel ver gezocht, en zou liever ook dus hem gewoon per mail krijgen, maar de meeste doen het dus via een portal.Jeroenneman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:57:
[...]
Hmm, dan gaat er toch iets mis, ik ontvang mijn loonstrookjes al jaren via de mail elke maand. Waarom zou dit niet mogen?
Op basis van bovenstaande mag je je (zorg)klant dus nog niet eens een brief sturen, want op de envelop staan de NAW-gegevens. Kan me toch niet voorstellen dat dat de intentie van de AVG is. Je moet een email-adres en een postadres gewoon kunnen gebruiken voor de reden van hun bestaan: het ontvangen van (digitale) post. En dat je daar niet meteen een heel medisch dossier in stopt: prima. Maar een referentie naar een redelijk beschermde omgeving lijkt me alleszins redelijk.Sannr2 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:24:
AVG technisch gezien mag de eerste notificatie eigenlijk al niet, er wordt namelijk onbeveiligd een persoonsgegeven verzonden (het e-mailadres van een persoon). De definitie van een persoonsgegeven:
[...]
De autoriteit persoonsgegevens noemt zelf ook als voorbeelden van persoonsgegevens: "Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Voor de hand liggende gegevens zijn iemands naam, adres en woonplaats. Maar ook telefoonnummers en postcodes met huisnummers zijn persoonsgegevens."
Het e-mail adres zelf is dus een persoonsgegeven en kan je dus niet gebruiken als organisatie die aan de AVG moet voldoen. [...]
Zo scherp als een voetbal!
De AVG gaat alleen over digitale verwerking, niet over briefpost. Althans, het hangt er enigszins vanaf hoe die briefpost tot stand is gekomen. Letterlijk staat er in de AVG:Reptile209 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:29:
[...]
Op basis van bovenstaande mag je je (zorg)klant dus nog niet eens een brief sturen, want op de envelop staan de NAW-gegevens. Kan me toch niet voorstellen dat dat de intentie van de AVG is. Je moet een email-adres en een postadres gewoon kunnen gebruiken voor de reden van hun bestaan: het ontvangen van (digitale) post. En dat je daar niet meteen een heel medisch dossier in stopt: prima. Maar een referentie naar een redelijk beschermde omgeving lijkt me alleszins redelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Sannr2 op 21-01-2019 16:59 ]
Anoniem: 1171790
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik heb de eerste phising mail in die vorm al gehad.hoi1234 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:43:
Verschrikkelijk concept. Ik vraag me niet af OF er phisingmail komt in deze vorm, maar wanneer. Je hoort juist overal dat je niet op linkjes moet klikken en vervolgens is dat hier de enige mogelijkheid.
Zorgmail is natuurlijk meer dan alleen de secure e-mail, er zijn ook de EDI berichten bijvoorbeeld met labwaarden, wat tussen zorgverleners erg handig is om gegevens foutloos te koppelen.Anoniem: 1171790 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:02:
Volgens mij verstuurt Zorgmail tussen aangesloten instellingen e-mail met TLS. Dat is bij Zorgmail dus geborgd.
Toen Zorgmail begon was dat wel een ‘fijne veilige oplossing’.
Inmiddels is TLS bijna overal standaard, en is het best raar te noemen daar een lidmaatschap met daaraan verbonden kosten voor te betalen.
Nog gekker: als je als (zorg)instelling TLS aan heb staan maar niet aangesloten bent bij de Zorgmail-club, dan word je gemarkeerd als ‘onveilig’.
Heer Verlos Ons....
[ Voor 52% gewijzigd door Sannr2 op 22-01-2019 13:19 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Sannr2 op 22-01-2019 13:20 ]
Dat en ze kunnen de inhoud bijvoorbeeld nadien nog altijd aanpassen/terugtrekken. Je kunt een geldigheidsduur aan het bericht geven, waarna het niet meer te openen valt. Op deze manier heeft de aanbieder van het bericht veel meer mogelijkheden dan de gehele inhoud naar de ontvanger toesturen op de mail. Maar het is dan ook gewoon echt géén mail, het is een bericht dat klaarstaat om gelezen te worden. Met daarbij een soort 2fa via je mail.Marzman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:11:
Zou het niet gewoon zijn dat ze kunnen zien dat je het gelezen hebt? Wat ze bij een mail meestal niet kunnen.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
[ Voor 111% gewijzigd door tweakmember op 17-04-2019 10:14 ]
Dat is zacht uitgedrukttweakmember schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:45:
[...] Maar dit systeem werkt helaas niet altijd vlekkeloos.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq