www.marchealthy.nl / https://www.instagram.com/marc_healthy/
Vraag
Alle reacties
Oke bedankt, ik zie dat ik ook een windows server kan kiezen en dan log je in via Verbinding met extern bureaublad. Dit is dan zeker wel een optie om op een bureaublad te komen van een server ?Jaded schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:33:
Dat gaat hem niet worden, Putty wordt gebruikt om met command lines te verbinden
Op je VPS Linux 10 kan het ook wel, maar dan moet je eerst een grafische interface installeren, daarna bijvoorbeeld een VNC-server erop zetten, en dan kun je met VNC verbinden
Maar wat wil je uberhaupt doen dan?MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:35:
[...]
Oke bedankt, ik zie dat ik ook een windows server kan kiezen en dan log je in via Verbinding met extern bureaublad. Dit is dan zeker wel een optie om op een bureaublad te komen van een server ?
Wat voor programma moet er 24 uur draaien? Misschien heb je wel helemaal geen desktop/bureaublad nodig en voldoet een commandline prima?
Commandline FTW | Tweakt met mate
Er staat dat er Ubuntu 16.04 LTS voorgeinstaleerd met zowel Debian 9, Debian 8 als CentOS 7, CentOS 6
Ik ga anders wel even bij hun informeren hoe ik precies op het bureaublad moet komen
Ik wil een programma instaleren dat ook op linux geinstaleerd kan worden. Vandaar dat ik voor die optie heb gekozen.
Hoe bedoel je dat dit geinstalleerd is? Dit zijn allemaal verschillende versies van verschillende distributies.MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:26:
@Jaded Jaded @McKaamos @Hero of Time , ik heb een server besteld via https://www.strato.nl/server/vps-linux/ en dan doel ik op de eerste: VPS Linux V10
Er staat dat er Ubuntu 16.04 LTS voorgeinstaleerd met zowel Debian 9, Debian 8 als CentOS 7, CentOS 6
In veel gevallen zijn programma's op linux via de command line te installeren (of zelfs alleen maar via de command line). Als je een grafische installer wil starten kun je ook gebruik maken van x forwarding. Hiervoor moet je een xserver op je lokale PC/laptop draaien (zoals xming bijvoorbeeld) en moet x forwarding toegestaan zijn.
Alternatief kun je mogelijk mobaxterm gebruiken in plaats van putty, deze heeft een xserver ingebouwd zitten.
Nee, er staat Ubuntu 16.04 op, niet Debian8/9 of CentOS 6/7.MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:26:
@Jaded Jaded @McKaamos @Hero of Time , ik heb een server besteld via https://www.strato.nl/server/vps-linux/ en dan doel ik op de eerste: VPS Linux V10
Het is een keus uit één van die 5. By default afgeleverd met Ubuntu en je kan kiezen voor twee versies van respectievelijk Debian of CentOS ter vervanging van Ubuntu.
Beetje het idee van kunnen kiezen tussen WIndows 7, 8 en 10. Eén van allen, niet allen tegelijk.
Ze gaan je hetzelfde vertellen als wat hier is gezegd: simpelweg *niet*. Er is geen desktop op een Linux server, tenzij je die zelf installeert.Ik ga anders wel even bij hun informeren hoe ik precies op het bureaublad moet komen
Vraag blijft staan: Welk programma? Of op z'n minst wat het doet.Ik wil een programma instaleren dat ook op linux geinstaleerd kan worden. Vandaar dat ik voor die optie heb gekozen.
Heb je uberhaupt een desktop nodig?
Oke, weer wat geleerd, anders ga ik wel mailen dat ze het moeten omzetten naar een windows server. Iets duurder maar dat maakt niet uit.McKaamos schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:32:
[...]
Vraag blijft staan: Welk programma? Of op z'n minst wat het doet.
Heb je uberhaupt een desktop nodig?
Het is een pogramma dat geautomatiseerd fotos plaatst op mijn instagram ivm een vakantie. Dus ik moet wel echt in dat programma kunnen en dat moet dan blijven lopen. En dan hoef ik me er niet mee bezig te houden in mijn vakantie
Als ik google op Ubuntu 16.04 LTS, dan zie ik wel overal een omgeving, ga ik me daar even in verdiepen
Bedankt voor de reacties.
[ Voor 13% gewijzigd door MarcHealthy op 17-01-2019 14:52 ]
Okay, interessante use-case.MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Oke, weer wat geleerd, anders ga ik wel mailen dat ze het moeten omzetten naar een windows server. Iets duurder maar dat maakt niet uit.
Het is een pogramma dat geautomatiseerd fotos plaatst op mijn instagram ivm een vakantie. Dus ik moet wel echt in dat programma kunnen en dat moet dan blijven lopen. En dan hoef ik me er niet mee bezig te houden in mijn vakantie
Ik snap dan alleen nog niet helemaal waar je een server voor nodig hebt. Je foto's zullen toch eerst van je telefoon of camera naar die server toe moeten en dan opgepakt worden door de applicatie. Toch?
Klinkt voor mij alsof je gewoon een extra stap introduceert.
Da's niet zo vreemd. Ubuntu is er namelijk in een Server en een Desktop smaak.Als ik google op Ubuntu 16.04 LTS, dan zie ik wel overal een omgeving, ga ik me daar even in verdiepen
De desktop-smaak is effectief een systeem voor eindgebruikers, zoals Windows 10 dat is. Die bevat standaard een grafische schil.
De server variant is standaard niet voorzien van een grafische schil (c.q. je desktop), waar Windows Server dat wél heeft.
Linux is namelijk heel modulair gebouwd, in tegenstelling tot Windows. Elke functie is effectief een installeerbaar componentje.
Er kan dus ook gekozen worden om dingen weg te laten die niet strict noodzakelijk zijn voor een server.
In Linux-land is het gedachtengoed dat een server niets méér moet bevatten dan noodzakelijk. En om op te treden als server heb je geen grafische schil nodig, dus die wordt weg gelaten.
Bedankt voor de reacties.
Duidelijk!, weet jij of het voor een leek makkelijk te instaleren is naar een grafische schil ?McKaamos schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:09:
[...]
Okay, interessante use-case.
Ik snap dan alleen nog niet helemaal waar je een server voor nodig hebt. Je foto's zullen toch eerst van je telefoon of camera naar die server toe moeten en dan opgepakt worden door de applicatie. Toch?
Klinkt voor mij alsof je gewoon een extra stap introduceert.
[...]
Da's niet zo vreemd. Ubuntu is er namelijk in een Server en een Desktop smaak.
De desktop-smaak is effectief een systeem voor eindgebruikers, zoals Windows 10 dat is. Die bevat standaard een grafische schil.
De server variant is standaard niet voorzien van een grafische schil (c.q. je desktop), waar Windows Server dat wél heeft.
Linux is namelijk heel modulair gebouwd, in tegenstelling tot Windows. Elke functie is effectief een installeerbaar componentje.
Er kan dus ook gekozen worden om dingen weg te laten die niet strict noodzakelijk zijn voor een server.
In Linux-land is het gedachtengoed dat een server niets méér moet bevatten dan noodzakelijk. En om op te treden als server heb je geen grafische schil nodig, dus die wordt weg gelaten.
[...]
Haha, je hebt helemaal gelijk! ik heb wel wat ICT kennis, alleen niet betreft servers en al helemaal niet over Linux. Ga in derdaad lekker naar een Windows VPS, wellicht koop ik in de toekomst nog is een boek om me hier in te verdiepen, interssant is het welHero of Time schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:26:
@MarcHealthy, aan je reacties te zien lijkt het erop dat je een klok hebt horen slaan, maar niet weet waar die hangt, laat staan waar de klepel is.Omdat je zo weinig weet over Linux en wat er allemaal mogelijk is en wat je moet doen om een grafische schil te krijgen, laat staan deze remote te krijgen, is het beter om idd naar een Windows VPS te gaan. Ik denk namelijk niet dat je gaat krijgen wat je wilt met Linux.
Naja, wat @Hero of Time al zegt: er is genoeg info te vinden op het web.MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:24:
[...]
Duidelijk!, weet jij of het voor een leek makkelijk te instaleren is naar een grafische schil ?, Anders ga ik ze gewoon mailen dat ze het naar een windows server moeten omzetten, die 4 euro extra per maand overleef ik toch wel
Boeken lopen al gauw achter in de letterlijke zin. Als een linux distributie een major-version verder gaat (b.v. Ubunutu 16.x naar 17.x) komen en gaan er allerlei meegeleverde softwarepakketjes (de componentjes die ik eerder noemde). Dan kan het zomaar zo zijn dat er iets is vervangen en je dus even moet gaan uitzoeken wat het nieuwe commando is geworden.
Echter, om de werkwijze te leren en waarom iets op een bepaalde manier werkt, is een boek niet zo gauw verouderd.
Dat is waar artikelen op internet vrij snel een steekje laten vallen. Dat is vaak gemaakt om snel-snel even iets voor elkaar te boksen zonder daarbij uitleg te geven waarom en wat b.v. consequenties zouden kunnen zijn.
Anyway, de wiki van Ubuntu heeft een retehandig artikel over een GUI op een Ubuntu server. (let op: snel-snel artikel!)
https://help.ubuntu.com/community/ServerGUI
Het onderste deel, over de volledige GUI, is waarschijnlijk wat jij zoekt.
Bovenaan staat ook netjes omschreven waarom je geen GUI op een server zou moeten willen
Aan de andere kant, jouw use-case is niet echt een server dingetje. Het klinkt alsof je een desktop applicatie wil installeren, en dan gaan een aantal van die redenen gewoon niet op.
Reken wel dat een server (in de zin van de machine die je hebt gehuurd) bij een hoster bloot staat aan het grote boze internet. Dus zorg op z'n minst voor een heel sterk wachtwoord en zorg dat je met regelmaat de software update. ('sudo apt-get update' op de commandline).
Dus mocht je verder gaan met die linux VPS, hou dat dan even in gedachten.
Klopt inderdaad, heb het nog even zelf geprobeerd gewoon voor het leuke via verschillende commants als: install ubuntu-gnome-desktop en toen instaleerde hij wel alles. En uiteindelijk wel via VNC op de server gekomen en toen kwam ik op een grijs scherm uit haha. (toen vond ik het wel goed zo)McKaamos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:12:
[...]
Het onderste deel, over de volledige GUI, is waarschijnlijk wat jij zoekt.
Bovenaan staat ook netjes omschreven waarom je geen GUI op een server zou moeten willen
Aan de andere kant, jouw use-case is niet echt een server dingetje. Het klinkt alsof je een desktop applicatie wil installeren, en dan gaan een aantal van die redenen gewoon niet op.
Reken wel dat een server (in de zin van de machine die je hebt gehuurd) bij een hoster bloot staat aan het grote boze internet. Dus zorg op z'n minst voor een heel sterk wachtwoord en zorg dat je met regelmaat de software update. ('sudo apt-get update' op de commandline).
Dus mocht je verder gaan met die linux VPS, hou dat dan even in gedachten.
Had een 30 dagen geld terug garantie, dus vandaag de Linux server opgezegd en de windows server aangevraagd
Ik zou het zeker aanraden. Linux heeft een iets hoger learning curve, maar het is wel heel kracht te gebruiken. Van het maken van scripts in bash/ksh/perl/python (beginnen met simpel, tot ongelofelijk complex), automatisch inloggen tussen systemen, met cron dingen verder automatiseren etc.MarcHealthy schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:30:
[...]
..
. Maar ga in de toekomst zeker verder lezen op het web, vind het wel een interssant iets
Ja, windows kan ook powershell en batch, en ook perl interpreters zijn beschikbaar, maar met het rechtensysteem en modulaire opbouw van linux is info vinden (en waar je nodig vind aanpassen) beter te doen.
Het meeste is ook (beter) te doen via de commandline vind ik zelf. Na een tijdje heb je dan meer controle, kun je makkelijker taken automatiseren/scripten, en is zelfs het uitvoeren of meerdere systemen van hetzelfde ding mogelijk.
edit: dit geldt ook voor *BSD en UNIX naar mijn mening.
[ Voor 3% gewijzigd door Aragnut op 18-01-2019 16:10 ]
Dat is toch ook gewoon te automatiseren met IFTTT?MarcHealthy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:37:
[...]
https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben
Ken ik niet, zal er naar kjkenBas170 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:13:
[...]
Dat is toch ook gewoon te automatiseren met IFTTT?