Even een kleine situatieschets in mijn nieuwbouw. Internet komt binnen via Orange (België) en Orange heeft een Siligence modem geïnstalleerd. Deze heb ik via een standaard Cat5e kabel verbonden naar een switch (TP-LINK TL-SG1024D). Hierop heb ik dan weer alle interne cat5e kabels verbonden die in de muren zitten. Als ik nu mijn laptop via het bedraad netwerk verbinding wil laten maken met het nerwerk, blijf ik stuiten op 'geen internet'. Als ik via de kabel rechtstreeks verbinding maak met de Orange modem, dan werkt het wel. Ik vermoed dus dat de switch het probleem is.. Iemand een idee wat het probleem kan zijn ?
Dus: modem -> kabel -> switch -> kabel -> laptop? Beide kabels en de switch kunnen issues hebben, dat wordt component voor component testen tot het punt waar het niet meer werkt. Hetgeen je als laatste hebt veranderd veroorzaakt het probleem.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Wat voor IP krijg je als je hem in de switch prikt? en wat voor ip krijg je als je hem in de orange modem prikt.
Cloud ☁️
je zegt meer kabels te hebben via de switch .. als die wel werken ligt het dan niet aan de kabel ?
Tja vanalles
Sluit ik de laptop aan op de switch, krijg ik ip adres in de reeks 169.254.194.x en subnet 255.255.0.0. Als ik de laptop op de modem aansluit krijg ik een ip in de reeks 192.168.0.x en subnet 255.255.255.0.
Ik vermoed dat hier het probleem in zit.. Maar kan ik daar iets aan doen aangezien de switch unmanaged is?
Ik vermoed dat hier het probleem in zit.. Maar kan ik daar iets aan doen aangezien de switch unmanaged is?
[ Voor 18% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 13:25 ]
Bij het begin beginnen: er zitten lampjes op de switch die overeenkomen met de aangesloten netwerk poorten. Gaan de lampjes branden als je een netwerkkabel inplugt?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Het 169.x.x.x is een Automatic Private IP Addressing (APIPA) he laptop krijgt dus geen ip vanaf de DHCP server. Hebben andere devices op de switch er ook last van?MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:24:
Sluit ik de laptop aan op de switch, krijg ik ip adres in de reeks 169.254.194.x en subnet 255.255.0.0. Als ik de laptop op de modem aansluit krijg ik een ip in de reeks 192.168.0.x en subnet 255.255.255.0.
Cloud ☁️
Yep die gaan aan, poort 22 en 1000Mbps gaan beide aan.
Ik ben momenteel nog niet verhuisd dus heb maar toegang tot 1 laptop momenteel om te testen. Probleem is dat ik in de woonkamer momenteel geen man verbinding kan krijgen en vast zit in de garage
Ik ben momenteel nog niet verhuisd dus heb maar toegang tot 1 laptop momenteel om te testen. Probleem is dat ik in de woonkamer momenteel geen man verbinding kan krijgen en vast zit in de garage
[ Voor 65% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 13:30 ]
Als je de laptop aansluit op de kabel waar nu de switch naar de router op aangesloten zit, krijg je dan wel een IP of dat ook niet? Dan weet je namelijk waar je het probleem moet zoeken; het zij tussen de router en de switch, het zij tussen de router en de laptop.
Waarschijnlijk heb je een modem en geen router.. Of een modem/router waarop de router geen DHCP verzorgt.
Even een oude laptop geleend en nog eens aangesloten in de woonkamer. Nog steeds geen internetverbinding. Ip dat deze laptop nu krijgt is 192.168.0.4, subnet 255.255.255.0
Dus deze heb je op je modem aangesloten en dan heb je geen internet terwijl je het met je laptop wel hebt? Kan je eens inloggen in de web interface van de modem en kijken of er een dhcp actief is?MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:36:
Even een oude laptop geleend en nog eens aangesloten in de woonkamer. Nog steeds geen internetverbinding. Ip dat deze laptop nu krijgt is 192.168.0.4, subnet 255.255.255.0
Net wat @MetalD zegt heeft je modem wel router functionaliteit? Als dit niet zo is dan heeft hij je laptop MAC geregistreerd en heb je daar wel internet op maar op de rest niet.
[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 17-01-2019 13:43 ]
Cloud ☁️
Nee, momenteel is deze in de woonkamer aangesloten en via kabels in de muur dus naar de switch en die naar de modem. Krijg nu dat ip adres, zelfde gateway en subnet maar geen internet.
Beide laptops hebben nu dus zelfde gateway en subnet en een ip in de reeks 192.168.0.x. Laptop 1 is aangesloten op de modem en heeft internet, laptop 2 staat in de woonkamer en heeft dus verbinding via de switch maar heeft geen toegang tot internet.
Beide laptops hebben nu dus zelfde gateway en subnet en een ip in de reeks 192.168.0.x. Laptop 1 is aangesloten op de modem en heeft internet, laptop 2 staat in de woonkamer en heeft dus verbinding via de switch maar heeft geen toegang tot internet.
[ Voor 41% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 13:44 ]
Post eens een ipconfig /allMetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:42:
Nee, momenteel is deze in de woonkamer aangesloten en via kabels in de muur dus naar de switch en die naar de modem. Krijg nu dat up adres, zelfde gateway en subnet maar geen internet.
Cloud ☁️
Krijgt de laptop die via de switch een IP heeft wel een DNS server mee?MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:48:
En wat moet ik daar speciaal op zien?
[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 17-01-2019 13:49 ]
Cloud ☁️
Laptop in de garage (rechtstreeks op de modem) :
Ip: 192.168.0.5
Sub: 255.255.255.0
Dns: 212.224.255.252
Wel internetverbinding
Laptop2 in de woonkamer dus verbonden naar de switch:
Ip: 192.168.0.4
Geen internetverbinding
Wel internetverbinding
Geen internetverbinding
Dat ziet er wel goed uit. Ik denk dat het dan je switch is die het niet meer trekt momenteel. Als je je laptop aansluit op de UTP kabel die momenteel als uplink voor je switch werkt heb je dan wel internet.MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:59:
Laptop in de garage (rechtstreeks op de modem) :
Wel internetverbinding
Geen internetverbinding
Cloud ☁️
Net iets vreemd opgemerkt. Laptop uit garage gehaald en even naar de woonkamer gebracht om te testen of het niet aan Laptop2 ligt. Geen verschil. Terug naar de garage en opnieuw in dezelfde poort gestoken op de modem.. Zelfde ip adres en dergelijke, maar nu ineens geen internetverbinding meer. Even naar Orange bellen denk ik zo, lijkt toch wel aan de modem te liggen. Kan nu ook niet op de modem inloggen, dat ging daarstraks wel.
Nog vreemder. Van zodra ik de kabel tussen modem en route uittrekt, heb ik ineens wel internetverbinding en kan ik wel inloggen op de modem
Als ik nu op de config pagina van de modem kijk (switch is momenteel niet aangesloten op de modem) staat er een laptop met het ip bereik van 192.168.100.1 terwijl de laptop zegt dat hij een ip heeft van 192.168.0.5, identieke gegeven als daarnet.
Steek ik de kabel tussen modem en router terug in, dan valt de verbinding onmiddellijk weg op laptop1
Nog vreemder. Van zodra ik de kabel tussen modem en route uittrekt, heb ik ineens wel internetverbinding en kan ik wel inloggen op de modem
Als ik nu op de config pagina van de modem kijk (switch is momenteel niet aangesloten op de modem) staat er een laptop met het ip bereik van 192.168.100.1 terwijl de laptop zegt dat hij een ip heeft van 192.168.0.5, identieke gegeven als daarnet.
Steek ik de kabel tussen modem en router terug in, dan valt de verbinding onmiddellijk weg op laptop1
[ Voor 22% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 14:17 ]
Zit er echt geen andere apparatuur ergens op je netwerk aangesloten? Is er een kans dat er nog ergens een router (wellicht in gebruik als AP) of NAS ook DHCP server staat te spelen?
Schets eens in wat meer detail hoe je netwerk er precies uit ziet. Welke onderdelen zijn er allemaal, hoe lopen de kabels precies?
Dit klinkt alsof er meerdere DHCP servers actief zijn namelijk. Wat is, in de DHCP instellingen in je modemrouter, de IP range die je modemrouter zou moeten uitdelen (is dat de 192.168.100.x of de 192.168.0.x range)?
Schets eens in wat meer detail hoe je netwerk er precies uit ziet. Welke onderdelen zijn er allemaal, hoe lopen de kabels precies?
Dit klinkt alsof er meerdere DHCP servers actief zijn namelijk. Wat is, in de DHCP instellingen in je modemrouter, de IP range die je modemrouter zou moeten uitdelen (is dat de 192.168.100.x of de 192.168.0.x range)?
Nee er staat hier voor de rest nog helemaal niets..
Internet kabel komt binnen in garage, verbonden op Orange modem (4 lan poorten), op lan poort 1 hangt laptop 1 die nu weer wel werkt. Op poort 4 gaat de kabel naar de switch, deze geeft met de lampen een verbinding aan en van hieruit vertrekken rechtstreeks de kabels naar de verschillende aansluitpunten in het huis. Heb enkele poorten getest in het huis en geen verschil. Krijg een ip adres en dergelijke maar nooit internetverbinding. Nu steken laptop1 en switch in en heb ik wel internet op laptop1, daarnet niet. Ip adressen worden nu wel correct getoond op de config pagina van de modem, maar daar houdt het bij op. Geen internet in de woonkamer.
Orange helpdesk heb ik momenteel niet veel aan, wachten tot maandag om de een of andere reden.
Ip range die de modem standaard moet geven is 192.168.0.x, in de kleine handleiding is dat ook het ip adres om in te loggen. Nu is die 192.168.100.x verdwenen
Zie in de config van de modem UPnP gedeactiveerd staan..
Als ik laptop1 met dezelfde kabel verbind op de switch, dan krijg ik in chrome een melding: DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
Internet kabel komt binnen in garage, verbonden op Orange modem (4 lan poorten), op lan poort 1 hangt laptop 1 die nu weer wel werkt. Op poort 4 gaat de kabel naar de switch, deze geeft met de lampen een verbinding aan en van hieruit vertrekken rechtstreeks de kabels naar de verschillende aansluitpunten in het huis. Heb enkele poorten getest in het huis en geen verschil. Krijg een ip adres en dergelijke maar nooit internetverbinding. Nu steken laptop1 en switch in en heb ik wel internet op laptop1, daarnet niet. Ip adressen worden nu wel correct getoond op de config pagina van de modem, maar daar houdt het bij op. Geen internet in de woonkamer.
Orange helpdesk heb ik momenteel niet veel aan, wachten tot maandag om de een of andere reden.
Ip range die de modem standaard moet geven is 192.168.0.x, in de kleine handleiding is dat ook het ip adres om in te loggen. Nu is die 192.168.100.x verdwenen
Als ik laptop1 met dezelfde kabel verbind op de switch, dan krijg ik in chrome een melding: DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
[ Voor 8% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 14:45 ]
Laptop en switch al op alle (LAN) poorten van je modem/router geprobeerd?MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:39:
Nee er staat hier voor de rest nog helemaal niets..
Switch op alle 4 poorten van de modem geprobeerd en geen verschil. Laptop1 hangt nu aan de switch en krijgt nog steeds zelfde ip Andres en dergelijke, maar kan ook niet op de modem inloggen, ook al is de IPv4 standaard gateway wel 192.168.0., connection timed out
[ Voor 4% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 14:50 ]
Heb je het modem al eens opnieuw opgestart/tijdje van de stroom af gehad?
Net iets vreemd opgemerkt. Lan poort 14 gaf een link aan, maar geen lampje van 1000Mbps,even uitgetrokken op de switch en nu wel verbinding via de switch.. Vreemd genoeg is die kabel gelabeld tv slaapkamer.. En daar steekt helemaal niets in, er is hier nog niets in huis.. Maar dat veroorzaakt wel de fout precies... Kan dit een fout in de switch zijn..?
[ Voor 78% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 15:01 ]
Kun je de switch een keer testen op een andere netwerk (vrienden/familie)? Of twee apparaten (zonder modemrouter) met fixed IP aan de switch hangen en kijken of ze elkaar kunnen bereiken? Of een andere switch testen (of een ouder router als switch oid) in plaats van deze op je eigen netwerk?
Je zegt zelf te denken dat het aan de modemrouter ligt en wilt daarom dus Orange bellen, maar alles lijkt er op te wijzen dat het de switch is die problemen veroorzaakt. Wellicht is er gewoon iets mis met die switch...
EDIT (n.a.v edit van post hiervboven) :
Je zegt zelf te denken dat het aan de modemrouter ligt en wilt daarom dus Orange bellen, maar alles lijkt er op te wijzen dat het de switch is die problemen veroorzaakt. Wellicht is er gewoon iets mis met die switch...
EDIT (n.a.v edit van post hiervboven) :
Dit klinkt meer alsof die kabel niet goed is. Als die kabel kapot is of ergens kortsluiting maakt (beschadigde aders die contact maken) kan dit zomaar een probleem op je switch geven.MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:53:
Net iets vreemd opgemerkt. Lan poort 14 gaf een link aan, maar geen lampje van 1000Mbps,even uitgetrokken op de switch en nu wel verbinding via de switch.. Vreemd genoeg is die kabel gelabeld tv slaapkamer.. En daar steekt helemaal niets in, er is hier nog niets in huis.. Maar dat veroorzaakt wel de fout precies... Kan dit een fout in de switch zijn..?
[ Voor 40% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-01-2019 15:05 ]
Hij hangt momenteel al tegen de muur geschroefd.. Heb geen andere switch/router met 18 lan poorten. Net even de kabel die eerst op poort 14 zat met een andere kabel gewisseld. Poort 14 licht nu niet op, poort 12 wel.. Het lijkt dus dat die kabel een probleem geeft.. Hoewel op die kabel geen apparaat is gekoppeld. Kan het aan de kabel zelf liggen..? De switch werkt momenteel perfect, voor zover ik kan zien. Laptop2 heeft nu ook zonder problemen verbinding in de woonkamer. Van zodra ik die bewuste kabel opnieuw in de switch steek, valt de verbinding op Laptop2 niet volledig weg, maar laadt hij een pagina ontzettend traag. Komt met moeite tekst binnen. Lichtje op de switch bij die bewuste kabel gaat ook pas na 10 seconden aan.
Zal komende dagen die kabel eens laten nakijken.. Heb ik zelf de nodige apparatuur niet voor.
Zal komende dagen die kabel eens laten nakijken.. Heb ik zelf de nodige apparatuur niet voor.
[ Voor 6% gewijzigd door MetalD op 17-01-2019 15:13 ]
Kabel defect dus. En ja, dit kan m.i. aan de kabel liggen, bijvoorbeeld als er kortsluiting is tussen aders, zoals ik boven ook schreef.MetalD schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:12:
Van zodra ik die bewuste kabel opnieuw in de switch steek, valt de verbinding op Laptop2 niet volledig weg, maar laadt hij een pagina ontzettend traag. Komt met moeite tekst binnen. Lichtje op de switch bij die bewuste kabel gaat ook pas na 10 seconden aan.
[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-01-2019 15:16 ]
Damn wat een gedoe om een kabeltje zeg. Weer iets bij geleerd. Veel dank voor de hulp!
Pagina: 1