[Thuisnetwerk] vanaf KPN modem naar?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:06
Goedendag,

Nadat wij in huis van alles hebben verbouwd en dit ten einde is gekomen wordt het tijd om het netwerk een beetje fatsoenlijk aan te gaan leggen.
Op dit moment is alles vanaf de KPN modem aangesloten op routers/switchen welke ik nog in de kast had liggen maar daar wil ik vanaf.
Ik wil graag eenheid hebben in huis zodat ook alles met elkaar kan 'lullen'

Het hoeft geen absoluut top spul zijn maar een beetje toekomstproof zou wel fijn zijn.

Alles gaat geplaatst worden in de meterkast, hier komt een aparte plank/planken voor het netwerkspul

Wat heb ik in huis:
  • Voor KPN/Telfort een standaard router
  • Voor de Wifi heb ik een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE, hier gaat nog een Long Range bij komen voor het bereik in de tuin/zolder/speeltuin aan het einde van de straat
Wat sluit ik er momenteel op aan en in de toekomst
  • 1x computerplek (in de toekomst 2 plekken)
  • 1x Ubiquiti AP-AC LITE (in de toekomst 2)
  • 1x Hue bridge
  • 1x powerline adapter voor zonnepanelen
  • 1x WD back-up hardeschijf (gaat vervangen worden door een betere/makkelijkere back-up mogelijkheid
  • 1x smarttv (in de toekomst 3)
Dan heb ik op een aparte router die nu dienst doet als switch nog het volgende
  • 2x KPN tv box (in de toekomst 3 of 4)
Het lijkt mij handig deze los van de andere switch te doen, of maakt dit tegenwoordig niet meer uit?

Wat is je budget?
Voor beide (of voor 1 als dat ook voldoet) heb ik een budget van maximaal €100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien ik mij al redelijk wat jaren niet geheel meer verdiep in het netwerk/computer spul heb ik niet echte voorkeuren. Het beste voor mijn budget en eisen is belangrijker dan merkvastheid

Alvast bedankt voor de hulp

Beste antwoord (via Jarnoootje op 18-01-2019 09:14)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Ja ik blijf eigenlijk bij mijn antwoord: nagenoeg elke willekeurige switch is dan OK.

Ik heb goede ervaringen met de allergoedkoopste TP-Link serie. Je zou nu genoeg hebben aan een 8-poorts model maar allicht beter om naar 16 poorten te gaan?

Bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

Als je met POE wilt lijkt het er op dat de prijs aardig omhoog gaat allicht is het dan beter om 2x 8 te nemen (1x met en 1x zonder POE). Bijvoorbeeld:

pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Wat zoek je dan precies? Als je je KPN modem/router gewoon gaat gebruiken kan je iedere willekeurige switch nemen met voldoende poorten. Allicht een POE model zodat je je accesspoints zonder extra bekabeling aan kan sluiten? Als je een switch aansluit heb je geen 'gezeur' met andere IP ranges in elk geval als je dat bedoelt met "Ik wil graag eenheid hebben in huis zodat ook alles met elkaar kan 'lullen'".

Qua TV weet ik niet hoe dat precies werkt bij KPN. Kan best zijn dat dat over een VLAN loopt? Dan zou je of een aparte switch moeten gebruiken of een managed switch waar je VLAN's op in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:06
De KPN router heeft maar een beperkt aantal poorten die al meer dan vol zijn. Mijn gedachten was om maar twee poorten te gebruiken, namelijk voor de switch die de TV ontvangers aanstuurt en een switch voor de rest.

Mijn concrete vraag is dus, welke switches zijn op dit moment goed, deugdelijk en redelijk futureproof.
Wellicht is een switch welke ook (een aantal) poorten heeft met PoE ook een optie, al levert Ubiquiti natuurlijk ook gewoon standaard een PoE mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja ik blijf eigenlijk bij mijn antwoord: nagenoeg elke willekeurige switch is dan OK.

Ik heb goede ervaringen met de allergoedkoopste TP-Link serie. Je zou nu genoeg hebben aan een 8-poorts model maar allicht beter om naar 16 poorten te gaan?

Bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

Als je met POE wilt lijkt het er op dat de prijs aardig omhoog gaat allicht is het dan beter om 2x 8 te nemen (1x met en 1x zonder POE). Bijvoorbeeld:

pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een switch welke IGMP ondersteund, dan kun je zowel internet (wifi accesspoint) als een TV ontvanger (decoder) aansluiten op die switch en hoef je geen 'gescheiden' netwerken vanaf de Experia Box aan te leggen.

Op een willekeurige goedkope switch wordt meestal het IGMP protocol niet ondersteund, dan kun je er alleen internet OF een TV ontvanger op aansluiten. Doe je beide, dan krijg je 'verstopping' in het netwerk wat meestal resulteert in blokjes/gliches op je tv.

Ook DVS (powerline) is niet geweldig, als je al powerline voor je zonnepanelen gebruikt kun je niet zomaar nog een 2e setje 'insteken', dan gaan ze elkaar 'bijten' en valt verbinding weg (tenzij je ze allen 'paired').
TEVENS (!) ondersteunen DVS (powerline) adapters GEEN IGMP protocol, dus achter een DVS een switch kan, maar dan dus weer alleen voor internet OF tv ontvanger.