Excel: Datum naar text met lege broncel geeft 1 januari 1900

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Een aantal weken geleden heb ik het voor elkaar gekregen om dit goed te krijgen, nu lukt het me niet meer en kan ik de oplossing ook niet meer terugvinden. De geschiedenis van mijn browser heb ik al doorzocht..

Waar het om gaat is dat ik een kolom heb waar een datum ingevuld wordt in de korte notatie. Op een ander tabblad wordt die datum opgehaald en omgezet naar tekst. Wanneer de broncel leeg is moet in het 2e tabblad uiteraard ook niks komen te staan.

Dus:
Tabblad 1 A1: 01-02-2019

Tabblad 2 A1: =TEKST(Tabblad 1!S2; "d mmmm jjjj")

In de kolommen die ik eerder heb gemaakt staat exact deze formule, zijn de broncellen ook leeg. De cellen die ik nu in gebruik heb genomen hebben dezelfde eigenschappen. Dat is dus niet het probleem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016 onder Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Cel omzetten van datum naar tekst en standaard, zowel broncel als doelcel. Geen oplossing.
Gezocht in mijn browser geschiedenis. Geen oplossing terug kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37
Zet er een ALS formule in.

=ALS('Tabblad 1'!S2="";"";'TEKST(Tabblad 1'!S2;"d mmmm jjjj"))

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:36:
Zet er een ALS formule in.

=ALS('Tabblad 1'!S2="";"";'TEKST(Tabblad 1'!S2;"d mmmm jjjj"))
Dat zou een oplossing kunnen zijn echter heb ik een aantal weken geleden dit anders opgelost, zonder uitgebreide formule.

Voor nu pak ik deze formule even over aangezien ik verder wil en er gewoon niet meer achter kom hoe ik het de vorige keer heb opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:37

Belindo

â–ļ ─🔘─────── 15:02

Bovenstaande is geen uitgebreide formule :) juist een hele simpele.

Edit: het ging over een ander tabblad. Negeer het onderstaande.
Maar als de brondatum al als (korte) datum wordt ingevuld. Waarom dan niet die kolom het custom format meegeven zodat het wordt weergegeven zoals je wilt. Nu heb je een extra kolom enkel om de weergave te veranderen terwijl dit ook op de kolom met datums kan. Dan blijven lege cellen ook gewoon leeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Belindo op 17-01-2019 13:19 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Belindo Dit omdat de werkbladen waar gegevens door docenten in worden gevuld per klas, dus vlot achter elkaar (eenmalig meestal). Alle kolommen die nodig zijn voor verwerking in Word documenten worden achter de schermen verzameld in een apart werkblad (beveiligd en onzichtbaar gemaakt voor iedereen).

Omdat de werkbladen al behoorlijk vol zitten in de breedte wil ik kolommen smal houden, dat doe ik onder andere door de korte datumnotatie te behouden.

In mijn ogen is de formule wel uitgebreid omdat de eerdere oplossing (die ik ergens gelezen heb Ên direct uitgevoerd heb destijds) werkt zonder formules waardoor alleen het stukje =TEKST(Broncel; "Formaat") benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-10 17:59
Edit,

Na wat zoeken kan je het ook zo doen :
code:
1
=TEKST(Tabblad 1!S2; "[=0] ;d mmmm jjjj")

Aangepast met dezelfde waarden.

[ Voor 175% gewijzigd door Boermansjo op 17-01-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:29:
Waar het om gaat is dat ik een kolom heb waar een datum ingevuld wordt in de korte notatie. Op een ander tabblad wordt die datum opgehaald en omgezet naar tekst. Wanneer de broncel leeg is moet in het 2e tabblad uiteraard ook niks komen te staan.
Als in Blad1!A1 de datum staat die je in Blad2!A1 wil overnemen, doe dan het volgende:
Stel de eigenschappen van Blad2!A1 (en onderliggende cellen) in als "Aangepast"--> d mmmm jjjj
Typ dan in Blad2!A1 (en kopieer naar beneden):
code:
1
=ALS(Blad1!A1;Blad1!A1;"")
Pagina: 1