Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raspberry Pi als webserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14-10 15:36
Hoi Mede Tweakers

Weet niet zeker of ik hier in het juiste subform zit maar ik probeer mijn raspberry pi 3b+. ik wil graag mijn raspberry als webserver te instaleren voor fireFly III. apache2, php en mysql (naja werd mariaDB) is allemaal gelukt. Het is me zelfs gelukt om phpMyAdmin te installeren.

Maar ik heb nu eigenlijk nog 2 problemen. de /var/www/html map heb ik geen rechten. ik kan alleen met sudo cp bestanden kopiëren en dan met chown de bestanden overnemen om ze te bewerken. Maar dat is een hoop werk als ik web applicatie wil instaleren. Wat voor rechten (chmod) moet ik instellen. Ik begreep van het internet dat chmod 755 geen goed idee is.

Het andere probleem is dat ik wel net phpmyadmin kan openen. Maar ik kan niet inloggen. Ik kan inloggen.

Kan wel via de CLI inloggen op de marinaDB
mysql -uroot -p
SELECT User, Host, Password FROM mysql.user;

Dan zie ik 2 users, waarvan root er één is. De password hash gegoogeld en levert het wachtwoord op wat ik ook verwacht. Dus een verkeerd wachtwoord is het niet.

Kan iemand mij helpen. Als jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Wat heb ik gedaan.
sudo apt-get install apache2 -y
sudo apt-get install php libapache2-mod-php -y
sudo apt-get install mysql-server php-mysql -y
sudo service apache2 restart

sudo mysql_secure_installation

Remove anonymous users: y
Disallow root login remotely: y
Remove test database and access to it: y
Reload privilege tables now: y

sudo apt-get install phpmyadmin
Kies: apache2
Configure database for phpmyadmin whith dbconfig-commen: Yes
sudo nano /etc/apache2/apache2.conf
Regel toegevoegd: Include /etc/phpmyadmin/apache.conf
/etc/init.d/apache2 restart

ewoutw wijzigde deze reactie 16-01-2019 23:34 (12%)
Reden: opmaak

Alle reacties

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

vso

raap voor zijn recht

Ben je beter bekend met windows (dan is dos win linux howto handig) en lees je wat meer in op chmod en chown wat ze doen

begin eerst met
- apache goed configureren
- man CP (MAN = manual op de commandline" )
- daarna php admin controleren

je kan meerdere bestanden tegelijk copieren door *(wildcard) te gebruiken bv
cp -r "/bla/map/* /var/www/html/"

er zijn genoeg handleidingen hoe je dit op je besturingsysteem moet doen, maar het is wellicht handig dat je wat meer gaat leren over de basis commandos (dos/win/linux howto geeft je een start) ;) suc6

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Het andere probleem is dat ik wel net phpmyadmin kan openen. Maar ik kan niet inloggen. Ik kan inloggen.
Ehm, kan je nu wél of niet inloggen?
Dan zie ik 2 users, waarvan root er één is. De password hash gegoogeld en levert het wachtwoord op wat ik ook verwacht. Dus een verkeerd wachtwoord is het niet.
Als je hash met Google te vinden is, wordt er een zeer onveilig standaard wachtwoord gebruikt. Ik zou die hoe dan ook wijzigen. Google vertelt je precies hoe (je krijgt dan vanzelf de documentatie van mysql/mariadb). :)
De /var/www/html map heb ik geen rechten. ik kan alleen met sudo cp bestanden kopiëren en dan met chown de bestanden overnemen om ze te bewerken. Maar dat is een hoop werk als ik web applicatie wil instaleren. Wat voor rechten (chmod) moet ik instellen. Ik begreep van het internet dat chmod 755 geen goed idee is.
755 is prima, 777 is echter een probleem. Dat is gewoon de deur openzetten. Dat je met sudo moet werken om er bestanden te plaatsen is ook logisch. De map is van www-data, de gebruiker waaronder de webserver draait. Als je een webapplicatie hebt die in z'n eigen map moet kunnen schrijven, bijvoorbeeld omdat het mogelijk maakt bestanden te uploaden of zichzelf te updaten, is het wel zo handig als dat ook kan.

Er zijn vele manieren om zonder sudo schrijfrechten te krijgen in die map. Maar kijk eerst even wat ze bij Firefly adviseren. Want je kan wel de eigenaarschap overnemen, maar als Firefly het dan niet fatsoenlijk doet zit je met een nieuw probleem en vast ook een nieuw topic hier. ;)

Spekkies | Commandline FTW

• ewoutw
Ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de default config in princiepe wel werkt. Ook geen geen enkele instructie gelezen wat ik by default aan zou moeten passen om het werkend te krijgen. Suggesties wat ik aan zou moeten passen?
vso schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:44:
- daarna php admin controleren
Dat is nu een van de problemen. Dat wat ik weet en kan heb ik gedaan. Maar ik ben van het type: ik heb de bel wel horen luiden maar ik weet niet waar de klepel hangt. Ik weet wel wet van Linux. Maar nooit echt iets mee gedaan. Als ik meerde handleidingen lees over de instak van mysql/phpAaMyAdmin lees ik het zelfde. En dat is ook wat ik mijn aantekenen zie staan. Maar verklaart mijn foutmelding niet.
[b]Hero of Time schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:49:
Ehm, kan je nu wél of niet inloggen?
Wel via de CLI, maar niet via phpMyAdmin. MariaDB werkt, phpMyAdmin geeft een inlog scherm. Maar kan toch niet inloggen.
[b]Hero of Time schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:49:
Als je hash met Google te vinden is, wordt er een zeer onveilig standaard wachtwoord gebruikt. Ik zou die hoe dan ook wijzigen. Google vertelt je precies hoe (je krijgt dan vanzelf de documentatie van mysql/mariadb). :)
Absoluut waar, maar op dit moment heb absoluut geen plannen om deze publicelijk op internet te gooien. Ook niet in de toekomst. En hem gewoon lekker achter mijn NAT te houden. Als phpMyAdmin werkt kan ik via phpMyAdmin ook wel een nieuw ww kiezen.

ewoutw wijzigde deze reactie 17-01-2019 02:20 (34%)

• vso

vso

raap voor zijn recht

@ewoutw het probleem is je wilt A + B + C, zorg eerst dat A werkt voordat je verder gaat met B en C
Bij apache heb je bv een standaard webpagina die getoond word, deze kan je best een beetje aanpassen met "hallo ewoutw" of andere unieke tekst zodat je weet dat je naar de juiste kijkt.

Probeer je problemen zo klein mogelijk te maken, ander zoek je je helemaal blind, zeker als je niet weet waar de klepel hangt. natuurlijk is het heel verleidelijk 20 wijzigen in een configuratie bestand te maken maar je kan beter 20x die ene wijziging doen en testen... zeker in het begin.

Begin gewoon opnieuw en maak de stapjes zo klein mogelijk, dan houd je het overzicht.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Voor PMA, staat het wel toe om met root in te loggen? Of wie is de andere gebruiker die je zag? Zie je iets in de logs van PMA of MariaDB over de inlogpogingen? Wat als je een nieuwe gebruiker aanmaakt via de CLI en die alle rechten geeft (hint: gebruik gelijk het grant commando, grant all on *.* to <user>@<host> identified by 'password'). Kan je dan met die gebruiker inloggen? Iets zegt mij ook dat je PMA nog niet geconfigureerd hebt om met je lokale databaseserver te verbinden.

• mainvoid
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Krijg je nog iets van een foutmelding? Zo ja, wat is deze? In de standaardconfiguratie van phpmyadmin staat dacht ik localhost. Mocht dit niet het geval zijn dan zou je naast je naast een invoerveld voor je gebruikersnaam en wachtwoord ook eentje moeten zien voor de server (hier zou je dan gewoon localhost in kunnen voeren).

Je zou ook nog even de logboeken van phpmyadmin en mariadb kunnen bekijken; hier staat mogelijk nog informatie in over de (mislukte) aanmeldpogingen. Waar die staan is wel op internet te vinden, dat weet ik ook niet zo uit mijn hoofd.

Zelf heb ik wel eens lopen sleutelen met een Raspberry Pi 2b en 3b als webserver. Zo lang de programma's niet te zwaar zijn moet het zeker lukken.

Pas wel heel goed op zodra je met chmod of chown gaat spelen, want zodra je deze met de -r optie gebruikt en je veranderd per ongeluk de permissies op / dan kan het zo maar zijn dat je niet eens meer aan kan melden en alles opnieuw moet installeren.

• noskill
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 30-09 13:45

noskill

1*1=2.

Even er vanuit gaande dat je op je computer naar het IP van je webserver gaat, moet je toestaan dat root inlogt vanaf een IP-adres van buiten af (voor de raspberry dan). Je geeft het zelf ook aan in de configuratie die je toegepast hebt: "Disallow root login remotely: y"
Hier staan wat voorbeelden:
https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/grant.html

Betreft die bestanden in /var/www/html zul je de gekopieerde bestanden met chown van eigenaar moeten veranderen naar de user die de apache service uitvoert. Het is niet zoveel werk, je kan gewoon naar de map gaan in je shell en met chown -R de gehele inhoud van de map wijzigen van eigenaar. De user die de apache service uitvoert kun je vast vinden in de configuratie van apache.

• ewoutw
Haha, ja ik was er al een beetje bang voor. Ik kan in middels lokaal ook inloggen via phpMyAdmin. Extra gebruiker aan moeten maken via de CLI. Al zou ik verwachten de user die gebruikt wordt op PHP uit te voeren als een locale user gezien word.
Zal er binnenkort eens opnieuw installeren met dan met met een N bij "Disallow root login remotely:"

• vso

vso

raap voor zijn recht

ewoutw schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:28:
Haha, ja ik was er al een beetje bang voor. Ik kan in middels lokaal ook inloggen via phpMyAdmin. Extra gebruiker aan moeten maken via de CLI. Al zou ik verwachten de user die gebruikt wordt op PHP uit te voeren als een locale user gezien word.
Zal er binnenkort eens opnieuw installeren met dan met met een N bij "Disallow root login remotely:"
Goed dat je het gelukt is, omdat er zoveel verschillen kunnen zijn is een simpel antwoord niet altijd mogelijk.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

ewoutw schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:28:
Als je met PMA inlogt, kan het zijn dat de gebruikersnaam niet <user>@<localhost> is, maar <user>@<ip adres> en dan mag het niet. Waarbij <ip adres> het eigen IP adres van de Pi is. Tevens uitgaande dat er geen '%' (wildcard teken) staat bij host voor de gebruiker.

• Sir Isaac
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:59
In dit soort situaties maak ik mezelf lid van de groep www-data en chmod de data directory van de webserver naar 770.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True