Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:36
In Oktober verbouwden we onze woonkamer. Voor mij een mooie gelegenheid om de hele video/audio te vervangen. Als Kodi-fan stond er al jaren een MediaServer met PVR in de woonkamer. Die heb ik ook vervangen met een nieuw systeem, maar tot op heden niet goed werkend gekregen.

Probleem
Het afspelen van audio/video crasht ieder uur ongeveer. Dit komt voor bij het afspelen van muziek, TV en video. Het geeft een hard stotterend geluid (ca.8 seconde) en gaat dan na wat bufferen weer verder. Ook is het beeld niet scherp. Voorbeeld: sportbeelden zijn ronduit wazig/niet scherp. Stilstaand beeld ziet er wel goed uit.

Mijn kennis is beperkt, maar met veel googlen en proberen heb ik al een veel dingen uitgesloten. Ik ben inmiddels tientallen uren verder en heb nu echt geen idee meer wat ik kan doen.

Het systeem
  • ASRock H370 Performance
  • Intel i5-8500
  • Samsung SSD 960 EVO
  • 8 GB DDR4 RAM
  • Gigabyte Geforce GTX 1050 OC Low profile
  • Creative Soundblaster Zx
  • Digital Devices Dual tuner met CAM-module 2x
Versterker
  • Denon AVR-X2500H
Scherm
  • LG OLED55C7V 55"
Software
  • Windows 10 Pro NL (build 1803)
  • Kodi 18 Leia RC4 (eerder 17.6. op aanraden van een core programmeur v18 geïnstalleerd)
Wat gedaan zover?
  • Audio verwisseld van optisch naar hdmi
  • Van de Realtek-chip op moederbord overgestapt naar Soundblaster Z
  • Alle kabels en aansluitingen langs gelopen, getest met een andere vergelijkbare, geen verschillen.
  • Windows opnieuw geïnstalleerd, drivers geïnstalleerd
  • Nvidia driver clean install (tool van guru3D.com gebruikt)
  • Alle Kodi-video settings getest. Geholpen door community. Niets kunnen vinden. Logbestanden melden wel een probleem, maar dat is iedere keer een andere soort melding afhankelijk van wat er afgespeeld wordt.
  • Intel ingebouwde GPU getest: werkt wel, maar draait max op 30Hz. Levert geen vloeiende video op. Beeld is ook net zo vaag als met video via de Gigabyte kaart.
  • Windows logboeken bestudeerd: geen meldingen.
  • LG eco-modus uitgeschakeld: dit heeft het beeld al een stuk scherper gemaakt, maar nog niet wat je ervan verwacht.
Kun je me verder helpen?
  • Zie je een mogelijke oorzaak?
  • Wat kan ik verder testen/debuggen? Welke stappen kan ik nog zetten?
  • Bij de graphics specs van het moederbord kwam ik tegen: Supports HDMI 1.4 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 30Hz. Speelt dat een rol? Ik ging ervan uit dat dat niet relevant is, aangezien de beelden door de Gigabyte kaart gemaakt worden.
Ik weet wel wat van de verschillende onderdelen, maar ik merk dat mijn kennis in detail echt tekort schiet. Heeft het vage beeld iets te maken met het blijven hangen? Welk onderdeel is daarbij verdacht. Ik hoop dat je me wilt helpen.

(in overleg met Mod dit forum gekozen om te plaatsen)

Alle reacties

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:51

Shunt

Boe

ThaRealKnuf schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:54:
In Oktober verbouwden we onze woonkamer. Voor mij een mooie gelegenheid om de hele video/audio te vervangen. Als Kodi-fan stond er al jaren een MediaServer met PVR in de woonkamer. Die heb ik ook vervangen met een nieuw systeem, maar tot op heden niet goed werkend gekregen.

Probleem
Het afspelen van audio/video crasht ieder uur ongeveer. Dit komt voor bij het afspelen van muziek, TV en video. Het geeft een hard stotterend geluid (ca.8 seconde) en gaat dan na wat bufferen weer verder. Ook is het beeld niet scherp. Voorbeeld: sportbeelden zijn ronduit wazig/niet scherp. Stilstaand beeld ziet er wel goed uit.

Mijn kennis is beperkt, maar met veel googlen en proberen heb ik al een veel dingen uitgesloten. Ik ben inmiddels tientallen uren verder en heb nu echt geen idee meer wat ik kan doen.

Het systeem
  • ASRock H370 Performance
  • Intel i5-8500
  • Samsung SSD 960 EVO
  • 8 GB DDR4 RAM
  • Gigabyte Geforce GTX 1050 OC Low profile
  • Creative Soundblaster Zx
  • Digital Devices Dual tuner met CAM-module 2x
Versterker
  • Denon AVR-X2500H
Scherm
  • LG OLED55C7V 55"
Software
  • Windows 10 Pro NL (build 1803)
  • Kodi 18 Leia RC4 (eerder 17.6. op aanraden van een core programmeur v18 geïnstalleerd)
Wat gedaan zover?
  • Audio verwisseld van optisch naar hdmi
  • Van de Realtek-chip op moederbord overgestapt naar Soundblaster Z
  • Alle kabels en aansluitingen langs gelopen, getest met een andere vergelijkbare, geen verschillen.
  • Windows opnieuw geïnstalleerd, drivers geïnstalleerd
  • Nvidia driver clean install (tool van guru3D.com gebruikt)
  • Alle Kodi-video settings getest. Geholpen door community. Niets kunnen vinden. Logbestanden melden wel een probleem, maar dat is iedere keer een andere soort melding afhankelijk van wat er afgespeeld wordt.
  • Intel ingebouwde GPU getest: werkt wel, maar draait max op 30Hz. Levert geen vloeiende video op. Beeld is ook net zo vaag als met video via de Gigabyte kaart.
  • Windows logboeken bestudeerd: geen meldingen.
  • LG eco-modus uitgeschakeld: dit heeft het beeld al een stuk scherper gemaakt, maar nog niet wat je ervan verwacht.
Kun je me verder helpen?
  • Zie je een mogelijke oorzaak?
  • Wat kan ik verder testen/debuggen? Welke stappen kan ik nog zetten?
  • Bij de graphics specs van het moederbord kwam ik tegen: Supports HDMI 1.4 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 30Hz. Speelt dat een rol? Ik ging ervan uit dat dat niet relevant is, aangezien de beelden door de Gigabyte kaart gemaakt worden.
Ik weet wel wat van de verschillende onderdelen, maar ik merk dat mijn kennis in detail echt tekort schiet. Heeft het vage beeld iets te maken met het blijven hangen? Welk onderdeel is daarbij verdacht. Ik hoop dat je me wilt helpen.

(in overleg met Mod dit forum gekozen om te plaatsen)
Staat je scherm wel op 60Hz ingesteld op de htpc?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je je performance monitoring al gechecked? Of je geheugen niet volloopt bijvoorbeeld?

• pillie666
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:35
Heb je de videokaart al een keer direct op de tv aangesloten buiten de AVR om en daarna alles opnieuw opgestart?

Ik zag ook dat je interne scaler van de AVR X2500H maar 30hz ondersteund en misschien moet je de HDMI ingang op pass trhough zetten.

En check of je scherm inderdaad op 60hz staat ingesteld en probeer dan eens met VLC 3.0 iets af te spelen op 4k 60hz.

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:36
Dank voor alle reacties!
Shunt schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:12:
[...]
Staat je scherm wel op 60Hz ingesteld op de htpc?
Dank voor de tip. Heb het voor de zekerheid nog even gecontroleerd in de Nvidia-settings: scherm staat op 60Hz.
418O2 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:44:
Heb je je performance monitoring al gechecked? Of je geheugen niet volloopt bijvoorbeeld?
Ja, daar ging als eerste mijn gedachte naar uit. Maar geheugen komt niet boven 50%, CPU niet boven 25%. GPU niet boven 20%.
pillie666 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:42:
Heb je de videokaart al een keer direct op de tv aangesloten buiten de AVR om en daarna alles opnieuw opgestart?
Ik zag ook dat je interne scaler van de AVR X2500H maar 30hz ondersteund en misschien moet je de HDMI ingang op pass trhough zetten.
Ja, dat (rechtstreeks op tv aangesloten) heb ik uitgebreid getest. Geen verschil. HDMI ingang op pass through (heet iets anders in de setup van Denon) gezet. En dat maakt zeker verschil. Video is een stuk scherm. Dank!

Inmiddels met een andere pc getest. Die heeft geen enkel probleem met het afspelen van de video.

[ Voor 65% gewijzigd door ThaRealKnuf op 19-01-2019 14:54 . Reden: andere reacties toegevoegd ]