Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen beeld (ook niet bij systeemopstart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zsparrow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb een systeem met moederbord ASUS P8H67-M PRO. Monitor rechtstreeks aangesloten op moederbord (dus geen aparte videokaart).

Deze werkte jarenlang perfect.. Tot ik het systeem in een andere kast zette.. ineens geen beeld meer..
raar.. want dat kan toch niet aan de kast liggen (ook voeding is meeverhuisd)

Soms komt na vaak herstarten het beeld weer terug. Blijft dan ook weer een x-aantal keer goed werken.

Het leek er soms op dat de volgende zaken invloed hadden, maar later werkte dat dan weer niet:
- batterij van Moederbord tijdelijk verwijderd
- enkele keren opstarten zonder een monitor aan te sluiten

Het lijkt niet OS gerelateerd.. want ook opstartscherm niet zichtbaar.. gewoon helemaal niets.. monitor schiet nog niet eens aan

Sindsdien is Windows 10 instabieler (de keren dat ik wel beeld heb ).
Kan de oorzaak zijn (maar zoals hierboven aangegeven denk ik van niet; want ook geen opstartscherm)
of het kan een gevolg zijn (want vaak zonder monitor opgestart en weer uitgezet door stroom uit te zetten)
Het kan ook een indicatie zijn:
De laatste keer kreeg ik een kreeg ik een BSOD met de volgende melding: "stop code: MEMORY_MANAGEMENT"

al geprobeerd:
- videokaart ingestoken.. echter ook geen beeld via de video kaart

Helaas is het nu al heel lang niet gelukt om beeld te krijgen.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Alle reacties

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:22
Grote kans dat een van je RAM sticks de geest aan het geven is.
Ik zou even memtest draaien:
https://www.memtest86.com/download.htm

Je kunt hem via de bovenstaande link downloaden. Daarmee maak je een opstart USB stick die je RAM geheugen kan checken. Ik zou het maken van de USB even doen op een computer die wel stabiel is.

Als de errors opbouwen tijdens de test is een van je DIMMS gaar. Door je PC uit te schakelen, een van de DIMMS eruit te halen en de test nogmaals te draaien kun je troubleshooten welke stuk is.

[ Voor 59% gewijzigd door Pyramiden op 16-01-2019 20:57 ]

• zsparrow
dank voor de reactie!
als ik nu beide ram stick er uit haal heb ik nog steeds geen beeld.. helemaal niet.
Ook als ik slechts 1 stick er in doe: geen beeld (met beide geprobeerd..)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:22
Dan denk ik toch dat ik er naast zit... De kans dat allebei je RAM sticks in een keer volledig kapot zijn is niet zo groot... Om ze uit te sluiten:
Kun je ze in een andere computer testen of van iemand anders RAM lenen?

• zsparrow
naar aanleiding van jouw reactie toch weer gaan experimenteren met in en uithalen van RAM en ineens weer beeld :)..
als het lukt ga ik memtest draaien.. ik laat het weten!

het lijkt dat testen niet eens nodig is.. met 1 van de 2 sticks werkt monitor wel, met de ander niet..
(ik dacht dat al eens geprobeerd te hebben).

dank!

het blijkt toch minder makkelijk. in 2e instantie deed display het ook bij de stick die eest niet werkt.
Memtest vindt in beide sticks geen fouten (1 pass)..

maar het het mem gerelateerd is lijkt logisch.. misschien dat contact tussen MB en mem niet meer 100% is..

[ Voor 60% gewijzigd door zsparrow op 16-01-2019 23:14 ]