Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Carplay een echt gemis?

Pagina: 1
Acties:

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Ik heb zitten kijken naar een Toyota C hr, maar die heeft geen CarPlay (of Android versie)

Mij lijkt het ideaal een kopie van je telefoon op scherm, met actuele berichten, muziek en navigatie...
Of heeft Toyota hier iets voor dat het toch geen gemis is...ophalen info vanaf telefoon ofzo?

Ik vind de C hr echt mooi..maar twijfel door deze beperking

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 04-04 10:36

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

wwwmarcel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:22:
Of heeft Toyota hier iets voor dat het toch geen gemis is...ophalen info vanaf telefoon ofzo?
Waarom bel je niet even met de dealer welke opties hiervoor beschikbaar zijn in de door jouw gewenste uitvoering?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:07

DarkSide

theres no place like ::1

Android auto kan je iig ook alleen met je telefoon gebruiken
Mijn huidige auto heeft geen Android auto. En ik gebruik gewoon mijn telefoon. Heerlijk.
De nieuwe krijgt het wel. Dat maakt het wat makkelijker. Gewoon groter scherm etc.

Maar AA kan je prima met voice bedienen. En volgende nummer kan gewoon met knoppen op het stuur.

Het is trouwens geen kopie van je telefoon. het is een schil. Waarbij mails, facebook meldingen etc niet binnenkomen (heerlijk). En alleen Whatsapp (messaging) binnenkomt. En welke je ook met stem kunt beantwoorden.

Is het een gemis? Ligt er aan. Afgelopen jaren ben ik er wel aan gewend.
En ben blij als het straks in het infotainment zit. Maar zou ook prima gewoon verder met alleen de telefoon kunnen.

Of Apple Carplay los te bedienen is weet ik niet.
En of Toyota een eigen systeem heeft ook niet. Maar dat weet de dealer wel. Of het optie boekje.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03:27

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mijn auto heeft Carplay, maar dat is per jaar dat ik ervoor moet betalen. Ik ga volgend jaar niet betalen. Ik gebruik het nooit. De kaart in de auto zelf is beter.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DarkSide

DarkSide

Snake schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:38:
Mijn auto heeft Carplay, maar dat is per jaar dat ik ervoor moet betalen. Ik ga volgend jaar niet betalen. Ik gebruik het nooit. De kaart in de auto zelf is beter.
Welke auto is dit dan?
Zover ik weet is het geen abbonoment. Het kan wel een optie zijn om het te kunnen krijgen (VW bv).
Maar Carplay is toch gewoon gratis.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

DarkSide schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Welke auto is dit dan?
Zover ik weet is het geen abbonoment. Het kan wel een optie zijn om het te kunnen krijgen (VW bv).
Maar Carplay is toch gewoon gratis.
BMW tegenwoordig. 99 Euro per jaar.

• DarkSide

DarkSide

Oh. Ik lees het nu.
Eigenlijk niet te geloven. Dat je auto de hardware moet hebben om het te kunnen gebruiken: OK
Dat je dit als een optie aanbiedt: OK.

Maar daarna doet BMW niets meer. Het is geen dienst.
Tenzij je voor die 110 euro een eigen databundel krijgt van BMW en nog wat extra zaken.

BMW kwam er bij mij al niet in omdat ze geen Android Auto hebben. Maar dit is wel heel erg.
Zou hetzelfde doen. Als het een betaal dienst wordt bij VW dan hoeft het van mij ook niet.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:31

Erasmo

Laadpaaljager

Een beetje moderne auto kun je op zijn minst bluetooth audio naar streamen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 04-04 20:26
Nee, is geen gemis.
Altijd geklungel met dat kabeltje, dat dan weer los schiet.
Draadloos laden kan m’n auto, draadloos carplayen daarentegen...

Gewoon Bluetooth streamen. Werkt altijd.
En als je het toch mist, doe je gewoon de laatste build.

Hyundai KONA Electric

• -tom-562
  • Laatst online: 22:15

-tom-562

Oliesjeik

Zie het als een gadget, hoe vaak gebruik je zoiets nou echt? Audio kan je altijd via bluetooth streamen, en het ding zal altijd wel ingebouwde navigatie hebben.
Ik zou iig daarvoor een auto niet laten staan, zou me eerder focussen om belangrijke zaken. Goede stoelen, wegligging etc.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:11
Mijn Volkswagen heeft Android Auto. Heerlijk, dat Android Auto!

Behalve dat de navigatie van Google veel slechter is dan die van Volkswagen en als je Android Auto aan zet neemt die het hele systeem over en kun je dus verder niets meer me je eigen navigatie. Nog los van het feit dat de ingebouwde navigatie ook gebruik kan maken van de HUD en het tweede scherm; iets wat Android Auto ook niet kan.

Ik gebruik dus ook geen Android Auto meer. Het schakelt de ingebouwde systemen volledig uit zonder een fatsoenlijke vervanger te zijn van die systemen.

• blackspeedy
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-04 20:33
Ook een volkswagen gebruiker met carplay hier. Eerst deed ik het niet gebruiken, omdat ik het niet prettig vond werken. Echter na een leerzame les gebruik ik vanaf nu alleen nog maar carplay, een stuk veiliger. De volgende apps gebruik ik

- spotify
- waze (beste navigatie app ooit;))
- flitsmeister(beta) nog een lange weg te gaan

Ik zou het wel nemen als ik jou was, leer ermee omgaan 😉

• Aksnes
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:59
Hardcore Carplay gebruiker hier.. Ja ik zou er wel een auto op selecteren. Bij mijn huidige auto nooit op gelet, maar die heeft het gelukkig. Ik heb ook altijd een kabeltje in mijn tas zitten voor als ik in een andere auto zit die het eventueel heeft. Altijd een gemis als ik in een auto zit met normaal scherm, maar geen carplay.

Ik gebruik het voor vrijwel alles.

Spotify en Pocketcast voor muziek. Wissel regelmatig tussen Waze, maps en flitsmeister. Niet echt een voorkeur tot nu toe. Maps doet het iets beter op mijn dagelijkse route. Maar vindt waze een fijne navigatie. En flitsmeister het grote voordeel dat hij (nog) je snelheid aangeeft op het scherm. Dan zie je pas hoe snel je daadwerkelijk rijdt.

Daarnaast whatsapp vindt ik bij Carplay ook een groot voordeel. Ik heb Android Auto gehad, kan me herinneren dat het helemaal niet werkte of niet lekker. Staat me even niet meer bij, is al een paar versies terug. Maar met Carplay is whatsapp meer dan prima te gebruiken.

Nog een ander voordeel. Vroeger hing mijn telefoon elke nacht aan de oplader op het nachtkastje. Nu hij toch elke heen en terugweg aan de oplader hangt hoef ik er nooit meer naar om te kijken, en is hij altijd opgeladen!

Het enige nadeel waar ik tegenaan loop is dat alle bluetooth verbindingen verbroken worden. Hierdoor werkt mijn werktelefoon niet meer via de auto. Maar Carplay is een te groot voordeel om weer terug te gaan naar bluetooth.

[Voor 3% gewijzigd door Aksnes op 16-01-2019 22:08]

• DarkSide

DarkSide

-tom-562 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:18:
Zie het als een gadget, hoe vaak gebruik je zoiets nou echt? Audio kan je altijd via bluetooth streamen, en het ding zal altijd wel ingebouwde navigatie hebben.
Ik zou iig daarvoor een auto niet laten staan, zou me eerder focussen om belangrijke zaken. Goede stoelen, wegligging etc.
Goede stoelen etc idd ook belangrijk.
Ik kan idd ook makkelijk via BT streamen. Maar even snel van playlist veranderen in de spotify app oid.
Is toch echt niet fijn. Daar werkt AA echt veel beter.

Dat is voor mij echt de hoofdreden. Veel makkelijker, en veiliger, naar muziek luisteren en wisselen.
En zoals vermeld je auto hoeft het niet te ondersteunen. Los werkt ook.
Het is alleen makkelijker als het ook via het infotainment werkt.

• Bentheman3333
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 08-01 20:01
Waarom kan een iphone de carplay functie niet zelf op het telefoonscherm tonen. Dan zou iedereen van deze functie gebruik kunnen maken. Zal wel weer een marketing onderwerp zijn en daarom kun je ook het scherm van een iphone 8 tot en met XR niet meer in de landscape modus draaien. En om mijn iphone nu aan een jailbreak bloot te stellen, gaat me te ver.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bentheman3333 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:01:
Waarom kan een iphone de carplay functie niet zelf op het telefoonscherm tonen. Dan zou iedereen van deze functie gebruik kunnen maken. Zal wel weer een marketing onderwerp zijn en daarom kun je ook het scherm van een iphone 8 tot en met XR niet meer in de landscape modus draaien. En om mijn iphone nu aan een jailbreak bloot te stellen, gaat me te ver.
Neen. Android auto wel.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:57

Tomatoman

Fulltime prutser

Welke vraag beantwoord je nu?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Tomatoman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Welke vraag beantwoord je nu?
Ik had het gelezen als 'KAN een iPhone'.

• logix147
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 06:16
Ik heb CarPlay en vind vooral gemak dat je telefoon “weet” waar je heen wil handig. Zeker met iOS 13 met splitscreen met Apple Kaarten. Dit werkt nog niet met overige kaartenmakers. Als ik om 5 uur in de auto stap krijg ik automatisch al de suggestie naar huis. Of s ochtends weet die netjes t verschil tussen een werk locatie of het kantoor.

Ik vind CarPlay echt een meerwaarde, locatie delen werkt ook prettig om thuis bijv of de klant op de hoogte te houden van je ETA. Google eens op CarPlay iOS 13 op YouTube vind genoeg materiaal dan.

Zou ik een auto hierop selecteren als lease? Zeker! Zou ik een auto hierop selecteren als “koop” optie? Ik zou dan een mooi model kopen en een after market oplossing erin laten bouwen als de fabriek het niet levert.

• _Chris_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-04 10:26
Eens met @Aksnes . Ik gebruik alleen nog maar Carplay. Navigatie / Audio / Media, alles via Carplay. Werkt echt fantastisch. Ervaring van inmiddels ruim 2 jaar / 70k km en bij een volgende auto is het echt een must.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04-04 13:12
Mja, ik zit er een beetje tussenin qua enthousiasme.
Bij mijn auto (Hyundai Kona Electric) spelen er twee dingen voor mij:
  1. wifi-hotspot aanzetten op m'n telefoon zodat de auto een internetverbinding heeft voor verkeersinformatie binnenhalen;
  2. Met een lightningkabel verbinden van telefoon met auto zodat Carplay actief wordt
De eerste doe ik bijna altijd, want verkeersinformatie. En met enkel Carplay (dus -2-) heeft de auto stom genoeg geen internetverbinding - dus blijkbaar heeft een Carplay-verbonden auto niet automatisch internetverbinding.

En zo'n lightningkabel verbinden doe ik niet altijd, want: gedoe. Vergeet ik de telefoon mee te nemen bij het uitstappen. En de onboard-navigatie is op zich goed genoeg dat ik Carplay voor navigatie niet nodig heb - enkel voor audio, Spotify met name, gebruik ik dat.

Dus of Carplay echt een gemis is hangt af van hoe je het wilt gebruiken en wat je nodig hebt. Zou Carplay draadloos verbinden d.m.v. Blutooth, dan was ik een stuk enthousiaster geweest.

• Wadam
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 04-04 21:18
Ik heb zitten kijken naar een Toyota C hr, maar die heeft geen CarPlay (of Android versie)

Mij lijkt het ideaal een kopie van je telefoon op scherm, met actuele berichten, muziek en navigatie...

Ik vind Carplay onmisbaar en heb mijn auto daar ook op uitgezocht. Dit is uiteindelijk ook een Toyota geworden. Ga je voor een nieuwe CH-R? Want die worden nu wel geleverd met Carplay of wellicht kan je vragen of er met een update Carplay wel beschikbaar is/wordt?

• sj0ertum
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:06
Ik had tot voorkort een gloednieuwe Ford Focus met Car Play en vond het heerlijk. Inderdaad door de stuurbediening. Door een baanwissel heb ik geen lease-auto meer, en daarmee in mijn privé auto ook die optie niet. Ik plak nu met een magneet mijn telefoon op het dashboard. Het enige wat ik mis is het vanaf het stuur met voicecontrol kunnen reageren op berichten.
Ik gebruik nu alsnog voicecontrol, alleen moet ik die keuze eerst maken door mijn telefoon aan te raken.

• BobB
  • Laatst online: 03-04 18:07

Ik zou zelf geen auto meer kopen zonder ondersteuning voor Android Auto (of CarPlay, mocht ik een keer overstappen naar 'n iPhone). De integratie van Google Maps met echte realtime verkeersinfo, Waze voor actuele situaties en flitsers, Podcasts voor een fijne interface, Spotify voor de muziek waar ik vlak ervoor mee stopte, zou ik niet willen missen. Zeker met de nieuwe interface van afgelopen zomer gebruik ik het systeem van mijn auto praktisch niet meer, alleen met heel kleine ritjes neem ik de moeite niet om de kabel erin te prikken.

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 08:26

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb sinds een goede jaar een aftermarket headunit van Pioneer met Carplay. Op mijn dagelijkse korte rit van werk naar huis en vv. gebruik ik het zelden. Echter zodra ik een iets langere rit plan, dan steevast de telefoon gekoppeld aan de headunit voor Carplay. Ideaal dat je gewoon lekker gebruik kan blijven maken van Spotify, Waze en Flitsmeister.

Ik ben momenteel rustig aan het kijken naar een wireless dongle. Die komen nu links en rechts beschikbaar, maar omdat ik een pioneer headunit heb, moet ik eerst zien of het goed werkt. Dan zou ik Carplay altijd gebruiken in de auto en kan de telefoon grotendeels in de pocket blijven.

Als ik een auto zou kopen waar geen Carplay beschikbaar is, dan zou ik bijna direct een aftermarket headunit laten plaatsen waarmee het wel kan.

PSN-ID: Thunder76nl

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:33
vanaalten schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:46:
Mja, ik zit er een beetje tussenin qua enthousiasme.
Bij mijn auto (Hyundai Kona Electric) spelen er twee dingen voor mij:
  1. wifi-hotspot aanzetten op m'n telefoon zodat de auto een internetverbinding heeft voor verkeersinformatie binnenhalen;
  2. Met een lightningkabel verbinden van telefoon met auto zodat Carplay actief wordt
De eerste doe ik bijna altijd, want verkeersinformatie. En met enkel Carplay (dus -2-) heeft de auto stom genoeg geen internetverbinding - dus blijkbaar heeft een Carplay-verbonden auto niet automatisch internetverbinding.

En zo'n lightningkabel verbinden doe ik niet altijd, want: gedoe. Vergeet ik de telefoon mee te nemen bij het uitstappen. En de onboard-navigatie is op zich goed genoeg dat ik Carplay voor navigatie niet nodig heb - enkel voor audio, Spotify met name, gebruik ik dat.

Dus of Carplay echt een gemis is hangt af van hoe je het wilt gebruiken en wat je nodig hebt. Zou Carplay draadloos verbinden d.m.v. Blutooth, dan was ik een stuk enthousiaster geweest.
Mijn ervaring komt redelijk overeen bij mijn Hyundai i30N. Systeem van Hyundai is goed genoeg en Spotify en dat soort onzin gebruik ik toch niet. Daarom alleen wifi hotspot voor de verkeersinfo (en vooral flitsers). En ik weet niet of ik dan nog in de N instellingen/schermen kan.

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 04-04 20:44

Major_ton

Shoot!

@TheBrut3 Bij mijn Hyundai Ioniq 2020 werkt AA perfect en je kan gewoon nog alle andere dingen van het infotainment systeem blijven gebruiken. Je kan heel makkelijk tussen beide heen en weer swappen.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS4 Pro - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 04-04 16:26
Ik mis het wel in de model 3. Vooral Apple kaarten en Flitsmeister.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-04 15:34
Voor @TheBrut3 en @vanaalten:
De nieuwe Hyundai modellen met BlueLink en Kia modellen met UVO hebben gelukkig een eigen internetverbinding, zodat je dan niet meer zelf een hotspot hoeft te verzorgen.

Onze Hyundai werkt echter ook nog met het zelf aanzetten van een hotspot. Nu gaat dat bij mij (Android) toch wel vanzelf en daarom vindt ik het wel best zo. Verkeersinformatie komt van TomTom, en dat is gewoon hele goede info. Daarnaast heb je ook de informatie in het dashboard beschikbaar, wat ik een enorm pluspunt vindt.

Het is dus allemaal minder gedoe. Instappen, starten, wegrijden en niet bezig zijn met wat er allemaal op je telefoon moet gebeuren. En het werkt eigenlijk gewoon prima zo.

Dus, ik zou er geen auto voor willen laten staan. Het is een 'nice to have' in plaats van een 'must have'.

Download Spoor reisplanner voor Windows 10 (mobile) van de Windows Store!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True