Netwerk aanleggen in monumentaal pand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een manier om een netwerk op te bouwen in een monumentaal pand. Er komt een DSL lijn binnen die gedeeld word met iemand anders. De meterkast waar het modem in hangt is het enigste in het pand waar geboord en dergelijke mag worden. De rest van het pand mag niks gebeuren qua kabels trekken, gleuven frezen of gaten boren.

Nu ben ik opzoek naar een manier om internet te krijgen in de ruimte waar het om gaat. Het monumentaal pand heeft dikke betonnen muren waar met de standaardwifi niet doorheen kan. Point to point verbinding via buitenkant van het pand mag ook niet dus ben geneigd om een Powerline kit te gaan gebruiken. Ik ben hier normaal niet zo fan van maar zie weinig andere mogelijkheden.

Ik ben fysiek nog niet op locatie geweest kijken, dit gebeurt komende week. Ik was benieuwd of jullie misschien nog adviezen hadden. Heb al liggen kijken naar MoCa oplossingen indien er coax ligt, Unifi Amplifi HD heb ik ook na gekeken maar twijfel of dit een goede oplossing is.

Kortom mijn vraag, zijn er alternatieve voor Powerline adapters in deze situatie. Het gaat om een afstand van circa 5 a 10 meter met een dikke betonnen muur er tussen in. Genoemde informatie is enigste wat ik tot op heden heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Gehele Unifi portfolio, Unifi Amplifi HD
- Powerline kitjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
ik zou kijken of er geen bestaande telefoonbekabeling aanwezig is die geliquideerd mag worden
grote kans ligt die in pijp , dus oude draad eruit, utp erin... klaar zonder breken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 22:45
Het lijkt mij dat je toch wel kabels mag trekken in bestaande leidingen?

Dan zou je gewoon kunnen kijken of je telefoon en/of coax leidingen kunt gebruiken om een UTP bij te trekken.

Lukt dat niet dan heb je idd een aardige uitdaging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verwarmingsbuizen volgen met UTP kan ook een strategie zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:12
Misschien is dit iets voor je: https://www.inhomeconnectivity.nl/: Glasvezel door de elektrabuis. Niet goedkoop, maar wel een stabiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 15:31
Sethro schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:31:
Verwarmingsbuizen volgen met UTP kan ook een strategie zijn.
Dit ja!
Ik heb ook wel eens een netwerk aangelegd op deze manier.
De verwarmingsbuizen lopen toch altijd wel door muren en verdiepingsvloeren heen.
Vaak zijn de gaten hierin redelijk ruim geboord, en kan er dus eenvoudig een UTP kabel tussendoor naast de CV leiding gelegd worden.
(en als dat niet past, kun je het altijd nog met een glasvezeldraadje proberen, dat past allicht)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Dus eigenlijk oude bekabelingsbuizen nemen indien die er zijn. Is glasvezel trekken door buizen niet kwetsbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Weet je zeker dat de restricties wel echt zo strikt zijn? Wij hebben ons monumentale pand aan alle kanten doorboord, verbouwd, wandjes gezet. Het uiterlijk mochten we niet aan zitten, maar binnen was eigenlijk alles wel mogelijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik dan gaan kijken hoe je een kabel het minst irritant in het zicht kan leggen. Voordeel van een monumentaal pand is dat de muren waarschijnlijk ook niet strak recht en kaal zijn. Glasvezel kabel is dan inderdaad nog dunner dan utp en wees niet bang ook minder kwetsbaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

sig69 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 01:57:
Weet je zeker dat de restricties wel echt zo strikt zijn? Wij hebben ons monumentale pand aan alle kanten doorboord, verbouwd, wandjes gezet. Het uiterlijk mochten we niet aan zitten, maar binnen was eigenlijk alles wel mogelijk.
Het ligt een beetje aan de "classificatie" van het pand. Waar mijn moeder woont mag je bijvoorbeeld niet zomaar een kleur op de muur/plafond/deur schilderen omdat het een specifieke kleurcodes moeten zijn.
Een spijker in de muur is dan wel weer ok, maar een wand doorbreken absoluut niet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik neem aan dat er elektra ligt. Kun je daar niet een kabel bij plaatsen, neem aan dat die ook ergens in/door loopt?

Zo heb ik bij mij thuis een netwerk op de verdieping. Kabel komt dan uit bij het stopcontact, klein beetje het plastig wegknippen en de kabel komt zo de kamer binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 17-01-2019 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-08 12:55
Plakken mag wel...
Misschien zijn de zelfplakkende kabelgootjes iets (zoek: k25 of p25 van attema, volgens mij).
In mijn appartementje heb ik standaard kabelgootje gewoon met dubbelzijdig tape vast gemaakt en daar konden wel 2 kabels doorheen.

Voordeel:
  • goedkoop
  • zelf te doen
  • makkelijk te verwijderen
  • modulair
Nadeel:
  • passen maar 1 of 2 utp doorheen (kun je daarna met een switch weer verdelen natuurlijk)
  • soms wil de tape wel loslaten, bij warmtebronnen. (gewoon weer nieuw tape-je erop)
  • zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/250/28520.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Kanthana op 17-01-2019 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:32
Xanaroth schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:13:
Ik neem aan dat er elektra ligt. Kun je daar niet een kabel bij plaatsen, neem aan dat die ook ergens in/door loopt?

Zo heb ik bij mij thuis een netwerk op de verdieping. Kabel komt dan uit bij het stopcontact, klein beetje het plastig wegknippen en de kabel komt zo de kamer binnen.
En je maakt dat meteen een constructie die tegen de voorschriften ingaat (en potentieel best gevaarlijk is).

Met powerline adapters werken heb je kans dat het goed werkt, of juist heel slecht werkt (na gelang kwaliteit van de kabels en hoe het aangelegd is).

Mijn ouders hebben ook een ouder pand, en daar hebben we gebruik kunnen maken van kieren, oude gaten van CV (waar geen leiding meer loopt) en zelfs stukje pijp bedoelt voor oude thermostaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Aragnut op 17-01-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

OmeJoyo

This is me

Kanthana schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:18:
Plakken mag wel...
Misschien zijn de zelfplakkende kabelgootjes iets (zoek: k25 of p25 van attema, volgens mij).
In mijn appartementje heb ik standaard kabelgootje gewoon met dubbelzijdig tape vast gemaakt en daar konden wel 2 kabels doorheen.

Voordeel:
  • goedkoop
  • zelf te doen
  • makkelijk te verwijderen
  • modulair
Nadeel:
  • passen maar 1 of 2 utp doorheen (kun je daarna met een switch weer verdelen natuurlijk)
  • soms wil de tape wel loslaten, bij warmtebronnen. (gewoon weer nieuw tape-je erop)
  • zichtbaar
[Afbeelding]
Als je het goed schoonmaakt en de juiste tape gebruikt komt er niets los :) mogelijk blijft hij dan wel het probleem houden dat je die gootjes niet door een muur heen kan plakken.

Dit is altijd een slecht idee, het mag niet en met goede redenen. Eerder is al wel geopperd om er glas doorheen te leggen, nooit aan gedacht maar blijkbaar mag dit wel.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49

Fiets

A.K.A. Bambi

Of, als je genoeg stroom punten hebt een Mesh netwerk aanleggen. Dan hoef je alleen maar te zorgen dat de verschillende access points elkaar enigszins kunnen bereiken.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:05
mss wat off-topic: wat mij wel raar lijkt, een monument met betonnen muren....

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47
@ozzynator bunker wellicht?

Ik zou kijken of je kabel kunt trekken door bestaande buis, moca kunt gebruiken via bestaande coax of powerline. Mijn ouders hebben ook een powerline en bij het aanleggen beetje gezocht naar optimale oplossing. De eerste wat oudere kit die ik nog had liggen was niet stabiel, tweede setje connect alleen op bovenste van twee stopcontacten maar is wel stabiel en snel genoeg voor HD tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
Als er bestaande coax bekabeling aanwezig is én deze van goede kwaliteit is zou je kunnen overwegen om per verdieping een gigabit-over-coax verbinding te gebruiken. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee (iit powerline producten), als "backbone" voor een Ubiqiuiti netwerk in een monumentale villa.

Zie: https://www.hirschmann-mu...1/Internet-over-coax-MoCA

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 17-01-2019 13:06 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TweakPino schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:34:
Misschien is dit iets voor je: https://www.inhomeconnectivity.nl/: Glasvezel door de elektrabuis. Niet goedkoop, maar wel een stabiele verbinding.
Kartmaster93 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:48:
Dus eigenlijk oude bekabelingsbuizen nemen indien die er zijn. Is glasvezel trekken door buizen niet kwetsbaar?
OmeJoyo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Dit is altijd een slecht idee, het mag niet en met goede redenen. Eerder is al wel geopperd om er glas doorheen te leggen, nooit aan gedacht maar blijkbaar mag dit wel.
Ha, goed maar peperduur spul van https://www.inhomeconnectivity.nl/ - ik heb wel eens een uitgebreide demo erover gehad van Attema, het bedrijf die de spullen ontwikkelt. Mooi om te zien dat het op toegankelijke manier beschikbaar is voor consumenten. Alleen jammer om te zien dat de prijzen er niet bepaald lager op geworden zijn.

Dit is geen glas maar POF, Plastic Optical Fibre, oftewel staafje plastic. Daar is veel makkelijker mee te werken dan glas, onder andere door veel grotere treksterkte. Het mag inderdaad langs stroomkabels om de simpele reden dat het niet geleidend is en brandvertragend.

Dit is zonder meer meest elegante oplossing, en het haalt de volle Gigabit indien goed geinstalleerd, maar je betaalt je er dus wel blauw aan. Er zijn marginaal goedkopere POF-oplossingen die je o.a. bij Conrad kunt kopen voor DHZ-installatie, maar het scheelt niet veel en de kwaliteit is bagger.

Als je echt een goede, betrouwbare verbinding wilt, en echt, echt geen andere oplossingen (zoals kabelgoten, door bestaande buizen trekken, boven plafonds cq onder vloeren trekken, al dan niet van platte UTP) kunt toepassen, dan is dit een kwalitatief goede oplossing. Maar goedkoop is het allerminst.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AfroBob
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 20:10
@ozzynator OT: Beton op zich wordt al honderden jaren gebruikt en is niet zo gek om terug te vinden in monumenten. De kans op gewapend beton is wel wat kleiner, maar zie je terug bij de wat jongere (vanaf halverwege/eind 19e eeuw) monumenten. Echter ben ik ook wel benieuwd om wat voor pand het nu gaat.

On topic: Ik denk dat de beste opties hier al genoemd zijn als je echt zo weinig mag in het gebouw, een laatste optie die ik kan bedenken is het netwerk geheel extern aanleggen en het gebouw instralen, maar dat is alleen nodig in de meest extreme gevallen.

Heb je al contact gehad met de gemeente over wat wel en niet mogelijk is? Zij beslissen uiteindelijk wat wel en niet kan/mag, en het kan zijn dat zij meer toe staan dan jij nu denkt. (Misschien moet je het alleen "onzichtbaar" houden.)

Edit: Kon het net niet gelijk vinden, maar herinnerde me ook deze blog nog.

[ Voor 9% gewijzigd door AfroBob op 17-01-2019 18:27 . Reden: Linkje + Spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deze mag wel naast het stroomdraad: https://www.cablers.nl/POF

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:59
Bijzondere methode en ook wel interessant. Enige is dat het (standaard) 100mbit is en weer extra actieve apparatuur in je meterkast en outlet nodig heeft wat ook nog eens fabrikant gebonden is. Een UTP kabel is passief en (bijna) tijdloos, maar dan moet het inderdaad wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rookie no. 1 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Bijzondere methode en ook wel interessant. Enige is dat het (standaard) 100mbit is en weer extra actieve apparatuur in je meterkast en outlet nodig heeft wat ook nog eens fabrikant gebonden is. Een UTP kabel is passief en (bijna) tijdloos, maar dan moet het inderdaad wel kunnen.
Mwoeah, in dit geval zijn die actieve zaken niet meer dan transceivers, oftewel zaken die je bij 1(0)GBase-T net zo goed hebt, alleen dan op je NIC/moederbord gesoldeerd. Nog altijd beter om ze niet nodig te hebben, maar het is niet te vergelijken met zaken die een totaal ander protocol gebruiken (MoCA, PLC, WiFi) qua verbruik of complexiteit. Dan rijst trouwens nog meer de prijs waar die vreselijke prijzen vandaan komen, dat is vooral totale gebrek aan schaalvoordeel, vermoed ik.

En 100Mbps? Dan koop je die niet. 1Gbps is beschikbaar, dat zou ik te allen tijde aanraden. Duur is het toch al.

Maar moge duidelijk zijn, een Cat6 Ethernetkabel van hooguit enkele tientjes incl afwerking is te allen tijde goedkoper, snellre en duurzamer dan eender welk alternatief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:56
Is er iets met een afvoer in de buurt? Wastafel, WC, etc? Desnoods in een aangrenzende ruimte waar het beton niet in de weg zit. Kun je daar wellicht een kabel doorheen trekken.Kom je gelijk in de kelder uit :)

Geen idee of hier iets "officiëels" voor bestaat, maar er was ooit een idee om FttH te trekken via de riolering.

Ander idee: WiFi netwerk doorsturen via deuren. Beetje lastig uit te leggen zonder plaatje, maar dit is het idee: WiFi gaat prima door houten deuren heen. Van meterkast naar werkkamer zit een muur tussen, maar plaats dan een extra versterker op een plaats die wel vanuit die werkkamer bereikbaar is.

Alsof je licht via een paar spiegeltjes door het huis leidt.

Kabel via de schoorsteen misschien? (Mits niet in gebruik :P)

Heb je een kelder/kruipgedeelte onder het huis/werkkamer? Anders daar een hotspot neerzetten (WiFi van onder).

Idee 5/vraag: point-to-point van buiten naar binnen mag niet. Waarom niet? Een WiFi hotspot kun je best "onzichtbaar" wegwerken: tussen de struiken, in het voetstuk van een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Buitenom met ondergrondse kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmaster93
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb het inmiddels opgelost via een Devolo Magic Powerline set. Deze draait nu al circa 3 dagen stabiel met 150mbps up and down. Hierachter een firewall en Unifi punt neergezet. Werkt als een zonnetje. Er lag geen coax, geen telefoonkabel of rechtstreekse kabels. Enigste was een vloerput waar stroom uit kwam. Bedankt voor jullie reactie!
Pagina: 1