Ubiquiti UAP-AC-LR of UAP-AC-PRO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 23:05

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

Topicstarter
Goedendag iedereen die dit leest :)

Om het WIFI bereik in mijn tussenwoning uit 1974 te verbeteren, ben ik van plan om een AC aan te schaffen.

Huidige situatie:
Telfort internet met een experia box v8. De experia box v8 staat in de hoek van de begane grond. Ik heb goed bereik over de gehele begane grond.
Op de eerste verdieping heb ik ook nog acceptabel bereik, echter op zolder heb ik slecht bereik.

Doel:
Vooral op zolder ook goed bereik krijgen, hiermee zal het bereik op de eerste verdieping waarschijnlijk ook verbeteren omdat deze tussen begane en de zolder ligt :)
De eerste verdieping alsmede de zolder hebben betonnen vloeren. Tevens zijn de muren betond of gips.

Hoe denk ik dat te bereiken:
Door een AC aan te schaffen en deze bijvoorbeeld onder tegen de traptreden te monteren (halverwege), van de trap in de huiskamer die naar de eerste verdieping leidt.

Wat heb ik al uitgezocht:
De Ubiquiti UAP-AC-LR of UAP-AC-PRO vind ik interessante producten die wellicht aansluiten bij mijn wens. Nu twijfel ik echter welke variant voor mij afdoende is. De Lite variant viel af omdat die een stuk minder zendvermogen heeft.
PoE apparatuur is wel een pré.
Verder vraag ik mij nog af of één product op de eerder aangegeven te monteren plaats afdoende is, of dat twee producten, voor beide woonlagen één, een betere optie is.

Wellicht zijn er betere/andere merken, producten of alternatieve oplossingen in mijn situatie?
Ubiquiti kwam ik met zoeken als eerste tegen en de reviews zijn goed. Vandaar dat ik daar op door ben gaan zoeken, maar ik sta open voor alles!

aahh durka durka durka

Alle reacties

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:37
Ik denk dat je het beste twee accesspoints kunt aanschaffen, omdat je ook graag op zolder goed bereik wil realiseren. De uitgezonden radiosignalen van een accesspoint 'vallen' licht naar beneden, daaorm is het ook het beste om een accesspoint zo hoog mogelijk te monteren. Tegen een van de traptredes is daarom een goed idee, maar daarvandaan zal de dekking vooral naar beneden stralen. De begane grond dus. Een tweede accesspoint op eenzelfde locatie tussen eerste en zolder-verdieping zou de dekking daar ook naar een hoger niveau trekken.

Voor wat betreft bereik zijn de Lite en Pro vergelijkbaar, de LR is voor dekking geoptimaliseerd vanwege de in drie dimensies gepolariseerde antenne. Dat zorgt niet voor een wereld van verschil, maar wel voor een merkbaar verschil, en dat is al een hele prestatie, want verder is Ubiquiti (en ook andere fabrikanten) gebonden aan wet- en regelgeving omtrent het maximale zendvermogen.

Daarnaast zijn voor 90% van de thuissituaties de bandbreedtes die de LR bied ruim voldoende; De bandbreedte deel je door 2 (upload/download) en vervolgens door het aantal gelijktijdig aangesloten apparaten om uit te rekenen hoeveel je ongeveer per client zou overhouden als ze allemaal volle belasting op het netwerk zouden leggen. In de praktijk komt dat thuis niet vaak voor en zal het accesspoint meer zendtijd aan een 'drukke' client gunnen en minder aan de rustige; kortom; de meeste mensen zullen momenteel niet tegen het bandbreedteplafond van de accesspoints aanlopen.

Mijn advies zou een tweetal LR's zijn. :)

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
Hola,

Ik heb nog een toevoeging op mijn bovenstaande vraag. Zojuist even een download speed test gedaan via http://download.xs4all.nl/test. Bekabeld cat5 kwam ik op 6mb/s. Via de wifi (zitten op 1 meter naast de experia box v8) kwam ik op 3mb/s. Wifi heeft dus de helft van de downloadsnelheid.

Wanneer ik de speedtest van Ookla of Ziggo doe, haal ik bekabeld 60 Mbps en op Wifi 53 Mbps. Daar is het verschil dus aanzienlijk minden. Nu weet ik dat de file download test van XS4all de juiste indicatie geeft, en de speedtest vaak theoretische waardes.

Mijn Wifi heeft dus maar de helft van de snelheid van bekabeld. Gaat de Ubiquiti naast betere dekking in mijn huis, ook zorgen voor een betere WIFI downloadsnelheid die dichter in de buurt komt de bekabelde waardes? Er vanuit gaande dat ik ook dan dichtbij het Ubiquiti AP zit, zoals ik ook naast de experia box v8 zit tijdens deze test.

aahh durka durka durka

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:47
Een Ubiquiti UAP-AC-LR heeft eigenlijk binnenhuis geen meer waarde. Het zendvermogen is wel iets langer inderdaad maar het device wat de wifi ontvangt moet ook kunnen terug zenden. Je kan dus wel 100 meter wifi hebben maar als je telefoon maar 80 meter kan terug zenden heb je er nog nik aan.

Hang liever op iedere verdieping een AP op (zoals de lite) en creëer daarmee een goed stabiel dekkend wifi die ook de snelheid kan leveren die je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 17-01-2019 12:09 ]

Cloud ☁️

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Waarom denk je dat de Lite minder zendvermogen heeft? Ze halen zover ik weet, allemaal het maximaal toegestane vermogen. Sowieso heeft meer vermogen op een AP over het algemeen niet heel veel nut (afgezien van het feit dat het illegaal is, en je de netwerken om je heen ermee verziekt), aangezien de clients ook terug moeten zenden, en die hebben niet meer vermogen.

Het LR AP zou iets meer bereik moeten hebben door een andere antenne configuratie, maar YMMV there. Voor beter bereik/snelheid, kan je beter 2 AP's gebruiken, en die op een lager vermogen configureren, zodat je clients roamen, en continue op de 5GHz band zitten.

• borft
DJ Chicken schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:01:

Wanneer ik de speedtest van Ookla of Ziggo doe, haal ik bekabeld 60 Mbps en op Wifi 53 Mbps. Daar is het verschil dus aanzienlijk minden. Nu weet ik dat de file download test van XS4all de juiste indicatie geeft, en de speedtest vaak theoretische waardes.
Uhm, speedtest.net (dus ookla) geeft helemaal geen theoretische waardes. Er wordt daadwerkelijk data geupload en gedownload, dus dat is wel degelijk de bandbreedte die je in de praktijk minimaal kunt halen over je verbinding. Of je het ook haalt, hangt van heel veel factoren af, latency van de verbinding, snelheid van de andere kant, kwaliteit van de verbinding, etc.....

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
Dank voor je reactie, maar heb je ook nog een inhoudelijk nuttig antwoord op de vraag die gesteld wordt i.p.v. enkel deze reactie? 8)7

Laat ik het zo zeggen, het geeft zeker geen waardes die je download snelheid representeren. Vandaar dat ik het hier theoretisch heb genoemd omdat het bijzonder veel afwijkt van de waarheid in downloadsnelheid wanneer je het omkerend naar mb/s etc.
borft schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Uhm, speedtest.net (dus ookla) geeft helemaal geen theoretische waardes. Er wordt daadwerkelijk data geupload en gedownload, dus dat is wel degelijk de bandbreedte die je in de praktijk minimaal kunt halen over je verbinding. Of je het ook haalt, hangt van heel veel factoren af, latency van de verbinding, snelheid van de andere kant, kwaliteit van de verbinding, etc.....

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Chicken op 17-01-2019 12:23 ]

aahh durka durka durka

• borft
DJ Chicken schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:13:
Dank voor je reactie, maar heb je ook nog een inhoudelijk nuttig antwoord op de vraag die gesteld wordt i.p.v. enkel deze reactie? 8)7

Laat ik het zo zeggen, het geeft zeker geen waardes die je download snelheid representeren. Vandaar dat ik het hier theoretisch heb genoemd omdat het bijzonder veel afwijkt van de waarheid in downloadsnelheid wanneer je het omkerend naar mb/s etc.

[...]
Ik denk dat we het niet eens zijn ;) Ik haal in een speedtest 250Mb/s, en dat haal ik met downloaden ook gewoon. Uiteraard haal je over wifi minder, als dat niet snel genoeg is. Maar als ik met een speedtest over wifi 250Mbps haal, dan haal ik dat met andere downloads ook, nogmaals, als de andere kant ook snel genoeg is, niets theoretisch aan.

Ik heb thuis 2x een Unifi Lite, en met mijn laptop haal ik, ook over wifi 200Mbps (op werk haal ik 250), mits ik op de 5GHz band (en 802.11ac) zit. Volgens de netwerk info heb ik op dat moment een verbinding van 866Mbps, wat zou betekenen dat de maximale downstream ongeveer rond de 433Mbps ligt. (uiteraard haal ik dat niet met een speedtest, want Ziggo gaat niet harder dan 200). Als ik lokaal test met iperf, dan is de max die ik haal iets hoger dan 400Mbps zonder packetloss, hoger lukt wel, maar dan komen er veel retransmits bij.

Geen garantie dus, maar ik zou zeggen dat jouw draadloze netwerk een stuk sneller kan met fatsoenlijke Access Points. Veel hangt echter ook af van de Wifi controller in je laptop/tablet/telefoon.

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
Mijn opvatting over speedtest is ook wel behoorlijk krom, kon ff niet op andere woorden komen. Ik snap jouw reactie daarom wel :)

Ik zit inderdaad aan 2 AP's te denken zoals andere ook adviseren. En dan waarschijnlijk 2x een lite. Even de optimale locaties vinden voor de AP's, en dan vermoed ik dat mijn WIFI in ieder geval een stuk dichter bij de bekabelde waarde kan komen. 8)
borft schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat we het niet eens zijn ;) Ik haal in een speedtest 250Mb/s, en dat haal ik met downloaden ook gewoon. Uiteraard haal je over wifi minder, als dat niet snel genoeg is. Maar als ik met een speedtest over wifi 250Mbps haal, dan haal ik dat met andere downloads ook, nogmaals, als de andere kant ook snel genoeg is, niets theoretisch aan.

Ik heb thuis 2x een Unifi Lite, en met mijn laptop haal ik, ook over wifi 200Mbps (op werk haal ik 250), mits ik op de 5GHz band (en 802.11ac) zit. Volgens de netwerk info heb ik op dat moment een verbinding van 866Mbps, wat zou betekenen dat de maximale downstream ongeveer rond de 433Mbps ligt. (uiteraard haal ik dat niet met een speedtest, want Ziggo gaat niet harder dan 200). Als ik lokaal test met iperf, dan is de max die ik haal iets hoger dan 400Mbps zonder packetloss, hoger lukt wel, maar dan komen er veel retransmits bij.

Geen garantie dus, maar ik zou zeggen dat jouw draadloze netwerk een stuk sneller kan met fatsoenlijke Access Points. Veel hangt echter ook af van de Wifi controller in je laptop/tablet/telefoon.

aahh durka durka durka

• borft
DJ Chicken schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:53:

Ik zit inderdaad aan 2 AP's te denken zoals andere ook adviseren. En dan waarschijnlijk 2x een lite. Even de optimale locaties vinden voor de AP's, en dan vermoed ik dat mijn WIFI in ieder geval een stuk dichter bij de bekabelde waarde kan komen. 8)

[...]
Dat heb ik thuis ook, een beneden en een op zolder. Een goeie truc om roaming goed werkend te krijgen, is zorgen dat de AP's niet met teveel vermogen zenden. Hierdoor schakelen clients net iets eerder over, en is er minder inteferentie tussen de AP's. Op vol vermogen blijft een client soms op het "verkeerde" AP hangen, omdat ie denkt dat er nog bereik is, waardoor je verbinding heel erg traag wordt. Tevens is er meer interferentie op de grens tussen de AP's, waardoor je bereik juist slechter wordt.

Check ook van tevoren even wat voor Wifi controllers er in je devices zitten. Ik heb bv een Toon van Eneco hangen die alleen 2.4Ghz kan, hetzelfde geldt voor mijn Chromecast (v1). Hiervoor heb ik een 2.4GHz only netwerk moeten maken, anders wilde de Toon met geen mogelijkheid verbinding maken.
Pagina: 1