Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjhoekstra
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-03 11:17
Hallo, ik ben nog wel even benieuwd wat er geregeld moet worden bij een execution only hypotheek? Is er een soort stappenplan?

Ik overweeg ook execution only, ik werk in de financiele dienstverlening en het eerst mijn eerste hypotheek.

- Ik heb een vast contract
- zojuist getekend voor een nieuwbouwwoning
- LTV is <60%
- 10 jaar rentevast (1,75%)
- Ik denk de hypotheekverstrekker al te weten
- Hypotheekvorm heeft voor mij ook geen geheimen

Ik twijfel alleen even over de documenten en volgorde van stappen. Heeft iemand hier een idee bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22
Wat ik weet uit ervaring is dat je als starter met een vast contract eigenlijk vrij weinig te adviseren is. Je neemt annuitair leningdeel en je kan kiezen of 10 of 20 jaar rente vast wil (persoonlijk zou ik 20 doen) Let op, ik ben geen hypotheekadviseur maar een tester van een hypotheekaanvraagstraat.
Wat wil je weten van de documenten? Nieuwbouw kan taxatie lastig worden, al vragen sommige hypotheekverstrekkers er wel om. Ben je bekent met bouwdepots, want daar krijg je mee te maken. Verplichtingen (kredieten, alimentatie)? DUO?

En let bij het aanleveren van documenten op stempels en handtekeningen, daar gaan adviseurs ook vaak de mist mee in. Scheelt aanzienlijk in de doorlooptijd. (opnieuw aanleveren van stukken)

[ Voor 16% gewijzigd door Loev op 16-01-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ervaring met ABN execution only (4 jaar geleden). Wat ik me zo herinner is dat je via internetbankieren de aanvraag start, waarbij je (en evt partner) een kennis- en ervaringstoets moet doen. Vervolgens een telefonisch gesprek waarbij ze ervan overtuigd willen zijn dat je alle onderwerpen die normaal in een advies zitten (hypotheekvorm, maandlasten tov inkomen, risico's zoals arbeidsongeschiktheid, etc) kunt overzien.
Daarna kreeg ik de hypotheekofferte met een lijst documenten die moesten worden aangeleverd (werkgeversverklaring, paspoort, loonstrook, koopovereenkomst, taxatie, etc).

Hoe het tegenwoordig en bij andere aanbieders gaat, weet ik natuurlijk niet. Zorg er gewoon voor dat je alle documenten die je kan bedenken hebt verzameld, en neem dan contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

Rmg

jjhoekstra schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:31:
Hallo, ik ben nog wel even benieuwd wat er geregeld moet worden bij een execution only hypotheek? Is er een soort stappenplan?
Het zelfde als bij een "regulier" traject.
  • Je bekijkt welke hypotheekvorm en eventuele opties die je wil.
  • Je bespreekt dit met de adviseur
  • Je levert een aantal documenten in.
  • Je zet een paar handtekeningen
  • Je levert nog wat documenten in
  • Je krijgt een offerte van de hypotheek verstrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 22:33
Mijn hudige hypotheek afgesloten via een execution only aanbieder. https://hetbemiddelingsloket.nl

Het vraagt aardig wat inzicht en tijd van jezelf. Maar als je alleen bent, het is je eerst hypotheek en je vindt het interessant is het wel te doen.

Ze vragen wel of je een test wilt afnemen om te kijken of je genoeg inzicht hebt:

https://www.hetbemiddelin...nervaringstoetshypotheken

Is je financiële situatie anders dan normaal neem dan lekker een financieel adviseur. Die kan je veel beter helpen het maximale uit je financiële situatie te laten halen. Vaak zijn ze het geld meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Denk dat met execution only weinig mis is mits je redelijk verstand van de materie hebt en goed hebt nagedacht over je keuzes. Waarom zou je bijvoorbeeld als starter voor 20 jaar kiezen?

Vraag me ook af of een dergelijke partij bij alle geldverstrekkers terecht kan waardoor je altijd de laagste rente krijgt. Naast rente zijn ook de voorwaarden die de geldverstrekker heeft van groot belang. Een execution only partij zal je daar niet in adviseren dus je zult je zelf moeten verdiepen in alle voorwaarden. Een goede tussenpersoon zal je hierin veel beter begeleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:28
5 jaar geleden via Eyeopen hypotheek geregeld, is mij prima bevallen.

Is goede optie bij aankoop eerste huis.

Belangrijke zaken worden telefonisch besproken en je bent af van gare Hypotheker gesprekken over levensloop en dat je ook geld moet hebben als je kinderen krijgt (joh, zou het?!).
Verschil van toen ruim 2k t.o.v. de hypotheker.

Denk wel dat je zelf verstand van je financiën moet hebben en idee hoe bepaalde hypotheek vormen werken. (is nu toch nog enkel anuitair of lineair als je hypotheekrente aftrek wil en je niet al eerder andere hypotheek had)
Oftewel, ben je het type: "ik weet niet hoeveel geld ik aan het eind van de maand over heb", dan wellicht beter naar een adviseur.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

Rmg

Orange_Dirk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:00:
Denk dat met execution only weinig mis is mits je redelijk verstand van de materie hebt en goed hebt nagedacht over je keuzes. Waarom zou je bijvoorbeeld als starter voor 20 jaar kiezen?

Vraag me ook af of een dergelijke partij bij alle geldverstrekkers terecht kan waardoor je altijd de laagste rente krijgt. Naast rente zijn ook de voorwaarden die de geldverstrekker heeft van groot belang. Een execution only partij zal je daar niet in adviseren dus je zult je zelf moeten verdiepen in alle voorwaarden. Een goede tussenpersoon zal je hierin veel beter begeleiden.
Bijna bij alle execution only zit nog een adviesgesprekje, alleen wat minder uitgebreid. Daar bespreken ze sowieso de standaard "even opletten dingetjes" rente, vastzetten, offertetermijn & eventuele boetes bij het oversluiten of limieten op het jaarlijks aflossen bij de (voorlopige) keuze van je hypotheek verstrekker.

Sowieso, execution only of niet, zul je je moeten verdiepen in het contract dat je aangaat, het gaat om iets wat je 30 jaar aangaat en letterlijk om tonnen, een adviseur die zijn geld verdient met dat jij een hypotheek afsluit (!) is leuk om je vragen over bepaalde voorwaarden in je contract tegen aan te gooien. Maar is geen alternatief voor het verdiepen in de contracten die je afsluit hoop ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Ow ja, let op de voorwaarde van de verstrekker bij nieuwbouw wat verlengen kosten. (of uberhaubt wordt aangeboden) Proces tot tekenen van het koopaanneemcontract kan wel eens langer duren dan de hypotheekofferte geldig is. Dan is het prettig dat je kan verlengen en dat het niet te veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 11:06
jjhoekstra schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:31:

Ik overweeg ook execution only, ik werk in de financiele dienstverlening en het eerst mijn eerste hypotheek.

....

- zojuist getekend voor een nieuwbouwwoning
....

Ik twijfel alleen even over de documenten en volgorde van stappen. Heeft iemand hier een idee bij?
Wat je ook op moet letten of je bij de excecution only wel de rentekorting krijg wegens duurzame woning. Ook heb je bij nieuwbouw extra kosten sinds een jaar ofzo die makkelijk 20k exra kunnen kosten als ze opeens overal vloerverwarming en een grond warmtepomp regelen.
Bij niet excecution only kun je afhankelijk van je EPC waarde 15k tot 25k extra lenen op basis van het huis als ik de wijziging van jan 2019 goed herinner. (Alleen interessant als je dichter tegen 100% LTV zit maar banken rekenen soms wel is anders dan de consument qua LTV)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:01

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb de posts allemaal naar dit topic verplaatst, er was een oud topic gekicked :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjhoekstra
Bedankt voor de reacties so far!

De woning krijgt een EPC van 0,4. Ik heb voor het meerwerk 10,5% extra gerekend bovenop de koop/aanneemsom. Dat is dus al veel ruimer dan ik verwacht nodig te hebben. Dan blijft er nog een hypotheeksom over van ergens tussen de 155K en 180K wat beide ruim binnen mijn max te lenen bedrag valt (studieschuld en dergelijken is allemaal meegenomen).

@Loev Wat voor spannends komt er nog kijken op het moment dat je een bouwdepot moet gebruiken in combinatie met een execution only hypotheek? Los van de standaard dingen die bij een bouwdepot komen kijken? Volgens mij valt dit wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Dat je volgend jaar het juiste bedrag terugvraagt aan de belastingdienst. Je krijgt namelijk rente over je saldo en dat is in het begin best aardig, dat moet je van de betaalde rente (hypotheekrenteaftrek) aftrekken.
https://www.belastingdien...rekken-met-nieuwbouwdepot (2e vraag)

Ik neem dat je weet wat een bouwdepot is en dat je zelf de rekeningen moet doorsturen naar je bank zodat de bouwer betaald krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Loev op 16-01-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:08
@jjhoekstra reken ook eens uit als bijv. voor 1 jaar vast zet 10 jaar lang wat het verschil in rente is wat je had moeten betalen en nu dus bijv extra kunt aflossen. Als je nu voor 10 jaar vast gaat de bank er eigenlijk vanuit dat nu de gemiddelde rente over 10 jaar maar 1,5%. Dus zolang je daaronder blijft en dat verschil weer extra aflost dan gaat de lening extra snel naar beneden en met 1 jaar vast heb je ook geen hoge boete mocht je gedurende dat jaar willen overstappen want banken mogen alleen maar gemiste rente inkomsten over het vast gezette termijn berekenen en ze moeten de 10% die jij boete vrij mag aflossen daar nog van aftrekken.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Loev schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:50:
Wat ik weet uit ervaring is dat je als starter met een vast contract eigenlijk vrij weinig te adviseren is. Je neemt annuitair leningdeel en je kan kiezen of 10 of 20 jaar rente vast wil (persoonlijk zou ik 20 doen) Let op, ik ben geen hypotheekadviseur maar een tester van een hypotheekaanvraagstraat.
Wat wil je weten van de documenten? Nieuwbouw kan taxatie lastig worden, al vragen sommige hypotheekverstrekkers er wel om. Ben je bekent met bouwdepots, want daar krijg je mee te maken. Verplichtingen (kredieten, alimentatie)? DUO?

En let bij het aanleveren van documenten op stempels en handtekeningen, daar gaan adviseurs ook vaak de mist mee in. Scheelt aanzienlijk in de doorlooptijd. (opnieuw aanleveren van stukken)
Ehhh... je mag als starter ook gewoon lineair aflossen en je hebt naast 10 en 20 jaar vast nog (veel) andere opties, zoals variabel of 1, 5, 15 of 30 jaar vast (soms nog meer mogelijkheden). Of combinaties hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Longcat schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Ehhh... je mag als starter ook gewoon lineair aflossen en je hebt naast 10 en 20 jaar vast nog (veel) andere opties, zoals variabel of 1, 5, 15 of 30 jaar vast (soms nog meer mogelijkheden). Of combinaties hiervan.
Ja natuurlijk mag dat alleen doen de meeste dat niet i.v.m. hogere lasten aan het begin van de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjhoekstra
Mijn voorkeur gaat nu gevoelsmatig uit naar een annuitaire hypotheek van 10 jaar RV of 20 jaar RV. Ik wil niet jaarlijks moeten kijken naar rente's en dergelijken. Ook fijn om te weten dat je de komende jaren weet wat er aan lasten gaan zijn.

Ik had nog wel een vraag over het bouwdepot. Is er nog een verschil in voorwaarden tussen hypotheekverstrekkers over het scenario dat je richting oplevering van de nieuwbouwwoning niet volledig gebruik hebt gemaakt van je bouwdepot (bijvoorbeeld maar 325 vd 335K gebruikt) en of dit dan altijd van je hypotheekbedrag afgehaald wordt? Is dit nog een uitzoekpunt als ik alles zelf ga regelen via execution only?

Ik weet dat er verschillen zijn in voorwaarden wat betreft het ontvangen van rente uit je bouwdepot tegenover de te betalen rente etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjhoekstra
@Loev Thanks voor de tip over de hypotheekrenteaftrek! De site van de belastingdienst staat op mijn lijstje met uitzoekpuntjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
jjhoekstra schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:50:
Mijn voorkeur gaat nu gevoelsmatig uit naar een annuitaire hypotheek van 10 jaar RV of 20 jaar RV. Ik wil niet jaarlijks moeten kijken naar rente's en dergelijken. Ook fijn om te weten dat je de komende jaren weet wat er aan lasten gaan zijn.
Grappig, zoals ik eerder zei, meeste mensen kiezen voor annuitair.
Ik had nog wel een vraag over het bouwdepot. Is er nog een verschil in voorwaarden tussen hypotheekverstrekkers over het scenario dat je richting oplevering van de nieuwbouwwoning niet volledig gebruik hebt gemaakt van je bouwdepot (bijvoorbeeld maar 325 vd 335K gebruikt) en of dit dan altijd van je hypotheekbedrag afgehaald wordt? Is dit nog een uitzoekpunt als ik alles zelf ga regelen via execution only?
Normaliter kan dit dus je kan wat ruimer gaan zitten als dat mogelijk is.
Ik weet dat er verschillen zijn in voorwaarden wat betreft het ontvangen van rente uit je bouwdepot tegenover de te betalen rente etc.
Dit zijn geen voorwaarden zover ik weet. Je krijgt rente over je openstaande saldo op je bouwdepot. Dit is vaak dezelfde rente die je betaald op de hypotheek al doen niet alle banken dat.
Pagina: 1