Oplaadbare tondeuse laadt niet, hoe ombouwen naar netstroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1169366

Topicstarter
Ik heb een oplaadbare tondeuse voor mijn hond. Ik heb hem nog niet heel vaak gebruikt maar toch laden de accu's al nauwelijks meer op in het laadstation en zijn dus snel leeg. Het apparaat is eigenlijk niet meer te gebruiken.
Mijn vraag is, zou het mogelijk zijn om hem om te bouwen naar netstroom? (uiteraard met een transformator ertussen) En zo ja, hoe doe ik dat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:36
Spelen met netspanning raad ik je af als je er geen ervaring mee hebt.

Maar, welk voltage en amperage geeft de accu? (12v 2a gok ik zo) Je kan de batterijen eenvoudig vervangen door een adapter die een gelijk voltage en een gelijk of hoger amperage geeft. Simpel de plus en min op de goede pool aansluiten en vast solderen.

Maar, bezint eer ge begint. Je wil niet jezelf of je hond onder stroom zetten. Voor een mens is 12v niet heel spannend, maar voor een hond mogelijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:01
Misschien handig het merk/type tondeuse te vermelden en eventueel een link naar de specificaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:57:
Ik heb een oplaadbare tondeuse voor mijn hond. Ik heb hem nog niet heel vaak gebruikt maar toch laden de accu's al nauwelijks meer op in het laadstation en zijn dus snel leeg. Het apparaat is eigenlijk niet meer te gebruiken.
Mijn vraag is, zou het mogelijk zijn om hem om te bouwen naar netstroom? (uiteraard met een transformator ertussen) En zo ja, hoe doe ik dat?
Koop gewoon een nieuwe, dat spul kost geen drol https://www.bol.com/nl/p/...tntdCsQ.1.15.ProductTitle

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Is deze wel geschikt voor een hondenvacht? Lijkt me dat je wat grover geschut moet gebruiken.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Uiteraard moet dat kunnen. Maar het hangt wel een beetje van je eigen creativiteit af. Op zich zou het niet heel moeilijk moeten zijn zo'n ding open te maken, de accu eruit te halen en een gaatje in de behuizing te maken om een kabeltje in te steken... maar via het internet kunnen we je daar moeilijk bij helpen.

1 ding scheelt: Als het ding nu toch al waardeloos is, kan het er alleen maar beter van worden en is er niets verloren als je iets sloopt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Technomania schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Is deze wel geschikt voor een hondenvacht? Lijkt me dat je wat grover geschut moet gebruiken.
Buuf gebruikt deze bij haar poedeltje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:20:
Uiteraard moet dat kunnen. Maar het hangt wel een beetje van je eigen creativiteit af. Op zich zou het niet heel moeilijk moeten zijn zo'n ding open te maken, de accu eruit te halen en een gaatje in de behuizing te maken om een kabeltje in te steken... maar via het internet kunnen we je daar moeilijk bij helpen.

1 ding scheelt: Als het ding nu toch al waardeloos is, kan het er alleen maar beter van worden en is er niets verloren als je iets sloopt :+
mwah, als je jezelf en/of je hond onder stroom zet, omdat je niet weet wat je aan het doen bent......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 20:59

-36-

Trust me. I'm an amateur

Met een 12V adapter zullen de gevolgen daarvan ook wel meevallen. Maar ik zou eerder proberen de batterijen te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen, voor de antwoorden en reacties op mijn vraag!

De tondeuse heeft twee losse accu'tjes/ batterijen die je er uit kunt halen en in het laadstation kunt plaatsen (terwijl je de ene gebruikt kun je de andere alvast opladen in het laadstation).

Dit issum: https://www.bol.com/nl/p/...p-zwart/9200000035755185/

Op de tondeuse staat 2,4 volt, op de 'batterijen' ook maar op de adapter voor de lader staat 5,4 volt. Die adapter kan ik dus niet gebruiken. Zou de 2v adapter van de mobiele telefoon wèl kunnen?

In het gat waar de batterij in gaat, zie ik twee messing bandjes, zou ik daar de elektrieke touwtjes aan vast kunnen knopen? ; )

(Ik vind 100 euro toch iets meer dan een drol. De heel goedkope tondeuses 'pakken' helaas de erg dichte en super fijne vacht van mijn hond niet. En was het nou juist niet eigenlijk de bedoeling dat we eens van die wegwerpmentaliteit af stapten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
Hier kan je denk ik wel wegkomen met een 3v adapter, maar niet met elastiekjes kloten, maar het netjes solderen. Ga anders naar een repaircafe bij jou in de buurt (met een 3v adapter en vraag het daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 22:36
Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:32:
Bedankt allen, voor de antwoorden en reacties op mijn vraag!

De tondeuse heeft twee losse accu'tjes/ batterijen die je er uit kunt halen en in het laadstation kunt plaatsen (terwijl je de ene gebruikt kun je de andere alvast opladen in het laadstation).

Dit issum: https://www.bol.com/nl/p/...p-zwart/9200000035755185/

Op de tondeuse staat 2,4 volt, op de 'batterijen' ook maar op de adapter voor de lader staat 5,4 volt. Die adapter kan ik dus niet gebruiken. Zou de 2v adapter van de mobiele telefoon wèl kunnen?

In het gat waar de batterij in gaat, zie ik twee messing bandjes, zou ik daar de elektrieke touwtjes aan vast kunnen knopen? ; )

(Ik vind 100 euro toch iets meer dan een drol. De heel goedkope tondeuses 'pakken' helaas de erg dichte en super fijne vacht van mijn hond niet. En was het nou juist niet eigenlijk de bedoeling dat we eens van die wegwerpmentaliteit af stapten?)
Over het algemeen laden telefoons op met 5v dus ik verwacht van niet.
Het recyclen ben ik ook voor, maar dit klinkt als NiMH accu’s die hoeven niet zo duur te zijn. Kan je die batterij niet online vinden? En anders wat is de capaciteit van de batterij (mAh, Ah)? En hoe lang zou hij mee gaan op een lading in tijd? Dan zou je met die gegevens de nominale stroom kunnen berekenen, er een elko inzetten en voeding solderen en NIET knopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Was een grapje, ik kan solderen.

Zou 2V te weinig zijn?

Op de adapter van mijn Samsung foontje staat echt 2V...

De batterijen hebben een rare vorm die wrschl alleen in deze bijbehorende lader passen. En de batterijen deden echt maar heel kort wat ze moesten doen, dus of ik die nou opnieuw wil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
2V zal ook wel werken ja. Een NiMH cel is 1,2V als 'ie vol is, en rond de 1V als 'ie bijna leeg is. Je loopt dus wel de kans dat het heel beroerd werkt omdat het scheert alsof de accu bijna leeg is.

Eerlijk gezegd zou ik eerder een iets hogere spanning kiezen om te compenseren voor de spanningsval in de kabel. Zoals Marber zegt, met 3V kom je waarschijnlijk ook wel weg.

Watvoor oplader is die samsung? Want telefoons met 2V opladen heb ik nog nooit van gehoord, dat lijkt me echt stug.

Wat betreft de accu's: Die kun je misschien ook open maken en kijken watvoor cellen erin zitten. Meestal zijn dit gewoon standaard cellen die vrij makkelijk te vervangen zijn (mits je de accu behuizing open krijgt).

Edit: Overigens ben ik wat verbaasd over het aantal "tweakers" die dit niet aan zouden durven of zelfs afraden... Het is echt een hele makkelijke mod, het ergste wat er kan gebeuren is dat de tondeuse na afloop net zo onbruikbaar is als nu, en gevaar voor elektrocutie is echt non-existent met dit soort spanningen.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21
Ook als je solderen kunt, zou ik er toch niet aan beginnen.
Ik heb in mijn BabyLiss ooit ook ooit eens de accu's vervangen en die zitten er in vast gesoldeerd.
Koop een Wahl, dat zijn de tondeuses, die kappers ook gebruiken. Je hebt er al eentje voor 70 euro en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Voordeel; ze hebben een draadje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
Hackus schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Buuf gebruikt deze bij haar poedeltje.
Kan zijn, maar mijn 'mensen tondeuse' doet letterlijk helemaal niks op mijn poedel. En de honden tondeuse is heel wat duurder dan 20 euro, dat betaal je alleen al voor een nieuw mesje.

Overigens nog steeds veel goedkoper dan naar de trimmer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:45:

Op de adapter van mijn Samsung foontje staat echt 2V...
Welke samsung foon dan? als het een 1 is die gebruikt maakt van USB (mini, 3, c) dan zal het toch echt geen 2v zijn, mogelijk dat er 2A op staat...
mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:52:

Edit: Overigens ben ik wat verbaasd over het aantal "tweakers" die dit niet aan zouden durven of zelfs afraden... Het is echt een hele makkelijke mod, het ergste wat er kan gebeuren is dat de tondeuse na afloop net zo onbruikbaar is als nu, en gevaar voor elektrocutie is echt non-existent met dit soort spanningen.
Grootste probleem is ook hoeveel stroom de motor zal vragen, vooral als ze het wat zwaarder krijgen. 2.4v adapters zijn wel te vinden, boven de 500ma al iets lastiger (niet onmogelijk).

[ Voor 48% gewijzigd door Rmg op 16-01-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ooow sorry, ik zit te suffen! 5.3 dus, shame on me!

Op zoek naar een 3V adapter dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:59:
De handyman heeft die dingen wel liggen, anders online ff zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kan je die batterij niet subtiel opbreken? (een beetje verhitten met een hittepistool op laag vermogen doet vaak de truc) en kijken wat voor een cellen erin zit. Die zijn meestal een standaard te verkrijgen maatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
-36- schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:02:
Kan je die batterij niet subtiel opbreken? (een beetje verhitten met een hittepistool op laag vermogen doet vaak de truc) en kijken wat voor een cellen erin zit. Die zijn meestal een standaard te verkrijgen maatje
Zou ik mee oppassen, als je niet weet wat je doet maak je mogelijk sluiting en (kunnen) er spannende dingen gebeuren (al zou het met dit lage voltage wel meevallen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-36- schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:02:
Dat zou ik ook doen. Er zijn namelijk officiële battery packs voor te krijgen. Je zou zo'n pakketje zelf kunnen samenstellen met kwalitatief goede cellen.

EAN: 5996415010411
https://www.google.nl/search?q=5996415010411

[ Voor 24% gewijzigd door Cheesy op 16-01-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:59:
Ooow sorry, ik zit te suffen! 5.3 dus, shame on me!

Als je alsnog die adapter wilt gebruiken, kun je er ook een DC-DC converter tussen zetten:
https://www.ebay.com/itm/...ooAAOSwjZ5bR4f3:rk:7:pf:0
Marber schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:03:
[...]

Zou ik mee oppassen, als je niet weet wat je doet maak je mogelijk sluiting en (kunnen) er spannende dingen gebeuren (al zou het met dit lage voltage wel meevallen denk ik)
Valt wel mee hoor, NiMH kun je echt héél erg mishandelen voordat er echt iets gevaarlijks zou gebeuren. Zeker als ze zo goed als leeg zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

mcDavid schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Als je alsnog die adapter wilt gebruiken, kun je er ook een DC-DC converter tussen zetten:
https://www.ebay.com/itm/...ooAAOSwjZ5bR4f3:rk:7:pf:0
Of nog simpeler een diode (of evt 2) ertussen dan zit je ook ongeveer aan 3V, maar ik zou dus idd eerst proberen die batterijen te vervangen. Zeker als je dat buiten doet desnoods met een brilletje op kan er weinig mis gaan. En risicoloos prutsen zonder op zijn minst een klein beetje kans op brand, giftige rook, ontploffingen of elektrocutie is ook zo saai :+

[ Voor 27% gewijzigd door -36- op 16-01-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na zoveel tijd en/of slecht/nooit (oplaad)gebruik zouden best wel eens de accu cellen aan het einde van hun latijn kunnen zijn.

Kost maar een paar euro om die vervangen. E.e.a. afhankelijk van je handigheid om dit zelf te doen.
Zoals ik hier, bij een Braun scheerapparaat gedaan heb:
ehtweak in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
En nu, 2,5 jaar later, doen die Eneloopjes het nog steeds prima! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
O, hilarisch, heb dus inderdaad min of meer subtiel zo'n accu'tje open gebroken en daar bleken dus gewoon twee oplaadbare AA batterijen in te zitten! Die heb ik nu, na nog wat meer voorzichtig slopen en her en der een stukje alufolie er tussen, vervangen door gewone AA batterijen en het ding werkt gewoon!
Ben benieuwd voor hoe lang..
En anders ga ik alsnog die adapter proberen...

Nogmaals dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Volgende keer 1 kopen die oplaadt met een plug. Die van mij is zo dat hij als de accu leeg is gewoon op die plug kan werken. Dus ook niet halverwege met je handen in het haar zitten omdat de accu leeg is. Stekker erin en verder gaan.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:01
Anoniem: 1169366 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:32:
O, hilarisch, heb dus inderdaad min of meer subtiel zo'n accu'tje open gebroken en daar bleken dus gewoon twee oplaadbare AA batterijen in te zitten! Die heb ik nu, na nog wat meer voorzichtig slopen en her en der een stukje alufolie er tussen, vervangen door gewone AA batterijen en het ding werkt gewoon!
Ben benieuwd voor hoe lang..
En anders ga ik alsnog die adapter proberen...

Nogmaals dank allen!
Haha! Nu vervangen door twee oplaadbare batterijen en je kunt ze ook weer opladen in het station.
Pagina: 1