Hybrid HDD vervangen voor SSD in oudere laptop

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:15
Ik heb een laptop (merk: BTO) uit 2011 die ik wil upgraden met een SSD om er vervolgens of Linux Mint of Chromium op te installeren. Hiervoor wil ik de bestaande harde schijf vervangen voor een goedkope SSD. Capaciteit van de schijf mag laag blijven.

Ik heb er nu een Seagate Momentus XT in zitten van 500GB. Dit is een hybrid harde schijf die 4GB flash geheugen heeft die gebruikt wordt tijdens het opstarten van Windows (wat er nu op draait).

Het gaat om deze schijf die ik wil vervangen voor een SSD:

pricewatch: Seagate Momentus XT STAN500200, 500GB

Volgens de specs is dit een SATA-300. Kan ik hier zonder problemen een SATA-600 SSD in doen? De meeste aangeboden SSD schijven hebben namelijk deze aansluiting.

Ik had nog een oude Samsung SSD 2.5", 64GB, SATA600, 830 Series liggen die ik heb geïnstalleerd maar die wordt niet herkend door mijn laptop. Wanneer ik in de BIOS kijk dan zie ik de schijf niet als bootable device. Mijn bootable USB stick en de DVD drive worden wel gezien. Nu is de status van deze Samsung SSD onbekend en kan ik hem niet ergens anders testen op goede werking.

Voordat ik een nieuwe SSD ga kopen zou ik dan ook willen weten of een standaard SATA-600 gewoon zou moeten werken. Kan de BIOS hierin nog een rol spelen; bijvoorbeeld dat de versie te oud is om een SSD te herkennen als schijf??

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er prima een SATA-600 disk induwen, alleen is je snelheid dan gemaxed op 300MB/s. Maar heel erg is dat niet, de voornaamste snelheidswinst met een SSD ga je toch krijgen door de lage accesstimes.

Een SSD is gewoon een SATAdisk, dus die zou moeten werken. Ik vermoed eerder dat die oude 830 stuk is.

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:15
TERW_DAN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:44:
Ik vermoed eerder dat die oude 830 stuk is.
Maakt de versie van de BIOS nog uit? Er draait nu een Phoenix BIOS op die nooit geupdate is.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de regel niet, al kun je altijd een incompatibility hebben. Updaten kan in de meeste gevallen geen kwaad. Kijk even naar rare dingen in de changelog, vind je die niet, dan zou ik gewoon updaten.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Het fijne is dat een 2,5" SSD op een SATA-aansluiting altijd werkt: het moederbord denkt dat er gewoon een SATA device aan hangt, meer niet. Een oude BIOS maakt dan niet zoveel uit voor de werking.
De SSD werkt het best als de BIOS AHCI ondersteunt, dan worden de snelheden al wat hoger.
In de praktijk hangt de snelheid van het eindresultaat af van de kwaliteiten van het moederbord en hoe dat wordt ondersteund door de BIOS. De BIOS updaten kan geen kwaad, maar doe dat dan in de werkende situatie met de oude harddisk erin en blijf dat nog even enkele dagen gebruiken. Dan weet je zeker dat daar geen fouten in zitten als je de SSD erin zet.
Een SSD is kwa snelheid altijd een verademing in vergelijking met een harddisk, ook als de compatibiliteit magertjes is (oud moederbord, slechte versie van de SATA interface, ontbrekende AHCI ondersteuning enz.).
Bij een ouder moederbord is SATA 300 of 600 ook totaal onbelangrijk, omdat je die snelheden domweg niet haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 16-01-2019 15:29 ]