Powerline in de schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 14:52
Ik ga 25 januari over naar mijn nieuwe woning met atelier. Nu is de huidige situatie dat de atelier en schuur een eigen stoppenkast heeft die verbonden is met het huis. Ik zie in de meterkast in de woning ook een eigen groep voor de schuur en atelier, dus er is in ieder geval een verbinding.

Nu werk ik 4 dagen per week thuis en zal ik dus het atelier in een kantoorruimte veranderen, waarvoor dus ook een stabiele internet verbinding voor nodig is. Nu had ik even vlug contact met een buurman en die adviseerde mij om een dergelijke adapter te kopen, zodat ik geen kabel hoef te trekken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of zijn ze nog steeds sterk af te raden?

Beste antwoord (via Knetterhard op 16-01-2019 13:26)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Knetterhard schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Kabeltrekken kan ik zelf wel, binnenshuis, maar om de kabel te trekken naar het atelier moet ik dus de bestaande kabel terug gaan trekken, en ik heb eigenlijk geen ervaring met stoppenkasten, dus daar ben ik een beetje huiverig voor!
Data (netwerk) kabels mogen niet door dezelfde buis heen als stroomkabels (230v). Dit omdat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Staat de atelier als los gebouw, of is deze aangebouwd aan het huis? Bij losse bouw kun je gebruik maken van speciale grond netwerk kabels (beetje hetzelfde als een grondkabel voor 230v).

Powerline is heel erg afhankelijk van de groepen, randaarde en kabel lengtes. Wellicht is het dan handig om een stekkerdoos te monteren aan de kabel die naar het atelier gaat om hier de powerline adapter in het huis aan te sluiten. Hierdoor minimaliseer je de overgangen (en mogelijke storingen) tussen de powerline adapters.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Zorg er iig voor dat je ,'m ergens koopt waar je kunt retourneren (dus bv online). Het kan werken, maar ook niet. Als je met enige moeite een kabel kunt leggen is dat absoluut de aanbevolen methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
Nielson schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:15:
Zorg er iig voor dat je ,'m ergens koopt waar je kunt retourneren (dus bv online). Het kan werken, maar ook niet. Als je met enige moeite een kabel kunt leggen is dat absoluut de aanbevolen methode.
Kabeltrekken kan ik zelf wel, binnenshuis, maar om de kabel te trekken naar het atelier moet ik dus de bestaande kabel terug gaan trekken, en ik heb eigenlijk geen ervaring met stoppenkasten, dus daar ben ik een beetje huiverig voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:39
Powerline kan tegenwoordig goed werken hoor. Maar is volgens mij nog wel sterk situatie afhankelijk.

Ligt er niet toevallig wel een telefoonkabel of Coax Kabel voor TV naartoe? Dat zouden ook nog opties kunnen zijn namelijk.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
Pindakaas schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:20:
Powerline kan tegenwoordig goed werken hoor. Maar is volgens mij nog wel sterk situatie afhankelijk.

Ligt er niet toevallig wel een telefoonkabel of Coax Kabel voor TV naartoe? Dat zouden ook nog opties kunnen zijn namelijk.
Nee, enkel stroom bekabeling. Volgens mij is het dan wel weer een voordeel dat er in de meterkast in het huis een stopcontact zit tussen de groep en verbinding naar buiten. Zit er nog een maximale lengte aan een adapter?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Data (netwerk) kabels mogen niet door dezelfde buis heen als stroomkabels (230v). Dit omdat het gevaarlijke situaties kan opleveren. Staat de atelier als los gebouw, of is deze aangebouwd aan het huis? Bij losse bouw kun je gebruik maken van speciale grond netwerk kabels (beetje hetzelfde als een grondkabel voor 230v).

Powerline is heel erg afhankelijk van de groepen, randaarde en kabel lengtes. Wellicht is het dan handig om een stekkerdoos te monteren aan de kabel die naar het atelier gaat om hier de powerline adapter in het huis aan te sluiten. Hierdoor minimaliseer je de overgangen (en mogelijke storingen) tussen de powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Knetterhard zoals andere ook al aangeven. Powerline kan goed werken. Het kan ook goed werken voor lange tijd en en dan ineens niet meer. Het is een kwestie van uitproberen.

Feit is wel dat een kabel ten alle tijde het beste werkt en blijft werken.
Wat bedoel je hier precies mee? Wil je de netwerkkabel langs de stroomkabels leggen (door dezelfde buis?) dat mag namelijk niet. Ah zoals @Aragnut ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
Aragnut schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Ah, dat wist ik niet.. Dan is dat in ieder geval geen optie meer. Het atelier staat inderdaad los van het huis, pak en beet 8 meter er vandaan.

Dan zit er maar een oplossing op, en dat is dan maar zoeken naar een waardige powerline adapter.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Knetterhard schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:26:
Ah, dat wist ik niet.. Dan is dat in ieder geval geen optie meer. Het atelier staat inderdaad los van het huis, pak en beet 8 meter er vandaan.

Dan zit er maar een oplossing op, en dat is dan maar zoeken naar een waardige powerline adapter.
Gewoon graven; dat is een nog betere en betrouwbare oplossing. Zeker als je er toch de komende jaren blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
8 meter is een lengte van niets en is prima te overbruggen met een moderne powerline adapter. Zeker nu je aangeeft dat in de meterkast een stopcontact zit op de kabel die naar buiten gaat. Dan heb je al geen obstakels meer. Sluit de powerline adapters wel rechtstreeks aan op het stopcontact aan de muur in zowel de meterkast als het atelier voor een optimale verbinding. Het is bekend dat stekkerdozen de snelheid onderuit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Powerline KAN goed werken.. Maar soms ook compleet niet.

Voor de 100% stabiele verbinding kom je gewoon op een kabel uit.

Als je toch voor powerline gaat zorg voor een goede powerline set. Dus geen 8-jaar oud AV500 setje van Marktplaats..

Nieuwere powerline setjes gebruiken ook wat nieuwere technieken. Waar de oude setjes alleen de fase en nul draad gebruikten gebruiken de nieuwere setjes ook de aardedraad. Die moet dan logischerwijs wel aanwezig zijn, maar in jouw situatie vermoed ik van wel. Door die 3e draad kan de adapter gebruik maken van mimo-achtige technieken. Die 3e draad verhoogt de snelheid en stabiliteit aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Knetterhard schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Ja, maar één ding, powerline kan zoals gezegd heel goed werken, maar soms ook helemaal niet. Er wordt hier echter niet bij gezegd wanneer of waarom dan wel niet. Eén van de meest voorkomende hindernissen is dat de twee locaties die je wil verbinden op verschillende groepen zitten. Vaak wordt de signaalafstand dan te groot en bovendien een sterke demping doordat na de meterkast het signaal zich ook verdeelt over de andere groepen. Waar het weliswaar niets doet, maar waar het wel aan extra demping onderhevig is. Die demping is nog sterker als bovendien de twee groepen ook nog op twee verschillende fasen zitten. De signaalafstand is dan nog beduidend groter, evenals de demping.

Kortom, helemaal correct is het advies om waar het maar even kan een netwerkkabel te leggen. Daar moet met wat moeite altijd een mouw aan te passen zijn. Maar het is het waard om het te proberen met een powerline, wie weet heb je in alle opzichten de wind mee. Kies er dan bij voorkeur een waar ook de aarde mee doet. Alleen wees er wel op voorbereid dat als je slaagt je niet altijd een optimale snelheid krijgt.
Pagina: 1