Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1169328

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik ben net gestopt met mijn studie en de rest van het schooljaar wil ik gaan werken.
Ik heb nu 2 baantjes. 1 waar ik 30-40 uur werk voor 10.26 bruto per uur en 1 waar ik 10-20 uur werk voor 6.50 per uur (hier werk ik meer omdat veel vrienden van mij er ook werken en het super chill is, dus wil ik hier liever niet weg)

Is het nou het slimst om bij de baan waar ik het meeste verdien de loonheffingskorting aan te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 15:54
Over de eerste 6000 euro die je elk jaar verdient, hoef je van de Belastingdienst geen belasting te betalen. Dat is de loonheffingskorting. Die korting mag je maar bij één werkgever aanvragen.Verdien je dus meer dan 6000 Euro per jaar is het handiger om de korting toe laten passen op de baan waar je het meeste verdient. Controleer dus goed je loonstrookje.

Bij je tweede werkgever betaal je wel, maar dan krijg je dat geld dus het jaar daarop terug van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:27
Tot nu toe vraag ik bij iedere werkgever loonheffingskorting aan. Ik denk dat de oude dan automatisch stopt, want het gaat tot nu toe altijd goed. Gaat dan ook om bijbaantjes in mijn geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

TereZz schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:55:
Tot nu toe vraag ik bij iedere werkgever loonheffingskorting aan. Ik denk dat de oude dan automatisch stopt, want het gaat tot nu toe altijd goed. Gaat dan ook om bijbaantjes in mijn geval.
Dat is niet het geval. Je kunt, voor zo ver ik weet, bij meerdere werkgevers loonheffingskorting hebben lopen. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat dit goed gaat. Op het moment dat je maar 1 bijbaantje hebt en van de ene naar de andere switch. Maar op het moment dat het om meer dan een bijbaan gaat (wat hier zo is) dan moet je echt wel oppassen. Als het fout gaat krijg je namelijk achteraf te maken met een verrekening. Als je dat wilt voorkomen moet je je beperken tot 1 werkgever (per jaar bij een fulltime baan). Het geld wat je bent misgelopen kun je achteraf bij je belastingaangifte terug krijgen.

Voor de TS: ik zou het aanvragen bij de baan waar je de meeste uren draait, omdat je daar ook het meeste verdiend en dus het meeste van zult merken. Gezien het bovenstaande verhaal zou ik het niet bij beide aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit heb ik ook altijd gedaan. Maar het stopt zeker niet automatisch. Het gaat gewoon goed omdat aan het eind van het jaar alles op 1 hoop geveegd wordt en er dan wordt gekeken "Wat heeft JvS dit jaar betaald en wat had-ie moeten betalen". Ik heb tot nu toe ongeveer mijn hele leven geld van de belasting terug gekregen en een keertje bij moeten betalen. Ook bij twee bijbaantjes, omdat die overlap (en te weinig belasting betalen in die maand) meestal ruimschoots werd gecompenseerd omdat ik veel andere maanden veel minder dan de "drempel" verdiende).

Eigenlijk maakt het uiteindelijk niet uit op welke je het doet. Alleen heb je je geld eerder of krijg je het aan het eind van het jaar pas weer terug. In the end krijg je altijd na belastingaangifte evenveel. Heb je het onterecht bij twee werkgevers tegelijk gehad, dan moet je iets bijbetalen.

Wil je op safe spelen (nooit verrast wordne door bij moeten betalen bij aangifte) en nu zoveel mogelijk geld zo snel mogelijk? Stel het dan in op het hoogste salaris. Dat is altijd een safe advies.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-01-2019 13:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:50

Tribits

Onkruid vergaat niet

Nee, loonheffingskorting is iets dat je werkgever in eerste instantie verrekent en wordt niet centraal geadministreerd. Aan het eind komt al die informatie wel bij elkaar bij de belastingdienst en betaal je daar het verschil aan tussen wat je hebt betaald en had moeten betalen. Zie verder: Belastingdienst: Loonheffingskorting.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1169328

Topicstarter
Oke, thanks iedereen!
Pagina: 1