Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-08 19:06
Hallo Tweakers,

Als monitor gebruik ik een Dell Ultrasharp U2713HM, deze zat altijd aangesloten via een DL DVId kabel (1,8m) op mijn MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G en werkte altijd naar behoren.

Recent heb ik besloten een elektrisch bureau te kopen en mijn monitor op een "Single Jarvis Monitor Arm" te zetten.

Helaas is nu de DVI kabel die ik heb te kort om bij mijn pc te komen, dus heb ik een dual link DVId kabel van 5m gekocht bij coolblue. Wanneer ik deze aansluit en de pc aan zet, zie ik eerst normaal het bios logo, en ook de windows (10) opstart procedure, maar zodra de pc in windows komt is 90% gevuld met "sneeuw" en het bovenste randje zie ik nog iets van windows maar dat hapert. Wissel ik de kabel weer om voor de oude 1,8m kabel dan is alles prima.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het lijkt me nl niet dat de kabel stuk is, aangezien hij wel het bios logo e.d. goed weergeeft.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Het lijkt mij toch de kabel. BIOS logo e.d. zal qua resolutie een stuk lager zijn. Op het moment dat je in Windows komt moet de hoge(re) resolutie door de kabel en dat lijkt niet te werken. Omdat het wel met je oude kabel werkt zou ik de 5m kabel omruilen, of kijken of je ook met een 3m kabel af kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 15:10
Je hebt ook nog iets als 'active' DVI kabels.. met aparte USB-voeding aan de PC-zijde. Die had ik nodig voor displayport-naar-DVI van laptop->oud30''bakbeest.

Wie weet heb jij iets soortgelijks nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:18
Monitor heeft DP en videokaart heeft DP. Waarom gebruik je geen DP kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Bedankt voor de reacties.

Ik heb coolblue gebeld en vermeld dat de kabel terugkomt omdat deze kapot is. Ze lieten me vriendelijk weten dat de kabel niet terug hoeft, maar ik wel mijn geld terug krijg. Heb nu een andere DL DVId 5m kabel besteld bij MaxICT (https://maxict.nl/startec...torkabel-mm-p3371405.html).

Het lijkt me niet dat er speciaal "active" bij moet staan, dat staat er in ieder geval niet bij, maar wel dat deze resoluties tot 2560x1600 ondersteund.

Ik gebruik de DP port op mijn monitor al voor mijn Macbook, vandaar dat de PC via DVI gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Robinstolman1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:26:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb coolblue gebeld en vermeld dat de kabel terugkomt omdat deze kapot is. Ze lieten me vriendelijk weten dat de kabel niet terug hoeft, maar ik wel mijn geld terug krijg. Heb nu een andere DL DVId 5m kabel besteld bij MaxICT (https://maxict.nl/startec...torkabel-mm-p3371405.html).

Het lijkt me niet dat er speciaal "active" bij moet staan, dat staat er in ieder geval niet bij, maar wel dat deze resoluties tot 2560x1600 ondersteund.

Ik gebruik de DP port op mijn monitor al voor mijn Macbook, vandaar dat de PC via DVI gaat.
Je hebt gewoon een kabel nodig waarin alle pinnetjes daadwerkelijk zijn doorverbonden.(Dual lane kabel). 5 meter is overigens aan de lange kant. Er is niet echt een max in de specs opgenomen, maar Wiki geeft 4.5 meter aan als zo'n beetje het max voor 1920x1200.
Dus het zou kunnen dat het nog steeds niet werkt.
Znorkus schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:03:
Je hebt ook nog iets als 'active' DVI kabels.. met aparte USB-voeding aan de PC-zijde. Die had ik nodig voor displayport-naar-DVI van laptop->oud30''bakbeest.

Wie weet heb jij iets soortgelijks nodig.
Je had een actieve adapter nodig omdat de maximale resolutie hoger was dan 1920x1200. Dat is namelijk het maximum voor een single lane aansluiting.
30" bakbeesten zijn meestal 1600x1200 en kun je dus niet aansturen met een passieve verbinding met het single-lane signaal dat Displayport kan uitsturen. Daar heb je een actieve verbinding voor nodig die het DP-signaal echt omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:18
Robinstolman1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:26:

Dan nog zou ik eerder HDMI gebruiken dan DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09 18:38
Zelf heb ik in het verleden problemen gehad met een 4.5m kabel DP naar DP. Hiervan zaten er 2 parallel naar een dell 5K scherm. Helaas waren hier ook artifacts zichtbaar wegens de hoge resolutie. Ik heb ze verkocht op tweakers met de melding dat ze misschien niet goed zijn.

Bij de koper werkte de kabel prima op 1080p met 144hz.
5k was 451m pixels per seconde en 1080p 144hz is 299m pixels per seconde.
Blijkbaar was de kabel niet goed genoeg voor mijn scherm.

Uiteindelijk heb ik de kabel vervangen voor een 3 meter exemplaar van hetzelfde merk en die werkte wel prima.

Het ziet er dus naar uit dat 5 meter een behoorlijke opgave is om goed te laten werken met DVI/DP
Als je volgende kabel niet werkt kan je nog een DP naar HDMI of HDMI naar HDMI proberen. Mijn ervaring met HDMI is dat 5 meter makkelijk werkt (zelfs met die goedkope action kabels).
Let er wel op dat de adapter geluid ondersteund van DP naar HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Aha, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gister een nieuwe 5m DL DVId kabel binnen gekregen, deze werkt wel naar behoren. Hij is wel van een ander merk, geen idee of het daar aan ligt. Het is dus in ieder geval opgelost. Bedankt iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1